In Christus te zijn van Gods kant/zijde, maar voor de waarneming van 's mensen kant onbekeerd te zijn.Posthoorn schreef:Maar hoe kan het dat de Geest iemand ervan overtuigt dat hij verloren is en buiten Christus, terwijl die zondaar in werkelijkheid al in Christus is (zonder dat hij het weet)? Overtuigt de Heilige Geest dan van iets wat niet waar is?JCRyle schreef:Het moeilijke in deze discussie is dat er wel gesteld wordt dat in de wedergeboorte men Christus ingelijfd wordt. Door de wedergeboorte is men in Christus en heeft men al Zijn weldaden. Alleen maakt men onderscheid tussen de inlijving in Christus en de aanneming van Christus. Het laatste geschiedt in de oefeningen des geloofs, wanneer de zondaar Christus 'bewust' gaat leren kennen.
Nu zal ik de laatste zijn die ontkent dat er opwas is in de kennis en genade van Christus, want dat is er. In de oefeningen van het geloof zal Christus wassen en ik minder worden. De zekerheid van het geloof neemt toe door de oefeningen des geloof. Maar het punt voor mij is dat men een onbewust in Christus zijn verdedigt, terwijl Gods Woord duidelijk leert dat die in Christus is, Hem kent. En die kennis is onderscheiden, maar als er geen kennis aan de Middelaar is heeft men te vrezen.
Kan iemand van de voorstanders van deze visie mij dat uitleggen?
Wanneer God gaat werken in het leven wordt de zonde en schuld opengelegd, waardoor de mens voor zichzelf onbekeerd is. Van Gods zijde heeft echter al een vernieuwing van het hart plaatsgevonden, waardoor de mens zijn zonden en schuld gaat zien.