Geloof

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Geloof

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:
Karlstad1970 schreef: Dat recht heb je gelijk in maar dat word voor de wedergeboorte dat is hetzelfde als rechtvaardigmaking beslist als een mens in zijn ellende loopt word hij voor Gods recht gedraagt en komt Christus tussenbeide als Borg en Middelaar, dan sterft de mens aan de wet en leeft hij in Christus dat is wat de Bijbel leert en niks anders. Alle andere manieren zijn verzonnen door mensen.
Nu stel je de wedergeboorte en de rechtvaardigmaking als een daad. Zo hoor ik het niet. Wedergeboorte en rechtvaardigmaking zijn zaken die eenmalig zijn. Maar dat is niet een en dezelfde zaak. En hier wens ik het voorlopig bij te laten.
Rechtvaardiging en wedergeboorte lijken vaak vrijwel tegelijkertijd plaats te vinden ( onder een evenwichtige prediking van het Woord ) maar ze verschillen wel van elkaar. Het resultaat (vrucht) van onze wedergeboorte is allereerst geloof, dat vervolgens resulteert in rechtvaardiging en aanneming in het gezin van God. De rechtvaardigmaking uit of door het geloof in Jezus Christus is de eerste weldaad van het genadeverbond, dat God in de Heere Jezus Christus met Zijn uitverkorene opricht en daarna volgen al de andere weldaden.

Vergelijk kanttekening 30 bij Kolossenzen 1:14 en kanttekening 23 bij Efeze 1:7.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Geloof

Bericht door Mistig »

Karlstad1970 schreef:
Mistig schreef: Ds. Visscher raadt zelfs aan om ds. Paauwe te lezen. Hij heeft er zelf veel aan gehad.
Al was ds. Paauwe inderdaad een vreemde vogel.
Wat maakt dat je hem een vreemde vogel noemt? Je hebt het over een knecht van God, ik sta ook niet achter zijn kerkelijk standpunt maar dan mag je hem nog niet zo uitschelden.
Ik bedoelde het niet lelijk eigenlijk. Dus ook niet als uitschelden. Ik neem het graag terug.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Geloof

Bericht door Charles »

Mijn opa was Paauwiaan - tot zn huwelijk. De serie boeken met preken staan bijv nog bij mn ouders in de boekenkast (uit erfenis). Recent kwam ik met opruimen bij mn ouders nog een losse begrafenispreek van Paauwe tegen (van iemand uit mn voorgeslacht).

Desondanks ben ik helemaal niet goed bekend met de inhoud van zn preken. Waarmee is dat te vergelijken? En waarom raadt ds Visscher het aan?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Geloof

Bericht door Arja »

Charles schreef:Mijn opa was Paauwiaan - tot zn huwelijk. De serie boeken met preken staan bijv nog bij mn ouders in de boekenkast (uit erfenis). Recent kwam ik met opruimen bij mn ouders nog een losse begrafenispreek van Paauwe tegen (van iemand uit mn voorgeslacht).

Desondanks ben ik helemaal niet goed bekend met de inhoud van zn preken. Waarmee is dat te vergelijken? En waarom raadt ds Visscher het aan?
Twee linkjes: de eerste is wat ds. P. de Vries zegt over zijn prediking. De tweede is een preek van deze dominee

1. http://drpdevries.blogspot.com/2016/09/ ... ds-jp.html
2. https://www.youtube.com/watch?v=ds5BLwjodrs
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Geloof

Bericht door Charles »

Arja schreef:
Charles schreef:Mijn opa was Paauwiaan - tot zn huwelijk. De serie boeken met preken staan bijv nog bij mn ouders in de boekenkast (uit erfenis). Recent kwam ik met opruimen bij mn ouders nog een losse begrafenispreek van Paauwe tegen (van iemand uit mn voorgeslacht).

Desondanks ben ik helemaal niet goed bekend met de inhoud van zn preken. Waarmee is dat te vergelijken? En waarom raadt ds Visscher het aan?
Twee linkjes: de eerste is wat ds. P. de Vries zegt over zijn prediking. De tweede is een preek van deze dominee

1. http://drpdevries.blogspot.com/2016/09/ ... ds-jp.html
2. https://www.youtube.com/watch?v=ds5BLwjodrs
Dank voor de link naar ds De Vries. Helder verhaal. Snap nu ook waarom ik het lezen ‘moet’ en waarom de GG er niet weg van is.

Dat fanatisme klopt wel. Mn opa is met zn huwelijk hervormd geworden. Het eerste kindje van mn opa is enkele uren na de geboorte overleden. Een familielid beet hem toen toe; dat is omdat je hervormd bent geworden.
Daar heeft diegene later gelukkig excuses voor aangeboden.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Geloof

Bericht door Ora et labora »

-DIA- schreef:
Valcke schreef:
Karlstad1970 schreef:Jij vind ds Paauwe allerlei wind van leer?
Binnen de GG heeft ds. Paauwe weinig waardering, Karlstad. - Dus DIA zal daar weinig mee aankunnen, helaas.
(Dat is binnen sommige richtingen van de HHK gelukkig anders.)
En toch bracht ds. Paauwe niet echt een dwaalleer. Ik deel zijn kerkelijk standpunt niet. Maar op zich is er weinig tegen zijn preken (zover ik ze ken) in te brengen.
Ds Paauwe was eerlijk en eenvoudig.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Geloof

Bericht door Quercus »

Charles schreef:
Arja schreef:
Charles schreef:Mijn opa was Paauwiaan - tot zn huwelijk. De serie boeken met preken staan bijv nog bij mn ouders in de boekenkast (uit erfenis). Recent kwam ik met opruimen bij mn ouders nog een losse begrafenispreek van Paauwe tegen (van iemand uit mn voorgeslacht).

Desondanks ben ik helemaal niet goed bekend met de inhoud van zn preken. Waarmee is dat te vergelijken? En waarom raadt ds Visscher het aan?
Twee linkjes: de eerste is wat ds. P. de Vries zegt over zijn prediking. De tweede is een preek van deze dominee

1. http://drpdevries.blogspot.com/2016/09/ ... ds-jp.html
2. https://www.youtube.com/watch?v=ds5BLwjodrs
Dank voor de link naar ds De Vries. Helder verhaal. Snap nu ook waarom ik het lezen ‘moet’ en waarom de GG er niet weg van is.

Dat fanatisme klopt wel. Mn opa is met zn huwelijk hervormd geworden. Het eerste kindje van mn opa is enkele uren na de geboorte overleden. Een familielid beet hem toen toe; dat is omdat je hervormd bent geworden.
Daar heeft diegene later gelukkig excuses voor aangeboden.
Heb je een conclusie getrokken op basis van een blog van één persoon, maar niet op de preek?
Er is zoveel meer info over J.P. Paauwe te vinden. Onder andere ook bijzonder veel (opgenomen) preken/catechisaties die zo online te vinden zijn.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Geloof

Bericht door Charles »

Rustig maar. Het - behoorlijk uitgebreide - artikel van De Vries gaf precies antwoord op diverse vragen. Inmiddels ook dit artikel gelezen:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... e6d8f849c0

En zoals ik al zei: zn preken staan bij mn ouders. Maar om op basis daarvan een indruk te krijgen moet je er toch eerst heel wat lezen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Geloof

Bericht door Charles »

Ik kwam van deze Breunesse nog een lezing tegen (http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... slezer.pdf). Wel verhelderend. Ik ben opgegroeid onder zulke Ruth preken (kan me ook nog prekenserie herinneren over Gideon waarin ook alle standen in het genadeleven langs kwamen).

Een belangrijk verschil tussen de leer van de Gereformeerde Gemeente en die van ds.
Paauwe betreft de rechtvaardigmaking, met welk leerstuk volgens Luther de kerk staat of valt.
De stelling: ‘Geen leven voor de rechtvaardigmaking’ wordt in de afgescheiden kerken die ik
bezocht heb als een ernstige dwaling van ds. Paauwe beschouwd. Staat bij ds. Paauwe de
rechtvaardigmaking aan het begin, in deze kerken staat de rechtvaardigmaking aan het einde
in wat aldaar genoemd wordt ‘de orde des Heils,’ dan wel ‘de standenprediking.’
Een bekend voorbeeld is in deze kerken de behandeling van het boek Ruth. In de eerder
genoemde ‘orde des Heils’ wordt Ruth eerst gerechtvaardigd door haar huwelijk met Boas,
dus aan het einde. In het boek Ruth zelf, de korte inhoud daarvan en de kanttekeningen
daarbij vinden wij totaal iets anders, namelijk: ‘Uw volk is mijn volk en uw God is mijn God,’
gevolgd door een eedzwering. Ruth is dus al in Moab, dus aan het begin, bekeerd tot de ware
religie, tot de ware God en de gemeenschap Zijner kerk.’ Er zijn nog veel meer voorbeelden
te noemen. Ik vraag me in gemoede af waarom predikanten die de Statenvertaling met
kanttekeningen sterk aanbevelen, in een prediking daar zo van afwijken. In Habakuk 2:4 staat:
‘maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven.’ En wat wil men dan toch beweren over
leven vóór de rechtvaardigmaking?
De Heere Jezus leert Nicodemus de absolute noodzaak van de wedergeboorte. Calvijn schrijft
in zijn Institutie: ‘De genade der rechtvaardigmaking wordt niet gescheiden van de
wedergeboorte, ook al zijn het onderscheiden zaken (uitgave Sizoo: III-XI-11). Ds. Paauwe
heeft dus niets anders geleerd dan bij de reformatoren, in de Statenvertaling, bij de
kanttekeningen, in de drie formulieren van enigheid en in de gerenommeerde oudvaders,
waaronder de catechismusverklaring van Van der Groe, is te vinden.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Geloof

Bericht door Framboos »

Charles schreef:Ik kwam van deze Breunesse nog een lezing tegen (http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... slezer.pdf). Wel verhelderend. Ik ben opgegroeid onder zulke Ruth preken (kan me ook nog prekenserie herinneren over Gideon waarin ook alle standen in het genadeleven langs kwamen).

Een belangrijk verschil tussen de leer van de Gereformeerde Gemeente en die van ds.
Paauwe betreft de rechtvaardigmaking, met welk leerstuk volgens Luther de kerk staat of valt.
De stelling: ‘Geen leven voor de rechtvaardigmaking’ wordt in de afgescheiden kerken die ik
bezocht heb als een ernstige dwaling van ds. Paauwe beschouwd. Staat bij ds. Paauwe de
rechtvaardigmaking aan het begin, in deze kerken staat de rechtvaardigmaking aan het einde
in wat aldaar genoemd wordt ‘de orde des Heils,’ dan wel ‘de standenprediking.’
Een bekend voorbeeld is in deze kerken de behandeling van het boek Ruth. In de eerder
genoemde ‘orde des Heils’ wordt Ruth eerst gerechtvaardigd door haar huwelijk met Boas,
dus aan het einde. In het boek Ruth zelf, de korte inhoud daarvan en de kanttekeningen
daarbij vinden wij totaal iets anders, namelijk: ‘Uw volk is mijn volk en uw God is mijn God,’
gevolgd door een eedzwering. Ruth is dus al in Moab, dus aan het begin, bekeerd tot de ware
religie, tot de ware God en de gemeenschap Zijner kerk.’ Er zijn nog veel meer voorbeelden
te noemen. Ik vraag me in gemoede af waarom predikanten die de Statenvertaling met
kanttekeningen sterk aanbevelen, in een prediking daar zo van afwijken. In Habakuk 2:4 staat:
‘maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven.’ En wat wil men dan toch beweren over
leven vóór de rechtvaardigmaking?
De Heere Jezus leert Nicodemus de absolute noodzaak van de wedergeboorte. Calvijn schrijft
in zijn Institutie: ‘De genade der rechtvaardigmaking wordt niet gescheiden van de
wedergeboorte, ook al zijn het onderscheiden zaken (uitgave Sizoo: III-XI-11). Ds. Paauwe
heeft dus niets anders geleerd dan bij de reformatoren, in de Statenvertaling, bij de
kanttekeningen, in de drie formulieren van enigheid en in de gerenommeerde oudvaders,
waaronder de catechismusverklaring van Van der Groe, is te vinden.
Ik vind het helemaal niet verhelderend, eerder een karikatuur van de standenleer. Daar kun je van alles van vinden, maar niet dat Ruth pas rechtvaardig was toen ze met Boas in het huwelijk trad (dit wordt gezien als nadere weldaad. Er ontstaat spraakverwarring omdat dit ook wel de rechtvaardigmaking in ruimere zin wordt genoemd, in tegenstelling tot de rechtvaardigmaking in engere zin, die overeenkomt met de rechtvaardigmaking zoals de genoemde reformatoren dat zien)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

Precies. In het algemeen, en dan komt deze gedachte nog slechts voor in een deel van de Gereformeerde Gemeenten. Maar sommige predikanten zoals ds. Verschuure drukken zich op dit punt wel erg ongelukkig en ongereformeerd uit, mijns inziens.

Maar dat is zeker niet de gewone lijn in de Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het ook een karikatuur.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Geloof

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Precies. In het algemeen, en dan komt deze gedachte nog slechts voor in een deel van de Gereformeerde Gemeenten. Maar sommige predikanten zoals ds. Verschuure drukken zich op dit punt wel erg ongelukkig en ongereformeerd uit, mijns inziens.

Maar dat is zeker niet de gewone lijn in de Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het ook een karikatuur.

Kun jij me dan 10 preken noemen vanuit de GG over zondag 23 waarin de rechtvaardigmaking niet als een nadere weldaad (of soort gelijke woorden) wordt genoemd?
8 mag ook.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Geloof

Bericht door FlyingEagle »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:Precies. In het algemeen, en dan komt deze gedachte nog slechts voor in een deel van de Gereformeerde Gemeenten. Maar sommige predikanten zoals ds. Verschuure drukken zich op dit punt wel erg ongelukkig en ongereformeerd uit, mijns inziens.

Maar dat is zeker niet de gewone lijn in de Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het ook een karikatuur.

Kun jij me dan 10 preken noemen vanuit de GG over zondag 23 waarin de rechtvaardigmaking niet als een nadere weldaad (of soort gelijke woorden) wordt genoemd?
8 mag ook.
Ik heb mijn predikant dit nog nooit zo horen zeggen
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Geloof

Bericht door Bezorgd »

FlyingEagle schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:Precies. In het algemeen, en dan komt deze gedachte nog slechts voor in een deel van de Gereformeerde Gemeenten. Maar sommige predikanten zoals ds. Verschuure drukken zich op dit punt wel erg ongelukkig en ongereformeerd uit, mijns inziens.

Maar dat is zeker niet de gewone lijn in de Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het ook een karikatuur.

Kun jij me dan 10 preken noemen vanuit de GG over zondag 23 waarin de rechtvaardigmaking niet als een nadere weldaad (of soort gelijke woorden) wordt genoemd?
8 mag ook.
Ik heb mijn predikant dit nog nooit zo horen zeggen
Daarom noemde ik 'soort gelijke woorden'
Het eigene van de GG hoor je nl heel vaak terug. Niet zo scherp afgekaderd meer als vroeger. Maar het onderscheiden van wedergeboorte en rechtvaardiging hoor je in bijna alle GG preken terug. Zelfs bij 'linkse' predikanten.
De vraag is of het een accent verschil is of echt een dwaling. Maar als DDD stelt dat het slechts voor een deel voorkomt dan luistert hij of heel beperkt of niet goed.


Lees ook het antwoord van ds C. Harinck over het eigene vd GG:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... gemeenten/
Ds C Harinck schreef:VRAAG
Vraag aan een Ger. Gem.-predikant. De laatste tijd vraag ik me af wat men bedoeld met: “Het eigene van de Gereformeerde Gemeenten”. Af en toe kom ik in een HHK-dienst en dan vraag ik me af wat voor 'eigens' er dan in de ogen van Gereformeerde Gemeenten gemist wordt in die prediking. (Ik ben zelf lid van de Gereformeerde Gemeenten.)

ANTWOORD
Indien u zelf lid bent van de Gereformeerde Gemeenten moet u weten wat bedoeld wordt met het "eigene" van de Gereformeerde Gemeenten. Maar goed, ik wil mijn licht er wel over laten schijnen. Met het "eigene" bedoelt men wat typerend is voor de Gereformeerde Gemeenten en wat hen van andere kerkformaties onderscheidt. Bedoeld is dan niet alleen het theologisch eigene, zoals neergelegd in de besluiten van 1931. Ook is niet in de eerste plaats een bepaalde levensstijl bedoeld. Met "eigene" is vooral het bevindelijk gedeelte van de godsdienst bedoeld. Het gaat dan om bepaalde ervaringen die de christen op de weg naar de hemel ervaart. Je kunt denken aan het plaatsmakend werk voor Christus; de openbaring van Christus aan de ziel; het met een geopenbaarde Jezus nog verloren gaan; de eer van God liefhebben boven de eigen zaligheid; de vierschaarervaring; teruggebracht worden tot Gods vaderhart; verzoend worden met een Drieënig God; Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren beleven, enz.

Sommige van deze zaken zijn niet met de Schrift te verdedigen. Er zijn ook elementen in, die bijbels zijn en voor een deel te maken hebben met de bevinding der heiligen. Wanneer je meer wil weten over al deze ervaringen, zou je het boek van ds. Moerkerken "Pniël" moeten lezen. Hij heeft al die bevindelijke gangen, die volgens hem eigen zijn aan de bevindelijke leer van de Gereformeerde Gemeenten in kaart gebracht.

"Het "eigene" zegt meer over een specifiek kerkverband of een groep mensen. Het "eigene" van een kerk van gereformeerde belijdenis moet eigenlijk de Schrift en de Gereformeerde Belijdenis zijn. Daar moet je een kerk op beoordelen".

Ds. C. Harinck
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Geloof

Bericht door CvdW »

Niet iedereen komt zo ver. Dit zijn woorden vanaf de preekstoel gesproken.
Zondag 23 bereiken de meeste mensen niet. Komen niet verder dan zondag 3.
Plaats reactie