"Nadere weldaden" in de prediking GG

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

ds. G.H. Kersten schreef:

Op deze gronden besluiten wij, dat in de rechtvaardigmaking is de vergeving aller zonden.
De rechtvaardigmaking is dus aan te merken, als geschied:
A. vóór het geloof,
1. in het besluit Gods van eeuwigheid;
2. in de opstanding van Christus.
B. dóór het geloof,
1. de dadelijke rechtvaardigmaking, welke plaats heeft in de wedergeboorte, waarbij het geloof als
een levende planting des Heiligen Geestes in de ziel wordt gewrocht en waarin de uitverkorene van
de zijde Gods wordt gerechtvaardigd en in een staat der verzoening met God gesteld.2. de lijdelijke rechtvaardigmaking, in de vierschaar der consciëntie wanneer de Heilige Geest van de
rechtvaardigmaking voor God in Christus de verzekering geeft.
C. Eindelijk zullen de uitverkorenen eenmaal gerechtvaardigd worden bij de wederkomst van Christus, op de
wolken des hemels, als de goddelozen zullen veroordeeld worden, maar zij in hun opstanding zullen
rechtvaardig gesteld worden en het koninkrijk beërven, dat hun bereid is van de grondlegging der wereld.
Alzo zijn er vijf trappen der rechtvaardigmaking.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Kom hier later nog op terug.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:
ds. G.H. Kersten schreef:

Op deze gronden besluiten wij, dat in de rechtvaardigmaking is de vergeving aller zonden.
De rechtvaardigmaking is dus aan te merken, als geschied:
A. vóór het geloof,
1. in het besluit Gods van eeuwigheid;
2. in de opstanding van Christus.
B. dóór het geloof,
1. de dadelijke rechtvaardigmaking, welke plaats heeft in de wedergeboorte, waarbij het geloof als
een levende planting des Heiligen Geestes in de ziel wordt gewrocht en waarin de uitverkorene van
de zijde Gods wordt gerechtvaardigd en in een staat der verzoening met God gesteld.2. de lijdelijke rechtvaardigmaking, in de vierschaar der consciëntie wanneer de Heilige Geest van de
rechtvaardigmaking voor God in Christus de verzekering geeft.
C. Eindelijk zullen de uitverkorenen eenmaal gerechtvaardigd worden bij de wederkomst van Christus, op de
wolken des hemels, als de goddelozen zullen veroordeeld worden, maar zij in hun opstanding zullen
rechtvaardig gesteld worden en het koninkrijk beërven, dat hun bereid is van de grondlegging der wereld.
Alzo zijn er vijf trappen der rechtvaardigmaking.
Dat lijkt me een bevestiging van de stelling van Ad, namelijk dat de beschrijving van Dhr. J.R.A. Dekker een karikatuur is. En dat zeg ik als niet-standenleer aanhanger.
Dhr. J.R.A. Dekker schreef:Volgens deze leer (standenleer) vallen wedergeboorte en rechtvaardigmaking niet samen en is de laatste een nadere weldaad, die veel gelovigen wellicht nooit zullen meemaken."
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Re:

Bericht door ejvl »

TSD schreef: of dat er ook mensen zijn (misschien wel veel) die wel enige kennis hebben van henzelf, van wie God is, van de Middelaar, die ook in enige mate hun vertrouwen op Hem hebben mogen stellen voor hun persoonlijk zieleheil, maar waar de heldere geloofskennis omtrent de persoonlijke schuldvergeving ontbreekt.
Hartelijk dank voor je uitgbreide reactie, leerzaam!
Ik ben het denk ik met je eens, ik zou alleen het woord "ontbreekt" vervangen voor "in het duister is" aangezien het er wel geweest moet zijn, zij het dat het daarna in het donker kan verkeren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Herman »

Het gaat natuurlijk om B2. Wanneer je dat element isoleert of als het meest belangrijk aanmerkt dan zit je precies op het punt van Dekker/KvdZ. (@jcp)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

ds. G.H. Kersten schreef ook:

Er zijn trappen in de gelovige aanneming. De indrukken van de
onkreukbare gerechtigheid Gods; de verberging van Christus; de eis der wet, die een tuchtmeester
tot Christus is, doen menigeen van Gods kinderen dikwijls vele jaren, ja sommigen geheel hun leven in vreze
verkeren, dat hun schuld nog onvoldaan is en zij God niet ontmoeten kunnen.
Ik zal daar zoals gezegd later nog op ingaan.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Het gaat natuurlijk om B2. Wanneer je dat element isoleert of als het meest belangrijk aanmerkt dan zit je precies op het punt van Dekker/KvdZ. (@jcp)
Dat isoleren van B2 is denk ik inderdaad wat er gebeurt. Alleen ga je daarmee verder als ds. Kersten, aangezien ds. Kersten dat niet doet in zijn dogmatiek.

Hoe ik ds. Kersten lees, is B2 de subjectieve verzekering van wat in B1 objectief gebeurt is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door TSD »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Het gaat natuurlijk om B2. Wanneer je dat element isoleert of als het meest belangrijk aanmerkt dan zit je precies op het punt van Dekker/KvdZ. (@jcp)
Dat isoleren van B2 is denk ik inderdaad wat er gebeurt. Alleen ga je daarmee verder als ds. Kersten, aangezien ds. Kersten dat niet doet in zijn dogmatiek.

Hoe ik ds. Kersten lees, is B2 de subjectieve verzekering van wat in B1 objectief gebeurt is.
Exact.

En ik ben nog geen GG predikant tegengekomen die B2 isoleert en B1 ontkent, geen enkele. Wel gaat het in een bevindelijke preek natuurlijk veel vaker over de subjectieve kant en dus over B2. Gelukkig wordt B1 niet ontkent en ook niet verzwegen, misschien mag het wat vaker gezegd worden, ook gelet op hoeveel verwarring er (blijkbaar) onder de hoorders is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door J.C. Philpot »

TSD schreef:
J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Het gaat natuurlijk om B2. Wanneer je dat element isoleert of als het meest belangrijk aanmerkt dan zit je precies op het punt van Dekker/KvdZ. (@jcp)
Dat isoleren van B2 is denk ik inderdaad wat er gebeurt. Alleen ga je daarmee verder als ds. Kersten, aangezien ds. Kersten dat niet doet in zijn dogmatiek.

Hoe ik ds. Kersten lees, is B2 de subjectieve verzekering van wat in B1 objectief gebeurt is.
Exact.

En ik ben nog geen GG predikant tegengekomen die B2 isoleert en B1 ontkent, geen enkele. Wel gaat het in een bevindelijke preek natuurlijk veel vaker over de subjectieve kant en dus over B2. Gelukkig wordt B1 niet ontkent en ook niet verzwegen, misschien mag het wat vaker gezegd worden, ook gelet op hoeveel verwarring er (blijkbaar) onder de hoorders is.
Waar ik dan wel moeite mee heb is de visie dat er vele jaren tussen B1 en B2 kunnen zitten. Wat dat betreft zit ik op dezelfde lijn als Ds. Van der Groe:
Ds. Van der Groe schreef:Wanneer God de gelovige zondaar rechtvaardigt in de vierschaar des hemels, dan doet Hij zulks terzelfder tijd NB. ook in de consciëntie. Het is in de grond één en dezelfde werking van Gods genade, die in de hemel geschiedt, en in de consciëntie door middel van het geloof.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Re:

Bericht door TSD »

ejvl schreef:
TSD schreef: of dat er ook mensen zijn (misschien wel veel) die wel enige kennis hebben van henzelf, van wie God is, van de Middelaar, die ook in enige mate hun vertrouwen op Hem hebben mogen stellen voor hun persoonlijk zieleheil, maar waar de heldere geloofskennis omtrent de persoonlijke schuldvergeving ontbreekt.
Hartelijk dank voor je uitgbreide reactie, leerzaam!
Ik ben het denk ik met je eens, ik zou alleen het woord "ontbreekt" vervangen voor "in het duister is" aangezien het er wel geweest moet zijn, zij het dat het daarna in het donker kan verkeren.
Zo je wilt, inderdaad, ik snap je.

Ik schreef het wel bewust zo omdat er ook een andere 'duisternis' is, die losstaat van geloofskennis. Posthoorn schreef daar al iets van. Bijv. aanvechtingen van de satan, maar vooral ook een zondige en slordige levenswandel kunnen ook in grote duisternis brengen, maar dan wil het niet zeggen dat er geen geloofskennis van van de persoonlijke schuldvergeving.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Precies, ik denk dat dit een hoop duidelijk maakt. Alleen in de bevinding, in de beleving en ook de bepreekte beleving komt wel voor dat mensen zalig worden gesproken die 'Christus hebben leren kennen door de tralies van het Woord' en van zichzelf zeggen 'voor de zaak' te staan. Dat beduidt dat ze van zichzelf niet kunnen zeggen rechtvaardig te zijn in Christus. Ik ken christenen die deelnemen aan het H.A. maar toch zeggen niet te kunnen sterven omdat ze een openstaande schuld hebben. Ik denk wel dat dit een gevolg is van de prediking. En dáár ligt het gevaar.

Ten diepste maakt dat God tot een leugenaar. Hij doet immers wat Hij belooft. Dus als hij in het hart van de zondaar zicht geeft op de vergevende liefde van Christus, dus het geloof schenkt dan is zo'n zondaar rechtvaardig voor God. In die belofte mag de gelovige vertrouwen en vast geloven dat al zijn zonden zijn vergeven.

Tegelijk wil ik wel met alle voorzichtigheid over dit onderwerp spreken. Ik vind het onderwerp te teer om daar hard over te disputeren.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door TSD »

J.C. Philpot schreef:
TSD schreef:
J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Het gaat natuurlijk om B2. Wanneer je dat element isoleert of als het meest belangrijk aanmerkt dan zit je precies op het punt van Dekker/KvdZ. (@jcp)
Dat isoleren van B2 is denk ik inderdaad wat er gebeurt. Alleen ga je daarmee verder als ds. Kersten, aangezien ds. Kersten dat niet doet in zijn dogmatiek.

Hoe ik ds. Kersten lees, is B2 de subjectieve verzekering van wat in B1 objectief gebeurt is.
Exact.

En ik ben nog geen GG predikant tegengekomen die B2 isoleert en B1 ontkent, geen enkele. Wel gaat het in een bevindelijke preek natuurlijk veel vaker over de subjectieve kant en dus over B2. Gelukkig wordt B1 niet ontkent en ook niet verzwegen, misschien mag het wat vaker gezegd worden, ook gelet op hoeveel verwarring er (blijkbaar) onder de hoorders is.
Waar ik dan wel moeite mee heb is de visie dat er vele jaren tussen B1 en B2 kunnen zitten. Wat dat betreft zit ik op dezelfde lijn als Ds. Van der Groe:
Ds. Van der Groe schreef:Wanneer God de gelovige zondaar rechtvaardigt in de vierschaar des hemels, dan doet Hij zulks terzelfder tijd NB. ook in de consciëntie. Het is in de grond één en dezelfde werking van Gods genade, die in de hemel geschiedt, en in de consciëntie door middel van het geloof.
Maar daarmee zeg je toch eigenlijk dat ieder mens, die de vrijspraak in zijn geweten nog niet kent, dus nog niet wedergeboren is? Ik vind dat ingewikkeld, tenzij er ook hier weer sprake is van een definitiekwestie, namelijk wat is precies die rechtvaardiging in het geweten en wanneer vind dat plaats?

En geloof jij persoonlijk dus onderstaande niet? (ik bedoel dan "of dat er ook mensen zijn enz."
TSD schreef:of een heldere kennis van de vergeving van zonden noodzakelijk is (en de rest dus eigenlijk hooguit voorbereidend werk is) of dat er ook mensen zijn (misschien wel veel) die wel enige kennis hebben van henzelf, van wie God is, van de Middelaar, die ook in enige mate hun vertrouwen op Hem hebben mogen stellen voor hun persoonlijk zieleheil, maar waar de heldere geloofskennis omtrent de persoonlijke schuldvergeving ontbreekt.

Ik geloof persoonlijk van wel
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef:Precies, ik denk dat dit een hoop duidelijk maakt. Alleen in de bevinding, in de beleving en ook de bepreekte beleving komt wel voor dat mensen zalig worden gesproken die 'Christus hebben leren kennen door de tralies van het Woord' en van zichzelf zeggen 'voor de zaak' te staan. Dat beduidt dat ze van zichzelf niet kunnen zeggen rechtvaardig te zijn in Christus. Ik ken christenen die deelnemen aan het H.A. maar toch zeggen niet te kunnen sterven omdat ze een openstaande schuld hebben. Ik denk wel dat dit een gevolg is van de prediking. En dáár ligt het gevaar.

Ten diepste maakt dat God tot een leugenaar. Hij doet immers wat Hij belooft. Dus als hij in het hart van de zondaar zicht geeft op de vergevende liefde van Christus, dus het geloof schenkt dan is zo'n zondaar rechtvaardig voor God. In die belofte mag de gelovige vertrouwen en vast geloven dat al zijn zonden zijn vergeven.

Tegelijk wil ik wel met alle voorzichtigheid over dit onderwerp spreken. Ik vind het onderwerp te teer om daar hard over te disputeren.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens

Even voor de duidelijkheid, Ad:

Zie je het gevaar dat mensen die niet wedergeboren zijn, zalig worden gesproken? Of zie je (vooral) het gevaar dat wedergeborenen in het duister worden gehouden omdat ze ten onrechte op de gedachte zijn gebracht "voor de zaak" te staan en dat dit feitelijk zijn oorzaak vindt, niet in een onheldere en zwakke geloofskennis, maar hoe hiermee in de prediking wordt omgegaan?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door J.C. Philpot »

TSD schreef:Maar daarmee zeg je toch eigenlijk dat ieder mens, die de vrijspraak in zijn geweten nog niet kent, dus nog niet wedergeboren is? Ik vind dat ingewikkeld, tenzij er ook hier weer sprake is van een definitiekwestie, namelijk wat is precies die rechtvaardiging in het geweten en wanneer vind dat plaats?

En geloof jij persoonlijk dus onderstaande niet? (ik bedoel dan "of dat er ook mensen zijn enz."
TSD schreef:of een heldere kennis van de vergeving van zonden noodzakelijk is (en de rest dus eigenlijk hooguit voorbereidend werk is) of dat er ook mensen zijn (misschien wel veel) die wel enige kennis hebben van henzelf, van wie God is, van de Middelaar, die ook in enige mate hun vertrouwen op Hem hebben mogen stellen voor hun persoonlijk zieleheil, maar waar de heldere geloofskennis omtrent de persoonlijke schuldvergeving ontbreekt.

Ik geloof persoonlijk van wel
Ik denk dat de vrijspraak in het geweten, geen zaak is die nadat dit plaats heeft gevonden niet bestreden word. Ook in het verstaan daarvan en leven daaruit, kan er zowel opwas zijn, als verachtering.

Gelovigen die zeggen dit niet te kennen, kunnen wellicht niet wedergeboren zijn, maar het kan ook zo zijn dat ze het er niet voor durven rekenen, terwijl ze deze ervaring al ontvangen hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Bertiel »

Heeft iemand een vraag gesteld? :D

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... 2XZZWVsPYs

Wel een mooi en eerlijk antwoord
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie