Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jantje »

Juist. En vooral die argumenten; die zijn nagenoeg nooit steekhoudend. :hum
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door pierre27 »

grote gerrit schreef:Wie ds. Moerkerkens zienswijze wil tegenspreken, moet goed beslagen ten ijs komen. Vaak wordt van zijn opvattingen een karikatuur gemaakt en daar wordt dan op geschoten # no fair play
Zal best kunnen, ik kijk vooral wie er wat zegt. Dat is vaak al genoeg.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Al zes kortzichtige opmerkingen, zonder enige onderbouwing, achter elkaar. Je kunt beter kijken naar wat er gezegd wordt dan naar wie het zegt, mijns inziens.

Anders bepalen vooroordelen de conclusie, en dat is zelden een goed idee. Ik heb het dan over mensen die zelf kunnen nadenken, maar dat geldt voor het overgrote deel van de forumleden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Al zes kortzichtige opmerkingen, zonder enige onderbouwing, achter elkaar. Je kunt beter kijken naar wat er gezegd wordt dan naar wie het zegt, mijns inziens.

Anders bepalen vooroordelen de conclusie, en dat is zelden een goed idee. Ik heb het dan over mensen die zelf kunnen nadenken, maar dat geldt voor het overgrote deel van de forumleden.
Lieve DDD, ik zeg dus ook, wie er wat zegt. Dus we bedoelen waarschijnlijk hetzelfde, mijns inziens.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jehan Cauvin »

grote gerrit schreef:Wie ds. Moerkerkens zienswijze wil tegenspreken, moet goed beslagen ten ijs komen. Vaak wordt van zijn opvattingen een karikatuur gemaakt en daar wordt dan op geschoten # no fair play
Als het goed is heeft dominee Moerkerken dezelfde zienswijze als de zienswijze uit de Bijbel. Laten we niet doen alsof de zienswijze van dominee Moerkerken belangrijk is.
Laten we vooral wel doen alsof de zienswijze van de Bijbel belangrijk is.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Marck »

Laatst gewijzigd door Marck op 08 feb 2021, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
grote gerrit
Verbannen
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 feb 2021, 13:26

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door grote gerrit »

Jehan Cauvin schreef:
Als het goed is heeft dominee Moerkerken dezelfde zienswijze als de zienswijze uit de Bijbel. Laten we niet doen alsof de zienswijze van dominee Moerkerken belangrijk is.
Laten we vooral wel doen alsof de zienswijze van de Bijbel belangrijk is.
Laten we de zienswijze van Jehan Cauvin niet direct identificeren met de zienswijze van de Bijbel. Misschien denkt Jehan Cauvin wel dat zijn zienswijze dezelfde is als de zienswijze van de Bijbel, en ziet hij verschil tussen de zienswijze van ds. Moerkerken en zijn eigen zienswijze, en denkt hij daarom dat ds. Moerkerkens zienswijze anders is dan de zienswijze van de Bijbel.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Al zes kortzichtige opmerkingen, zonder enige onderbouwing, achter elkaar. Je kunt beter kijken naar wat er gezegd wordt dan naar wie het zegt, mijns inziens.

Anders bepalen vooroordelen de conclusie, en dat is zelden een goed idee. Ik heb het dan over mensen die zelf kunnen nadenken, maar dat geldt voor het overgrote deel van de forumleden.
Lieve DDD, ik zeg dus ook, wie er wat zegt. Dus we bedoelen waarschijnlijk hetzelfde, mijns inziens.
Dat ligt er maar aan waar je het accent legt. Gaat het om wíe er wat zegt, of om wie er wát zegt. Of dus allebei, zoals jij het blijkbaar bedoelde.

Er is natuurlijk niets mis mee om mee te wegen of iemand verstand van zaken heeft, gewoonlijk een verstandige mening heeft en wat niet al. Maar als het hele gesprek daarom draait, dan klopt er iets niet. Want er zijn natuurlijk nog steeds heel veel verschillen van inzicht tussen verstandige mensen en daarom is de mening van één dominee zeker niet het einde van alle tegenspraak.
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jehan Cauvin »

grote gerrit schreef:
Jehan Cauvin schreef:
Als het goed is heeft dominee Moerkerken dezelfde zienswijze als de zienswijze uit de Bijbel. Laten we niet doen alsof de zienswijze van dominee Moerkerken belangrijk is.
Laten we vooral wel doen alsof de zienswijze van de Bijbel belangrijk is.
Laten we de zienswijze van Jehan Cauvin niet direct identificeren met de zienswijze van de Bijbel. Misschien denkt Jehan Cauvin wel dat zijn zienswijze dezelfde is als de zienswijze van de Bijbel, en ziet hij verschil tussen de zienswijze van ds. Moerkerken en zijn eigen zienswijze, en denkt hij daarom dat ds. Moerkerkens zienswijze anders is dan de zienswijze van de Bijbel.
Ik hoop er ernstig voor bewaard te blijven om van mezelf te denken dat ik de zienswijze van de Bijbel perfect napraat. Maar ik hoop er ook ernstig voor bewaard te blijven om de zienswijze van dominee Moerkerken te verheffen boven de zienswijze van de Bijbel.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Al zes kortzichtige opmerkingen, zonder enige onderbouwing, achter elkaar. Je kunt beter kijken naar wat er gezegd wordt dan naar wie het zegt, mijns inziens.

Anders bepalen vooroordelen de conclusie, en dat is zelden een goed idee. Ik heb het dan over mensen die zelf kunnen nadenken, maar dat geldt voor het overgrote deel van de forumleden.
Lieve DDD, ik zeg dus ook, wie er wat zegt. Dus we bedoelen waarschijnlijk hetzelfde, mijns inziens.
Dat ligt er maar aan waar je het accent legt. Gaat het om wíe er wat zegt, of om wie er wát zegt. Of dus allebei, zoals jij het blijkbaar bedoelde.

Er is natuurlijk niets mis mee om mee te wegen of iemand verstand van zaken heeft, gewoonlijk een verstandige mening heeft en wat niet al. Maar als het hele gesprek daarom draait, dan klopt er iets niet. Want er zijn natuurlijk nog steeds heel veel verschillen van inzicht tussen verstandige mensen en daarom is de mening van één dominee zeker niet het einde van alle tegenspraak.
Ja, en dan kun je van mening verschillen wat verstandig is. Ik ben niet zo gauw onder de indruk van mensen die verstandig denken over te komen of denken verstandig te zijn. Daar heb ik al zoveel brokstukken van gezien. Eenvoud, zachtmoedigheid en nuchterheid gepaard met een van God afhankelijke levensstijl heeft mij meer te zeggen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Al zes kortzichtige opmerkingen, zonder enige onderbouwing, achter elkaar. Je kunt beter kijken naar wat er gezegd wordt dan naar wie het zegt, mijns inziens.

Anders bepalen vooroordelen de conclusie, en dat is zelden een goed idee. Ik heb het dan over mensen die zelf kunnen nadenken, maar dat geldt voor het overgrote deel van de forumleden.
Nou, nee hoor, dat ben ik geenszins met je eens. Soms weet je bij de eerste zin al welke rotonde er weer opgedraaid wordt. Daar heb jij ook geregeld een handje van. En dat, terwijl je zo'n hekel hebt aan dominees die van alles in een preek herhalen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Daar heb je inderdaad volkomen gelijk in.

Dezelfde dingen te schrijven is mij niet verdrietig, maar dezelfde dingen te horen wel. Het is goed dat je daar op wijst, want dat is natuurlijk helemaal niet consequent.

Overigens is het niet helemaal vergelijkbaar, want ik zet in één bericht gewoonlijk niet drie keer hetzelfde.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Juist. En vooral die argumenten; die zijn nagenoeg nooit steekhoudend. :hum
Deze ook, Jantje?
Ds. Moerkerken schreef:"Vergis ik mij niet, dan zijn bij velen binnen de Gereformeerde Gezindte deze gewetensbezwaren tegen vaccinatie verdwenen. Laat ik het eens simpelweg zo mogen zeggen: moest men zich vroeger verdedigen als men zich liet vaccineren, nu moet men zich krachtig verdedigen als men het niét doet; verdedigen, niet slechts tegen de "wereld", maar ook tegen velen met wie men meende eensgeestes te zijn. Ik wil hier duidelijk stellen, dat ik deze verschuiving betreur. Wat moet het voor ouders, die in hun diepste nood bij het bed van hun zieke kind staan, betekenen, als men de eigen predikant hoort zeggen, dat we blij moeten zijn met de middelen die God geeft? Deze mensen voelen zich in de kou gezet op een verschrikkelijke manier."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jantje »

Ja.

Want ik heb me ook al genoeg moeten verdedigen in mijn leven...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
grote gerrit
Verbannen
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 feb 2021, 13:26

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door grote gerrit »

Jehan Cauvin schreef: Ik hoop er ernstig voor bewaard te blijven om van mezelf te denken dat ik de zienswijze van de Bijbel perfect napraat. Maar ik hoop er ook ernstig voor bewaard te blijven om de zienswijze van dominee Moerkerken te verheffen boven de zienswijze van de Bijbel.
Dat lijken me twee prima uitgangspunten.
Plaats reactie