Geloof

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
TSD schreef:
CvdW schreef:
DDD schreef: Dit staat wel ter discussie. Met de mond kan dit misschien wel beleden worden, maar binnen de GG gaat het echt om mijn beleving, waarbij ik de rol speel en niet God.
Zware beschuldigingen. Graag hard maken of anders gewoon terugnemen.
Denk je dat dit gaat gebeuren? Lees gewoon wat andere postings en je weet diens positie.
Jullie lezen allebei slecht. Hoe is het mogelijk dat twee mensen de verkeerde persoon citeren!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Geloof

Bericht door pierre27 »

Je hebt gelijk DDD, ik viel TSD bij in diens opmerking over de woorden van CvdW. Terecht dat je aangeeft dat er slecht gelezen werd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloof

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Dat is pas zo als je het eerst op een onbijbelse manier problematiseert. Als je gewoon de bijbelteksten behandelt en dicht bij het woord van God blijft, dan is dat geen punt van zorg.
En wanneer 'problematiseer je het op een onbijbelse manier'? Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Geloof

Bericht door Thea »

Ik ben het wel eens met @DDD dat het een discussie is, waar het uiteindelijk niet om gaat. Maar dan moet je aan beide kanten geen grote woorden gebruiken. Want als je 'aangevallen' wordt, wil je je ook 'verdedigen'.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Geloof

Bericht door TSD »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
TSD schreef:
CvdW schreef: Dit staat wel ter discussie. Met de mond kan dit misschien wel beleden worden, maar binnen de GG gaat het echt om mijn beleving, waarbij ik de rol speel en niet God.
Zware beschuldigingen. Graag hard maken of anders gewoon terugnemen.
Denk je dat dit gaat gebeuren? Lees gewoon wat andere postings en je weet diens positie.
Jullie lezen allebei slecht. Hoe is het mogelijk dat twee mensen de verkeerde persoon citeren!
Excuus DDD, ik las niet slecht, maar citeerde wel slecht. Nu hersteld, ook in deze post want anders teveel citaten.

En verder was in deze discussie opzich duidelijk dat jij dit niet geschreven kon hebben ;)
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Geloof

Bericht door Susanna »

Ik vind dit allemaal ingewikkeld.
Snap het niet.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

Het is ook niet van belang.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Geloof

Bericht door Susanna »

DDD schreef:Het is ook niet van belang.
Zinloos.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Geloof

Bericht door TSD »

Susanna schreef:
DDD schreef:Het is ook niet van belang.
Zinloos.
Omdat jij het niet snapt is het zinloos? Dat is denk ik een klein beetje kortzichtig ;)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloof

Bericht door Posthoorn »

Zou je hier nog antwoord op willen geven, DDD?
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Dat is pas zo als je het eerst op een onbijbelse manier problematiseert. Als je gewoon de bijbelteksten behandelt en dicht bij het woord van God blijft, dan is dat geen punt van zorg.
En wanneer 'problematiseer je het op een onbijbelse manier'? Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

Dat is natuurlijk lastig om in zijn algemeenheid te zeggen. Maar ik denk dat de manier waarop jij ermee omgaat die grenzen al overschrijdt.

Het uitpluizen van wat net wel en net niet behouden is, is helemaal niet nodig. Wij moeten geloven, strijden om in te gaan. Ik begrijp dat zelfonderzoek goed is, maar dat moet niet leiden tot onzekerheid en een soort stappenplan dat afgelopen moet worden.

De vruchten zijn in de bijbel omschreven. Die komen in de prediking aan de orde. Daarmee wordt de ongelovige gezegd dat hij zich moet bekeren en wordt de gelovige bemoedigd. De mensen die twijfelen, moeten op Christus gewezen worden. Maar alles binnen het preken van de Schrift. Dan kan er niet veel fout gaan. De heilige Geest kan het dan toepassen aan het hart en dat gaat altijd uitstekend. Er ontstaan problemen als dominees vinden dat de heilige Geest het allemaal wat te ruim toepast of dat gelovigen niet de juiste conclusies trekken, en als ze daarna allerlei eigen goed bedoelde onderscheidingen gaan preken.

Dat is allemaal nergens goed voor.

En discussies over woorden en over wat het moment van de wedergeboorte is, doen ook niet ter zake in een preek, tenzij misschien de bijbeltekst daar een duidelijke aanleiding voor geeft.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloof

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Dat is natuurlijk lastig om in zijn algemeenheid te zeggen. Maar ik denk dat de manier waarop jij ermee omgaat die grenzen al overschrijdt.

Het uitpluizen van wat net wel en net niet behouden is, is helemaal niet nodig. Wij moeten geloven, strijden om in te gaan. Ik begrijp dat zelfonderzoek goed is, maar dat moet niet leiden tot onzekerheid en een soort stappenplan dat afgelopen moet worden.
Voor alle duidelijkheid. Het gaat mij niet zo zeer om zelfonderzoek, maar om de vraag hoe je met zoekende zondaren om moet gaan. Dan is de vraag zeker wel relevant. Moeten we iemand zolang hij Christus niet gevonden heeft 'opjagen tot hij rust gevonden heeft' of moeten we ons dan schikken 'naar de gang van het werk'?
En wat als iemand zijn halve leven gezocht heeft en heengaat terwijl de zaak nog niet 'opgelost' is? Moeten we dan zeggen: helaas, die is verloren gegaan, of kun je zeggen: er kan toch al genade geweest zijn en zulke gebeden kunnen niet onverhoord blijven?

Het is dus niet zomaar een studeerkameraangelegenheid, maar het is een zaak die zeker praktische consequenties heeft.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Dat is natuurlijk lastig om in zijn algemeenheid te zeggen. Maar ik denk dat de manier waarop jij ermee omgaat die grenzen al overschrijdt.

Het uitpluizen van wat net wel en net niet behouden is, is helemaal niet nodig. Wij moeten geloven, strijden om in te gaan. Ik begrijp dat zelfonderzoek goed is, maar dat moet niet leiden tot onzekerheid en een soort stappenplan dat afgelopen moet worden.
Voor alle duidelijkheid. Het gaat mij niet zo zeer om zelfonderzoek, maar om de vraag hoe je met zoekende zondaren om moet gaan. Dan is de vraag zeker wel relevant. Moeten we iemand zolang hij Christus niet gevonden heeft 'opjagen tot hij rust gevonden heeft' of moeten we ons dan schikken 'naar de gang van het werk'?
En wat als iemand zijn halve leven gezocht heeft en heengaat terwijl de zaak nog niet 'opgelost' is? Moeten we dan zeggen: helaas, die is verloren gegaan, of kun je zeggen: er kan toch al genade geweest zijn en zulke gebeden kunnen niet onverhoord blijven?

Het is dus niet zomaar een studeerkameraangelegenheid, maar het is een zaak die zeker praktische consequenties heeft.
Ik begrijp heel goed waar het jou om gaat. En dat hangt zeer zeker wel samen met zelfonderzoek. En dat is dus mijns inziens het problematiseren van het heil. Dat licht ik graag wat verder toe.

Bij een rechtzinnige prediking hoeven mensen niet hun halve leven te zoeken. Dan hebben ze het gewoon niet goed begrepen, en dat ligt aan de prediking. En als dat onverhoopt wel gebeurt, wat zeker kan, gezien de dwalingen hieromtrent, dan is er zeker genade geweest. Mensen zoeken God niet uit zichzelf. Er is niemand die uit zichzelf God zoekt. Niet één. Het is een abberatie dat mensen zich vervolgens afvragen of ze wel echt zoeken.

Zonder de heilige Geest kun je ook niet naar Gouda of Zwolle fietsen. Maar als je halverwege bent, behoef je je heus niet af te vragen of je wel echt onderweg bent of dat je je bedriegt. Zo is het ook met het zoeken naar God.

Ik begrijp dat er ook bijbelteksten zijn die het heil problematiseren, maar dat gaat dan steeds om mensen die wel zeggen, maar niet doen. Dat was in de tijd van de Farizeeers actueel, en is dat nog steeds. Maar mensen die zich steeds maar afvragen of zij zelf begonnen zijn of God, die worden geestelijk niet goed geleid. Want uit onszelf komt helemaal niets goeds voort.

Ik begrijp overigens dat ik daarmee geheel afwijk van jouw benadering, maar die vind ik ook niet juist en héél gevaarlijk.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloof

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Bij een rechtzinnige prediking hoeven mensen niet hun halve leven te zoeken. Dan hebben ze het gewoon niet goed begrepen, en dat ligt aan de prediking. En als dat onverhoopt wel gebeurt, wat zeker kan, gezien de dwalingen hieromtrent, dan is er zeker genade geweest. Mensen zoeken God niet uit zichzelf. Er is niemand die uit zichzelf God zoekt. Niet één. Het is een abberatie dat mensen zich vervolgens afvragen of ze wel echt zoeken.
Dit lijkt me wat te gemakkelijk: bij een rechtzinnige prediking hoeven mensen niet hun halve leven te zoeken. Wie zegt dat? Hoe weet je dat?
Zonder de heilige Geest kun je ook niet naar Gouda of Zwolle fietsen. Maar als je halverwege bent, behoef je je heus niet af te vragen of je wel echt onderweg bent of dat je je bedriegt. Zo is het ook met het zoeken naar God.
Hiermee geef je indirect wel antwoord op mijn vraag. Jij zegt in feite: een zoekende zondaar heeft al genade. En als hij dat nu maar zou weten, zou hij ook niet meer zijn halve leven hoeven zoeken.

Ik las gisteren een boekje over een vrouw uit Oekraïne. Haar bekering was heel eenvoudig. Ze besefte haar zondigheid en zonder Christus zijn. Maar toen ook openbaarde Christus zich aan haar als haar Verlosser, zoals ze het zelf beschrijft. Dat laatste is dus niet speciaal iets van Nederlandse gezelschappen of zo.

En dat laatste is toch waar het om gaat. En waarom gaat het bij zo'n meisje zo snel, en hoe komt het dat er mensen zijn die daar hun halve leven naar zoeken en - naar het lijkt - dan ook nog tevergeefs? En hoe ga je daarmee om?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geloof

Bericht door eilander »

Best een moeilijk onderwerp, maar wél zinvol om over na te denken. Ik ben huiverig voor de gedachte dat geloven vooral begrijpen, inzien zou zijn. Ik geloof dat ook nodig is dat God Zich in Christus aan je openbaart, zoals Paulus in Galaten schrijft.

Anderzijds: vinden we nu in de Bijbel voorbeelden van mensen die hun halve leven zoeken naar God, zonder zekerheid? Dan geloof ik zeker dat hierin de prediking een rol speelt. Als gepromoot wordt dat twijfelen hoort bij een kind van God, en zekerheid eerder verdacht gemaakt wordt, moet je niet gek opkijken dat dit ook hierin doorwerkt.

En inderdaad, @Posthoorn, ik geloof dat iemand die z'n halve leven zoekt, allang door God gevonden is. Dan heb ik het niet over mensen die het vooral tijdens huisbezoek hierover hebben, zonder dat dit uit hun leven blijkt.

Verder is het natuurlijk zo dat wij veel meer zouden moeten leren handelen naar wat de DL schrijven: "Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend."
Dat is fundamenteel iets anders dan wat nogal eens gehoord wordt bij een rouwdienst: '...en verder moeten we het maar laten liggen.' Of dergelijke sombere uitspraken meer. Pas maar op dat je er God niet mee tekort doet!
Plaats reactie