Dat is toch wel apart. Want Christen was zijn pak nog niet kwijt na de enge poort! En ik vraag me af hoe hij met zo'n groot door zo'n enge poort heeft kunnen gaan.J.C. Philpot schreef:Hieronder is te lezen wat Bunyan zelf onder de poort verstaat:Bron: The Strait Gate, or Great Difficulty of Going to Heaven.Ds. J. Bunyan schreef:There is a door of faith, the door which the grace of God hath opened to the Gentiles. This door is Jesus Christ, as also himself doth testify, saying, I am the door (John 10:9; Acts 14:27). By this door men enter into God's favor and mercy, and find forgiveness through faith in his blood, and live in hope of eternal life; and therefore himself hath said, I am the door; by me if any man enter in, he shall be saved; that is, received to mercy, and inherit eternal life.
De uitgebreidere context: https://acacia.pairsite.com/Acacia.John ... ate/4.html
Verder lijkt me de Christenreis (een uitermate diepe en zeer leerzame allegorie) van Bunyan, niet geschikt om er dogmatische schema's uit te halen.
"Nadere weldaden" in de prediking GG
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
-
- Berichten: 8070
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Kan iemand dit citaat in het Nederlands overzetten?
Verder deel ik geheel de visie van @Valcke.
Verder deel ik geheel de visie van @Valcke.
- J.C. Philpot
- Berichten: 9402
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Nederlandse vertaling voor GerGem-Lid:J.C. Philpot schreef:Hieronder is te lezen wat Bunyan zelf onder de poort verstaat:Bron: The Strait Gate, or Great Difficulty of Going to Heaven.Ds. J. Bunyan schreef:There is a door of faith, the door which the grace of God hath opened to the Gentiles. This door is Jesus Christ, as also himself doth testify, saying, I am the door (John 10:9; Acts 14:27). By this door men enter into God's favor and mercy, and find forgiveness through faith in his blood, and live in hope of eternal life; and therefore himself hath said, I am the door; by me if any man enter in, he shall be saved; that is, received to mercy, and inherit eternal life.
De uitgebreidere context: https://acacia.pairsite.com/Acacia.John ... ate/4.html
Verder lijkt me de Christenreis (een uitermate diepe en zeer leerzame allegorie) van Bunyan, niet geschikt om er dogmatische schema's uit te halen.
Vertaald met http://www.DeepL.com/Translator (gratis versie)Ds. J. Bunyan schreef:Er is een deur des geloofs, de deur die de genade Gods voor de heidenen heeft geopend. Deze deur is Jezus Christus, zoals ook Hijzelf getuigt, zeggende: Ik ben de deur (Johannes 10:9; Handelingen 14:27). Door deze deur gaan de mensen binnen in Gods gunst en barmhartigheid, en vinden zij vergeving door het geloof in Zijn bloed, en leven zij in de hoop op het eeuwige leven; en daarom heeft Hij Zelf gezegd: Ik ben de deur; als iemand door Mij binnengaat, zal hij behouden worden, dat wil zeggen, ontvangen worden tot barmhartigheid, en het eeuwige leven beërven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
- Berichten: 8070
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Dank! Ik begrijp dan alleen de opmerking van @Posthoorn niet zo goed.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Ik vermoedde dat je het wel zou begrijpen. Ik begrijp dat mensen kunnen denken dat als er wat emoties/gevoelens etc zijn geweest, dat dit van God is geweest en het dus 'wel goed komt'. En dat is absoluut gevaarlijk.eilander schreef:Dat vind ik een ontwijkend antwoord.Zeeuw schreef:Aan verkeerde uitleg van iedere tekst zitten grote gevaren Eilander. 2 kanten op.eilander schreef:Zeeuw, jij kent toch ook wel de gevaren die kleven aan de tekst dat God niet zal laten varen het werk van Zijn handen?Zeeuw schreef:Dus wederom: God kan het werk van Zijn Handen wél laten varen? Wie begint volgens jou dan dat voorbereidende werk?
De andere kant is dat mensen Zijn Werk niet opmerken, omdat ze er te weinig in onderwezen zijn en deze tekst laten voor wat het is.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Daar zit dan wel weer iets tegenstrijdigs in. Als het Gods werk is, wat ook afgemaakt wordt, wordt het toch niet tegen gehouden doordat mensen het niet opmerken?Zeeuw schreef:Ik vermoedde dat je het wel zou begrijpen. Ik begrijp dat mensen kunnen denken dat als er wat emoties/gevoelens etc zijn geweest, dat dit van God is geweest en het dus 'wel goed komt'. En dat is absoluut gevaarlijk.
De andere kant is dat mensen Zijn Werk niet opmerken, omdat ze er te weinig in onderwezen zijn en deze tekst laten voor wat het is.
Natuurlijk begreep ik wel dat je bedoelt. In je eerste alinea beschrijf je wat ik bedoelde, ik denk dat dat gevaar goed in het kader van dit topic valt.
-
- Berichten: 8070
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Precies. Dat denk ik dus ook. Daarom mag je nooit rusten buiten het volbrachte werk van Christus.eilander schreef:(...) ik denk dat dat gevaar goed in het kader van dit topic valt.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
In dat eerste heb je gelijk. Dat zal ook niet worden tegengehouden. Maar de mate waarin mensen kunnen en durven getuigen, heeft m.i. zeker te maken met het 'klimaat' waarin ze kerken. Daar kennen we de voorbeelden beide van denk ik.eilander schreef:Daar zit dan wel weer iets tegenstrijdigs in. Als het Gods werk is, wat ook afgemaakt wordt, wordt het toch niet tegen gehouden doordat mensen het niet opmerken?Zeeuw schreef:Ik vermoedde dat je het wel zou begrijpen. Ik begrijp dat mensen kunnen denken dat als er wat emoties/gevoelens etc zijn geweest, dat dit van God is geweest en het dus 'wel goed komt'. En dat is absoluut gevaarlijk.
De andere kant is dat mensen Zijn Werk niet opmerken, omdat ze er te weinig in onderwezen zijn en deze tekst laten voor wat het is.
Natuurlijk begreep ik wel dat je bedoelt. In je eerste alinea beschrijf je wat ik bedoelde, ik denk dat dat gevaar goed in het kader van dit topic valt.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Maar een mens kan toch helemaal niet getuigen van zijn aandeel of het werk van God voordat hij in Christus is.. (bij Bunyan de poort) …?Zeeuw schreef:In dat eerste heb je gelijk. Dat zal ook niet worden tegengehouden. Maar de mate waarin mensen kunnen en durven getuigen, heeft m.i. zeker te maken met het 'klimaat' waarin ze kerken. Daar kennen we de voorbeelden beide van denk ik.eilander schreef:Daar zit dan wel weer iets tegenstrijdigs in. Als het Gods werk is, wat ook afgemaakt wordt, wordt het toch niet tegen gehouden doordat mensen het niet opmerken?Zeeuw schreef:Ik vermoedde dat je het wel zou begrijpen. Ik begrijp dat mensen kunnen denken dat als er wat emoties/gevoelens etc zijn geweest, dat dit van God is geweest en het dus 'wel goed komt'. En dat is absoluut gevaarlijk.
De andere kant is dat mensen Zijn Werk niet opmerken, omdat ze er te weinig in onderwezen zijn en deze tekst laten voor wat het is.
Natuurlijk begreep ik wel dat je bedoelt. In je eerste alinea beschrijf je wat ik bedoelde, ik denk dat dat gevaar goed in het kader van dit topic valt.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Dat was ook niet waarop ik met deze opmerking doelde. Het was meer een zijweg in deze discussie/dit gesprek. (Want ik vind het overigens wel een goed en wezenlijk gesprek).Valcke schreef:Maar een mens kan toch helemaal niet getuigen van zijn aandeel of het werk van God voordat hij in Christus is.. (bij Bunyan de poort) …?Zeeuw schreef:In dat eerste heb je gelijk. Dat zal ook niet worden tegengehouden. Maar de mate waarin mensen kunnen en durven getuigen, heeft m.i. zeker te maken met het 'klimaat' waarin ze kerken. Daar kennen we de voorbeelden beide van denk ik.eilander schreef:Daar zit dan wel weer iets tegenstrijdigs in. Als het Gods werk is, wat ook afgemaakt wordt, wordt het toch niet tegen gehouden doordat mensen het niet opmerken?Zeeuw schreef:Ik vermoedde dat je het wel zou begrijpen. Ik begrijp dat mensen kunnen denken dat als er wat emoties/gevoelens etc zijn geweest, dat dit van God is geweest en het dus 'wel goed komt'. En dat is absoluut gevaarlijk.
De andere kant is dat mensen Zijn Werk niet opmerken, omdat ze er te weinig in onderwezen zijn en deze tekst laten voor wat het is.
Natuurlijk begreep ik wel dat je bedoelt. In je eerste alinea beschrijf je wat ik bedoelde, ik denk dat dat gevaar goed in het kader van dit topic valt.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Hier ben ik het van harte met Valcke eens.Valcke schreef:Niet te snel. Bunyan stelt de inlijving in Christus in de poort. Toen was er ook blijdschap maar nog niet de volle (subjectieve) ervaring van de vergeving van zonden die hem op een later moment ten deel viel. Alle weldaden van Christus vallen echter samen met de inlijving in Christen. Dan is een mens behouden en ziet God hem aan als rechtvaardig in Christus (rechtvaardigmaking, vergeving van zonden). Daar wordt de mens ook vernieuwd naar het beeld van God.Thea schreef:Wat ik wel bijzonder vind, is dat Valxke nu wel een onderscheid maakt tussen de poort en het kruis. Dus inlijving en omhelzing is toch niet hetzelfde. Ziedaar: nadere weldaden. Nu zijn we toch weer on- topic.
Het is bekend dat Bunyan hier ook autobiografisch schijft. Het is dus niet een voorschrift of orde die alle gelovigen op dezelfde wijze gaan. Sommigen ervaren de volle zekerheid en vrede reeds van het eerste ogenblik af wanneer zij Christus in geloof hebben aangenomen. Bij anderen volgt de volle zekerheid later. Dus geen nadere weldaden, maar wel een groeien in genade en zekerheid des geloofs.
Voor die verscheidenheid zou meer aandacht mogen zijn binnen de GerGem.
Maar goed, ik ben hierin dus geen typische Gergemmer begrijp ik.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
- Johannes S
- Berichten: 581
- Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
- Locatie: Dordrecht
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Mooi stukje, met één kanttekening: ook de Joden moeten door deze Deur ingaan..J.C. Philpot schreef:Nederlandse vertaling voor GerGem-Lid:J.C. Philpot schreef:Hieronder is te lezen wat Bunyan zelf onder de poort verstaat:Bron: The Strait Gate, or Great Difficulty of Going to Heaven.Ds. J. Bunyan schreef:There is a door of faith, the door which the grace of God hath opened to the Gentiles. This door is Jesus Christ, as also himself doth testify, saying, I am the door (John 10:9; Acts 14:27). By this door men enter into God's favor and mercy, and find forgiveness through faith in his blood, and live in hope of eternal life; and therefore himself hath said, I am the door; by me if any man enter in, he shall be saved; that is, received to mercy, and inherit eternal life.
De uitgebreidere context: https://acacia.pairsite.com/Acacia.John ... ate/4.html
Verder lijkt me de Christenreis (een uitermate diepe en zeer leerzame allegorie) van Bunyan, niet geschikt om er dogmatische schema's uit te halen.
Vertaald met http://www.DeepL.com/Translator (gratis versie)Ds. J. Bunyan schreef:Er is een deur des geloofs, de deur die de genade Gods voor de heidenen heeft geopend. Deze deur is Jezus Christus, zoals ook Hijzelf getuigt, zeggende: Ik ben de deur (Johannes 10:9; Handelingen 14:27). Door deze deur gaan de mensen binnen in Gods gunst en barmhartigheid, en vinden zij vergeving door het geloof in Zijn bloed, en leven zij in de hoop op het eeuwige leven; en daarom heeft Hij Zelf gezegd: Ik ben de deur; als iemand door Mij binnengaat, zal hij behouden worden, dat wil zeggen, ontvangen worden tot barmhartigheid, en het eeuwige leven beërven.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
- J.C. Philpot
- Berichten: 9402
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Inderdaad. Daar zal Bunyan het helemaal mee eens zijn geweest.Johannes S schreef:Mooi stukje, met één kanttekening: ook de Joden moeten door deze Deur ingaan..J.C. Philpot schreef:Nederlandse vertaling voor GerGem-Lid:J.C. Philpot schreef:Hieronder is te lezen wat Bunyan zelf onder de poort verstaat:Bron: The Strait Gate, or Great Difficulty of Going to Heaven.Ds. J. Bunyan schreef:There is a door of faith, the door which the grace of God hath opened to the Gentiles. This door is Jesus Christ, as also himself doth testify, saying, I am the door (John 10:9; Acts 14:27). By this door men enter into God's favor and mercy, and find forgiveness through faith in his blood, and live in hope of eternal life; and therefore himself hath said, I am the door; by me if any man enter in, he shall be saved; that is, received to mercy, and inherit eternal life.
De uitgebreidere context: https://acacia.pairsite.com/Acacia.John ... ate/4.html
Verder lijkt me de Christenreis (een uitermate diepe en zeer leerzame allegorie) van Bunyan, niet geschikt om er dogmatische schema's uit te halen.
Vertaald met http://www.DeepL.com/Translator (gratis versie)Ds. J. Bunyan schreef:Er is een deur des geloofs, de deur die de genade Gods voor de heidenen heeft geopend. Deze deur is Jezus Christus, zoals ook Hijzelf getuigt, zeggende: Ik ben de deur (Johannes 10:9; Handelingen 14:27). Door deze deur gaan de mensen binnen in Gods gunst en barmhartigheid, en vinden zij vergeving door het geloof in Zijn bloed, en leven zij in de hoop op het eeuwige leven; en daarom heeft Hij Zelf gezegd: Ik ben de deur; als iemand door Mij binnengaat, zal hij behouden worden, dat wil zeggen, ontvangen worden tot barmhartigheid, en het eeuwige leven beërven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Gisteren hierover weer gelezen uit de verklaring van ds. C. DenBoer:
Weet u, wat zo heerlijk is? Dat een ware Christen nooit helemaal een Gezeggelijk worden kan. Daar zorgt de Heere voor. Zijn werk, diep verborgen begonnen, is onberouwelijk. Hij werpt er op Zijn tijd ook het licht van Zijn Geest over. Maar anderzijds is het ook waar: Gezeggelijk kan wel een Christen worden. …
Dit gebeurt natuurlijk net in het begin en voor de poort. Ik geef les over dit boek en ben ben gisteren weer mee begonnen. Ik hoop de bovenstaande vandaag aan te halen. En ik gebruik toevallig ook de catechisatie van Fisher, wat hier in dit draad al eerder aangehaald is, om aan mijn leerlingen uit te leggen wat het verschil is tussen wedergeboorte en bekering - dat de tweede een vrucht is van de eerste. En wat is bekering? Nogmaals ik weet al de gevaren die er zijn die hier aangehaald worden maar als we Schriftuurlijk willen blijven dan moeten we toch Joh. 6 vers 37 willen vast houden: Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Weet u, wat zo heerlijk is? Dat een ware Christen nooit helemaal een Gezeggelijk worden kan. Daar zorgt de Heere voor. Zijn werk, diep verborgen begonnen, is onberouwelijk. Hij werpt er op Zijn tijd ook het licht van Zijn Geest over. Maar anderzijds is het ook waar: Gezeggelijk kan wel een Christen worden. …
Dit gebeurt natuurlijk net in het begin en voor de poort. Ik geef les over dit boek en ben ben gisteren weer mee begonnen. Ik hoop de bovenstaande vandaag aan te halen. En ik gebruik toevallig ook de catechisatie van Fisher, wat hier in dit draad al eerder aangehaald is, om aan mijn leerlingen uit te leggen wat het verschil is tussen wedergeboorte en bekering - dat de tweede een vrucht is van de eerste. En wat is bekering? Nogmaals ik weet al de gevaren die er zijn die hier aangehaald worden maar als we Schriftuurlijk willen blijven dan moeten we toch Joh. 6 vers 37 willen vast houden: Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
@ Valcke, ik denk dat we toch overwegend hetzelfde denken. Wij leren ook dat de wedergeboorte de inlijving in Christus is en dat je dan alle weldaden bezit. Alleen is er opwas nodig in de kennis van Chriatus.