Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ad Anker »

Vervolgde schreef:Zeker is er een andere Christus. Ook de Schrift spreekt, dat er vele valse Christussen zullen opstaan. Het is dus van heel groot belang om te weten tot welke Christus wie uitgaan. Tot de ware Christus kunnen alleen zij uitgaan die gebroken onder en gebonden zijn door hun zonden. Het is dus geen voorwaarden waar iemand moet gaan voldoen. Het is de erkenning van de feitelijke staat waaruit vertrokken moet worden.

Automatisch komen we bij een dergelijke valse Christus uit als we Gods gerechtigheid verstoppen achter Gods barmhartigheid. En dat is precies wat we doen wanneer we niet met de realiteit van de zondestaat willen rekenen en buiten de zonde omgaan. Zonder ware zondekennis is er geen waarachtige verlossing door Jezus Christus. Die dwaling dat de gerechtigheid niet zo belangrijk is, maar het gaat om genade en vergeving is al heel oud. Bij vele oudvaders wordt dit al bestreden.
Maar die dwaling is nog springlevend getuige het artikel van Dr. G.A. van de Brink in het RD van afgelopen zaterdag. https://www.rd.nl/artikel/914016-spreek ... -vergeving
Ik heb gezien dat e.e.a niet onopgemerkt is gebleven en er reeds een antwoord is geschreven.
https://www.rd.nl/artikel/915058-houd-e ... in-het-oog
Ik doorgrond het gesprek tussen ds. v.d. Brink en ds. de Heer niet geheel. Nu Vervolgde dit punt maakt, snap ik er wel iets van. Gods barmhartigheid voor de rechtvaardiging plaatsen is ten diepste iets in de mens willen leggen. Barmhartigheid is het Gods ontferming en mededogen vanwege de ellendige staat van een ontdekte zondaar. (Een niet ontdekte zondaar behoeft geen barmhartigheid) Niet de beleving van de verloren staat is voor God reden om een mens in genade aan te nemen, het recht (ik begrijp ook de weerstand tegen de rechtszaalterminologie niet zo goed) moet voldaan worden. Omdat een zondaar in Christus als de Rechtvaardige wordt aangezien kan er barmhartigheid geschieden.

Wie snapt het artikel wel, en de reactie van ds. de Heer?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ad Anker »

Hierheen verplaatst, dus deze posting van Jantje ook:
Jantje schreef:
Vervolgde schreef:Zeker is er een andere Christus. Ook de Schrift spreekt, dat er vele valse Christussen zullen opstaan. Het is dus van heel groot belang om te weten tot welke Christus wie uitgaan. Tot de ware Christus kunnen alleen zij uitgaan die gebroken onder en gebonden zijn door hun zonden. Het is dus geen voorwaarden waar iemand moet gaan voldoen. Het is de erkenning van de feitelijke staat waaruit vertrokken moet worden.

Automatisch komen we bij een dergelijke valse Christus uit als we Gods gerechtigheid verstoppen achter Gods barmhartigheid. En dat is precies wat we doen wanneer we niet met de realiteit van de zondestaat willen rekenen en buiten de zonde omgaan. Zonder ware zondekennis is er geen waarachtige verlossing door Jezus Christus. Die dwaling dat de gerechtigheid niet zo belangrijk is, maar het gaat om genade en vergeving is al heel oud. Bij vele oudvaders wordt dit al bestreden.
Maar die dwaling is nog springlevend getuige het artikel van Dr. G.A. van de Brink in het RD van afgelopen zaterdag. https://www.rd.nl/artikel/914016-spreek ... -vergeving
Ik heb gezien dat e.e.a niet onopgemerkt is gebleven en er reeds een antwoord is geschreven.
https://www.rd.nl/artikel/915058-houd-e ... in-het-oog
Geheel eens. Ik heb beide artikelen gemist, maar ik heb grote moeite met het etiket van dr. Van dan Brink. Ik mis volledig de handhaving van Gods recht en de woorden uit Zondag 4 en 5.

Laten we toch alsjeblieft nooit over de zonden heen stappen maar vasthouden aan de Belijdenis van ons leer- en troostboek. Daar staat allereerst geschreven in antwoord 11: God is wel barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig; daarom zo eist Zijn gerechtigheid dat de zonde, welke tegen de allerhoogste majesteit Gods gedaan is, ook met de hoogste, dat is met de eeuwige straf aan lichaam en ziel gestraft worde.

En dan voel ik me toch zeer ongemakkelijk bij het artikel van dr. Van den Brink, die de barmhartigheid lijkt te verheffen boven de rechtvaardigheid. Het begint in het leven der genade nooit met de barmhartigheid Gods, want dat is in strijd met de handhaving van Gods recht. Pas bij de rechtvaardiging van de goddeloze leert Gods kind iets van de barmhartigheid Gods. Laten we de volgordelijkheid van de Catechismus niet gaan afvallen. Dat is levensgevaarlijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Wie snapt het artikel wel, en de reactie van ds. de Heer?
Volgens mij sluit jouw bijdrage nauw aan bij wat ds. De Heer zegt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door eilander »

Jantje, hoe kijk je aan tegen datgene dat dr. Van den Brink aanreikt uit de geschriften van Luther?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Herman »

Ad, het is heel moeilijke theologische taal om een discussie aan te wakkeren of berouw het gevolg is van het evangelie of van de wet.
Beiden invalshoeken hebben hun waarde, wat mij betreft.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

Ukkie schreef:
Jantje schreef:Het begint in het leven der genade nooit met de barmhartigheid Gods, want dat strijd met de handhaving van Gods recht.
Waarom zou dat strijden met de handhaving van Gods recht? Gods recht werd gehandhaafd op golgotha! Zijn striemen ons tot genezing. Het is een list van satan om een wakker geworden zondaar te zeggen dat hij eerst verder ontdekt moet worden. Die wil neemt het water van het leven om niet, gratis.
Gods recht is voldaan op de kruisheuvel Golgotha. Dat is zeker waar. Maar dat betekent niet dat een kind van God niet meer te maken krijgt mét dat recht. Juist door een weg van recht leert Gods kind te zien op Jezus Christus en Dien gekruisigd.

Van nature kan en wil een mens tot God niet komen. Jouw laatste zinnen suggereren dat een mens vanuit zichzelf tot God kan naderen. Het komt gevaarlijk dicht bij de leer van de remonstrant. Die weg is afgesneden. Alleen door genade kan een zondig mens weer tot God worden aangenomen. Maar dat zal wel gaan door een weg van recht. Sion zal door recht verlost worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid (Jesaja 1: 27).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Jantje, hoe kijk je aan tegen datgene dat dr. Van den Brink aanreikt uit de geschriften van Luther?
Volgens mij legt hij de woorden totaal verkeerd uit, mijns inziens. Het strijdt bijvoorbeeld met Psalm 51: 2 (berijmd):
Dies ben ik, HEER', Uw gramschap dubbel waardig,
'k erken mijn schuld, die U tot straf bewoog.
Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig.


Ik voel me meer thuis bij datgene wat ds. De Heer aanreikt vanuit Luthers geschriften.
Laatst gewijzigd door Jantje op 23 feb 2021, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Marck »

eilander schreef:Jantje, hoe kijk je aan tegen datgene dat dr. Van den Brink aanreikt uit de geschriften van Luther?
Ook nieuwsgierig.

(gebruikersnaam aangepast ivm wat "overlast", ik ben degene die mbv dit forum zijn boekenkast heeft gevuld in 2019 Afbeelding)

Oh, Jantje heeft al gereageerd. Dank je.
Laatst gewijzigd door Marck op 23 feb 2021, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Herman »

Zondag 4 en 5 staan in het stuk van de verlossing. Niet zonder reden, blijkbaar.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:
Ukkie schreef:
Jantje schreef:Het begint in het leven der genade nooit met de barmhartigheid Gods, want dat strijd met de handhaving van Gods recht.
Waarom zou dat strijden met de handhaving van Gods recht? Gods recht werd gehandhaafd op golgotha! Zijn striemen ons tot genezing. Het is een list van satan om een wakker geworden zondaar te zeggen dat hij eerst verder ontdekt moet worden. Die wil neemt het water van het leven om niet, gratis.
Gods recht is voldaan op de kruisheuvel Golgotha. Dat is zeker waar. Maar dat betekent niet dat een kind van God niet meer te maken krijgt mét dat recht. Juist door een weg van recht leert Gods kind te zien op Jezus Christus en Dien gekruisigd.

Van nature kan en wil een mens tot God niet komen. Jouw laatste zinnen suggereren dat een mens vanuit zichzelf tot God kan naderen. Het komt gevaarlijk dicht bij de leer van de remonstrant. Die weg is afgesneden. Alleen door genade kan een zondig mens weer tot God worden aangenomen. Maar dat zal wel gaan door een weg van recht. Sion zal door recht verlost worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid (Jesaja 1: 27).
Mijn laatste regels zijn te vinden in deze tekst.
Openbaring 22
17En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:Jantje, hoe kijk je aan tegen datgene dat dr. Van den Brink aanreikt uit de geschriften van Luther?
Volgens mij legt hij de woorden totaal verkeerd uit, mijns inziens. Het strijdt bijvoorbeeld met Psalm 51: 2 (berijmd):
Dies ben ik, HEER', Uw gramschap dubbel waardig,
'k erken mijn schuld, die U tot straf bewoog.
Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig.


Ik voel me meer thuis bij datgene wat ds. De Heer aanreikt vanuit Luthers geschriften.
Die weerlegging vind ik wel wat mager. Juist als je niet de indruk wil wekken dat je het ook ongelezen al eens bent met dr. De Heer, en andersom, vind ik dat je wel wat beter moet motiveren.
Dat je bv. schrijft dat je 'volledig de handhaving van Gods recht' mist, geeft bij mij niet het gevoel dat je dr. Van den Brink recht doet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

Dr. Van den Brink stelt dat het begint met Gods barmhartigheid en dat die vóór de rechtvaardigheid van God komt.

Maar dat lees ik nou nergens in de Catechismus. Sterker nog, ik lees in antwoord 11 juist iets anders.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

Ukkie schreef:Mijn laatste regels zijn te vinden in deze tekst.
Openbaring 22
17En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.
Jawel. Maar deze tekst heeft niets te maken met hetgeen ik zei. Je haalt een Bijbeltekst aan die helemaal niets met deze discussie te maken heeft. Bovendien: de kanttekening zegt daarbij (kanttekening 46): Namelijk door de genade des Heiligen Geestes, Die het willen en volbrengen in ons werkt (Filippenzen 2: 13). Dat gaat nooit buiten een weg van recht! Want van nature geldt voor een mens: ik kan niet, ik wil niet, ik durf niet, ik ga niet, ik zal niet, ik doe niet.

Ik moet denken aan de moordenaar aan het kruis. Hij begon ook niet over Gods barmhartigheid. Maar juist door te erkennen dat God in Zijn rechtvaardigheid nooit over de zonde heenstapt, werd God hem barmhartig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Ukkie schreef:
Jantje schreef:Het begint in het leven der genade nooit met de barmhartigheid Gods, want dat strijd met de handhaving van Gods recht.
Waarom zou dat strijden met de handhaving van Gods recht? Gods recht werd gehandhaafd op golgotha! Zijn striemen ons tot genezing. Het is een list van satan om een wakker geworden zondaar te zeggen dat hij eerst verder ontdekt moet worden. Die wil neemt het water van het leven om niet, gratis.
Gods recht is voldaan op de kruisheuvel Golgotha. Dat is zeker waar. Maar dat betekent niet dat een kind van God niet meer te maken krijgt mét dat recht. Juist door een weg van recht leert Gods kind te zien op Jezus Christus en Dien gekruisigd.

Van nature kan en wil een mens tot God niet komen. Jouw laatste zinnen suggereren dat een mens vanuit zichzelf tot God kan naderen. Het komt gevaarlijk dicht bij de leer van de remonstrant. Die weg is afgesneden. Alleen door genade kan een zondig mens weer tot God worden aangenomen. Maar dat zal wel gaan door een weg van recht. Sion zal door recht verlost worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid (Jesaja 1: 27).
Kom toch niet zo snel met woorden als "levensgevaarlijk" (ander topic), "gevaarlijk dichtbij" en "remonstrant". Zeker het laatste woord wordt maar al te vaak overhaast gebruikt en draagt niet bij aan een inhoudelijke discussie. Het stempelt (in dit geval ook nog eens onterecht) een mede-forummer direct als negatief.

De tekst uit Jesaja 1:27 kan natuurlijk bevindelijk/geestelijk worden ingekleurd, maar dat is niet de eerste lezing van de tekst. Deze tekst staat in een profetisch boek (Jesaja) en vraagt primair om een letterlijke lezing. Dan zijn de woorden dus bedoeld voor een volk in ballingschap. Je kan dus zeggen dat de ballingen uit Juda door het gericht uit Babel verlost worden. Binnen het heilshistorisch handelen van God gaat deze tekst over Gods verbondstrouw voor Israël, Hij zal hen tot Hem met berouw laten terugkeren. Deze woorden gaan dus om Israël als Gods volk, dit volk Israël weerspiegelt via Golgotha op Gods volk in het heden. Geestelijk of bevindelijk kan dan bij deze Bijbeltekst worden gezegd dat God door Christus Zijn volk vrijspreekt van zonde. Het gericht dat over Christus is gegaan, brengt de zondaar verlossing tot eeuwig leven.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Dr. Van den Brink stelt dat het begint met Gods barmhartigheid en dat die vóór de rechtvaardigheid van God komt.

Maar dat lees ik nou nergens in de Catechismus. Sterker nog, ik lees in antwoord 11 juist iets anders.
Volgens mij moet je het anders lezen: hij stelt dat Luther (!) het zo ziet. Bovendien zegt hij m.i. niet dat de barmhartigheid theologisch voor de rechtvaardigheid komt, maar dat we het begrip rechtvaardigheid moeten invullen vanuit de barmhartigheid.
Plaats reactie