Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:
Ukkie schreef:Ieder wie het ook is, is welkom bij Jezus!
Dat zal dan wel moeten in een weg van overtuiging van zonde en schuld en een buigen onder het recht Gods.
Dit was niet het enige wat ik zei Jan.
Zou je datzelfde ook tegen de Heere Jezus zelf hebben gezegd want Hij was het die de woorden sprak?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

Ukkie schreef:
Jantje schreef:
Ukkie schreef:Ieder wie het ook is, is welkom bij Jezus!
Dat zal dan wel moeten in een weg van overtuiging van zonde en schuld en een buigen onder het recht Gods.
Dit was niet het enige wat ik zei Jan.
Zou je datzelfde ook tegen de Heere Jezus zelf hebben gezegd want Hij was het die de woorden sprak?
Jezus heeft nooit letterlijk gezegd: Wie het ook is, je bent welkom bij Mij.

Sterker nog: Hij zei: Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er die door dezelve ingaan; want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er die denzelven vinden (...) Niet een iegelijk die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt. (Matthéüs 7: 13-14 en 21-23).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:
Ukkie schreef:
Jantje schreef:
Ukkie schreef:Ieder wie het ook is, is welkom bij Jezus!
Dat zal dan wel moeten in een weg van overtuiging van zonde en schuld en een buigen onder het recht Gods.
Dit was niet het enige wat ik zei Jan.
Zou je datzelfde ook tegen de Heere Jezus zelf hebben gezegd want Hij was het die de woorden sprak?
Jezus heeft nooit letterlijk gezegd: Wie het ook is, je bent welkom bij Mij.

Sterker nog: Hij zei: Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er die door dezelve ingaan; want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er die denzelven vinden (...) Niet een iegelijk die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt. (Matthéüs 7: 13-14 en 21-23).
Dat klopt ook Jan, maar ieder die daar doet de wil van Mijn Vader. En wat is de wil van de Vader?
Zie Johannes 7
38Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeft.
39En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag.
40En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Zeeuw »

(Zouden er hier, in al deze theoretische verhandelingen, nu ook zijn die dit uit de praktijk mogen kennen?)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:(Zouden er hier, in al deze theoretische verhandelingen, nu ook zijn die dit uit de praktijk mogen kennen?)
Jij bedoeld een christus kennen of de Christus?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:(Zouden er hier, in al deze theoretische verhandelingen, nu ook zijn die dit uit de praktijk mogen kennen?)
Jij bedoeld een christus kennen of de Christus?
Je weet precies wat ik bedoel Pierre.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Tiberius »

Beste mensen, ik heb nu geen gelegenheid om te knippen, maar ik vind het niet goed, dat jullie steeds Samanthi ter sprake brengen, terwijl ze al lang vertrokken is.
Niet doen, aub.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Vervolgde »

Hollander schreef:W à Brakel, Redelijke Godsdienst Boek 1, Hoofdstuk 42 paragraaf 8 e.v.
Dit citaat van à Brakel (overigens heel inhoudsvol) richt zich er volgens mij op dat in de Evangelieverkondiging geen grond voor conclusiegeloof gegeven mag worden: God is barmhartig dus daar hoop ik op voor mijn zaligheid.
Dat is een terechte waarschuwing voor de Evangelieverkondiging en de toepassing, maar dit citaat beoogt toch wel iets anders dan een weergave te geven over de theologische samenhang tussen de begrippen rechtvaardigheid en barmhartigheid.
Ik vrees dat je het citaat verkeerd leest. Want Brakel heeft het hier absoluut niet over een conclusiegeloof. Hij heeft het hier over het beroep op barmhartigheid, zonder oog voor de rechtvaardigheid. En zijn conclusie is dan: Ziet gij nu dat uw hoop op de barmhartigheid vals is en u bedriegen zou, dewijl uw hoop geen grond heeft?
Uitdrukkelijk geeft hij daarmee aan dat voor gegronde hoop op barmhartigheid gerechtigheid of rechtvaardigheid vereist is. Verzoening door voldoening, want Sion wordt door recht verlost. Gods gerechtigheid vereist betaling op de zonden en daarin heeft de Almachtige ook voorzien. Maar wel in die weg van betaling.

Daarom is het gaan tot Christus buiten zondekennis, of de gerechtigheid in barmhartigheid laten opgaan ook zo vreselijk. Het komt erop neer dat God van zijn rechterlijke macht beroofd wordt, Gods recht geminacht en het bloed van Christus onrein gemaakt wordt. De voldoening ter verzoening wordt krachteloos gemaakt, omdat er toch wel barmhartigheid zou zijn. De vergeving zou er toch wel zijn gekomen. Dat is namelijk de hele idee er achter. Deze vergeving kent geen rechtsgrond en kan daarom ook nooit leiden tot de volle verzekerdheid van het geloof, zonder de werken.
Met recht een vreselijke toestand waarin de mens dan terecht komt, want hij moet zo zijn eigen gerechtigheid moet hooghouden, met als resultaat inderdaad of een werkgeloof of een conclusiegeloof.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

Juist. Dat is dé waarheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Bertiel »

Dus we moeten eerst genoeg zondekennis hebben voordat we naar Christus mogen vluchten?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ukkie »

Vervolgde schreef:
Hollander schreef:W à Brakel, Redelijke Godsdienst Boek 1, Hoofdstuk 42 paragraaf 8 e.v.
Dit citaat van à Brakel (overigens heel inhoudsvol) richt zich er volgens mij op dat in de Evangelieverkondiging geen grond voor conclusiegeloof gegeven mag worden: God is barmhartig dus daar hoop ik op voor mijn zaligheid.
Dat is een terechte waarschuwing voor de Evangelieverkondiging en de toepassing, maar dit citaat beoogt toch wel iets anders dan een weergave te geven over de theologische samenhang tussen de begrippen rechtvaardigheid en barmhartigheid.
Ik vrees dat je het citaat verkeerd leest. Want Brakel heeft het hier absoluut niet over een conclusiegeloof. Hij heeft het hier over het beroep op barmhartigheid, zonder oog voor de rechtvaardigheid. En zijn conclusie is dan: Ziet gij nu dat uw hoop op de barmhartigheid vals is en u bedriegen zou, dewijl uw hoop geen grond heeft?
Uitdrukkelijk geeft hij daarmee aan dat voor gegronde hoop op barmhartigheid gerechtigheid of rechtvaardigheid vereist is. Verzoening door voldoening, want Sion wordt door recht verlost. Gods gerechtigheid vereist betaling op de zonden en daarin heeft de Almachtige ook voorzien. Maar wel in die weg van betaling.

Daarom is het gaan tot Christus buiten zondekennis, of de gerechtigheid in barmhartigheid laten opgaan ook zo vreselijk. Het komt erop neer dat God van zijn rechterlijke macht beroofd wordt, Gods recht geminacht en het bloed van Christus onrein gemaakt wordt. De voldoening ter verzoening wordt krachteloos gemaakt, omdat er toch wel barmhartigheid zou zijn. De vergeving zou er toch wel zijn gekomen. Dat is namelijk de hele idee er achter. Deze vergeving kent geen rechtsgrond en kan daarom ook nooit leiden tot de volle verzekerdheid van het geloof, zonder de werken.
Met recht een vreselijke toestand waarin de mens dan terecht komt, want hij moet zo zijn eigen gerechtigheid moet hooghouden, met als resultaat inderdaad of een werkgeloof of een conclusiegeloof.
Beste vervolgde, wat zou jij iemand die een hard hart heeft aanraden om te doen?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:Beste mensen, ik heb nu geen gelegenheid om te knippen, maar ik vind het niet goed, dat jullie steeds Samanthi ter sprake brengen, terwijl ze al lang vertrokken is.
Niet doen, aub.
Ik kon wel knippen, en heb een rijtje berichten die gingen over de discussie in plaats van over het discussieonderwerp verwijderd. Ontopic, aub.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Hollander »

Vervolgde schreef:
Hollander schreef:(...) maar dit citaat beoogt toch wel iets anders dan een weergave te geven over de theologische samenhang tussen de begrippen rechtvaardigheid en barmhartigheid.
Ik vrees dat je het citaat verkeerd leest.
Volgens mij werpt ds. Van den Brink een vraagstuk op vanuit de middeleeuwse theologie over de onderlinge relatie tussen 'rechtvaardigheid' en 'barmhartigheid. Vervolgens beschrijft hij wat hij leerde bij Luther en wat volgens Luther het meest "basale" is; Gods rechtvaardigheid of Gods barmhartigheid. Citaat: "De ontdekking van Luther was deze: God is allereerst barmhartig, en daarna ook rechtvaardig. God is beslist beide, maar Gods barmhartigheid is "basaler". Wie God wil leren kennen, moet niet bij Zijn rechtvaardigheid beginnen maar bij Zijn barmhartigheid."

Dan mag je natuurlijk als een bok op een haverkist springen dat ik een citaat niet goed lees, maar terecht is dat niet, want het citaat van W. à Brakel gaat niet in op het vertrekpunt van wat ds. Van den Brink over Luther schrijft. Het citaat van W. à Brakel sluit hooguit aan bij de laatste alinea van wat ds. Van den Brink schrijft. Brakel heeft het in dit citaat niet over de theologische samenhang tussen die begrippen, maar waarschuwt de mens tegen een verkeerd gebruik van beide begrippen. Daarbij stelt hij, mijns inziens heel terecht, dat een mens zich niet moet bedriegen door te concluderen: 'God is genadig en barmhartig, daar hoop ik op.' Want dan loop je inderdaad het gevaar van een conclusiegeloof (goed gekozen woord waarmee je afsluit, waar heb ik dat eerder gelezen? :) ).
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door DDD »

Exact. Overigens geldt dat bezwaar ook voor de reactie van ds. De Heer, die iets langer over zijn artikel had moeten nadenken, mijns inziens.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Hollander »

Bertiel schreef:Dus we moeten eerst genoeg zondekennis hebben voordat we naar Christus mogen vluchten?
Wie werkelijk naar Christus vlucht heeft voldoende in Hem gezien om tot Hem te gaan. Met zo'n vlucht naar Christus kom je nooit bedrogen uit. Wat mensen daar ook van vinden, denken of zeggen. Het is de heerlijke klop van het Evangelie, het kernwoord: Kom, kom, ja kom.
Tegen vijanden, moordenaars, verloren zonen en verloren dochters: Kom! En ja, dan komen ze met het koord van de veroordeling om, maar ze komen. En dan zal God Zich zeker en gewis over zo'n vluchteling ontfermen.
Plaats reactie