Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Zou ds. vd Brink ook uit de praktijk kunnen vertellen wat de 'droefheid naar God' inhoudt. En wat die droefheid werkt? En waardoor die droefheid gewerkt wordt hoe hier de liefde tot een onbekende God geboren wordt? Hoe een mens tevens in die liefde niet wil dat één van Gods Deugden wordt geschonden? En zouden we dan niet voelen: Als ik behouden zou worden en niet door recht, dat dan de hemel geen hemel meer zou zijn en dat God dan geen God meer zou zijn? Als er een liefde gevoeld wordt kan dat wel eens trekken, maar mijn zonden, erf- en dadelijke zonden, verhinderen dat dit kan. Daarom hoewel een de liefdestrek naar God kan zijn, de afstand kan niet overbrugd worden, daar moeten eerst de zonden, mijn erf- en dadelijke zonden tussenuit. En hoe (daar hebben we het punt) wordt een zondaar met God verzoend, door een weg van Recht, zonder schending, maar met opluistering van God deugden? Ik denk dat hier het punt ligt. En de ene komt zo nooit tot een ander. Zelfs met de geleerdste en meest spitsvondige woordenstrijd niet. Want waar gaat het om? Om mij of over de eer van God?
De vraag lijkt mij meer of jij dat zelf kunt vertellen, toch?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Waar ik het wel mee eens ben: dr. Van den Brink schrijft een stuk aardiger, ook waar hij precies hetzelfde schrijft.
Zijn nieuwe artikel in het RD van hedenavond is toch echt niet aardig van toon. Het klinkt eerder aanvallend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Valcke schreef:Typisch een posting zoals we van DDD helaas maar al te zeer gewend zijn:

- Zaken suggereren die door niemand gezegd zijn. voorbeeld: '... als God Zijn rechtvaardigheid had laten prevaleren ...'

- Iemand uit het niets keihard aanvallen. voorbeeld: '... ik neem aan dat je zelf wel weet waar dat in de Bijbel staat, en anders kun je beter niet zulke grote woorden gebruiken.'

- Dingen erbij halen die absoluut niet ter zake doen. voorbeeld: '... misschien komen deze misverstanden door het gebruik van de Statenvertaling.'

- Volstrekt onzinnige redeneringen waarbij premisse en conclusie totaal niet aansluiten; maar ondertussen wordt wel een venijnige conclusie getrokken. voorbeeld: '... dit soort dingen staat zo overduidelijk in de heilige Schrift, dat ds. De Heer welbewust jouw stellingen niet zal hebben geschreven. Dat levert dus een onduidelijk artikel op.'

- Subtiele aanvallen op de gereformeerde leer. voorbeeld: '... die men naar eigen believen en volgens het eigen godsbeeld rangschikt, zoals jij ook doet, zonder zich daarbij aan de Bijbelse openbaring te storen...'.

Hoe lang nog, vraag ik mij in alle ernst af? Kan dat allemaal hier ongestraft plaatsvinden?
Het was inderdaad een heldere en duidelijke bijdrage, en ik zie dat je er niets inhoudelijks tegen in te brengen hebt. Dat heb ik andersom echter wel. (...)
Ik heb tegen je (vorige) bijdrage dat je een aantal discussietrucs gebruikt die misschien in seculiere debatten tot in de Tweede Kamer toe, schering en inslag zijn, maar die dit forum onwaardig zijn. Dan is een gesprek op inhoud überhaupt niet meer mogelijk.

Verder meen ik dat ik op de inhoud in diverse posts heb bijgedragen aan verdieping van de onderwerpen die hier besproken werden. Wanneer je daar (serieuze) opmerkingen of vragen bij hebt op grond van de Schrift of de belijdenis, dan ben ik zeker bereid om daarop in te gaan.
Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door DDD »

@Jantje:
Het is inderdaad ook een terechte aanval, maar toch aardiger geschreven dan ik doe. Iets meer omzichtig. Dat vind ik een compliment, al vind ik dat ik er best een punt van mag maken als iemand (met ongeveer net zulke grote woorden als ik gebruik) rechtstreeks tegen de Bijbel in gaat.

Maar goed, door duidelijk te formuleren, kun je ook onnodig zelfingenomen overkomen, en dat is niet goed.

@Valcke:
Ik beweer niet dat je geen serieuze bijdrage levert aan het gesprek. En ik denk ook dat je dr. Van den Brink goed recht doet.

Maar het blijft wel flauw om zo op mijn terechte kritiekpunten op Erasmiaans redenering te reageren. Want je weet net zo goed als ik dat ik zoiets niet aan Geytenbeekje zou schrijven. En verder ben ik het oprecht totaal niet eens met je stelling dat ik discussietrucs zou gebruiken. Ik probeer overtuigend en prikkelend te schrijven. Daar houd jij niet van, vooral niet als je het niet met mij eens bent. Dat is verder prima, maar het doet niets af aan mijn terechte kritiekpunten.

Ik vind het prima dat je alleen op bijzaken reageert, maar dan moet dat commentaar wel terecht zijn. En dat is het gewoon niet.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
DDD schreef:Waar ik het wel mee eens ben: dr. Van den Brink schrijft een stuk aardiger, ook waar hij precies hetzelfde schrijft.
Zijn nieuwe artikel in het RD van hedenavond is toch echt niet aardig van toon. Het klinkt eerder aanvallend.
Dat aanvallende valt toch wel mee, ze zitten duidelijke op een andere golflengte te praten. Enfin ze staan elk in een bepaalde kerkelijke traditie.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Marck »

Iemand het artikel van ds Labee in de Saambinder gelezen over de schuldbrief en de vrijbrief?
Heeft dat een relatie met deze topic?

Wat een eeuwig wonder als nu een zondaar niet alleen weet van een schuldbrief maar ook van een vrijbrief...
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:@Jantje:
Het is inderdaad ook een terechte aanval, maar toch aardiger geschreven dan ik doe. Iets meer omzichtig. Dat vind ik een compliment, al vind ik dat ik er best een punt van mag maken als iemand (met ongeveer net zulke grote woorden als ik gebruik) rechtstreeks tegen de Bijbel in gaat.

Maar goed, door duidelijk te formuleren, kun je ook onnodig zelfingenomen overkomen, en dat is niet goed.

@Valcke:
Ik beweer niet dat je geen serieuze bijdrage levert aan het gesprek. En ik denk ook dat je dr. Van den Brink goed recht doet.

Maar het blijft wel flauw om zo op mijn terechte kritiekpunten op Erasmiaans redenering te reageren. Want je weet net zo goed als ik dat ik zoiets niet aan Geytenbeekje zou schrijven. En verder ben ik het oprecht totaal niet eens met je stelling dat ik discussietrucs zou gebruiken. Ik probeer overtuigend en prikkelend te schrijven. Daar houd jij niet van, vooral niet als je het niet met mij eens bent. Dat is verder prima, maar het doet niets af aan mijn terechte kritiekpunten.

Ik vind het prima dat je alleen op bijzaken reageert, maar dan moet dat commentaar wel terecht zijn. En dat is het gewoon niet.
''Want je weet net zo goed als ik dat ik zoiets niet aan Geytenbeekje zou schrijven.''
Wat bedoel je daarmee ? Niet zo inhoudelijk zijn als universitaire niveau ?
Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door DDD »

Ik zou naar jou inderdaad wat voorzichtiger zijn, omdat je niet zulke stevige standpunten inneemt en wat bescheidener bent dan gemiddeld op dit forum. Tegen mij mag iemand steviger taal gebruiken dan tegen jou, want ik neem ook veel steviger standpunten in. Daarnaast ben je inderdaad niet heel geleerd, en dat is zeker ook iets om rekening mee te houden. Zo is iedereen anders.

Erasmiaan neemt geregeld stevige standpunten in, net als Valcke. En dan mag ik daar ook stevig tegenin gaan, mijns inziens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

Wat ben ik opgelucht dat je dit keer mijn naam niet noemt. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door DDD »

Nee, jij neemt juist wel steeds heel stevige standpunten in, en niet in de vorm van een vraag.

Overigens staat er in dit draadje nog steeds een vraag aan jou open over het laten buikspreken van de heilige Schrift.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nee, jij neemt juist wel steeds heel stevige standpunten in, en niet in de vorm van een vraag.

Overigens staat er in dit draadje nog steeds een vraag aan jou open over het laten buikspreken van de heilige Schrift.
Ik concludeer heel vaak dingen. Meestal zijn dezelfde mensen het met me eens. Dus blijkbaar zijn mijn beweringen vrij consequent. Al is de discussie over vaccinatie daarop ongetwijfeld een uitzondering.

Als je de vraag nog eventjes herhaalt, zal ik hem morgen behandelen.

Overigens staat er ook nog een vraag open van mij aan @eilander. Maar ik weet niet waar hij opeens gebleven is. En @Ad Anker houdt zich ook nogal stil.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door DDD »

DDD schreef:
Jantje schreef:
Ukkie schreef:
Jantje schreef:Het begint in het leven der genade nooit met de barmhartigheid Gods, want dat strijd met de handhaving van Gods recht.
Waarom zou dat strijden met de handhaving van Gods recht? Gods recht werd gehandhaafd op golgotha! Zijn striemen ons tot genezing. Het is een list van satan om een wakker geworden zondaar te zeggen dat hij eerst verder ontdekt moet worden. Die wil neemt het water van het leven om niet, gratis.
Gods recht is voldaan op de kruisheuvel Golgotha. Dat is zeker waar. Maar dat betekent niet dat een kind van God niet meer te maken krijgt mét dat recht. Juist door een weg van recht leert Gods kind te zien op Jezus Christus en Dien gekruisigd.

Van nature kan en wil een mens tot God niet komen. Jouw laatste zinnen suggereren dat een mens vanuit zichzelf tot God kan naderen. Het komt gevaarlijk dicht bij de leer van de remonstrant. Die weg is afgesneden. Alleen door genade kan een zondig mens weer tot God worden aangenomen. Maar dat zal wel gaan door een weg van recht. Sion zal door recht verlost worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid (Jesaja 1: 27).
Ik zeg niet dat Gods rechtvaardigheid niet van belang zou zijn in de leer van de verzoening, maar dit bijbelcitaat laat je zo wel buikspreken. Het is een uitspraak in een concrete situatie, waar je niet zonder meer iets aan kunt ontlenen voor andere situaties. Bovendien draai je de betekenis van de tekst geheel om. De kanttekenaren zeggen over dat woordje 'recht': "Dat betekent: door Gods gerechtigheid, omdat het bij God recht is, om hen die anderen verdrukken, dat te vergelden". Feitelijk past de tekst nog meer bij het betoog van dr. Van den Brink dan dat van ds. De Heer. Maar dat terzijde. De kanttekenaren vervolgen namelijk 'Betrek dit ook op de geestelijke verlossing door Christus, die ook door Gods gerechtigheid is gebeurd'.

Dominees en forumleden die dit soort teksten aanhalen om hun punt te maken, laten de bijbel buikspreken. Je kunt er dan gevoeglijk vanuit gaan dat ze dat ook in andere situaties doen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

Juist. En wat is nu je vraag?

Het is niet verrassend waarschijnlijk, maar ik ben het er helemaal mee oneens. Volgens mij is er een preek over deze tekst, van de dominee die jou heeft gedoopt, en die sluit precies aan bij het artikel van ds. De Heer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door DDD »

Dat lijkt mij dan een goede preek om eens te bespreken op dit forum. De vraag is natuurlijk wat je van de Kanttekeningen bij deze tekst vindt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat lijkt mij dan een goede preek om eens te bespreken op dit forum. De vraag is natuurlijk wat je van de Kanttekeningen bij deze tekst vindt.
Het was een leespreek. Volgens mij heb ik die ooit in een ver verleden eens gehoord in een naburige zustergemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie