"Nadere weldaden" in de prediking GG

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Ha ha, ik ben blij dat niemand me hier kent op refoforum :hum
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef:Omdat de gg daar altijd op wordt 'afgekat'. Ik wil weten of dat terecht is. M.i. niet, maar als het wel zo is, vind ik dat de studenten niet meer mogen worden onderwezen in de dogmatiek van ds. Kersten, omdat dat een dwaalleer is. En als je niet gelooft, dat de 'leer' van ds K springlevend is in de gg, moet je een keer op CGO gaan kijken. Daar moet je de dogmatiek 'uit je hoofd' leren. En op tentamens wordt je gevraagd wat de dadelijke en lijdelijke rechtvaardigmaking is. En als je daar niet een antwoord op geeft volgens de dogmatiek, is je antwoord fout en krijg je een 1 op je cijferlijst.
Zoals ik al zei, is de dogmatiek van ds. Kersten helemaal niet zo duidelijk over de 'standenleer', dan kun je beter bij zijn preken te rade gaan. In de dogmatiek van ds. K. gaat overigens ook over tal van andere zaken die niet direct met de orde des heils te maken hebben.
En verder is niet de dogmatiek van ds. Kersten de grondslag of zelfs de aanleiding tot het bestaan van de GG. Dat was het gemis aan een schriftuurlijk-bevindelijke prediking in een bestaande gemeente.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Maar wel over het standpunt wedergeboorte/ rechtvaardigmaking.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:En verder is niet de dogmatiek van ds. Kersten de grondslag of zelfs de aanleiding tot het bestaan van de GG. Dat was het gemis aan een schriftuurlijk-bevindelijke prediking in een bestaande gemeente.
Thea schreef:Maar wel over het standpunt wedergeboorte/ rechtvaardigmaking.
Hoezo dan? In 1907 (bij het ontstaan van de GG) speelde dit standpunt geen rol, evenmin speelde dit een voorname rol in 1948 of 1953. Het staat ook niet in de leeruitspraken van 1931, enzovoort.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Omdat het niet een strijdpunt was in die tijd. Ds Kersten beschreef gewoon de dogmatiek, zoals het volgens hem zuiver was. In die tijd speelden andere polemieken. Zoals leer van het verbond. Maar ik ga de dogmatiek er ook nog op na lezen. Misschien dat ik sommige dingen ook te scherp aan zet. Maar ja, dat doe je als je in een polemische strijd verwikkeld bent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GerefGemeente-lid »

mulder schreef:Maar dat vind ik geen hele goede luistertip. voor deze discussie dan :D. In de ggin komt de lijn van nadere weldaden en de verschillende stadia dogmatisch veel minder naar voren! ik vraag me zelfs af of de nieuwe generatie predikanten dit zelf nog aanhangen door de puriteinse invloeden die binnen de ggin wat naar voren komen tegenwoordig. Voor deze discussie zou je juist een gg preek van bijvoorbeeld ds. schot uit nunspeet of ds, de heer uit middelburg moeten beluisteren. die hebben een zakelijke en dogmatische preekinslag.
Ds. Schot en ds. De Heer zijn niet het goede voorbeeld. In een gemiddelde preek van deze twee predikanten klinkt het onderwerp van dit draadje niet nadrukkelijk door.

Je zou beter een preek van ds. G. Beens of ds. G. Pater kunnen beluisteren. Dat zijn bij uitstek predikanten die echt langs die lijn preken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door DDD »

Thea schreef:Omdat het niet een strijdpunt was in die tijd. Ds Kersten beschreef gewoon de dogmatiek, zoals het volgens hem zuiver was. In die tijd speelden andere polemieken. Zoals leer van het verbond. Maar ik ga de dogmatiek er ook nog op na lezen. Misschien dat ik sommige dingen ook te scherp aan zet. Maar ja, dat doe je als je in een polemische strijd verwikkeld bent.
Maar hoe kom je daar dan bij? Ik geloof het vooralsnog niet. Er was voor zover ik weet verschil van inzicht over, en men maakte daar toen geen punt van. Dat is iets anders.

Ik heb het nu niet meer zo scherp, maar Afwachten en verwachten omschrijft de kerkgeschiedenis op dat punt en er is ook andere literatuur over verschenen.

Met jouw redenering zouden alle opinies van ds. Kersten in de Saambinder een kerkelijk standpunt zijn (geweest). Zo is het natuurlijk niet.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Zeker een kerkelijk standpunt. Ds Kersten was de leider. Natuurlijk zal niet iedereen het er mee eens zijn geweest, maar de grote groep wel.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door DDD »

Zo werkt dat niet in een kerk. Ds. Kersten was geen leider. Kerkelijke standpunten worden door synodes bepaald. Ik ben het in zoverre met je eens, dat er ook dingen kunnen zijn die zó vanzelfsprekend zijn, dat ze geen kerkelijke uitspraak behoeven. Zo hebben de Gereformeerde Gemeenten heel lang niet geregeld dat een huwelijk bestaat uit één man en één vrouw.

Maar je kunt daaruit niet afleiden dat als één vooraanstaande dominee iets vindt, dat dit dan een breed standpunt was. Dat zou echt een redeneerfout zijn, mijns inziens.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Prof. G. Wisse over ‘zien is nog geen hebben’:

Iemand heeft bij aanvankelijke ontdekking zijn verloren staat voor God enigermate leren kennen. De beloften van het Evangelie, de weg der ontkoming in Christus worden hem voorgesteld. Hij ziet zoveel begeerlijks, dierbaars en algenoegzaams daarin, dat hij verheugd van hart en opgetogen van blijdschap wordt; en... houdende het zien van een weg tot verlossing voor een reeds ontvangen en bezitten van Christus, meent hij in evangelische blijdschap te mogen getuigen dat de Heere zijn ziel gered heeft. Onze ouden spraken van een "blik in de weg der verlossing", als nog onderscheiden van de toe-eigening zelf. Een "geopende consciëntie" is nog niet een "geredde ziel".
En zo ook: een mogelijkheid van verlossing en blijdschap daarover is nog geen persoonlijk bezit van de verlossing. Zondag 5 is nog niet Zondag 7. Pas bij deze laatste kan de psalm der bevrijding aangeheven worden. Een hongerige kan opgetogen worden van blijdschap bij het zien van een welvoorziene dis, maar pas als hij aanzit en eet, wordt zijn kracht versterkt. Het moet komen niet maar tot een bewondering, niet slechts tot een begeren van Jezus, maar bepaald tot een eten en drinken van Zijn vlees en bloed, tot de daad van het geloof, die Christus en al Zijn weldaden aanneemt, ons geschonken uit genade. Bij het zien van de ark zal de ongelovige wereld spotten. Wie echter in het oordeel gelooft, zal verheugd zijn dat er redding is. Maar waar het op aankomt is, of we in de ark zijn opgenomen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Even een paar citaten uit de dogmatiek:
Het genadewerk Gods in de wedergeboorte geschiedt in de inwendige roeping. De inwendige roeping is het krachtdadig, onwederstandelijk wer van de Hwilige Geest door middel van Zijn Woord, waarin Hij het stenen hart wegneemt en een vlesen hart geeft; verstand en wil vernieuwt en heiligt.

Er is geen voorbereiding tot de wedergeboorte van de zijde van de mens. Geen dode kan iets doen tot zijn levendmaking. Er zijn in de mens geen geschiktheden, waardoor hij tot de genade van de wedergeboorte komt als daar is kennis van zijn ellende, een ware droefheid en oprecht berouw over zijn zonden, en begeren en zoeken van de genade.

Op de synode van Dordrecht spraken enkele Engelse godgeleerden over voorbereidingen voor de wedergeboorte (Perkins, Amesius), maar de Nederlandse godgeleerden hebben zich hier tegen verzet als te vinden is bij Witsius over de Verbonden. Brakel spreekt echter van enige voorbereidingen.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Willem87 »

Ongeloofelijk. Het zoveelste topic over de GG.
Alsof er geen andere geloofsgemeenschappen meer zijn.
Dominee a word met b en c en de vergeleken.
Poppenkast echt allemaal poppenkast hier.
Zeg maar gewoon Willem.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: RE: Re:

Bericht door KDD »

Valcke schreef:
TSD schreef:
Hendrien schreef:Helaas zie ik dit volop in mijn omgeving…
Dat kan, dat weet ik niet, maar jij legt de rechtstreekse relatie met de leer "het gevolg van de leer is" en ik heb nooit, maar dan ook nooit iets van de preekstoel gehoord wat deze houding of veronderstelling zou rechtvaardigen, integendeel, er wordt frequent tegen gewaarschuwd (gelukkig). De relatie die je legt is daarom lasterlijk en heeft niets met deze leer te maken.
Volgens mij is dit de waarneming van Hendrien en is het ongepast om hier een etiket 'laster' of 'lasterlijk' aan te plakken. Het is natuurlijk ook meer meer dan logisch dat mensen deze toepassing voor zichzelf maken.

Hoe merkwaardig is het ook om van een bekende predikant uit de GG te lezen dat Christen (in Bunyan's christenreize) reeds wedergeboren was toen hij in de stad Verderf was (recent aan de orde geweest op Refoforum met bronvermelding) - en dus de poort waar Christus hem opendeed, nog niet doorgegaan was. Sorry, ik sla dan toch steil achterover van verbazing. Dan is het toch vanzelfsprekend dat mensen die enige overtuigingen kennen, de toepassing ook voor zichzelf maken dat zij wedergeboren, dat is: behouden, zijn?
Als we de volgende lezen van Prof. G. Wisse dan kunnen we zeggen dat Christen al in de stad Verderf wedergeboren was en zijn vlucht uit die stad was een vrucht van wedergeboorte.

Laten we nog eens in het kort de lijn nagaan, waarlangs dit geschiedt, hoe de Heere zichzelf als wegschenkt.
De zondaar is dan naar God bedroefd gemaakt, door de uitgestorte liefde Gods.
Hij ziet nu al meer zijn doemschuld in die toestand. Hij ziet, dat God niet kan wonen bij het onheilige. Hij moet dus eerst gereinigd worden.
Menigmaal stelt hij nu eerst alle middelen in het werk, om bij God gerechtigheid aan te bieden.
Het geeft niets, het wordt al erger met hem.
Christus zal hij moeten hebben, als, zijn gerechtigheid. Hoe komt hij daar nu aan? Ach, hoe kan hij nu soms pogen zich waardig te maken voor Christus.
Ook dit wordt hem uit de hand geslagen.
Genade, Christus alles, hij ziet, hoe het hem uit genade moet ten deel vallen. De kroon wordt weder omgekeerd.
In zijn ganse doodstaat zich ziende neerliggen, komt nu menigmaal de kracht der verdorvenheid nog meer aan het woord. God laat hem al meer zien, dat zijn wortel, zijn natuur niet deugt. Hij moet uit een ander het leven ontvangen. Het wordt aan zijn zijde al onmogelijker, hopelozer. De dood is vóór hem en in hem; o, wee hem.
En waar de Heere zo afsnijdt, daar is de plaats en ure, dat God hem de Borg kan gaan voorstellen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GerefGemeente-lid »

@KDD, ik heb in dat draadje (wat @Valcke aanhaalt) ook een preek gedeeld van ds. P. van Ruitenburg, jouw vermoedelijk wel enigszins bekend. En die schrijft in die preek toch iets heel anders.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Sorry Willem87, sla dit topic alsjeblieft over. Het is alleen bedoeld voor mensen die er belang bij hebben ( en andere geïnteresseerden)
Plaats reactie