Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Tjonge..., te keer gaan nogal liefst. Draaf je nu niet door?

Ik lees nergens in Gods Woord dat ellendekennis een vrucht is van de wedergeboorte. Ik geloof juist dat het, in de weg van de wedergeboorte in engere zin, valt onder het voorbereidende werk des Geestes. Met alleen kennis van ellende en zonden komen we er immers niet?
Waar lees je dat dan in Gods Woord?
Volgens mij heeft @Valcke daar in het verleden behartigenswaardige zaken over geschreven. Ik kan het alleen zo gauw niet terugvinden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Laten we oppassen dat de discussie niet te op de persoon wordt. Op deze manier gaat het mis.
Daarbij mag gevoegd worden dat de ellendekennis als bron van de wedergeboorte een leerstelling is de typisch tot het eigene van de geformeerde gemeente behoort. Nogal wiedes dat velen het daar dan niet mee eens zijn, omdat ze zich niet in die kerkelijke kring bewegen.

Ik quote deze nog maar eens:
Archibald Alexander schreef:
Tennent jr vermeed zorgvuldig discussies over controversiële onderwerpen, tenzij er heel dringende redenen toe waren, en dan was hij altijd bereid de reden van zijn overtuiging uiteen te zetten. Enkele jonge predikanten die hem bezochten, begonnen een gesprek over de vraag of het geloof dan wel de bekering voorop ging in de redding van een zondaar. Een zaak waarover in die dagen in New England hevige polemieken werden gevoerd. Omdat zij er niet uitkwamen. vroegen zij of Tennent zich in de discussie wilden mengen. Hij was daartoe bereid, nam zijn pijp uit de mond, keek uit het raam en wees op een man die op enige afstand op een heuvel aan het ploegen was. Hij vroeg de jonge mannen of zij die man kenden. Dat bleek niet het geval te zijn. Hij vertelde hun dat de man een van zijn ouderlingen was, die naar zijn vaste overtuiging al meer dan dertig jaar een oprecht christen was. "Vraag hem eens", zo zie Tennent, "of het geloof dan wel de bekering voorop gaat. Wat denk je dat hij zou antwoorden?" De jonge predikanten het niet vertellen. "Dan zal ik het u vertellen", zie Tennent. "Hij zou zeggen dat hij zich er niet om bekommert wat voorop gaat, maar dat hij beide bezit. En daarom, jonge vrienden", zo voegde Tennent eraan toe, "ziet er voor uzelf op toe dat u zowel waar geloof als waarachtig berouw hebt, en vermoei u niet te veel met de vraag wat het eerst komt."

Gevonden in: ds. P. de Vries, "Historische inleiding" in Archibald Alexander, Gedachten over bevinding, (Houten: Den Hertog, 2021), p24
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Ad Anker »

Mooi citaat.

Angst regeert: hameren op een bepaalde volgorde is wel van alle tijden, dat laat dit citaat ook wel zien. Als je uit angst of wantrouwen reageert (waarvan ik bang bent dat dit heel veel voorkomt in de rechterflank van onze gezindte) hamer je op volgordelijkheid. Want anders gaat het zo snel te 'makkelijk' en Gods ware volk leert het anders, zegt men dan.

Worden we niet murw geslagen met termen als: Heb je je kussen weleens doornat met je tranen? Heb je ook een binnenkamer waar je het hebt uitgekermd? Is het wel eens een verloren zaak voor je geworden?

Natuurlijk is het geloof eerst: Jezus vergaf de zonde van de geraakte toen hij in geloof tot Hem kwam. En niet andersom. Al hebben we dat weer opgelost als nadere weldaad.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Bertiel »

Ik denk dat je hier de kern raakt.
en GG Lid als je persoonlijk geraakt voelt mijn excuses hiervoor, dat was niet de bedoeling.

En laten we vooral elkaar blijven vertellen de grote bewogenheid en gewilligheid die er in onze Zaligmaker is te krijgen!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef:Mooi citaat.

Angst regeert: hameren op een bepaalde volgorde is wel van alle tijden, dat laat dit citaat ook wel zien. Als je uit angst of wantrouwen reageert (waarvan ik bang bent dat dit heel veel voorkomt in de rechterflank van onze gezindte) hamer je op volgordelijkheid. Want anders gaat het zo snel te 'makkelijk' en Gods ware volk leert het anders, zegt men dan.

Worden we niet murw geslagen met termen als: Heb je je kussen weleens doornat met je tranen? Heb je ook een binnenkamer waar je het hebt uitgekermd? Is het wel eens een verloren zaak voor je geworden?

Natuurlijk is het geloof eerst: Jezus vergaf de zonde van de geraakte toen hij in geloof tot Hem kwam. En niet andersom. Al hebben we dat weer opgelost als nadere weldaad.
Eens en dan mis je nog de term of je nachten wakker hebt gelegen. Maar er staat in ieder geval vast dat de ellendekennis zo diep hoort te zijn dat je verdoemelijk zondaar voor God word.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Thea »

@Herman, in de gg zeggen ze het nog anders:eerst wedergeboorte, dan ellendekennis. Er stond pas een artikel in het rd, waarin ds. Clements dit ook uitlegde ahv de christenreis. Wedergeboorte gebeurde in de stad Verderf, daar kreeg hij een nieuwe naam, nl christen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Thea »

Maar het ging oorspronkelijk toch om het artikel van Enny de Bruijn? Ik vond het ook een erg filosofisch stuk. Je krijgt onderwijs uit boeken, waardoor je je voelt aangesproken, volgens haar. Dat vind ik zo ingaan tegen het eenzijdige genadekarakter. Volgens mij brengt God je bij boeken en voornamelijk de bijbel ipv dat boeken je bij God brengen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Thea »

Sorry, laatste post toch in verkeerde topic. Ik zag dat Ad Anker hier ook op reageerde in topic Erdee. Zegt volgens mij ongeveer hetzelfde.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Nasrani »

GerefGemeente-lid schreef:
Waar lees ik dat ellendekennis als vrucht gehanteerd moet worden?

.....
Ezechiël 36.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Onbekende »

Piet Puk schreef:
Ad Anker schreef:Mooi citaat.

Angst regeert: hameren op een bepaalde volgorde is wel van alle tijden, dat laat dit citaat ook wel zien. Als je uit angst of wantrouwen reageert (waarvan ik bang bent dat dit heel veel voorkomt in de rechterflank van onze gezindte) hamer je op volgordelijkheid. Want anders gaat het zo snel te 'makkelijk' en Gods ware volk leert het anders, zegt men dan.

Worden we niet murw geslagen met termen als: Heb je je kussen weleens doornat met je tranen? Heb je ook een binnenkamer waar je het hebt uitgekermd? Is het wel eens een verloren zaak voor je geworden?

Natuurlijk is het geloof eerst: Jezus vergaf de zonde van de geraakte toen hij in geloof tot Hem kwam. En niet andersom. Al hebben we dat weer opgelost als nadere weldaad.
Eens en dan mis je nog de term of je nachten wakker hebt gelegen. Maar er staat in ieder geval vast dat de ellendekennis zo diep hoort te zijn dat je verdoemelijk zondaar voor God word.
Ik zou het zo willen formuleren: de ellende kennis hoort zo diep te zijn dat je ermee bij God terecht komt. En ja, de een heeft meer slagen nodig om te luisteren dan de ander. Maar diepte is natuurlijk niet te meten, en blijft subjectief. Gelukkig maar anders was er vast een webshop met diepte-meetlatten.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Ad Anker »

Ik vind jouw geredeneer vanuit de mens en je banale 'webshop' opmerking vervelend, onbekende.

In gesprekken met deze lijkt het ook wel zo te zijn dat door de diepte te bagatelliseren men er onderuit willen komen. Ook sociale omstandigheden/moeiten hebben weer niets met ellendekennis te maken. Dat onderscheid acht ik wel belangrijk.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Piet Puk »

Onbekende schreef:
Piet Puk schreef:
Ad Anker schreef:Mooi citaat.

Angst regeert: hameren op een bepaalde volgorde is wel van alle tijden, dat laat dit citaat ook wel zien. Als je uit angst of wantrouwen reageert (waarvan ik bang bent dat dit heel veel voorkomt in de rechterflank van onze gezindte) hamer je op volgordelijkheid. Want anders gaat het zo snel te 'makkelijk' en Gods ware volk leert het anders, zegt men dan.

Worden we niet murw geslagen met termen als: Heb je je kussen weleens doornat met je tranen? Heb je ook een binnenkamer waar je het hebt uitgekermd? Is het wel eens een verloren zaak voor je geworden?

Natuurlijk is het geloof eerst: Jezus vergaf de zonde van de geraakte toen hij in geloof tot Hem kwam. En niet andersom. Al hebben we dat weer opgelost als nadere weldaad.
Eens en dan mis je nog de term of je nachten wakker hebt gelegen. Maar er staat in ieder geval vast dat de ellendekennis zo diep hoort te zijn dat je verdoemelijk zondaar voor God word.
Ik zou het zo willen formuleren: de ellende kennis hoort zo diep te zijn dat je ermee bij God terecht komt. En ja, de een heeft meer slagen nodig om te luisteren dan de ander. Maar diepte is natuurlijk niet te meten, en blijft subjectief. Gelukkig maar anders was er vast een webshop met diepte-meetlatten.
Met jouw definitie kun je aardse zorgen, waarmee je bij de Heere terechtkomt ook kwalificeren als bekering. Daar ga ik dus niet in mee
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door refomart »

Onbekende schreef:Ik zal het wat verduidelijken. Persoonlijk zijn het juist mijn zonden geweest die me bij God gebracht hebben. Maar niet op de manier van toevallen van Gods recht of Gods eer hoger achten dan mijn zaligheid. Voor mij werd het realiteit dat als het aan mij lag, het nooit meer goed zou komen. Ik had er een puinhoop van gemaakt. Ik kreeg God nodig en heb mijn puinhoop bij Hem neergelegd en gebeden of Hij me wilde helpen te stoppen met mijn boezemzonde en of Hij het wilde vergeven.
Je kunt het benaderen op het punt van de diepte van de ellendekennis.

Je kunt het benaderen als een belijdenis wie God is. In het citaat is God niet de Heilige en Rechtvaardige! Het recht Gods en Zijn eer zijn niet belangrijker dan de zaligheid. God is niet de soevereine Almachtige die vrijspreekt, maar een God die nodig is als hulp. En als er hulp voor de zaligheid nodig is, dan is Christus geen volkomen zaligmaker.
De God die afhankelijk is van het komen, die moet helpen en mag meewerken, waar komen die leerstellingen vandaan?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Bertiel »

ik zou niet weten waarom de Heere dat niet kan gebruiken.
Ik denk dat diverse genezingen door de Heere Jezus gedaan, hiervan getuigen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Adagio »

Ook voor een Johannes de Doper was het Lam Gods het meest Dierbare in zijn leven geworden, het kan niet anders. Hij was een roepende in de woestijn, heenwijzende naar het enig geldende Offer. Hij was scherp voor de godsdienst, maar kon zijn mond niet houden over dat vlees geworden Woord. Hij wees op Christus, als (zoals Paulus zegt) de verse en levende Weg, 'welken Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is door Zijn vlees'.
De kanttek. schrijven erbij: "Het Griekse woord betekent eigenlijk wat vers is geslacht, hetwelk hier op de offerande van Christus ziet, die vers geslacht was en allen tijd in volle kracht blijft. Alzo noemt hij Christus voor ons geofferd, omdat wij door Hem en Zijn verdiensten tot God toegang hebben.'

Zou Johannes tevreden ontdekt hebben, dat er een geloof in hem bestond. Mij dunkt, elk waar geloof is door de liefde werkende, en als dat door Gods Geest verwakkerd wordt, is en blijft het een instrument, een geschonken middel, om de handen te mogen leggen op die onverdiende, wondervolle, zalige ruil. Genade door recht.

Voor Johannes zal het ook een wonder zijn, wat Kohlbrugge schrijft "Er moet een waarachtige, grondige, door Gods Geest Zelf geschonken kennis van ellende en van zondenood aanwezig zijn, zal een mens, een zondaar, de gegronde hoop kunnen voeden, dat hij tot de schare dergenen behoort, welke gekocht zijn door het bloed des Lams. (...) Wat baat al het geloof aan het Evangelie, het geloof dat Jezus Christus voor de zonden gestorven is, als er niet die kennis van zonde en ellende is, welke bij de mens de droefheid naar God uitwerkt, en hem zo bedroefd maakt, dat hij met zijn zonde voor God komt, zichzelf aanklaagt en verdoemt, zijn God in het recht stelt en rust noch duur heeft, voordat hij door de Geest des geloofs verzekerd is geworden, dat God zijn verzoende God en Vader is door Jezus Christus.”

De tollenaar achter in de tempel wist dit gebedje "O God, wees mij zondaar genadig". Jezus zei daarvan: "Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want eenieder die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden."
Plaats reactie