leer GG eenvoudig uitgelegd

nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:15
Locatie: zuid-beveland

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door nieuweling »

Inmiddels heb ik al best veel suggesties gehad via dit forum en pb's. ik wil iedereen hartelijk danken voor de geboden hulp en tijd. Ik ga er echt mee aan de slag. Heb inmiddels ook op aanraden contact opgenomen met een aantal mensen.
Ik merk uit de reacties op mijn vraag dat er geen eenduidig antwoord is. Ook al aan de hand van het erf voorbeeld, om verdere onduidelijkheid voor mijzelf te vermijden ga ik maar buiten het forum verder en mocht ik wat ''gevorderder'' zijn praat ik graag weer mee :).
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef:
nieuweling schreef:
bent u als volwassenen gedoopt en heeft u gelijk belijdenis gedaan? of bent u als kind gedoopt en heeft u toen u ouder was belijdenis gedaan?
Ik ben als kind gedoopt en heb later belijdenis gedaan.
Zoals ik het van schoonfamilie die belijdenis deed heb begrepen hebben zij toen ze belijdenis deden beleden dat ze achter de leer van hun kerk(verband) staan, daarnaast hebben ze doordat ze als kind gedoopt zijn altijd geweten dat ze kinderen van het verbond zijn en dat God aan zijn verbond wil gedenken ( als ik het goed onthouden heb zeiden ze het zo maar het is al even geleden dus sorry als ik het niet goed hebt onthouden). Als je na een volwassendoop belijdenis doet veronderstellen de meeste mensen dat je mag weten een kind van God te zijn, wat als je dat nog helemaal niet zo zeker weet, sterker nog daar enorm mee worstelt en het erg moeilijk mee hebt maar je wil wel graag bij het verbond horen, wat dan... wachten tot je helemaal zeker bent van je zaak voordat je gedoopt wordt. Of zo'n verlangen om gedoopt te worden te hebben en daarmee naar de kerkenraad te gaan. Ik ben gedoopt en heb belijdenis gedaan, vragen en antwoorden leren kan ik wel maar dat is nog iets anders als dat je ook weet wat je leert. Op dat moment was alles nieuw voor mij, dus dat je het niet begrijpt/snapt is dan ook niet gek dus daar maakte ik me niet druk om. Maar inmiddels heb ik wel gemerkt dat je dan ook weer vastloopt omdat het niet vanzelf begrijpelijker wordt. Ik hoop dat ik zo iets meer duidelijkheid heb kunnen verschaffen zonder te persoonlijk te worden
Dank voor je reactie.

Eerlijk is eerlijk, ik denk dat je teveel gefocust bent geweest op de doop, meer dan op de zaak die door de doop beduidt wordt. Voor een volwassene is de doop hét teken en zegel op de belijdenis van het geloof.
Het is ook eerst belijdenis (en dat doe je al in de doopvragen) en dan dopen. Je kunt toch niet de doopvragen beantwoorden zonder persoonlijk geloof?
Gezien de doopvragen bij volwassendoop(vraag 4) word hierin veronderstelt dat een zaligmakend geloof aanwezig is. Er wordt namelijk gevraagd om in het gebruik van het Heilig Avondmaal te volharden. In de praktijk word hier echter anders mee om gegaan.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door alepha »

Beste Nieuweling,
Is er in jouw gemeente niet iemand die in overleg met de kerkenraad jouw aanspreekpunt/buddy (of hoe je het ook wilt noemen) wil zijn. In de GG gemeente waar ik destijds (kr-)lid was, hadden we ook geregeld te maken met mensen die niet kerkelijk opgegroeid waren. Vanuit de kerkenraad werd er dan iemand gevraagd om een soort maatje te zijn. Dat kon een kerkenraadslid zijn, maar ook een gemeentelid of in het geval dat het om een vrouw ging, werd er ook wel een vrouw uit de gemeente gevraagd. Dit werd vaak al erg prettig ervaren!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Susanna »

Piet Puk schreef:
Mannetje schreef:
nieuweling schreef:
bent u als volwassenen gedoopt en heeft u gelijk belijdenis gedaan? of bent u als kind gedoopt en heeft u toen u ouder was belijdenis gedaan?
Ik ben als kind gedoopt en heb later belijdenis gedaan.
Zoals ik het van schoonfamilie die belijdenis deed heb begrepen hebben zij toen ze belijdenis deden beleden dat ze achter de leer van hun kerk(verband) staan, daarnaast hebben ze doordat ze als kind gedoopt zijn altijd geweten dat ze kinderen van het verbond zijn en dat God aan zijn verbond wil gedenken ( als ik het goed onthouden heb zeiden ze het zo maar het is al even geleden dus sorry als ik het niet goed hebt onthouden). Als je na een volwassendoop belijdenis doet veronderstellen de meeste mensen dat je mag weten een kind van God te zijn, wat als je dat nog helemaal niet zo zeker weet, sterker nog daar enorm mee worstelt en het erg moeilijk mee hebt maar je wil wel graag bij het verbond horen, wat dan... wachten tot je helemaal zeker bent van je zaak voordat je gedoopt wordt. Of zo'n verlangen om gedoopt te worden te hebben en daarmee naar de kerkenraad te gaan. Ik ben gedoopt en heb belijdenis gedaan, vragen en antwoorden leren kan ik wel maar dat is nog iets anders als dat je ook weet wat je leert. Op dat moment was alles nieuw voor mij, dus dat je het niet begrijpt/snapt is dan ook niet gek dus daar maakte ik me niet druk om. Maar inmiddels heb ik wel gemerkt dat je dan ook weer vastloopt omdat het niet vanzelf begrijpelijker wordt. Ik hoop dat ik zo iets meer duidelijkheid heb kunnen verschaffen zonder te persoonlijk te worden
Dank voor je reactie.

Eerlijk is eerlijk, ik denk dat je teveel gefocust bent geweest op de doop, meer dan op de zaak die door de doop beduidt wordt. Voor een volwassene is de doop hét teken en zegel op de belijdenis van het geloof.
Het is ook eerst belijdenis (en dat doe je al in de doopvragen) en dan dopen. Je kunt toch niet de doopvragen beantwoorden zonder persoonlijk geloof?
Gezien de doopvragen bij volwassendoop(vraag 4) word hierin veronderstelt dat een zaligmakend geloof aanwezig is. Er wordt namelijk gevraagd om in het gebruik van het Heilig Avondmaal te volharden. In de praktijk word hier echter anders mee om gegaan.
De leer van de doop is toch voor zowel kinderen als voor volwassenen hetzelfde? Waarom is er dan bij volwassenen opeens geloof vereist? Ik weet wel dat n de protestante kerken de kinderen gedoopt worden op grond van het geloof van de ouders (net als in de katholieke kerk). Zij staan garant voor het kind.

Is dat het verschil dan? Dat een volwassene niet begrepen is in het geloof van een ander en dat er daarom opeens van hem of haar zaligmakend geloof gevraagd wordt? Maar dan krijgt de doop wel een andere lading (die het voor een baby of iets ouder kind niet had).
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Thea »

Ik vind het een prachtig antwoord van nieuweling. Die honger naar de kennis van God en Zijn Woord. Laten we het aub niet moeilijker maken dan het is, dat je eerst zeker moet weten dat je een kind van God bent voordat je gedoopt kunt worden. Ook een toevluchtnemend geloof is geloof.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Valcke »

Susanna schreef:De leer van de doop is toch voor zowel kinderen als voor volwassenen hetzelfde? Waarom is er dan bij volwassenen opeens geloof vereist? Ik weet wel dat n de protestante kerken de kinderen gedoopt worden op grond van het geloof van de ouders (net als in de katholieke kerk). Zij staan garant voor het kind.

Is dat het verschil dan? Dat een volwassene niet begrepen is in het geloof van een ander en dat er daarom opeens van hem of haar zaligmakend geloof gevraagd wordt? Maar dan krijgt de doop wel een andere lading (die het voor een baby of iets ouder kind niet had).
Het geloof is vereist voor degene die als volwassene gedoopt wordt. Voor het kind is het geloof wanneer het opgroeit ook vereist. De doop is één en dezelfde ('er is één doop').

Ook de betekende zaak is dus hetzelfde, zowel voor de als volwassene gedoopte als voor het kind. De doop is een teken en zegel van het genadeverbond, van de inlijving in Christus, van de wedergeboorte, van de vergeving van zonden, van het zich overgeven aan God door Jezus Christus om in nieuwheid des levens te wandelen. Deze weldaden kunnen echter niet anders dan in en door het geloof ontvangen en verkregen worden.
Plaats reactie