Geloof

HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Geloof

Bericht door HersteldHervormd »

GG hangt gewoon overduidelijk de embryo theologie aan. Gebaseerd op andere Comrie. Persoonlijk vind ik het filosofisch, niet het eenvoudige evangelie.

Bedenk eens dat je mensen hebben die vrij simpel of zwakbegaafd zijn. Denk je werkelijk dat die standen en trappen kunnen onderscheiden en ervaren? Nee, dan is daar het eenvoudige evangelie, een rijke Christus voor een arme zondaar. Er is maar één trap. In Christus of er buiten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:Precies. In het algemeen, en dan komt deze gedachte nog slechts voor in een deel van de Gereformeerde Gemeenten. Maar sommige predikanten zoals ds. Verschuure drukken zich op dit punt wel erg ongelukkig en ongereformeerd uit, mijns inziens.

Maar dat is zeker niet de gewone lijn in de Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het ook een karikatuur.

Kun jij me dan 10 preken noemen vanuit de GG over zondag 23 waarin de rechtvaardigmaking niet als een nadere weldaad (of soort gelijke woorden) wordt genoemd?
8 mag ook.
Ik heb het vermoedelijk nog nooit gehoord, ook niet bij de uitleg van zondag 23. Dus ik denk dat ds. Paul, ds. P. Mulder, ds. R. Boogaard, ds. D. Rietdijk, ds. Van Haaren, ds. Vreugdenhil, ds. W. Visscher, ds. J. Mijnders, ds. G.J. Baan, ds. J.J. van Eckeveld, ds. A. Vergunst, ds. K. de Gier, en alle andere predikanten midden en links van de GG dat niet zo preken.

Ik zou liever zien trouwens dat je de bewijslast niet omdraait.

@HersteldHervormd:
Ook in dit geval is het goed als je je beperkt tot dingen waar je verstand van hebt. Dit is gewoon onzin.
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Geloof

Bericht door HersteldHervormd »

Ik hou mijn mond wel weer. :nonnon
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Geloof

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:Precies. In het algemeen, en dan komt deze gedachte nog slechts voor in een deel van de Gereformeerde Gemeenten. Maar sommige predikanten zoals ds. Verschuure drukken zich op dit punt wel erg ongelukkig en ongereformeerd uit, mijns inziens.

Maar dat is zeker niet de gewone lijn in de Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het ook een karikatuur.

Kun jij me dan 10 preken noemen vanuit de GG over zondag 23 waarin de rechtvaardigmaking niet als een nadere weldaad (of soort gelijke woorden) wordt genoemd?
8 mag ook.
Ik heb het vermoedelijk nog nooit gehoord, ook niet bij de uitleg van zondag 23. Dus ik denk dat ds. Paul, ds. P. Mulder, ds. R. Boogaard, ds. D. Rietdijk, ds. Van Haaren, ds. Vreugdenhil, ds. W. Visscher, ds. J. Mijnders, ds. G.J. Baan, ds. J.J. van Eckeveld, ds. A. Vergunst, ds. K. de Gier, en alle andere predikanten midden en links van de GG dat niet zo preken.

Ik zou liever zien trouwens dat je de bewijslast niet omdraait.
.
Ik had gehoopt dat je met preken zou komen.
Want van dit rijtje predikanten, ken ik er 2, misschien 3 die het inderdaad niet zo preken. De anderen allemaal wel. ( Misschien in een wat afgezwakte vorm)
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

Nou, dan volstaan twee preken als voorbeeld;-)

Ik ben benieuwd.

Maar kom dan niet aan met een preek dat een gelovige in trappen verzekerd kan worden van en troost heeft uit zijn rechtvaardigmaking, want dat is toch echt iets anders dan wat hierboven beschreven werd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloof

Bericht door Posthoorn »

Framboos schreef:Ik vind het helemaal niet verhelderend, eerder een karikatuur van de standenleer. Daar kun je van alles van vinden, maar niet dat Ruth pas rechtvaardig was toen ze met Boas in het huwelijk trad (dit wordt gezien als nadere weldaad. Er ontstaat spraakverwarring omdat dit ook wel de rechtvaardigmaking in ruimere zin wordt genoemd, in tegenstelling tot de rechtvaardigmaking in engere zin, die overeenkomt met de rechtvaardigmaking zoals de genoemde reformatoren dat zien)
Rechtvaardigmaking in ruimere zin en in engere zin? Volgens mij ben je in de war met wedergeboorte in ruimere en engere zin!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloof

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Precies. In het algemeen, en dan komt deze gedachte nog slechts voor in een deel van de Gereformeerde Gemeenten. Maar sommige predikanten zoals ds. Verschuure drukken zich op dit punt wel erg ongelukkig en ongereformeerd uit, mijns inziens.

Maar dat is zeker niet de gewone lijn in de Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het ook een karikatuur.
De vraag is wat 'de gewone lijn' is in de gereformeerde gemeenten. Volgens mij is dat toch echt dat de wedergeboorte gesteld wordt dáár waar de zondaar wordt stilgezet en ontdekt. En dat de (bewuste) rechtvaardiging iets is wat later volgt en dat niet iedereen zo ver komt. Dat is dus ook wat je bij iemand als Myseras leest. En Smytegelt. En Comrie dus. Maar 'aanzetten' daarvoor vind je ook al bij Calvijn, als hij spreekt over een 'zaad van godsvrucht' dat er al is vóór het geloof in het hart van de zondaar die oprecht God zoekt, wordt geboren (zie zijn comm. bij Luc. 19:1-10).
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Geloof

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef: Ik had gehoopt dat je met preken zou komen.
Want van dit rijtje predikanten, ken ik er 2, misschien 3 die het inderdaad niet zo preken. De anderen allemaal wel. ( Misschien in een wat afgezwakte vorm)
DDD schreef: Maar kom dan niet aan met een preek dat een gelovige in trappen verzekerd kan worden van en troost heeft uit zijn rechtvaardigmaking, want dat is toch echt iets anders dan wat hierboven beschreven werd.
Ik ben het wel eens met @DDD.
Volgens mij klopt het niet wat je zegt. De rechtvaardigmaking wordt door een groot deel van de predikanten echt nog wel 'vooraan' gezet. En gelukkig maar.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Geloof

Bericht door Erskinees »

Maar leespreken daarvan ga je niet vinden. Dat komt door de angstcultuur.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Geloof

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:Maar leespreken daarvan ga je niet vinden. Dat komt door de angstcultuur.
Ook daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Maar het zal allicht beperkter zijn inderdaad.

Heb nog een uitgetypte preek van Ds. C. Harinck in mijn mailbox staan, die hij in de vorige vacante periode hier heeft gehouden. Over dit onderwerp.
Dus als je interesse hebt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Geloof

Bericht door Bezorgd »

Mistig schreef:
Bezorgd schreef: Ik had gehoopt dat je met preken zou komen.
Want van dit rijtje predikanten, ken ik er 2, misschien 3 die het inderdaad niet zo preken. De anderen allemaal wel. ( Misschien in een wat afgezwakte vorm)
DDD schreef: Maar kom dan niet aan met een preek dat een gelovige in trappen verzekerd kan worden van en troost heeft uit zijn rechtvaardigmaking, want dat is toch echt iets anders dan wat hierboven beschreven werd.
Ik ben het wel eens met @DDD.
Volgens mij klopt het niet wat je zegt. De rechtvaardigmaking wordt door een groot deel van de predikanten echt nog wel 'vooraan' gezet. En gelukkig maar.
Het beste kom je er achter om de preken van HC zondag 23 te beluisteren. Er is maar een enkeling die dan durft te zeggen dat HC 23 hetzelfde is als HC zondag 1. Ik weet van ds Baan, dat hij dat wel preekt. ( bij een aantal preken die op PrekenWeb staan) De rest neemt vaker een voorzichtige tussenpositie in, zelfs ds Harinck.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Geloof

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:
Mistig schreef:
Bezorgd schreef: Ik had gehoopt dat je met preken zou komen.
Want van dit rijtje predikanten, ken ik er 2, misschien 3 die het inderdaad niet zo preken. De anderen allemaal wel. ( Misschien in een wat afgezwakte vorm)
DDD schreef: Maar kom dan niet aan met een preek dat een gelovige in trappen verzekerd kan worden van en troost heeft uit zijn rechtvaardigmaking, want dat is toch echt iets anders dan wat hierboven beschreven werd.
Ik ben het wel eens met @DDD.
Volgens mij klopt het niet wat je zegt. De rechtvaardigmaking wordt door een groot deel van de predikanten echt nog wel 'vooraan' gezet. En gelukkig maar.
Het beste kom je er achter om de preken van HC zondag 23 te beluisteren. Er is maar een enkeling die dan durft te zeggen dat HC 23 hetzelfde is als HC zondag 1. Ik weet van ds Baan, dat hij dat wel preekt. ( bij een aantal preken die op PrekenWeb staan) De rest neemt vaker een voorzichtige tussenpositie in, zelfs ds Harinck.
Ik vind het prima als predikanten daar voorzichtig mee omgaan. Als ze de Bijbel niet tegenspreken of de zegen niet wegnemen, dan is dat alleen maar verstandig.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Precies. In het algemeen, en dan komt deze gedachte nog slechts voor in een deel van de Gereformeerde Gemeenten. Maar sommige predikanten zoals ds. Verschuure drukken zich op dit punt wel erg ongelukkig en ongereformeerd uit, mijns inziens.

Maar dat is zeker niet de gewone lijn in de Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het ook een karikatuur.
De vraag is wat 'de gewone lijn' is in de gereformeerde gemeenten. Volgens mij is dat toch echt dat de wedergeboorte gesteld wordt dáár waar de zondaar wordt stilgezet en ontdekt. En dat de (bewuste) rechtvaardiging iets is wat later volgt en dat niet iedereen zo ver komt. Dat is dus ook wat je bij iemand als Myseras leest. En Smytegelt. En Comrie dus. Maar 'aanzetten' daarvoor vind je ook al bij Calvijn, als hij spreekt over een 'zaad van godsvrucht' dat er al is vóór het geloof in het hart van de zondaar die oprecht God zoekt, wordt geboren (zie zijn comm. bij Luc. 19:1-10).
O, maar dat kan ik helemaal volgen, al is het mijns inziens grotendeels een kwestie van definitie.

Maar dat is toch echt iets anders dan de uiteenzetting cursief hierboven.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Geloof

Bericht door Bezorgd »

Mistig schreef:
Bezorgd schreef:
Mistig schreef:
Bezorgd schreef: Ik had gehoopt dat je met preken zou komen.
Want van dit rijtje predikanten, ken ik er 2, misschien 3 die het inderdaad niet zo preken. De anderen allemaal wel. ( Misschien in een wat afgezwakte vorm)
DDD schreef: Maar kom dan niet aan met een preek dat een gelovige in trappen verzekerd kan worden van en troost heeft uit zijn rechtvaardigmaking, want dat is toch echt iets anders dan wat hierboven beschreven werd.
Ik ben het wel eens met @DDD.
Volgens mij klopt het niet wat je zegt. De rechtvaardigmaking wordt door een groot deel van de predikanten echt nog wel 'vooraan' gezet. En gelukkig maar.
Het beste kom je er achter om de preken van HC zondag 23 te beluisteren. Er is maar een enkeling die dan durft te zeggen dat HC 23 hetzelfde is als HC zondag 1. Ik weet van ds Baan, dat hij dat wel preekt. ( bij een aantal preken die op PrekenWeb staan) De rest neemt vaker een voorzichtige tussenpositie in, zelfs ds Harinck.
Ik vind het prima als predikanten daar voorzichtig mee omgaan. Als ze de Bijbel niet tegenspreken of de zegen niet wegnemen, dan is dat alleen maar verstandig.

Het ging om het feit dat DDD tegensprak dat het de gewone lijn in de Gereformeerde Gemeenten zou zijn. Dat is gewoon wel zo.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Geloof

Bericht door FlyingEagle »

@Bezorgd, als een predikant er helemaal geen uitspraak over doet, in wat voor categorie valt hij dan volgens jou?
Plaats reactie