Volgens mij is het heel eenvoudig.TSD schreef:
Maar daarmee zeg je toch eigenlijk dat ieder mens, die de vrijspraak in zijn geweten nog niet kent, dus nog niet wedergeboren is? Ik vind dat ingewikkeld, tenzij er ook hier weer sprake is van een definitiekwestie, namelijk wat is precies die rechtvaardiging in het geweten en wanneer vind dat plaats?
Wanneer het moment van wedergeboorte is, weten wij simpelweg niet.
Er is geen mens die kan zeggen, ik ben wedergeboren maar ik ken Christus nog niet, dat is onmogelijk. Immers kan het dan nog alle kanten op. Als het van God is of van een mens zelf is, zal in de vruchten openbaar worden. Tot die tijd kan hij niet zeggen wedergeboren te zijn.
Pas als men Christus kent als schuldovernemende borg, hoe klein en aangevochten of donker dat geloof ook is, kan men zeggen, ik ben wedergeboren.
Voor God kan de wedergeboorte al veel eerder beginnen (voorbereidende werkzaamheden), daar hebben wij geen zicht op en daar kan dus ook niet mee gerekend worden.
Een mens kan pas zeggen wedergeboren te zijn als hij achter de zaak staat. En dat is dus niet altijd even helder door aanvechtingen maar is wel op z'n minst een tijdje helder geweest.