Zonder een verbroken hart en een verslagen geest zal niemand naar Christus gaan.Ditbenik schreef:En om hoeveel ellendekennis gaat het dan? Hoelang duurt dat? Op welk moment mag je dan op Christus gaan zien?GerefGemeente-lid schreef:In de weg der wedergeboorte is ellendekennis noodzakelijk. Als dit expliciet ontkent wordt, is dat niet volgens Gods Woord. We hebben pas een dokter nodig als we inleven dat we ziek zijn. Eerder niet. De Israëlieten keken pas naar de koperen slang op het moment dat zij gewaar werden dat ze gebeten waren. Zo moeten wij eerst ontdekt worden aan onze doodstaat voor God. En in die weg leer je op Christus zien.Onbekende schreef:Er word weer lekker ongenuanceerd gediscussieerd.
Ieder kind van God heeft ellende kennis.
Jij stelt dat het als voorwaarde vooraf MOET.
Ik zeg dat het kan, maar ook op een andere manier kan.
Maar vervolgens ga je weer eens aannames doen: degenen die A zeggen, zullen ook wel B vinden of C willen schrappen.
Dat wordt nergens gesteld. Doe dan ook niet alsof. Wel eerlijk blijven!
Dus het kan niet op een andere manier. Het doopformulier is daar een treffend voorbeeld van.
Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
Ik weet niet op wie je reageert. In ieder geval niet mij. Ik heb dat nergens gesteld.huisman schreef:Zonder een verbroken hart en een verslagen geest zal niemand naar Christus gaan.Ditbenik schreef:En om hoeveel ellendekennis gaat het dan? Hoelang duurt dat? Op welk moment mag je dan op Christus gaan zien?GerefGemeente-lid schreef:In de weg der wedergeboorte is ellendekennis noodzakelijk. Als dit expliciet ontkent wordt, is dat niet volgens Gods Woord. We hebben pas een dokter nodig als we inleven dat we ziek zijn. Eerder niet. De Israëlieten keken pas naar de koperen slang op het moment dat zij gewaar werden dat ze gebeten waren. Zo moeten wij eerst ontdekt worden aan onze doodstaat voor God. En in die weg leer je op Christus zien.Onbekende schreef:Er word weer lekker ongenuanceerd gediscussieerd.
Ieder kind van God heeft ellende kennis.
Jij stelt dat het als voorwaarde vooraf MOET.
Ik zeg dat het kan, maar ook op een andere manier kan.
Maar vervolgens ga je weer eens aannames doen: degenen die A zeggen, zullen ook wel B vinden of C willen schrappen.
Dat wordt nergens gesteld. Doe dan ook niet alsof. Wel eerlijk blijven!
Dus het kan niet op een andere manier. Het doopformulier is daar een treffend voorbeeld van.
Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
Het gaat toch niet om de hoeveelheid, het gaat erom of je Christus nodig hebt voor je schuld. Persoonlijk, niet 'omdat het hoort' of omdat 'de dominee dat zegt' (niet persoonlijk op bovenstaande personen bedoeld overigens)Ditbenik schreef:En om hoeveel ellendekennis gaat het dan? Hoelang duurt dat? Op welk moment mag je dan op Christus gaan zien?GerefGemeente-lid schreef:In de weg der wedergeboorte is ellendekennis noodzakelijk. Als dit expliciet ontkent wordt, is dat niet volgens Gods Woord. We hebben pas een dokter nodig als we inleven dat we ziek zijn. Eerder niet. De Israëlieten keken pas naar de koperen slang op het moment dat zij gewaar werden dat ze gebeten waren. Zo moeten wij eerst ontdekt worden aan onze doodstaat voor God. En in die weg leer je op Christus zien.Onbekende schreef:Er word weer lekker ongenuanceerd gediscussieerd.
Ieder kind van God heeft ellende kennis.
Jij stelt dat het als voorwaarde vooraf MOET.
Ik zeg dat het kan, maar ook op een andere manier kan.
Maar vervolgens ga je weer eens aannames doen: degenen die A zeggen, zullen ook wel B vinden of C willen schrappen.
Dat wordt nergens gesteld. Doe dan ook niet alsof. Wel eerlijk blijven!
Dus het kan niet op een andere manier. Het doopformulier is daar een treffend voorbeeld van.
Zorg ervoor dat jezelf geborgen bent achter Zijn bloed. Want het blijft de oproep: bekeert u! En inderdaad, dat kun je niet zelf, maar de opdracht staat er duidelijk, het is eigen schuld als je verloren gaat.
En ja, je mag anderen waarschuwen dat het zonder ellende, verlossing en dankbaarheid niet kan, met bijbehorende bijbelse voorbeelden, maar meet elkaar geen maten.
Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
Ik ben er van overtuigd dat je de ernst van de zonden pas echt leert kennen aan de voet van het kruis. Waar het mij om ging in deze vragen was de stelligheid waarmee gesproken wordt over ellende en zondenkennis maar dan blijft het opeens stil. Laten we Christus toch niet onder een deksel verkondigen maar Hem verhogen zoals de slang in de woestijn verhoogd werd. Voor iedereen zichtbaar.Eloesje schreef:Het gaat toch niet om de hoeveelheid, het gaat erom of je Christus nodig hebt voor je schuld. Persoonlijk, niet 'omdat het hoort' of omdat 'de dominee dat zegt' (niet persoonlijk op bovenstaande personen bedoeld overigens)Ditbenik schreef:En om hoeveel ellendekennis gaat het dan? Hoelang duurt dat? Op welk moment mag je dan op Christus gaan zien?GerefGemeente-lid schreef:In de weg der wedergeboorte is ellendekennis noodzakelijk. Als dit expliciet ontkent wordt, is dat niet volgens Gods Woord. We hebben pas een dokter nodig als we inleven dat we ziek zijn. Eerder niet. De Israëlieten keken pas naar de koperen slang op het moment dat zij gewaar werden dat ze gebeten waren. Zo moeten wij eerst ontdekt worden aan onze doodstaat voor God. En in die weg leer je op Christus zien.Onbekende schreef:Er word weer lekker ongenuanceerd gediscussieerd.
Ieder kind van God heeft ellende kennis.
Jij stelt dat het als voorwaarde vooraf MOET.
Ik zeg dat het kan, maar ook op een andere manier kan.
Maar vervolgens ga je weer eens aannames doen: degenen die A zeggen, zullen ook wel B vinden of C willen schrappen.
Dat wordt nergens gesteld. Doe dan ook niet alsof. Wel eerlijk blijven!
Dus het kan niet op een andere manier. Het doopformulier is daar een treffend voorbeeld van.
Zorg ervoor dat jezelf geborgen bent achter Zijn bloed. Want het blijft de oproep: bekeert u! En inderdaad, dat kun je niet zelf, maar de opdracht staat er duidelijk, het is eigen schuld als je verloren gaat.
En ja, je mag anderen waarschuwen dat het zonder ellende, verlossing en dankbaarheid niet kan, met bijbehorende bijbelse voorbeelden, maar meet elkaar geen maten.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 28 jan 2023, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
De relatie ligt tussen zondekennis en schuld. Door de zondekennis kom je tot overtuiging dat je schuld weggenomen moet worden. En daar is Jezus een gepaste Zaligmaker voor. Alle andere visies geven mooie aspecten aan van de relatie zondekennis en verlossing, maar dit vind ik het meest centrale element. Ik hou daar graag aan vast, afgezien van alle andere bijbels gelegitimeerde visies.
Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
Wie keken naar die slang?Ditbenik schreef:Ik ben er van overtuigd dat je de ernst van de zonden pas echt leert kennen aan de voet van het kruis. Waar het mij om ging in deze vragen was de stelligheid waarmee gesproken wordt over ellende en zondenkennis maar dan blijft het opeens stil. Laten we Christus toch niet onder een deksel verkondigen maar Hem verhogen zoals de slang in de woestijn verhoogd werd. Voor iedereen zichtbaar.Eloesje schreef:
Het gaat toch niet om de hoeveelheid, het gaat erom of je Christus nodig hebt voor je schuld. Persoonlijk, niet 'omdat het hoort' of omdat 'de dominee dat zegt' (niet persoonlijk op bovenstaande personen bedoeld overigens)
Zorg ervoor dat jezelf geborgen bent achter Zijn bloed. Want het blijft de oproep: bekeert u! En inderdaad, dat kun je niet zelf, maar de opdracht staat er duidelijk, het is eigen schuld als je verloren gaat.
En ja, je mag anderen waarschuwen dat het zonder ellende, verlossing en dankbaarheid niet kan, met bijbehorende bijbelse voorbeelden, maar meet elkaar geen maten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
Degenen die geloofden dat er genezing was door te kijken naar de slang.huisman schreef:Wie keken naar die slang?Ditbenik schreef:Ik ben er van overtuigd dat je de ernst van de zonden pas echt leert kennen aan de voet van het kruis. Waar het mij om ging in deze vragen was de stelligheid waarmee gesproken wordt over ellende en zondenkennis maar dan blijft het opeens stil. Laten we Christus toch niet onder een deksel verkondigen maar Hem verhogen zoals de slang in de woestijn verhoogd werd. Voor iedereen zichtbaar.Eloesje schreef:
Het gaat toch niet om de hoeveelheid, het gaat erom of je Christus nodig hebt voor je schuld. Persoonlijk, niet 'omdat het hoort' of omdat 'de dominee dat zegt' (niet persoonlijk op bovenstaande personen bedoeld overigens)
Zorg ervoor dat jezelf geborgen bent achter Zijn bloed. Want het blijft de oproep: bekeert u! En inderdaad, dat kun je niet zelf, maar de opdracht staat er duidelijk, het is eigen schuld als je verloren gaat.
En ja, je mag anderen waarschuwen dat het zonder ellende, verlossing en dankbaarheid niet kan, met bijbehorende bijbelse voorbeelden, maar meet elkaar geen maten.
Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
Dat staat niet in Numeri 21. Al wie gebeten is, als hij haar aanziet , zo zal hij leven . Gebeten door die vurige slangen. In vers 6 staat. Die beten het volk; en er stierf veel volks van Israël.Ditbenik schreef:Degenen die geloofden dat er genezing was door te kijken naar de slang.huisman schreef:Wie keken naar die slang?Ditbenik schreef:Ik ben er van overtuigd dat je de ernst van de zonden pas echt leert kennen aan de voet van het kruis. Waar het mij om ging in deze vragen was de stelligheid waarmee gesproken wordt over ellende en zondenkennis maar dan blijft het opeens stil. Laten we Christus toch niet onder een deksel verkondigen maar Hem verhogen zoals de slang in de woestijn verhoogd werd. Voor iedereen zichtbaar.Eloesje schreef:
Het gaat toch niet om de hoeveelheid, het gaat erom of je Christus nodig hebt voor je schuld. Persoonlijk, niet 'omdat het hoort' of omdat 'de dominee dat zegt' (niet persoonlijk op bovenstaande personen bedoeld overigens)
Zorg ervoor dat jezelf geborgen bent achter Zijn bloed. Want het blijft de oproep: bekeert u! En inderdaad, dat kun je niet zelf, maar de opdracht staat er duidelijk, het is eigen schuld als je verloren gaat.
En ja, je mag anderen waarschuwen dat het zonder ellende, verlossing en dankbaarheid niet kan, met bijbehorende bijbelse voorbeelden, maar meet elkaar geen maten.
Wel mooi om te zien het verschil tussen onze uitleg. Jij begint met geloof in genezing en ik begin met de wetenschap ten dode toe gebeten te zijn door de slang (satan). Die kijken…….die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet nodig.
Dat is nu precies waar dit topic over gaat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
Tjsa, volgens mij staat er dit: "Numeri 21:8 En de HEERE zei tegen Mozes: Maak u een gifslang en zet hem op een staak. Het zal gebeuren dat ieder die gebeten is, in leven zal blijven, als hij daarnaar kijkt.huisman schreef:Dat staat niet in Numeri 21. Al wie gebeten is, als hij haar aanziet , zo zal hij leven . Gebeten door die vurige slangen. In vers 6 staat. Die beten het volk; en er stierf veel volks van Israël.Ditbenik schreef:Degenen die geloofden dat er genezing was door te kijken naar de slang.huisman schreef:Wie keken naar die slang?Ditbenik schreef:
Ik ben er van overtuigd dat je de ernst van de zonden pas echt leert kennen aan de voet van het kruis. Waar het mij om ging in deze vragen was de stelligheid waarmee gesproken wordt over ellende en zondenkennis maar dan blijft het opeens stil. Laten we Christus toch niet onder een deksel verkondigen maar Hem verhogen zoals de slang in de woestijn verhoogd werd. Voor iedereen zichtbaar.
Wel mooi om te zien het verschil tussen onze uitleg. Jij begint met geloof in genezing en ik begin met de wetenschap ten dode toe gebeten te zijn door de slang (satan). Die kijken…….die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet nodig.
Dat is nu precies waar dit topic over gaat.
9. Toen maakte Mozes een koperen slang en zette hem op de staak. En het gebeurde als de slang iemand beet dat hij naar de koperen slang keek en in leven bleef." Er werd niemand gezond zonder te kijken naar de slang. Er wordt ook niemand gezond zonder te kijken naar Christus. Je zondekennis maakt je niet zalig. Alleen het geloof in de Heere Jezus Christus.
Maar goed, dit topic gaat precies over wat jij wil zeggen en wat ik zeg heeft daar niets mee van doen. Daarom laat ik het hier verder bij. Maar morgen zal ik Hem weer in het middelpunt zetten. Gewoon omdat ik niets anders kan.
-
- Berichten: 6575
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
Graag ook vers 7 citeren @Ditbenik.Ditbenik schreef:Tjsa, volgens mij staat er dit: "Numeri 21:8 En de HEERE zei tegen Mozes: Maak u een gifslang en zet hem op een staak. Het zal gebeuren dat ieder die gebeten is, in leven zal blijven, als hij daarnaar kijkt.huisman schreef:Dat staat niet in Numeri 21. Al wie gebeten is, als hij haar aanziet , zo zal hij leven . Gebeten door die vurige slangen. In vers 6 staat. Die beten het volk; en er stierf veel volks van Israël.
Wel mooi om te zien het verschil tussen onze uitleg. Jij begint met geloof in genezing en ik begin met de wetenschap ten dode toe gebeten te zijn door de slang (satan). Die kijken…….die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet nodig.
Dat is nu precies waar dit topic over gaat.
9. Toen maakte Mozes een koperen slang en zette hem op de staak. En het gebeurde als de slang iemand beet dat hij naar de koperen slang keek en in leven bleef." Er werd niemand gezond zonder te kijken naar de slang. Er wordt ook niemand gezond zonder te kijken naar Christus. Je zondekennis maakt je niet zalig. Alleen het geloof in de Heere Jezus Christus.
Maar goed, dit topic gaat precies over wat jij wil zeggen en wat ik zeg heeft daar niets mee van doen. Daarom laat ik het hier verder bij. Maar morgen zal ik Hem weer in het middelpunt zetten. Gewoon omdat ik niets anders kan.
Daar staat geschreven: Daarom [zie vers 6, door @huisman aangehaald] kwam het volk tot Mozes en zij zeiden: Wij hebben gezondigd, omdat wij tegen den HEERE en tegen u gesproken hebben; bid den HEERE dat Hij deze slangen van ons wegneme. Toen bad Mozes voor het volk.
En dan komt vers 8: En de HEERE zeide tot Mozes: Maak u een vurige slang en stel ze op een stang; en het zal geschieden dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven.
Bij kanttekening 16 [...zo zal hij leven...] staat geschreven: Dat is, hij zal genezen worden en het leven behouden.
Dus: eerst erkenning van zonde en schuld (vers 7) en daarna het zien op de koperen slang waardoor er genezing zal zijn (kanttekening 16 bij vers 8).
Laten we het toch alsjeblieft niet omdraaien!!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-
- Berichten: 6575
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
Dank voor het delen!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-
- Berichten: 6575
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
Men leze ook deze preek van wijlen ds. D. Rietdijk: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/26886
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
Schreeuw niet zo man. Ik ben niet doof. Ik hoef vers 7 helemaal niet te citeren. De vraag was niet wie er bij Mozes kwamen maar wie er naar de slang keken.GerefGemeente-lid schreef:Graag ook vers 7 citeren @Ditbenik.Ditbenik schreef:Tjsa, volgens mij staat er dit: "Numeri 21:8 En de HEERE zei tegen Mozes: Maak u een gifslang en zet hem op een staak. Het zal gebeuren dat ieder die gebeten is, in leven zal blijven, als hij daarnaar kijkt.huisman schreef:Dat staat niet in Numeri 21. Al wie gebeten is, als hij haar aanziet , zo zal hij leven . Gebeten door die vurige slangen. In vers 6 staat. Die beten het volk; en er stierf veel volks van Israël.
Wel mooi om te zien het verschil tussen onze uitleg. Jij begint met geloof in genezing en ik begin met de wetenschap ten dode toe gebeten te zijn door de slang (satan). Die kijken…….die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet nodig.
Dat is nu precies waar dit topic over gaat.
9. Toen maakte Mozes een koperen slang en zette hem op de staak. En het gebeurde als de slang iemand beet dat hij naar de koperen slang keek en in leven bleef." Er werd niemand gezond zonder te kijken naar de slang. Er wordt ook niemand gezond zonder te kijken naar Christus. Je zondekennis maakt je niet zalig. Alleen het geloof in de Heere Jezus Christus.
Maar goed, dit topic gaat precies over wat jij wil zeggen en wat ik zeg heeft daar niets mee van doen. Daarom laat ik het hier verder bij. Maar morgen zal ik Hem weer in het middelpunt zetten. Gewoon omdat ik niets anders kan.
Daar staat geschreven: Daarom [zie vers 6, door @huisman aangehaald] kwam het volk tot Mozes en zij zeiden: Wij hebben gezondigd, omdat wij tegen den HEERE en tegen u gesproken hebben; bid den HEERE dat Hij deze slangen van ons wegneme. Toen bad Mozes voor het volk.
En dan komt vers 8: En de HEERE zeide tot Mozes: Maak u een vurige slang en stel ze op een stang; en het zal geschieden dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven.
Bij kanttekening 16 [...zo zal hij leven...] staat geschreven: Dat is, hij zal genezen worden en het leven behouden.
Dus: eerst erkenning van zonde en schuld (vers 7) en daarna het zien op de koperen slang waardoor er genezing zal zijn (kanttekening 16 bij vers 8).
Laten we het toch alsjeblieft niet omdraaien!!
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)
Zij, die voor de omhelzing van Jezus en Zijn voldoening, berouw en leedwezen eisen, zijn eigen vrienden van de satan. Want het is zijn werk ons af te houden van een aangeboden Heiland"
A. Comrie
( Ik ken dit citaat door ds. C. Stelwagen niet echt een linkse predikant of iemand die tegen de catechismus was)
A. Comrie
( Ik ken dit citaat door ds. C. Stelwagen niet echt een linkse predikant of iemand die tegen de catechismus was)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"