Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jehan Cauvin »

huisman schreef:
Jehan Cauvin schreef:Ter onderbouwing een gedeelte uit een preek van dominee J.C. Philpot:
Van deze ‘ware Wijnstok’ nu wordt gezegd, dat Hij ‘ranken’ heeft. En er wordt van tweeërlei soort van ranken gewag gemaakt, waarvan gezegd wordt dat ze in Hem zijn. Het ene soort is in Hem door belijdenis; een ander gedeelte van ranken is in wezenlijkheid in Hem. Wij moeten geen ogenblik denken dat deze ranken, die de Landman ‘wegneemt’, levende ranken van de ware wijnstok waren, dat zij een eeuwige vereniging met Christus hadden, dat zij ooit door het bloed van Christus verlost, of uit Christus voortgekomen waren, als in Hem zijnde voordat de wereld was. Maar zij waren in naam en door belijdenis in Hem. En de Heere schijnt deze brede grondslag van hun belijdenis te gebruiken, hun eigen taal aan te nemen, en van hen te spreken, niet zoals zij in Zijn hart doorzoekende tegenwoordigheid wezenlijk waren, maar zoals zij beleden te zijn. En daarom richt Hij Zijn taal in, niet naar de werkelijkheid, maar naar het uiterlijk voorkomen van de zaken. Er zijn dan in Christus ranken door belijdenis, die niet meer dan een vereniging in naam met Hem hebben. Zij maken er aanspraak op tot Hem te behoren, en dragen echter geen vrucht. En omdat zij geen vrucht dragen, neemt de Landman die weg, verwijdert ze van hun plaats, rukt ze uit de stand waarin zij zichzelf geplaatst hadden, en werpt ze weg, opdat ieder hun schande ziet.
Met Philpot ben ik het eens. Met Jehan Cauvin deze dag absoluut niet.
Mooi om te horen, aangezien je het niet eens hoeft te zijn met mij of hoe ik dingen verwoord. Als we maar met z'n allen vast blijven houden aan de waarheid.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Susanna »

Jehan Cauvin schreef:
huisman schreef: Lees de Bijbel dat is de enige suggestie die ik jou kan doen.
Blijkbaar heb jij nog nooit gehoord van het verbond, van het verbondsvolk Israël enz.
Ze hebben allemaal uit de steenrots gedronken en de steenrots was Christus. 1 Kor. 10.
In de woestijn gestorven vanwege hun ongeloof.
Wel rank, geen vrucht. Afgehouwen en in het vuur geworpen.
Dank voor je suggestie, daar kunnen we nooit genoeg in lezen.
In de Bijbel is veel symbolische taal te vinden ( gebaseerd op wijnstokken en wijngaarden. Ik noem er een paar om te checken: Markus 12 : 1 - 9 Mattheüs 21 : 33 - 41; Lukas 20 : 9 - 16; Mattheüs 20: 1-16; 21: 28 - 32; Lukas 13 : 6 - 9. Al deze gelijkenissen hebben één feit gemeen en dat is dat de wijngaard, of daarmee verbonden personen, Israël of het deel van Israël vertegenwoordigen. Niet te toekomende heidense gelovigen.

Tussendoor: @huisman, ik vind het belangrijk om dit vermelden omdat je verwijst naar het verbondsvolk Israël.

Wat wordt er gedaan in bovenstaande teksten? Er wordt een contrast getrokken tussen de vrucht die Israël, als Gods wijngaard, of de arbeiders in Zijn wijngaard, zou moeten dragen, of door arbeid moesten produceren. Genoemd worden de karige resultaten die er te vinden zijn. Door op dit contrast te wijzen, volgt het Nieuwe Testament de stappen van het Oude Testament (Jes. 5 : 1-7).

Wat zo bijzonder is aan Johannes 15 is dat Johannes wat op geheel Israël sloeg, op Jezus de Messias van Israël toepast. De wijnstok wordt hierdoor een christologische (messiaanse) definitie. De hele symboliek in dit hoofdstuk wordt beheerst door de openingswoorden. Jezus is alles wat de wijnstok werkelijk is. Jezus is de middelaar van het Nieuwe Verbond. Over deze materie gaat ook Hebreeën 8

En nu heeft Hij zoveel uitnemender bediening gekregen, als Hij ook eens beteren verbonds Middelaar is, hetwelk in betere beloftenissen bevestigd is. Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest. Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten; Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.

Het Nieuwe testament leert ons dat er maar één mogelijkheid is om gered te worden van de toorn van God, die op ons rust en eeuwig leven te hebben. Onder andere is dat heel duidelijk te vinden in Johannes 6:

53 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.
54 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
55 Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank.
56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.
57 Gelijkerwijs Mij de levende Vader gezonden heeft, en Ik leve door den Vader; alzo die Mij eet, dezelve zal leven door Mij.
58 Dit is het Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; niet gelijk uw vaders het Manna gegeten hebben, en zijn gestorven. Die dit Brood eet, zal in der eeuwigheid leven.

Daarom: het gaat in Johannes 15 over het met het hart geloven en met de mond belijden dat Jezus de Christus is. Dat is ook bepalend voor de definitie: wie zijn de takken die geen vrucht dragen? Het zijn degenen die Hem niet eten en drinken. Die geen deel aan Hem hebben, die niet tot Zijn schapen horen. Dat is de reden dat veel mensen afhaakten. Judas inclusief. In dit hoofdstuk is hij al verwijded.

Het gaat in Johannes 15 niet om wie hoort er bij de kerk maar over wie zijn het die in Hem blijven. Niet wie hoort er bij het verbondsvolk maar wie is er in Christus en wie leeft er vanuit Hem.

Omdat in Christus de scheidingsmuur neergehaald is tussen Jood en heiden, hebben niet alleen Joden toegang tot God door het bloed maar ook heidenen. Zij mogen erbij komen. Over hen zegt Paulus: "gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht; in Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft. En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende; uitgewist hebbende het handschrift dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende; en de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld, en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd. (dit geld de heilige, gelovige broeders in Christus, in Hem volmaakt zijn).

O, nu zie ik dat dit eigenlijk helemaal niet bij de topic past? Is het iets voor een andere topic?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Thea »

@JehanCauvin, aha, het is een kruistocht tegen ds. Moerkerken. Jammer....
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ukkie »

Thea schreef:@JehanCauvin, aha, het is een kruistocht tegen ds. Moerkerken. Jammer....
Toch niet op de persoon maar de zienswijze van ds.Moerkerken toch? Mag toch of heb ik iets gemist?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Geytenbeekje »

Thea schreef:@JehanCauvin, aha, het is een kruistocht tegen ds. Moerkerken. Jammer....
Wat is daar jammer aan ?
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jehan Cauvin »

Ukkie schreef:
Thea schreef:@JehanCauvin, aha, het is een kruistocht tegen ds. Moerkerken. Jammer....
Toch niet op de persoon maar de zienswijze van ds.Moerkerken toch? Mag toch of heb ik iets gemist?
Inderdaad is het nooit gegaan over de persoon van dominee Moerkerken, maar altijd om de zienswijze van hem en andere dominees met hem. Ook van een kruistocht is natuurlijk geen sprake, het gaat hier om een, misschien wat stellige en stevige, vorm van discussiëren.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Geytenbeekje »

Jehan Cauvin schreef:
Ukkie schreef:
Thea schreef:@JehanCauvin, aha, het is een kruistocht tegen ds. Moerkerken. Jammer....
Toch niet op de persoon maar de zienswijze van ds.Moerkerken toch? Mag toch of heb ik iets gemist?
Inderdaad is het nooit gegaan over de persoon van dominee Moerkerken, maar altijd om de zienswijze van hem en andere dominees met hem. Ook van een kruistocht is natuurlijk geen sprake, het gaat hier om een, misschien wat stellige en stevige, vorm van discussiëren.
Behoor jij wel tot de GG ?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
Jehan Cauvin schreef:
Ukkie schreef:
Thea schreef:@JehanCauvin, aha, het is een kruistocht tegen ds. Moerkerken. Jammer....
Toch niet op de persoon maar de zienswijze van ds.Moerkerken toch? Mag toch of heb ik iets gemist?
Inderdaad is het nooit gegaan over de persoon van dominee Moerkerken, maar altijd om de zienswijze van hem en andere dominees met hem. Ook van een kruistocht is natuurlijk geen sprake, het gaat hier om een, misschien wat stellige en stevige, vorm van discussiëren.
Behoor jij wel tot de GG ?
Zou het belangrijk zijn voor onze eeuwige staat om lid te zijn van de Gereformeerde Gemeenten. Niet in zulke hokjes denken waar ik ook door het forum zo vaak van beschuldigd werd. Gods Kerk, de uitverkorenen zijn niet aan een kerkverband gebonden, en God heeft zijn knechten niet in één door ons bepaald kerkverband.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jehan Cauvin »

Geytenbeekje schreef:
Jehan Cauvin schreef:
Ukkie schreef:
Thea schreef:@JehanCauvin, aha, het is een kruistocht tegen ds. Moerkerken. Jammer....
Toch niet op de persoon maar de zienswijze van ds.Moerkerken toch? Mag toch of heb ik iets gemist?
Inderdaad is het nooit gegaan over de persoon van dominee Moerkerken, maar altijd om de zienswijze van hem en andere dominees met hem. Ook van een kruistocht is natuurlijk geen sprake, het gaat hier om een, misschien wat stellige en stevige, vorm van discussiëren.
Behoor jij wel tot de GG ?
Ik heb al eerder aangegeven dat ik onder deze prediking zit, dus ja. Tevens mag ik vast geloven dat op die prediking zegen mag zijn.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Thea »

Ik heb ds Moerkerken hoog staan, vandaar....
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ukkie »

Thea schreef:Ik heb ds Moerkerken hoog staan, vandaar....
Zoals ik al eerder schreef: het is toch niet op de persoon maar op de zienswijze van de dominee, dat kan toch?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Thea »

Ja dat klopt, maar ik heb ook zijn zienswijze hoog staan....
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Geytenbeekje »

Thea schreef:Ja dat klopt, maar ik heb ook zijn zienswijze hoog staan....
De ander mag daar dan toch kritische kanttekeningen bij plaatsen ?
Tenminste zo werkt vrije-meningsuiting in ieder geval
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ukkie »

Thea schreef:Ja dat klopt, maar ik heb ook zijn zienswijze hoog staan....
Maar ook dan mag iemand daar toch een andere mening over hebben?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
grote gerrit
Verbannen
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 feb 2021, 13:26

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door grote gerrit »

Wie ds. Moerkerkens zienswijze wil tegenspreken, moet goed beslagen ten ijs komen. Vaak wordt van zijn opvattingen een karikatuur gemaakt en daar wordt dan op geschoten # no fair play
Plaats reactie