Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Herman »

Onbekende schreef:Dus iemand die Christus nog niet gevonden heeft, is al wel bekeerd?

Ik zie dat als groot gevaar. Een derde weg. Rust buiten Christus is geen rust, en ook geen redding.
Stel je nu een vraag, of trek je maar alvast een conclusie?
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Eloesje »

Onbekende schreef:
Eloesje schreef:Wanneer is het punt van bekering? Als je gaat zoeken of als je gevonden hebt? Ellendekennis begint al voor je Christus gevonden hebt en blijft de rest van je leven. Als je echte ellendekennis hebt (dus niet alleen verstandelijk) ben je al zoekend gemaakt en zie ik dat als als bekering. Je hebt Christus nog niet gevonden, Hij is het begonnen in je leven, Hij zal het ook afmaken! Al kun je dat zelf misschien nog niet zo zien, achteraf vallen stukjes op hun plek.
Dus iemand die Christus nog niet gevonden heeft, is al wel bekeerd?

Ik zie dat als groot gevaar. Een derde weg. Rust buiten Christus is geen rust, en ook geen redding.
Nee dat zeg ik niet.
Het is het begin van Gods werk. En dat zal Hij afmaken al zie je daar zelf pas later iets van. Dat bedoel ik, achteraf kun je dat pas zeggen.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Onbekende »

Eloesje schreef:
Onbekende schreef:
Eloesje schreef:Wanneer is het punt van bekering? Als je gaat zoeken of als je gevonden hebt? Ellendekennis begint al voor je Christus gevonden hebt en blijft de rest van je leven. Als je echte ellendekennis hebt (dus niet alleen verstandelijk) ben je al zoekend gemaakt en zie ik dat als als bekering. Je hebt Christus nog niet gevonden, Hij is het begonnen in je leven, Hij zal het ook afmaken! Al kun je dat zelf misschien nog niet zo zien, achteraf vallen stukjes op hun plek.
Dus iemand die Christus nog niet gevonden heeft, is al wel bekeerd?

Ik zie dat als groot gevaar. Een derde weg. Rust buiten Christus is geen rust, en ook geen redding.
Nee dat zeg ik niet.
Het is het begin van Gods werk. En dat zal Hij afmaken al zie je daar zelf pas later iets van. Dat bedoel ik, achteraf kun je dat pas zeggen.
Ok, heb even vet gemaakt waarom ik dat erin lees. Maar goed om te weten dat je dat niet bedoeld.

@Herman dan was ik inderdaad te snel met mijn conclusie.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Posthoorn »

Onbekende schreef:Dus iemand die Christus nog niet gevonden heeft, is al wel bekeerd?

Ik zie dat als groot gevaar. Een derde weg. Rust buiten Christus is geen rust, en ook geen redding.
Hier een mooi citaat van Calvijn dat ik vroeger al eens op RF geplaatst heb:
Calvijn schreef:Want al was in Zacheüs het geloof nog niet geboren, toch was zijn vurig verlangen om Christus te zien een zekere voorbereiding daartoe. Zonder aandrift van boven toch zou hij niet zozeer begeerd hebben om Hem te zien, namelijk niet met het doel dat spoedig bij hem zichtbaar werd. (…) [D]e uitkomst deed zien, dat in de ziel van Zacheüs een zaad der godsvrucht gevallen was. Zo schept de Heere dikwijls, voordat Hij Zich aan de mens openbaart, een blinde toegenegenheid in hem, waardoor hij zich tot Hem, Die hem nog verborgen en onbekend is, voelt heengetrokken. En al weet hij dan nog niet waarom, toch stelt Hij hem niet teleur, maar openbaart Zich aan hem ter rechter tijd. (comm. Luc. 19)
Calvijn spreekt over een ‘blinde toegenegenheid’ tot de Heere. Wij zouden zeggen een 'liefde tot een onbekende God', een 'betrekking op God'.
+ Theologisch klopt het niet eens wat Calvijn zegt: nog geen geloof in Zacheüs geboren, toch een zaad van godsvrucht? Kan dat dan: een zaad van godsvrucht zonder geloof? Calvijn laat het beide staan.
+ Calvijn wijst hij erop, dat de uitkomst bij Zacheüs liet zien dat er van tevoren al een zaad van godsvrucht in zijn hart was gevallen. Wat is het karakter van dit 'zaad van godsvrucht'? Calvijn zegt het hier niet.
+ Dit stukje verwoordt op een mooie wijze de 'spanning' in het onderwerp dat ons hier bezighoudt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door GerefGemeente-lid »

De wedergeboorte in engere zin wordt ook wel vergeleken met een natuurlijke geboorte. Op het moment dat de baby geboren is, weet hij dat zelf nog niet bewust.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

We moet loskomen van beelden en het vergeestelijken van geschiedenissen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Framboos »

Johann Gottfried Walther schreef:We moet loskomen van beelden en het vergeestelijken van geschiedenissen.
Waarom?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Ditbenik »

Framboos schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:We moet loskomen van beelden en het vergeestelijken van geschiedenissen.
Waarom?
Omdat voor ons geldt dat er buiten Christus geen leven is.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Framboos »

Ditbenik schreef:
Framboos schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:We moet loskomen van beelden en het vergeestelijken van geschiedenissen.
Waarom?
Omdat voor ons geldt dat er buiten Christus geen leven is.
Dat is toch geen antwoord op de vraag? Beelden kunnen als verduidelijking dienen. Vergeestelijken van geschiedenissen doet Paulus toch ook (de geestelijke Rots)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:De wedergeboorte in engere zin wordt ook wel vergeleken met een natuurlijke geboorte. Op het moment dat de baby geboren is, weet hij dat zelf nog niet bewust.
Zeker nooit een bevalling meegemaakt?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:De wedergeboorte in engere zin wordt ook wel vergeleken met een natuurlijke geboorte. Op het moment dat de baby geboren is, weet hij dat zelf nog niet bewust.
Zeker nooit een bevalling meegemaakt?
T is wat dubbel. De baby voelt wel een hele andere temperatuur natuurlijk. Maar bewust dat hij/zij geboren is..
Weet jij nog precies wat er toen in je om ging? :huhu
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
J.C. Philpot schreef:
Terri schreef:ik hoop dat ze er wat mee doen, want je moet er niet aan denken dat dit je pastor o.i.d. zou zijn, laat staan dat je je intiemste ( geestelijke) ervaringen met ze zou moeten delen.
Ik kan het niet helemaal volgen. Over wie heb je het nu?
Ik denk niet dat het verstandig is hierin concreet te worden. Laat wie de schoen past, hem maar aantrekken.
Het probleem is echter, dat mensen slechte passers zijn. Ze zien vooral of anderen niet in te grote schoenen lopen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Ararat »

DDD schreef:
Tiberius schreef:
J.C. Philpot schreef:
Terri schreef:ik hoop dat ze er wat mee doen, want je moet er niet aan denken dat dit je pastor o.i.d. zou zijn, laat staan dat je je intiemste ( geestelijke) ervaringen met ze zou moeten delen.
Ik kan het niet helemaal volgen. Over wie heb je het nu?
Ik denk niet dat het verstandig is hierin concreet te worden. Laat wie de schoen past, hem maar aantrekken.
Het probleem is echter, dat mensen slechte passers zijn. Ze zien vooral of anderen niet in te grote schoenen lopen.
Of andersom, in aansluiting op wat Terri zegt: je zou de pastor maar zijn van iemand die die schoen past... (maar dat geldt natuurlijk dan weer niet voor mij ;))

Overigens zegt Terri volgens mij ook iets heel zinvols over messen slijpen en posts lezen zonder aanzien des persoons... Ik hoop dat 'mee te nemen'!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door refo »

Geytenbeekje schreef:
refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:De wedergeboorte in engere zin wordt ook wel vergeleken met een natuurlijke geboorte. Op het moment dat de baby geboren is, weet hij dat zelf nog niet bewust.
Zeker nooit een bevalling meegemaakt?
T is wat dubbel. De baby voelt wel een hele andere temperatuur natuurlijk. Maar bewust dat hij/zij geboren is..
Weet jij nog precies wat er toen in je om ging? :huhu
De stelling is: een pasgeborene weet niet dat het leeft. Je moet een metafoor niet verder uitwerken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door huisman »

refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:De wedergeboorte in engere zin wordt ook wel vergeleken met een natuurlijke geboorte. Op het moment dat de baby geboren is, weet hij dat zelf nog niet bewust.
Zeker nooit een bevalling meegemaakt?

Nee, mijn vrouw wel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie