Oorspronkelijke doopformulier

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat is toch ook zo?

Alleen kun je dit erfgenaamschap verkopen voor een schotel linzenmoes.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
RefoBaptist

Bericht door RefoBaptist »

Uit GENADE zijt ge zalig geworden!

Niet omdat we ergens RECHT op hebben!
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Oorspronkelijk gepost door RefoBaptist
Even wat over het doopformulier.

zinnetje uit het formulier:

Ik dank U Vader dat U deze kinderen tot u ERFGENAMEN aangenomen hebt!

Wat betekent dit???
Een erfgenaam heeft recht op de erfenis!!! Toch? Is dit bijbels?

Onderzoek de Schriften!!!!!
Lees Lukas 15: de jongste zoon had recht op de erfenis, omdat hij de zoon van de vader was. Hij eiste zijn recht op en verklaarde daarmee zijn vader voor dood. De zoon verbrak daarmee het verbond dat hij met zijn vader had (de oudste zoon trouwens niet (of niet rechtstreeks), maar die had weer andere problemen). Dat de zoon later weer aangenomen werd door de vader, was pure genade.
Maar hij kreeg wel weer een ring om zijn vingers, wat betekende dat hij weer in zijn volle rechten als zoon werd hersteld.

Uit genade worden we dus zalig en het recht wat we (weer) krijgen is een verleend recht, uit genade.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door RefoBaptist
Uit GENADE zijt ge zalig geworden!

Niet omdat we ergens RECHT op hebben!
Hoe ga je genade meten?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

We worden geroepen om ons ook als erfgenamen te gedragen.
RefoBaptist

Bericht door RefoBaptist »

Begrijp ik het goed, dat als je besprenkelt(in sommige kerken noemen ze dit gedoopt) bent, erfgenaam bent, en dus recht hebt op de erfenis?

Waar kan ik deze gedachtengang terug lezen in de bijbel, en wat heeft de doop (uit het NT) hiermee te maken.
Waar en wanneer is dit door God ingesteld?

[Aangepast op 9/2/05 door RefoBaptist]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door RefoBaptist
Begrijp ik het goed, dat als je gedoopt ben, erfgenaam bent, en dus recht hebt op de erfenis?

Waar kan ik deze gedachtengang terug lezen in de bijbel, en wat heeft de doop (uit het NT) hiermee te maken.
Waar en wanneer is dit door God ingesteld?
Sorrie, ik heb al eens gepraat met baptisten maar daar komen we niet uit. Ik pas voor deze hernieuwde discussie.
Ik ben bezig met het lezen van het doopsformulier door Woelderink. Als je het echt wilt weten raad ik je aan om dat ook te lezen dan kunnen we het daarna over dat boek hebben.

Ik zou je 2 tegenvragen willen stellen: Waar heeft God gezegd dat kinderen nu niet meer een teken van het verbond der genade mogen hebben?
Waar heeft God verboden jonge kinderen te dopen?

[Aangepast op 9/2/05 door Miscanthus]
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Beste refobaptist,

je probeert de aanhangers van de verbondsdoop verbondsautomatisme in de mond te leggen. Bovendien probeer je hen te laten zeggen dat wie erfgenamen zijn, recht (vanuit henzelf) zouden hebben op het heil in plaats van een verkregen recht door genade.

Beide aannames zijn onjuist.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De doop is in het NT ingesteld. Net zoals in het OT de besnijdenis is ingesteld ging men toen eerst de volwassenen dopen. In het OT zie je ook dat, als God de besnijdenis instelt er grote mensen besneden worden. God zegt er dan bij dat dat een teken is van Zijn verbond.

Voorts zeide God tot Abraham: Gij nu zult Mijn verbond houden, gij, en uw zaad na u, in hun geslachten. 10 Dit is Mijn verbond, dat gijlieden houden zult tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u: dat al wat mannelijk is, u besneden worde. 11 En gij zult het vlees uwer voorhuid besnijden; en dat zal tot een teken zijn van het verbond tussen Mij en tussen u. 12 Een zoontje dan van acht dagen zal u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: de ingeborene van het huis, en de gekochte met geld van allen vreemde, welke niet is van uw zaad; 13 De ingeborene van uw huis, en de gekochte met uw geld zal zekerlijk besneden worden; en Mijn verbond zal zijn in ulieder vlees, tot een eeuwig verbond. 14 En wat mannelijk is, de voorhuid hebbende, wiens voorhuids vlees niet zal besneden worden, dezelve ziel zal uit haar volken uitgeroeid worden; hij heeft Mijn verbond gebroken

De christelijke kerk heeft blijkbaar de doop ingesteld en de besnijdenis laten varen. Heeft de Heere Jezus de besnijdenis stopgezet? Hij zegt alleen: doop. En de chrsitenen besnijden daarna niet meer. Dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen is zo overduidelijk.

De besnijdenis was een teken van het feit dat de jonggeborenen van God was. De doop is dat ook. De Jood zag aan dat teken dat God de Getrouwe is. Niet alleen voor hemzelf, maar ook voor zijn zaad (kinderen).

In het NT is er ook zo'n teken. Dat zou dan alleen voor de persoon zelf zijn. Of God ook een God van zijn kinderen wil zijn, dat blijft duister. Kijk, en dat geloof ik niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Geheel met Refo eens,

ik zou er nog aan toe willen voegen dat door de bloedstorting van Christus het bloederige besnijden niet meer nodig is.
Het is alleen het bloed van Christus wat telt.
arend

Bericht door arend »

Omdat elk verbond twee delen heeft, namelijk een belofte en een eis, worden wij door God in de doop ook geroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dit betekent dat wij deze enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, aanhangen, vertrouwen en liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel, met heel ons verstand en al onze krachten. Het betekent ook dat wij met de wereld breken, onze oude natuur doden en godvrezend leven.

En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet wanhopen en al evenmin in de zonden blijven liggen. Want de doop is een zegel en een volkomen betrouwbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond met God hebben.
Hoewel onze kinderen die alles niet begrijpen, mogen wij hen daarom toch niet van de doop uitsluiten. Want evenals zij zonder het te weten deel hebben aan de veroordeling in Adam, zo worden zij ook zonder het te weten in Christus uit genade tot Gods kinderen aangenomen. Immers, wat God zegt tot Abraham, de vader van alle gelovigen, geldt ook voor ons en onze kinderen: Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn (Gen. 17 : 7).
Dit verkondigt ook Petrus: Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovelen als de Here,
onze God, ertoe roepen zal (Hand. 2 : 39).
Daarom heeft God onder het oude verbond bevolen de kinderen
te besnijden: deze besnijdenis was een zegel van het verbond en van de gerechtigheid van het geloof. En Christus zelf heeft kinderen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend.
Omdat nu, onder het nieuwe verbond, de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is, moeten de jonge kinderen als erfgenamen van Gods rijk en van zijn verbond gedoopt worden. En de ouders zijn verplicht hun kinderen bij het opgroeien hun doop te leren verstaan.
bron

[Aangepast op 9/2/05 door arend]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het grootste probleem wat ik met de geloofsdoop heb is het feit dat je dan niet meer kunt dopen. Dan zou je zeker moeten weten dat de dopeling het ware geloof heeft. Want belijden met de mond kan iedereen, maar wie zegt dat het echt is?

Verder wil ik het misverstand uit de wereld helpen dat je door de doop erfgenaam wordt. Je wordt dat door geboorte. Om vervolgens als lidmaat der gemeente (zoals het behoort) gedoopt te worden. Het teken is slechts een teken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door refoHet teken is slechts een teken.
Ik meen dat er sprake was van een teken en zegel. Maakt dat nog iets uit?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik wil niets af doen van de kracht van het teken. Door Gods belofte wordt het een zegel. Voor mij heeft dat (bij de doop dezefde gevoelswaarde eigenlijk).

Ik noemde alleen teken omdat RB ergens schreef dat je door de besprenkeling (sommigen noemen dat doop, zegt hij dan cynisch) erfgenaam wordt. Dat is de omgekeerde volgorde.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
SolaGratia
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2002, 16:49
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

Bericht door SolaGratia »

Toch vaag, in de 1e christengemeentes waren de mensen ongetwijfeld besneden, maar werden daarna ook gedoopt! Ra ra!
Plaats reactie