Statelijke en standelijke vrijspraak

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door -DIA- »

Bijdrager schreef:Ik geloof......maar bid vaak, kom mijn ongeloof te hulp. Bevindelijk,statelijk, standelijk? Totaal afhankelijk, zonder enig recht. Genade oneindig groot!
Toch moet er eigenlijk opwas in de genade zijn? Ik spreek mezelf nu ook aan. Ik ken wel 'gelovige' mensen, heel vroom, en toch begrijpen ze dit niet. Eens bekeerd is altijd bekeerd zeggen ze, en dat is in zekere zin ook zo, maar toch... begrijpt u?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Raadpleeg digibron. Daar is genoeg over te vinden. Deze link bijvoorbeeld:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 1015316f2d
Goed advies, daar kun je het antwoord wel vinden ja.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

Het gaat niet om het hebben of kwijt zijn, het gaat om de Heere Jezus, op Hem moet je zien, alleen in Hem gered, in Hem ligt alles.

Je kunt niet in Hem geloven, op Hem vertrouwen en dan weer ongelovig zijn, want dat is het.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Bijdrager »

-DIA- schreef:
Bijdrager schreef:Ik geloof......maar bid vaak, kom mijn ongeloof te hulp. Bevindelijk,statelijk, standelijk? Totaal afhankelijk, zonder enig recht. Genade oneindig groot!
Toch moet er eigenlijk opwas in de genade zijn? Ik spreek mezelf nu ook aan. Ik ken wel 'gelovige' mensen, heel vroom, en toch begrijpen ze dit niet. Eens bekeerd is altijd bekeerd zeggen ze, en dat is in zekere zin ook zo, maar toch... begrijpt u?
Het mooie van geloof is dat er niets moet. Genade is je volledig toevertrouwen aan Hem die volledig betrouwbaar is. Ik moet niet groeien. Hij moet groeien! Een zalig nietsdoen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Jantje »

Ik ben vooral heel nieuwsgierig welke dominee het over deze uitdrukking had.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Forummer »

Omdat je dan mijn woonplaats kan herleiden ?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Jantje »

Nee.

Omdat zelfs ik deze uitspraak nog nooit heb gehoord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Tiberius »

Statelijke en standelijke vrijspraak. Wat een flauwekul toch weer.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:Het gaat niet om het hebben of kwijt zijn, het gaat om de Heere Jezus, op Hem moet je zien, alleen in Hem gered, in Hem ligt alles.

Je kunt niet in Hem geloven, op Hem vertrouwen en dan weer ongelovig zijn, want dat is het.
Dit lijkt wartaal, want u begrijpt niet waar het over gaat.
Er is een geslacht opgegroeid dat niet weet van strijd, van Recht en Genade.
We kennen tegenwoordig alleen maar een genadevolle Jezus, die er altijd voor je is.
Zo wordt Jezus als een vriend, als het ware op een menselijke wijze.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:Statelijke en standelijke vrijspraak. Wat een flauwekul toch weer.
Precies.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:Het gaat niet om het hebben of kwijt zijn, het gaat om de Heere Jezus, op Hem moet je zien, alleen in Hem gered, in Hem ligt alles.

Je kunt niet in Hem geloven, op Hem vertrouwen en dan weer ongelovig zijn, want dat is het.
Dit lijkt wartaal, want u begrijpt niet waar het over gaat.
Er is een geslacht opgegroeid dat niet weet van strijd, van Recht en Genade.
We kennen tegenwoordig alleen maar een genadevolle Jezus, die er altijd voor je is.
Zo wordt Jezus als een vriend, als het ware op een menselijke wijze.
Helaas bestaat er ook een geslacht dat heel goed van Recht weet te spreken en niet verder komt dan anderen te bekritiseren. Daarmee ten diepste weigert in de spiegel te kijken en de schuld van hun onbekeerlijkheid bij de Heere leggen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Erasmiaan »

BJD schreef:
Tiberius schreef:Statelijke en standelijke vrijspraak. Wat een flauwekul toch weer.
Precies.
Wat een niveau. Kan dat niet met wat meer respect?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:
BJD schreef:
Tiberius schreef:Statelijke en standelijke vrijspraak. Wat een flauwekul toch weer.
Precies.
Wat een niveau. Kan dat niet met wat meer respect?
Het is bij blasfemisch af. Kan dit op Refoforum?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Roos2018 »

Tiberius schreef:Statelijke en standelijke vrijspraak. Wat een flauwekul toch weer.
Ik heb het artikel over de visie van ds Kievit gelezen, en dit mag je toch echt geen flauwekul noemen!
De bewoording is voor de doorsnee man of vrouw (lees: niet theologisch geschoold of niet opgegroeid met deze terminologie, zoals ik) wellicht wat verwarrend, tussen de regels door lees ik er toch een Bijbelse lijn in die ik van harte onderschrijf.

Dit zijn geen geringe zaken, maar van het grootste gewicht.
Laten we daar met respect en eerbied mee omgaan!
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door gallio »

Roos2018 schreef:
Tiberius schreef:Statelijke en standelijke vrijspraak. Wat een flauwekul toch weer.
Ik heb het artikel over de visie van ds Kievit gelezen, en dit mag je toch echt geen flauwekul noemen!
De bewoording is voor de doorsnee man of vrouw (lees: niet theologisch geschoold of niet opgegroeid met deze terminologie, zoals ik) wellicht wat verwarrend, tussen de regels door lees ik er toch een Bijbelse lijn in die ik van harte onderschrijf.

Dit zijn geen geringe zaken, maar van het grootste gewicht.
Laten we daar met respect en eerbied mee omgaan!
Eens. Maar wat verstaat men dan eigenlijk onder een standelijke vrijspraak? Dat men van standen in het genadeleven spreekt voor de vrijspraak, daar wil ik niets van af doen. Maar als men vrijspraak van zonden heeft mogen ervaren, dan kan men toch niet meer van standen spreken? Nu lijkt het bijna als er twee soorten vrijspraak zijn. Wie kan dit uitleggen?
Plaats reactie