"Nadere weldaden" in de prediking GG

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Misschien ben ik er iets teveel mee bezig, voor nu duizelt me het een beetje. Waarschijnlijk zie ik het morgen weer wat helderder.
Dan sluit ik maar af met een citaat van Spurgeon, wat ik zojuist lees:
De sterksten op deze aarde zullen sterven; want al wat uit vlees geboren is, is vlees, en alle vlees is als verdorrend gras. Maar het zwakste kind van God zal eeuwig leven, want het leven Gods is in iedere trap en mate onsterfelijk.
Een goede nachtrust gewenst!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door refo »

Forummer schreef:
Ik vind het maar knap ingewikkeld. Volgens mij moeten we geloven als een kind, maar hier begrijpt een kind echt niets van...
Dat klopt. Probleem is namelijk dat de Schrift gesloten is gebleven in de discussie. Er worden allerlei belangrijke mensen geciteerd. Er worden standen, staten en bevindingen genoemd. Maar al met al gaat het om gevoelens. En dat is de reden dat niemand een ander kan verstaan.

Geloof als een kind, daar gaat het om.
Laten we eerst dat maar eens bekijken. Wat is nodig te geloven? En wat is ballast.
Dat citaat van Spurgeon lost ook de verwarring niet op.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

De Heidelbergse Catechismus leert ons dat er geen zaligheid is buiten het geloof en het aannemen van Christus en Zijn weldaden om.
20 Vr. Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?
Antw. Neen zij, maar alleen degenen die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.
Wat ik in de discussie mis (voor een belangrijk deel) is de centrale plaats van het zaligmakend geloof en de inlijving in Christus mét het aannemen van Hem en al Zijn weldaden.

Dat er standen zijn in dit geloof, belijd ik van harte. Maar een leven (= wedergeboren zijn) houdt allereerst in het leven van het geloof. Het geestelijke leven is er in het geloof en dóór het geloof; dat geloof is er niet in een onbewuste toestand:

Joh. 5:25: 'Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.'
Joh. 17:3: 'En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.'
Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zone Gods niet heeft, die heeft het leven niet.
1 Joh. 5:12: 'Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zone Gods niet heeft, die heeft het leven niet.'


Ik vrees dat sommigen hieraan afdoen met het stellen van een wedergeboorte vóór of buiten deze zaken om. Een groot manco is dat de centrale plaats van het geloof en de vereniging met Christus door zo'n wedergeboorteleer verduisterd wordt. Zelfs het geloof dat Christus en Zijn weldaden aanneemt wordt dan een nadere weldaad. Dat is niet de leer van de Reformatie en onze belijdenissen. Er zijn zeker standen, maar er zijn geen standen buiten dit waarachtige geloof om. Met de inlijving in Christus door de Heilige Geest en het geschonken geloof begint het ware leven. (En dat is geen onbewuste (embryo-)toestand.)
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Charles »

Forummer schreef: Kom op Ad, ik hoor élke zondag preken van rechtse predikanten. In mijn waarneming wordt er in de GerGem vrijwel alleen op deze wijze gepredikt. Ik ben me er echter van bewust dat mijn omgeving waarschijnlijk niet representatief is voor de hele GerGem, en probeer daarom breder te kijken. Door het beluisteren van andere (linksere ;) ) predikanten van de GerGem weet ik heus wel dat er ook andersoortige prediking is binnen de GerGem.
Ik ben er bij opgegroeid maar hoor het in mijn huidige GG zo goed als nooit, niet bij predikanten en niet bij leespreken. Hoogstens als er een student is die het probeert maar volgens mij ontgaat dat het merendeel van de gemeente.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Erskinees »

Ik heb ook het idee dat studenten daar helaas de afgelopen jaren meer aandacht op (moeten?) vestigen dan bijvoorbeeld 7 jaar geleden. Al heb ik dat natuurlijk niet onderzocht.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:Ik heb ook het idee dat studenten daar helaas de afgelopen jaren meer aandacht op (moeten?) vestigen dan bijvoorbeeld 7 jaar geleden. Al heb ik dat natuurlijk niet onderzocht.
Dat geloof ik niet hoor. De studenten die dit jaar dominee werden heb ik daar in ieder geval nooit over gehoord. En ik heb van hen allemaal toch minstens 4 preken gehoord.

Er is soms wel eens een student tussen, maar dat ligt dan voornamelijk ook aan de culturele en kerkelijke omgeving waarin zo'n student is opgegroeid.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Wat ik in de discussie mis (voor een belangrijk deel) is de centrale plaats van het zaligmakend geloof en de inlijving in Christus mét het aannemen van Hem en al Zijn weldaden.
Ik heb dat zeker wel genoemd!
Met de inlijving in Christus door de Heilige Geest en het geschonken geloof begint het ware leven. (En dat is geen onbewuste (embryo-)toestand.)
In verband hiermee heb ik het gehad over een 'vóórfase' van het geloof, in de zin zoals Perkins dat beschrijft. En wellicht wat Calvijn een 'zaad van Godsvrucht' noemt. Niet alles is met een schaartje te knippen.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Wat ik in de discussie mis (voor een belangrijk deel) is de centrale plaats van het zaligmakend geloof en de inlijving in Christus mét het aannemen van Hem en al Zijn weldaden.
Ik heb dat zeker wel genoemd!
Inderdaad. En met wat je daarover schreef ben ik het eens. Evenals met wat @Philpot en sommige anderen schreven. Anderen schrijven hier echter heel anders over en noemen het geloof niet eens als het scharnierpunt van geestelijk leven. (Ik bedoelde dus anderen en niet jou.)
Met de inlijving in Christus door de Heilige Geest en het geschonken geloof begint het ware leven. (En dat is geen onbewuste (embryo-)toestand.)
In verband hiermee heb ik het gehad over een 'vóórfase' van het geloof, in de zin zoals Perkins dat beschrijft. En wellicht wat Calvijn een 'zaad van Godsvrucht' noemt. Niet alles is met een schaartje te knippen.
Ik zeg niet dat ik het daarmee oneens ben. Toch mag je deze uitspraken niet gelijkstellen (ik weet niet of je dat doet; dan ten overvloede) met de wedergeboorteleer die sommigen voorstaan. Bv. Calvijn houdt beslist vast aan de noodzakelijkheid van een geloof van kennis en toe-eigening tot zaligheid. En ook spreekt hij niet over geestelijk leven vóór dit geloof. Ook vind je bij Calvijn niets van een wedergeboorte bij de eerste ontwaking uit de zonde (zoals hier onlangs ter sprake kwam in het kader van Christen in de stad Verderf).
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Marco »

refo schreef:
Forummer schreef:
Ik vind het maar knap ingewikkeld. Volgens mij moeten we geloven als een kind, maar hier begrijpt een kind echt niets van...
Dat klopt. Probleem is namelijk dat de Schrift gesloten is gebleven in de discussie. Er worden allerlei belangrijke mensen geciteerd. Er worden standen, staten en bevindingen genoemd. Maar al met al gaat het om gevoelens. En dat is de reden dat niemand een ander kan verstaan.

Geloof als een kind, daar gaat het om.
Laten we eerst dat maar eens bekijken. Wat is nodig te geloven? En wat is ballast.
Dat citaat van Spurgeon lost ook de verwarring niet op.
Wat is een christen nodig te geloven?

Alles wat ons in het Evangelie beloofd wordt.

Ik kwam een mooi stukje tegen wat aan de hele discussie raakt:
https://psalmboek.nl/catechismus-vraag-22.php
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar dat is wel 'de leer' die vanouds is geleerd in de Ger. Gem. De eerste geloofswerkzaamheden horen bij het ware geloof. En dan ben je niet gelijk bij de omhelzing, maar dan hoor je bij de 'hongerigen en dorstigen'.
Eerlijk gezegd vind ik het 'kinderlijk' als je niet kunt nuanceren tussen verschillende stadia. Dat vind ik een simplistische voorstelling. Mogelijk speelt mee de afkeer van een systeem. Prima, een systeem is niet goed, maar om dan alles te gaan ontkennen, vind ik veel te ver gaan.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Thea schreef:Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar dat is wel 'de leer' die vanouds is geleerd in de Ger. Gem. De eerste geloofswerkzaamheden horen bij het ware geloof. En dan ben je niet gelijk bij de omhelzing, maar dan hoor je bij de 'hongerigen en dorstigen'.
Eerlijk gezegd vind ik het 'kinderlijk' als je niet kunt nuanceren tussen verschillende stadia. Dat vind ik een simplistische voorstelling. Mogelijk speelt mee de afkeer van een systeem. Prima, een systeem is niet goed, maar om dan alles te gaan ontkennen, vind ik veel te ver gaan.
Vanouds is geleerd (in de Reformatie en daarna) dat het geloof begint in de inwendige roeping. De D.L. III/IV.12.13 spreken hier ook zo bijzonder van. Een mens wordt dan vernieuwd, wedergeboren en het geloof wordt geschonken. Niet alleen begint daar het rechte(!) hongeren en dorsten - dat ook! - maar ook vindt daar plaats de omhelzing van Christus en Zijn weldaden.

Ik vraag mij dan af wat er in jouw voorstelling van zaken überhaupt over is van de leer van de inwendige roeping of de bekendmaking van het Evangelie en Christus in het hart. Is er dan nog een 'overgang' waarin de mens Christus ingelijfd wordt of niet? Of is dat iets dat ergens geheel onbewust gebeurt, de mens weet daar niets van...?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

@Valcke, ik geloof dat de eerste geloofswerkzaamheden zijn het wenen over je zonden en dat je gaat uitroepen met de stokbewaarder: "Wat moet ik doen om zalig te worden". M.i is dat de wedergeboorte, cq inwendige roeping. Dat werkt de Geest in je en Die drijft je uit naar Christus.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

aanvulling: Dat hoort al wel bij de inlijving in Christus, maar dat 'weet' je zelf nog niet. Je ziet alleen maar dat je Christus niet bezit.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Thea schreef:aanvulling: Dat hoort al wel bij de inlijving in Christus, maar dat 'weet' je zelf nog niet. Je ziet alleen maar dat je Christus niet bezit.
Dan zie je kennelijk iets (als ik jouw zienswijze volg) dat niet waar is, want je bent Christus al ingelijfd... maar je ziet dat je Hem niet bezit...
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Van Gods kant wel, maar aan de kant van de mens niet (zie verschil dadelijke en lijdelijke rechtvaardigmaking)
Plaats reactie