"Nadere weldaden" in de prediking GG
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Ik bedoel eigenlijk dat sommigen zich hier niet heel stellig over uitspreken, maar meer een slag om de arm houden van ' het ware werk' is na de wedergeboorte. En wat is dan het voorbereidende en wat 'het ware' werk? Dat is denk ik wel moeilijk te onderscheiden.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Dan heb je nu een groot deel van het antwoord op de vraag waarom sommige GG-ers hier niet reageren. Ik wil waken voor al te stellige uitspraken die in het vuur van een discussie zomaar gedaan kunnen worden.Thea schreef:Ik bedoel eigenlijk dat sommigen zich hier niet heel stellig over uitspreken, maar meer een slag om de arm houden van ' het ware werk' is na de wedergeboorte. En wat is dan het voorbereidende en wat 'het ware' werk? Dat is denk ik wel moeilijk te onderscheiden.
Ik zou het volgende beeld willen gebruiken hoe ik hier naar kijk: ik stop een zaadje in de grond. Dat ontkiemt en op den duur komt er een plantje boven de grond. Zodra ik het plantje zie, weet ik dat het zaadje ontkiemt is. Wanneer? Ik weet het niet. Wanneer kun je het een plantje noemen? Ik denk als het boven de grond komt. Was er daarvoor niets? Dat gaat mij te ver, maar ik weet het niet.
Welke conclusie trek ik als de grond begint te breken, maar ik zie nog geen plantje boven de grond komen? Ik heb hoop dat het plantje er komt, maar ik weet het pas als ik het zie.
Ik verheug mij als ik een plantje zie! (En heerlijk, soms kan ik zo blij zijn met de moestuin waar je dit letterlijk ziet gebeuren! Dan komen de mijmeringen vanzelf.)
De toepassing laat ik aan de lezer over.
-
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Ja, snap het @mannetje! Dank voor je reactie!
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Dit is mij uit het hart gegrepen. Al die onderscheidingen wekken ten onrechte de indruk dat je dat allemaal precies kunt weten, en dat er daarvoor niets is. Maar zo is het niet.Mannetje schreef:Dan heb je nu een groot deel van het antwoord op de vraag waarom sommige GG-ers hier niet reageren. Ik wil waken voor al te stellige uitspraken die in het vuur van een discussie zomaar gedaan kunnen worden.Thea schreef:Ik bedoel eigenlijk dat sommigen zich hier niet heel stellig over uitspreken, maar meer een slag om de arm houden van ' het ware werk' is na de wedergeboorte. En wat is dan het voorbereidende en wat 'het ware' werk? Dat is denk ik wel moeilijk te onderscheiden.
Ik zou het volgende beeld willen gebruiken hoe ik hier naar kijk: ik stop een zaadje in de grond. Dat ontkiemt en op den duur komt er een plantje boven de grond. Zodra ik het plantje zie, weet ik dat het zaadje ontkiemt is. Wanneer? Ik weet het niet. Wanneer kun je het een plantje noemen? Ik denk als het boven de grond komt. Was er daarvoor niets? Dat gaat mij te ver, maar ik weet het niet.
Welke conclusie trek ik als de grond begint te breken, maar ik zie nog geen plantje boven de grond komen? Ik heb hoop dat het plantje er komt, maar ik weet het pas als ik het zie.
Ik verheug mij als ik een plantje zie! (En heerlijk, soms kan ik zo blij zijn met de moestuin waar je dit letterlijk ziet gebeuren! Dan komen de mijmeringen vanzelf.)
De toepassing laat ik aan de lezer over.
Overigens viel mij dat gisteren ook in het doopformulier op: dat spreekt over toeeigenen, van wat de (kinderen van de) gelovigen in Christus reeds hébben. Oftewel: er zijn dingen in je beleving nog niet van jou zijn, maar die dat feitelijk wel zijn. De heilige Geest eigent dat toe. Maar je hebt het al. Als ik deze tekst althans goed begrijp.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Ik snap het beeld, en deel ook de teerheid en het voorzichtig zijn met onderscheiding etc. Maar kan iemand mij dan vertellen waarom die zaken waarbij 'het plantje nog niet boven de grond' is dan wel uitgebreid bepreekt worden???DDD schreef:Dit is mij uit het hart gegrepen. Al die onderscheidingen wekken ten onrechte de indruk dat je dat allemaal precies kunt weten, en dat er daarvoor niets is. Maar zo is het niet.Mannetje schreef:Dan heb je nu een groot deel van het antwoord op de vraag waarom sommige GG-ers hier niet reageren. Ik wil waken voor al te stellige uitspraken die in het vuur van een discussie zomaar gedaan kunnen worden.Thea schreef:Ik bedoel eigenlijk dat sommigen zich hier niet heel stellig over uitspreken, maar meer een slag om de arm houden van ' het ware werk' is na de wedergeboorte. En wat is dan het voorbereidende en wat 'het ware' werk? Dat is denk ik wel moeilijk te onderscheiden.
Ik zou het volgende beeld willen gebruiken hoe ik hier naar kijk: ik stop een zaadje in de grond. Dat ontkiemt en op den duur komt er een plantje boven de grond. Zodra ik het plantje zie, weet ik dat het zaadje ontkiemt is. Wanneer? Ik weet het niet. Wanneer kun je het een plantje noemen? Ik denk als het boven de grond komt. Was er daarvoor niets? Dat gaat mij te ver, maar ik weet het niet.
Welke conclusie trek ik als de grond begint te breken, maar ik zie nog geen plantje boven de grond komen? Ik heb hoop dat het plantje er komt, maar ik weet het pas als ik het zie.
Ik verheug mij als ik een plantje zie! (En heerlijk, soms kan ik zo blij zijn met de moestuin waar je dit letterlijk ziet gebeuren! Dan komen de mijmeringen vanzelf.)
De toepassing laat ik aan de lezer over.
Overigens viel mij dat gisteren ook in het doopformulier op: dat spreekt over toeeigenen, van wat de (kinderen van de) gelovigen in Christus reeds hébben. Oftewel: er zijn dingen in je beleving nog niet van jou zijn, maar die dat feitelijk wel zijn. De heilige Geest eigent dat toe. Maar je hebt het al. Als ik deze tekst althans goed begrijp.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Het gaat helemaal niet om een plantje. Het gaat om de vruchten: 30-, 60- of 100- voud.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Dat dacht ik ook . De wedergeboorte zelf is niet zichtbaar. Maar het leven na de wedergeboorte wel. Het komt openbaar in de vruchten.refo schreef:Het gaat helemaal niet om een plantje. Het gaat om de vruchten: 30-, 60- of 100- voud.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Je moet beeld en tegenbeeld niet verwarren.refo schreef:Het gaat helemaal niet om een plantje. Het gaat om de vruchten: 30-, 60- of 100- voud.
-
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
De zaken onder de grond worden uitgebreid gepreekt, omdat er over de vruchten niets te melden is. Dat is een aangrijpende werkelijkheid.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
He, nu snap ik het niet meer....het plantje is toch leven uit het geloof?
- Johannes S
- Berichten: 581
- Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
- Locatie: Dordrecht
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Ik denk dat we beter kunnen spreken van wedergeboren worden door het geloof. Of gelijktijdig vindt het plaats.Thea schreef:@ Valcke, ik heb het gelezen. Het klopt dus inderdaad niet wat ds. Kersten zegt over veroordeling van de Dordtse Synode over voorbereidingen voor de wedergeboorte. Wel lees ik bij sommigen een voorzichtige benadering, dat alles wat uit het geloof is, na de wedergeboorte plaatsvindt.
De goddeloze wordt namelijk gerechtvaardigd door het geloof. En niet de wedergeborene wordt gerechtvaardigd.
Rechtvaardiging van God van de onrechtvaardige / goddeloze door het geloof (Rom. 4) wat een gave is
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
-
- Berichten: 6575
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Volgens mij was Christen pas behouden toen hij door de poort was. Ervoor kun je immers nog worden neergeschoten, zoals ds. Van Ruitenburg aan het begin en het einde van zijn preek nog aanhaalt. Daarom mogen we nooit iets in de mens leggen en de mens laten rusten, zonder dat hij zeker weet dat Christus zijn zonden volkomen heeft betaald. Ik geloof dat zijn ervaringen van ellende vóór de poort en het kruis dus een voorbereidend werk waren, maar dat dit géén vruchten van wedergeboorte zijn. Dat is een dwaling. Hij was immers pas wedergeboren toen hij dóór de poort en bij het kruis was. Eerder niet.KDD schreef:Ik heb het gelezen maar het is niet anders dan wat ik probeer te zeggen. Het was Gods werk helemaal in de begin toen Christen uit het stad Verderf gegaan was. Hoe weten we dat? - we zien het aan de verdere leidingen. Christen had geen rust buiten het kruis maar dat neemt niet weg dat zijn ervaring van ellende voor de poort en de kruis een vrucht van de wedergeboorte was. We kunnen wel een oppervlakkig berouw in onzelf werken maar we kunnen onzelf geen ware berouw geven. En als het geen ware berouw is dan leid het niet tot Christus.GerefGemeente-lid schreef:@KDD, ik heb in dat draadje (wat @Valcke aanhaalt) ook een preek gedeeld van ds. P. van Ruitenburg, jouw vermoedelijk wel enigszins bekend. En die schrijft in die preek toch iets heel anders.
Prof. Wisse heeft een leerzaam stuk geschreven over deze zaken: https://theologienet.nl/bestanden/Wisse ... ar-God.pdf
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Dus je gelooft dat God het wél kan laten varen, als Zijn Handen een werk begonnen zijn?GerefGemeente-lid schreef:Volgens mij was Christen pas behouden toen hij door de poort was. Ervoor kun je immers nog worden neergeschoten, zoals ds. Van Ruitenburg aan het begin en het einde van zijn preek nog aanhaalt. Daarom mogen we nooit iets in de mens leggen en de mens laten rusten, zonder dat hij zeker weet dat Christus zijn zonden volkomen heeft betaald. Ik geloof dat zijn ervaringen van ellende vóór de poort en het kruis dus een voorbereidend werk waren, maar dat dit géén vruchten van wedergeboorte zijn. Dat is een dwaling. Hij was immers pas wedergeboren toen hij dóór de poort en bij het kruis was. Eerder niet.KDD schreef:Ik heb het gelezen maar het is niet anders dan wat ik probeer te zeggen. Het was Gods werk helemaal in de begin toen Christen uit het stad Verderf gegaan was. Hoe weten we dat? - we zien het aan de verdere leidingen. Christen had geen rust buiten het kruis maar dat neemt niet weg dat zijn ervaring van ellende voor de poort en de kruis een vrucht van de wedergeboorte was. We kunnen wel een oppervlakkig berouw in onzelf werken maar we kunnen onzelf geen ware berouw geven. En als het geen ware berouw is dan leid het niet tot Christus.GerefGemeente-lid schreef:@KDD, ik heb in dat draadje (wat @Valcke aanhaalt) ook een preek gedeeld van ds. P. van Ruitenburg, jouw vermoedelijk wel enigszins bekend. En die schrijft in die preek toch iets heel anders.
Prof. Wisse heeft een leerzaam stuk geschreven over deze zaken: https://theologienet.nl/bestanden/Wisse ... ar-God.pdf
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Zeeuw, dat is helemaal de vraag niet. God zal Zijn uitverkorenen toebrengen, en dat ligt al vast in de verkiezing.
-
- Berichten: 6575
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Juist. Dat wilde ik ook net gaan schrijven.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)