"Nadere weldaden" in de prediking GG

GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GGotK »

Posthoorn schreef:Zat gisteren nog eens in het boek van dr. H. Florijn, De Ledeboerianen, te lezen. Dan zie je dat er in de 19e eeuw in de kruisgemeenten hier verschillend over gedacht werd. Voor de een lag de wedergeboorte bij het begin van het bekeringsproces, voor de ander lag die later. Toch kan 't niet allebei waar zijn.
Waarom zou dat allebei niet waar kunnen zijn? Bevindelijk of leerstellig?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Ik heb het volgende gelezen van ds. JG Feenstra gisteren:

V. De stadiën in de rechtvaardigmaking.

A. De rechtvaardigmaking in Gods besluit.

Er is langen tijd strijd geweest over de vraag, of wij mogen spreken van de rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Wij hebben daarbij tegen twee gevaren te waarschuwen. Het eerste dreigt van de zijde van de Arminianen en van allen, die het geloof zien als een werk des menschen, die daarbij alleen noodig heeft den bijstand van Gods genade. Het tweede gevaar dreigt van den kant van de Antinomianen, waar de volle nadruk wordt gelegd op het werk Gods, terwijl dan de mensch lijdelijk is. Dezelfde strijd was er in den tijd der apostelen. Paulus strijdt tegen de doode werken en Jacobus strijdt tegen een dood geloof.

Het is onjuist te zeggen, dat wij van eeuwigheid gerechtvaardigd zijn. De Schrift kent die uitdrukking niet, en ook onze belijdenis niet. Wel wordt door de voorstanders van de rechtvaardigmaking van eeuwigheid een beroep op de Schrift gedaan. In Rom 8:30 staat: "En die Hij te voren verordineerd heeft, deze heeft Hij ook geroepen, en die Hij geroepen heeft, deze heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, deze heeft Hij ook verheerlijkt." Maar als daaruit bewezen moet worden, dat de rechtvaardigmaking van eeuwigheid is, dan kan men met evenveel recht concludeeren, dat de roeping en de verheerlijking ook van eeuwigheid is, wat niemand wil. Daarom hebben wij bezwaar tegen de uitdrukking: de rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Wel gaat de rechtvaardigmaking tot de eeuwigheid terug. Al Gods besluiten zijn van eeuwigheid. Wij spreken ook van den raad des vredes, waarin de Vader, de Zoon en de Heilige Geest het verbond der verlossing hebben aangegaan. God heeft van eeuwigheid vastgesteld, dat Hij de verkorenen in Christus rechtvaardig rekent. Hij heeft Christus als Middelaar van het verbond der genade verkoren. Daarom spreken wij wel van de rechtvaardigmaking in Gods besluit. Dat God den zondaar in Christus rechtvaardigt, ligt vast in Zijn eeuwig besluit en dat wil die tekst in Romeinen ons leeren. Wij zijn verkoren, tevoren verordineerd. De rechtvaardigmaking gaat wel tot de eeuwigheid terug. God heeft van eeuwigheid besloten, wie Hij, in den tijd, door het geloof in Christus, zal rechtvaardigen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

GGotK schreef:
Posthoorn schreef:Zat gisteren nog eens in het boek van dr. H. Florijn, De Ledeboerianen, te lezen. Dan zie je dat er in de 19e eeuw in de kruisgemeenten hier verschillend over gedacht werd. Voor de een lag de wedergeboorte bij het begin van het bekeringsproces, voor de ander lag die later. Toch kan 't niet allebei waar zijn.
Waarom zou dat allebei niet waar kunnen zijn? Bevindelijk of leerstellig?
Omdat je niet wedergeboren en niet-wedergeboren tegelijk kunt zijn. Je bent het een of het ander.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GGotK »

Posthoorn schreef:
GGotK schreef:
Posthoorn schreef:Zat gisteren nog eens in het boek van dr. H. Florijn, De Ledeboerianen, te lezen. Dan zie je dat er in de 19e eeuw in de kruisgemeenten hier verschillend over gedacht werd. Voor de een lag de wedergeboorte bij het begin van het bekeringsproces, voor de ander lag die later. Toch kan 't niet allebei waar zijn.
Waarom zou dat allebei niet waar kunnen zijn? Bevindelijk of leerstellig?
Omdat je niet wedergeboren en niet-wedergeboren tegelijk kunt zijn. Je bent het een of het ander.
Dat zal niemand betwisten, maar ik vind het wel een bijzondere en onjuiste vertaalslag van de dikgedrukte zin uit je eerste bijdrage.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

GGotK schreef:
Posthoorn schreef:Omdat je niet wedergeboren en niet-wedergeboren tegelijk kunt zijn. Je bent het een of het ander.
Dat zal niemand betwisten, maar ik vind het wel een bijzondere en onjuiste vertaalslag van de dikgedrukte zin uit je eerste bijdrage.
Dat is dan niet terecht. Ter toelichting: het begin van het bekeringsproces begint met de overtuiging en niet met de omhelzing van Christus.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Ik vond in een oud topic uit 2006 (uitvoerige scriptie over de standenleer) wat citaten van @refo, die mijns inziens hier goed passen:
refo schreef:Volgens zondag 23 is de rechtvaardiging de bate van het geloof. Wie heeft er ooit bedacht dat het beleven daarvan nog een aparte ervaring moet zijn? De zaken horen 1 op 1 bij elkaar. Wie gelooft zal moeten geloven dat hij rechtvaardig is voor God. Geloof je dat niet? Wat is je 'geloof' dan waard?
refo schreef:Door dat geredeneer hebben we een ingestort en onbewust geloof moeten creëren. Dat had de reformatie er nou net weer uitgehaald. EN via een degelijke achterdeur komt het weer binnen.

Is dit topic trouwens ook het bedoelde topic waarnaar werd verwezen ovv forumlid Afgewezen?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Heb inmiddels ook heel wat oude topics doorgelezen, en zie dat er inderdaad al diverse discussies gevoerd zijn.

Dit neemt echter niet weg dat het voor mij nieuw is, in de zin van dat ik er serieus mee bezig ben.

Volgens mij geeft het ook aan dat de genoemde problemen gewoon blijven bestaan. En dat ik ook zeker niet de enige ben die ze signaleert...

Verder leer je sommige mensen wat beter kennen door oude discussies te lezen, soms herken je bepaalde patronen ;)
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door JCM »

Posthoorn schreef:
GGotK schreef:
Posthoorn schreef:Omdat je niet wedergeboren en niet-wedergeboren tegelijk kunt zijn. Je bent het een of het ander.
Dat zal niemand betwisten, maar ik vind het wel een bijzondere en onjuiste vertaalslag van de dikgedrukte zin uit je eerste bijdrage.
Dat is dan niet terecht. Ter toelichting: het begin van het bekeringsproces begint met de overtuiging en niet met de omhelzing van Christus.
Dat is de vraag... De ware bekering is toch een vrucht van het geloof (en dus de omhelzing van Christus), en staat niet voor niets genoemd in het stuk der dankbaarheid? Of is dit een verschil tussen de eerste bekering en de voortgaande/dagelijke bekering?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

Begrijp je mij echt niet, JCM?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Johannes S »

Posthoorn schreef:
GGotK schreef:
Posthoorn schreef:Omdat je niet wedergeboren en niet-wedergeboren tegelijk kunt zijn. Je bent het een of het ander.
Dat zal niemand betwisten, maar ik vind het wel een bijzondere en onjuiste vertaalslag van de dikgedrukte zin uit je eerste bijdrage.
Dat is dan niet terecht. Ter toelichting: het begin van het bekeringsproces begint met de overtuiging en niet met de omhelzing van Christus.
Over welke bekering heb je het?
Niet de bekering of omkering tot Christus blijkbaar.

Dat is de bekering die ik ken.

Johannes 3
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.


De Heilige Geest gekomen zijnde zal overtuigen van zonde; van zonde, omdat ze in Mij niet geloven.

1 Korintiërs 1
1 Paulus, een geroepen apostel van Jezus Christus, door den wil van God, en Sósthenes, de broeder, 2 Aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepenen heiligen, met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere: 3 Genade zij u en vrede van God onzen Vader, en den Heere Jezus Christus. 4 Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus; 5 Dat gij in alles rijk zijt geworden in Hem, in alle rede en alle kennis; 6 Gelijk de getuigenis van Christus bevestigd is onder u; 7 Alzo dat het u aan gene gave ontbreekt, verwachtende de openbaring van onzen Heere Jezus Christus. 8 Welke God u ook zal bevestigen tot het einde toe, om onstraffelijk te zijn in den dag van onzen Heere Jezus Christus. 9 God is getrouw, door Welken gij geroepen zijt tot de gemeenschap van Zijn Zoon Jezus Christus, onzen Heere.

Romeinen 8
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. 30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Het begint dus met de roeping tot de gemeenschap met Jezus Christus.

Er is wel opwas nodig in de genade en kennis van de Heere en Zaligmaker Jezus Christus (2 Petrus 3:18).
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Gisteren een preek gehoord over de gelijkenis van een mens, die zaad in de akker wierp en voorts sliep en opstond, nacht en dag en het zaad uitsproot en lang werd, en hij zelf niet wist hoe. (Mark. 4: 26-29). Toen moest ik aan deze discussie denken.
In de kanttekening staat: "Dat is, brengt door haar ingeschapen kracht en natuur vrucht voort van hetgeen daarin gezaaid is. Met deze gelijkenis leert Christus dat het goddelijke woord, gepredikt zijnde, zijn wasdom krijgt in de harten des mensen, niet eigenlijk door de arbeid den zorg des leraars, maar door de verborgen werking des Geestes Gods, welke uit het voortkomen van de vruchten allengskens daar bespeurd wordt."
M.a.w in de graankorrel zit het levensbeginsel, het groeit eerst onder de grond door de werking van de Heilige Geest en als het boven de grond komt, wordt het pas gezien.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door refo »

Thea schreef:Gisteren een preek gehoord over de gelijkenis van een mens, die zaad in de akker wierp en voorts sliep en opstond, nacht en dag en het zaad uitsproot en lang werd, en hij zelf niet wist hoe. (Mark. 4: 26-29). Toen moest ik aan deze discussie denken.
In de kanttekening staat: "Dat is, brengt door haar ingeschapen kracht en natuur vrucht voort van hetgeen daarin gezaaid is. Met deze gelijkenis leert Christus dat het goddelijke woord, gepredikt zijnde, zijn wasdom krijgt in de harten des mensen, niet eigenlijk door de arbeid den zorg des leraars, maar door de verborgen werking des Geestes Gods, welke uit het voortkomen van de vruchten allengskens daar bespeurd wordt."
M.a.w in de graankorrel zit het levensbeginsel, het groeit eerst onder de grond door de werking van de Heilige Geest en als het boven de grond komt, wordt het pas gezien.
Ja, die heb ik ook gehoord. Vooraf werd de andere gelijkenis gelezen. Daarin komt toch duidelijk naar voren dat het uitspruiten nog niet meteen wat te betekenen heeft.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef:Gisteren een preek gehoord over de gelijkenis van een mens, die zaad in de akker wierp en voorts sliep en opstond, nacht en dag en het zaad uitsproot en lang werd, en hij zelf niet wist hoe. (Mark. 4: 26-29). Toen moest ik aan deze discussie denken.
In de kanttekening staat: "Dat is, brengt door haar ingeschapen kracht en natuur vrucht voort van hetgeen daarin gezaaid is. Met deze gelijkenis leert Christus dat het goddelijke woord, gepredikt zijnde, zijn wasdom krijgt in de harten des mensen, niet eigenlijk door de arbeid den zorg des leraars, maar door de verborgen werking des Geestes Gods, welke uit het voortkomen van de vruchten allengskens daar bespeurd wordt."
M.a.w in de graankorrel zit het levensbeginsel, het groeit eerst onder de grond door de werking van de Heilige Geest en als het boven de grond komt, wordt het pas gezien.
Ook bij ds. Clements geweest?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Susanna »

refo schreef:
Thea schreef:Gisteren een preek gehoord over de gelijkenis van een mens, die zaad in de akker wierp en voorts sliep en opstond, nacht en dag en het zaad uitsproot en lang werd, en hij zelf niet wist hoe. (Mark. 4: 26-29). Toen moest ik aan deze discussie denken.
In de kanttekening staat: "Dat is, brengt door haar ingeschapen kracht en natuur vrucht voort van hetgeen daarin gezaaid is. Met deze gelijkenis leert Christus dat het goddelijke woord, gepredikt zijnde, zijn wasdom krijgt in de harten des mensen, niet eigenlijk door de arbeid den zorg des leraars, maar door de verborgen werking des Geestes Gods, welke uit het voortkomen van de vruchten allengskens daar bespeurd wordt."
M.a.w in de graankorrel zit het levensbeginsel, het groeit eerst onder de grond door de werking van de Heilige Geest en als het boven de grond komt, wordt het pas gezien.
Ja, die heb ik ook gehoord. Vooraf werd de andere gelijkenis gelezen. Daarin komt toch duidelijk naar voren dat het uitspruiten nog niet meteen wat te betekenen heeft.
Precies. De manier waarop de Geest werkt aan de groei van het koninkrijk van God als individuele mensen wedergeboren worden, is voor ons een mysterie. Het is niet iets dat we echt kunnen begrijpen, laat staan ​​tot stand brengen. Dit laatste punt benadrukt de Heere Jezus als Hij zegt: "Want de aarde brengt van zelve vruchten voort: eerst het kruid, daarna de aar, daarna het volle koren in de aar. [Adj. αὐτόματος, nadrukkelijke eerste positie, vooraan in Griekse tekst]. Het woord op zichzelf automatos, wat verwijst naar iets dat gebeurt zonder een zichtbare oorzaak. Het wordt slechts één andere keer gebruikt in het Nieuwe Testament. Het is te vinden in het verslag van Lukas over de wonderbaarlijke vrijlating van Petrus uit de gevangenis.

Wat er onder de grond gebeurd? Dat is Gods geheimenis. Dat is Gods zaak. De focus van de Heere Jezus ligt in deze gelijkenis op het uiteindelijke doel waarvoor het zaad is geplant, namelijk de "oogst" die komen gaat. En op het Woord.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

@Posthoorn, ja klopt! @refo: misschien moeten we deze gelijkenissen gewoon naast elkaar laten staan.
Plaats reactie