"Nadere weldaden" in de prediking GG

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

@GerGemeentelid, ds. Harinck spreek er wel genuanceerder over, hoor, dan Valcke. Ik kan de visie van ds Harinck wel waarderen. Hij haalt ook visie van Comrie aan over habitus/actus en keurt dit niet af.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Er zijn er meer die het onderscheid habitus en actus niet afkeuren, mits we het wel onderscheiden maar niet scheiden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Daar gaat inderdaad de discussie om.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Omdat het scheiden daarvan dus wel gebeurd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Ds Harinck stelt dat je voorzichtig moet zijn en niet teveel scheiden. Dat vind ik genuanceerder dan helemaal niet scheiden.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Ja, ds Harinck wel ja, maar de rechterflank denkt daar duidelijk anders over, met alle gevolgen van dien.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GGotK »

Forummer schreef:Ja, ds Harinck wel ja, maar de rechterflank denkt daar duidelijk anders over, met alle gevolgen van dien.
Ook dat ligt veel genuanceerder dan jij denkt/wilt denken. Beluister bijvoorbeeld de rouwdienst van vanochtend, indien mogelijk, nog maar eens.
.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

GGotK schreef:
Forummer schreef:Ja, ds Harinck wel ja, maar de rechterflank denkt daar duidelijk anders over, met alle gevolgen van dien.
Ook dat ligt veel genuanceerder dan jij denkt/wilt denken. Beluister bijvoorbeeld de rouwdienst van vanochtend, indien mogelijk, nog maar eens.
.
Dat terugluisteren is in ieder geval op dit moment nog niet mogelijk.

Ik mag hopen dat in de rouwdienst van een kind van God de zaken inderdaad veel genuanceerder voorgesteld worden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Gisteren een leespreek over HC9.

Vóórdat er aan de behandeling van de betreffende zondag werd begonnen, moest eerst even een disclaimer worden toegevoegd, dat er maar weinigen onder de kinderen van God zijn die de aanneming tot kind meemaken.
Blijkbaar is dat óók al een nadere weldaad.

Overigens kwam verderop in de preek wel weer duidelijk naar voren dat mét de wedergeboorte ook de zaligheid geschonken wordt, dat iemand die de vierschaar der concientie niet meemaakt, wél zalig wordt. En dat als Ruth op de grens van Kanaän gestorven was, ze wél zalig geworden was.

In deze visie klopt dus de conclusie van 'must-have' en 'nice-to-have'.

Al met al denk ik echt dat met dit soort gedachten een deksel op Gods Woord gelegd wordt. Hoe goed bedoeld ook, we mogen dit niet allemaal uit elkaar gaan trekken. Dat geeft verwarring en duisternis. Ik denk nog steeds dat we tegenwoordig meer extreme standpunten hebben.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2962
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Job »

Forummer schreef:Gisteren een leespreek over HC9.

Vóórdat er aan de behandeling van de betreffende zondag werd begonnen, moest eerst even een disclaimer worden toegevoegd, dat er maar weinigen onder de kinderen van God zijn die de aanneming tot kind meemaken.
Blijkbaar is dat óók al een nadere weldaad.

Overigens kwam verderop in de preek wel weer duidelijk naar voren dat mét de wedergeboorte ook de zaligheid geschonken wordt, dat iemand die de vierschaar der concientie niet meemaakt, wél zalig wordt. En dat als Ruth op de grens van Kanaän gestorven was, ze wél zalig geworden was.

In deze visie klopt dus de conclusie van 'must-have' en 'nice-to-have'.

Al met al denk ik echt dat met dit soort gedachten een deksel op Gods Woord gelegd wordt. Hoe goed bedoeld ook, we mogen dit niet allemaal uit elkaar gaan trekken. Dat geeft verwarring en duisternis. Ik denk nog steeds dat we tegenwoordig meer extreme standpunten hebben.
Goedemorgen, is dit uit een recent uitgekomen catechismusverklaring? Zelf hoor ik deze geluiden toch ook echt in oudere preken. Ik vind het lastig te beoordelen of het echt meer en extremer geworden is, naar mijn indruk niet maar dat zou dan onderzocht moeten worden. Zelf geloof ik dat geen enkel geluid nieuw is in de gereformeerde gezindte. Lees grote en kleine geschiedschrijving, leg de discussies op onder andere refoforum ernaast en je ziet dat bepaalde twistpunten voortdurend terugkeren (en volstrekt niet tot een oplossing komen). Het zijn ook discussies die zelden tot warme harten leiden en, hoewel de inhoud essentieel is, daarom toch in zekere zin gevaarlijk.
Daarom fijn dat je post genuanceerd is en je ook positieve dingen hebt gehoord. Hou vooral dat vast anders draag je geen zegen mee vanuit de zondag maar ergernis.

Zelf hoor ik regelmatig zeggen: verreweg de meesten van Gods kinderen zijn bekommerd over hun staat. Eerst dacht ik dat uit te moeten leggen als: er zijn er maar weinig met zekerheid. Je zou het ook zo uit kunnen leggen: er zijn er veel met zekerheid en daaromheen zijn er ook nog heel, heel, heel veel meer die wel een nieuw hart hebben gekregen maar er de troost nog van missen. Met andere woorden: er zijn er veel. Ik geloof dat dat zo is.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

Zat gisteren nog eens in het boek van dr. H. Florijn, De Ledeboerianen, te lezen. Dan zie je dat er in de 19e eeuw in de kruisgemeenten hier verschillend over gedacht werd. Voor de een lag de wedergeboorte bij het begin van het bekeringsproces, voor de ander lag die later. Toch kan 't niet allebei waar zijn.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door DDD »

En hoe werd er in de Ledeboeriaanse gemeenten over gedacht? Dat lijkt mij persoonlijk belangrijker.

Natuurlijk kan het niet allebei waar zijn. Maar omdat het verder een onbelangrijk onderwerp is, is dat geen reden om je er druk over te maken. De Bijbel openbaart ons er niet zoveel over, dus het is een kwestie van definitie.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:En hoe werd er in de Ledeboeriaanse gemeenten over gedacht? Dat lijkt mij persoonlijk belangrijker.
Daar werden rechtvaardigmaking en wedergeboorte dichter bij elkaar gehouden, i.t.t. bij ds. E. Fransen (Kruisgemeenten). Maar of dit voor alle Ledeboerianen geldt, durf ik niet te zeggen. Maar GG komt uit beide stromingen voort.
Natuurlijk kan het niet allebei waar zijn. Maar omdat het verder een onbelangrijk onderwerp is, is dat geen reden om je er druk over te maken. De Bijbel openbaart ons er niet zoveel over, dus het is een kwestie van definitie.
't Is wel een verschil van leven of dood, maar verder niet belangrijk, hoor. :?
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door DDD »

Inderdaad. Wat ik altijd al roep als DIA weer eens één stroming tot maatstaf neemt.

Maar los daarvan: je vergeet dat in beide stromingen de uitverkiezing vast uitgangspunt was, dus dat het in de praktijk natuurlijk geen enorm verschil maakt, integendeel. Het gaat om de uitkomst.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Eens met @ DDD! Ledeboerianen ws meer in traditie van van der Groe etcetera. Ds de Marchie v Voorthuijzen had ook dat standpunt. Ds vd Poel was meer in de lijn van ds Kersten, maar toch stonden gebroederlijk in hetzelfde kerkverband.
Plaats reactie