"Nadere weldaden" in de prediking GG

Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Marco »

Als je alle teksten plaatst in het zoeken van een onbekeerde kom je tot vreemde resultaten. In verreweg de meeste gevallen wordt dit gezegd tegen mensen die helemaal niet in die situatie zitten.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Ik vraag me trouwens wel af waar m'n mede-gg'ers zijn. Ik voel me nu net zo'n eenzame mus op het dak.
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Silo »

Vermoed dat die er niet zoveel zijn Thea... Onlangs dit onderwerp kort besproken op de studiekring van onze gemeente. Eigenlijk was er niemand die het begreep of er druk om maakte en de meesten stonden er in zoals Valcke. Dit is toch echt iets wat door een groep predikanten geleerd wordt om het eigene van de gemeenten te benadrukken. Maar geheel naar de Schrift is het niet. De gemiddelde GG'er weet dat.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Thea schreef:Ik vraag me trouwens wel af waar m'n mede-gg'ers zijn. Ik voel me nu net zo'n eenzame mus op het dak.
I will be back later. Ben druk op het moment. :sweat
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Ja, dat weet ik... Maar dan vraag ik me wel of hoe die in de GG staan. Dat geeft ook niet echt verbinding....
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Thea schreef:Ik vraag me trouwens wel af waar m'n mede-gg'ers zijn. Ik voel me nu net zo'n eenzame mus op het dak.
Ik ben dan wel GG'er, maar ik ben het met Valcke eens.

Ik vermoed dat dit ook niet GerGem breed geleerd wordt, maar door een groepje ter rechterzijde.

Misschien kunnen er nog GerGemmers reageren die dit kunnen bevestigen of ontkrachten.

Zoals eerder gezegd, ik vermoed dat het zo geleerd wordt omdat het zo beleefd werd, waarbij de nadruk teveel is komen te liggen op de ervaring, waardoor het inmiddels zo beleefd wordt omdat het zo geleerd wordt.

Een verkeerde visie op rechtvaardigmaking staat God niet in de weg. Dus over de geestelijke staat van de aanhangers van deze leer maak ik mij geen zorgen.

Ik maak mij wel zorgen over de uitwerking van dit soort prediking in de praktijk. Velen worden hierdoor in het duister gehouden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Valcke schreef:
Thea schreef:@Valcke, ik geloof dat de eerste geloofswerkzaamheden zijn het wenen over je zonden en dat je gaat uitroepen met de stokbewaarder: "Wat moet ik doen om zalig te worden". M.i is dat de wedergeboorte, cq inwendige roeping. Dat werkt de Geest in je en Die drijft je uit naar Christus.
aanvulling: Dat hoort al wel bij de inlijving in Christus, maar dat 'weet' je zelf nog niet. Je ziet alleen maar dat je Christus niet bezit.
Dit is precies de leer waar ik ernstig bezwaar tegen maak. Ja zeker, ik ga niet bepalen welke mate van verbrijzeling nodig is om te spreken van een zaligmakend werk. Maar iemand tot een gelovige maken die alleen nog maar weet dat hij iets mist, acht ik echt een dwaling. Dat is inderdaad het geluid wat eerder ook klonk, namelijk: Christen was al wedergeboren in de stad Verderf...

Dit is geenszins de leer van de Reformatie, van de puriteinen, van de Schotten, van de NL oudvaders.
(Of het wel de leer van de GG is laat ik in het midden, daar gaat het mij helemaal niet om.)
Helemaal mee eens Valcke.
Met dit verschil dat ik als Gergemmer wel wil weten of dit nu dé leer van de GerGem is. Ik vermoed dat er binnen de GerGem behoorlijk verschillend over gedacht wordt.

Als dit door verschillenden zo duidelijk gezien wordt als dwaling, waarom zou er dan niet méér tegen gestreden worden?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

@forummer, het is wel de officiële leer van de gg, want de gg is gestoeld op dogmatiek van ds kersten. Dat wordt onderwezen op de theologische school.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Hier wat onderwijs van ds. L Vroegindeweij:

Sommigen zeggen, dat de drie stukken: ellende, verlossing, dankbaarheid van het begin af alle drie aanwezig zijn. Dit is onjuist wat betreft de toeleidende weg. Daar gaan het begin van de kennis der ellende aan het begin van het geloof vooraf. Ursinus licht in zijn schatboek de volgorde der drie stukken uitvoerig toe. Hij zegt daar o.a. dat de kennis der ellende beslist geen deel van de enige troost is, maar dat zij een begeerte verwekt om verlost en getroost te worden". Zo lang wij onze ellendigheid niet kennen wordt ook de verlossing niet begeerd, en dus ook niet verkregen .. Want de mensen zijn geen bekwame toehoorders van het Evangelie, tenzij zij hun zonde en ellendigheid kennen, want door de verkondiging der Wet, uit welke de ellende gekend wordt, moet de verkondiging van het Evangelie voorbereid worden. Daarom moet men van de verkondiging der Wet beginnen, gelijk wij zien dat de profeten en apostelen gedaan hebben, opdat de mensen afgebracht worden van de waan hunner gerechtigheid en alzo tot de ware bekering voorbereid. Maar zo dit niet geschiedt worden zij door de verkondiging der genade zorgelozer en hardnekkiger ...

Dus in het begin, in de toeleidende weg, volgt het ene stuk op het andere. Maar als het geloof verkregen is worden de drie stukken gelijkelijk dieper geleerd. Dan trekken zij samen op. Eerst wordt het stuk der ellende dieper geleerd, want het meeste, wat een christen gewoonlijk doet is: zondigen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Tja, dat is een andere visie:van de toeleidende weg voor de wedergeboorte. De gg leert een toeleidende weg na de wedergeboorte. Da's het verschil.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Herman »

Ds. L Vroegindeweij zegt goede zaken, maar die verschaffen geen steun voor welk standpunt van het onderwerp dan ook.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Bezorgd »

Forummer schreef:
Thea schreef:Ik vraag me trouwens wel af waar m'n mede-gg'ers zijn. Ik voel me nu net zo'n eenzame mus op het dak.
Ik ben dan wel GG'er, maar ik ben het met Valcke eens.

Ik vermoed dat dit ook niet GerGem breed geleerd wordt, maar door een groepje ter rechterzijde.

Misschien kunnen er nog GerGemmers reageren die dit kunnen bevestigen of ontkrachten.

Zoals eerder gezegd, ik vermoed dat het zo geleerd wordt omdat het zo beleefd werd, waarbij de nadruk teveel is komen te liggen op de ervaring, waardoor het inmiddels zo beleefd wordt omdat het zo geleerd wordt.

Een verkeerde visie op rechtvaardigmaking staat God niet in de weg. Dus over de geestelijke staat van de aanhangers van deze leer maak ik mij geen zorgen.

Ik maak mij wel zorgen over de uitwerking van dit soort prediking in de praktijk. Velen worden hierdoor in het duister gehouden.
Het leeft ook nog meer bij de oudere generatie.
Die zijn meer in het eigene van de GG opgegroeid.
Jongeren raken veel breder in aanraking met reformatorische theologie. Ook bv met de puriteinen.
Andere kerken, reformatoren en puriteinen leren het nu eenmaal vaak anders dan de GG.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door pierre27 »

Thea schreef:Ik vraag me trouwens wel af waar m'n mede-gg'ers zijn. Ik voel me nu net zo'n eenzame mus op het dak.
Ik wil even laten weten Thea dat ik het topic aardig meelees maar weinig reden zie om te reageren nu. In elk geval mijn support heb je.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Ik vraag me altijd wel af, waarom ze dan lid blijven van de gg, als ze het er toch niet meer mee eens zijn.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Dank, @pierre!
Plaats reactie