Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door ejvl »

Rh1990 schreef:
refo schreef:
Rh1990 schreef:Helemaal eens hoor Thea. Als een mens zijn zonde niet kent, maar ook niet gevoeld, waar is Christus dan voor nodig? En dan hebben we het nog niet eens over mate van Christuskennis, daar is ook steeds minder onderscheid in te horen, maar er is toch zichtelijke, profetische, priesterlijke en koninklijke kennis aan Christus, ook daar geeft de Heere weer onderscheiden onderwijs in.
Zie maar bij de discipelen, van Zijn priesterlijke bediening hadden ze eerst ook geen kennis, kende ze Zijn vergevende bloed? Nee daar heeft de Heilige Geest later licht over gegeven.
Heilsgeschiedenis is geen heilsorde.
De idee dat mensen Christus niet nodig zouden hebben als niet eerst.... is de grootste oorzaak van de kerkelijke afval. Links omdat ze zelf nog zoveel kunnen. Rechts omdat God de Heilige Geest het moet doen. Wie is er nu eigenlijk de Zaligmaker?
Jouw mening, ik zie het wel grotendeels als heilsorde, de een zal het weer anders beleven dan de ander, maar ik ken er genoeg die zich vinden in de weg van de discipelen.

Ja je moet eerst, dat staat ook in de Bijbel en dat wil de mens nou net niet, die wil zelf geloven en zelf Jezus aannemen, maar Christus zegt het zelf in Johannes 3 dat Hij in wereld gekomen is, maar dat de mens nou de duisternis liever heeft gehad dan het licht, de zonde liever dan het licht, is er dan geen wonder nodig gewerkt door de Heilige Geest, ja, wedergeboorte, gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen. Daar hoor ik maar weinig van. Voor zulken heeft Christus waarde.
Dus je bent het niet eens met dit onderwijzende stuk van Spurgeon?


Om onze verhandeling nuttig te doen zijn voor velen, wil ik beginnen met op te merken, in de eerste plaats, dat het een onloochenbaar feit is, DAT VELE MENSEN VEEL MOEITE HEBBEN OM TOT CHRISTUS TE KOMEN.

Het is een feit dat niet bestreden kan worden, dat niet allen zo geredelijk komen als deze blinde mannen. Er zijn voorbeelden, in levensbeschrijvingen verhaald - er zijn er ons verscheiden bekend en misschien is het wel met ons zelf het geval geweest - in welke het komen tot Christus een zaak van worsteling, van strijd, van teleurstelling, van lang wachten, en ten laatste een soort van wanhoop was, waardoor wij gedreven werden om te komen. U hebt ongetwijfeld de beschrijving van Bunyan wel eens gelezen, hoe de pelgrims bij de enge poort kwamen. U herinnert u, dat zij door Evangelist werden gewezen op een licht en een poort, en dat zij op zijn aanwijzing die kant opgingen.

Ik heb u wel eens de geschiedenis vertelt van een jonge man in Edinburg, die zeer naarstig was in het spreken tot anderen over de belangen van hun ziel. Zo richtte hij zich op zekere morgen tot een oude visvrouw. En hij begon met tot haar te zeggen: "Gij hebt daar een vrij zware last te dragen."

"Ja," zei zij. Hij vroeg haar vervolgens: "Hebt u wel eens een geestelijke last gevoeld?"

"Ja," zei zij, even rustende, "ik heb de geestelijke last jaren geleden gevoeld, vóór u geboren waart, en ik ben hem kwijt geraakt ook; maar ik ben niet op dezelfde wijze te werk gegaan als de pelgrim van Bunyan."

Onze jonge vriend was grotelijks verwonderd haar zoiets te horen zeggen; hij dacht dat zij zich schromelijk vergiste en verzocht haar daarom zich nader te verklaren. "Nee," zei zij, "toen ik bekommerd was over het heil van mijn ziel hoorde ik een echte evangeliedienaar die tot mij zei, dat ik op het kruis van Christus moest zien. En daar verloor ik mijn last van de zonde. Die ik daar hoorde was niet een van die melk- en water-predikers, gelijk Bunyan's Evangelist."

"Hoe," zei onze jonge vriend, "kunt u dat uitmaken?" "Wel, die Evangelist, toen die de man met zijn last op de rug ontmoette, zei tot hem: ziet u die enge poort?" "Nee," zei hij. "Ziet u dan dat licht?" "Ik geloof het wel."

"Och man," ging zij voort, "hij moest niet over enge poorten of lichten gesproken hebben, maar hij moest gezegd hebben: "Ziet u Jezus Christus hangende aan het kruis? Zie op Hem, en uw last zal u van de schouder vallen. Hij stuurde die man de verkeerde kant uit, toen hij hem naar de enge poort verwees, en het liep nog goed met hem af, want hij was al lang in groot gevaar geweest om in de poel der wanhoop om te komen. Ik zeg u, ik zag dadelijk op het kruis, en weg ging mijn last."

"Wat," zei die jonge man, "bent u de poel der wanhoop in 't geheel niet doorgekomen?"

"O," zei zij, "tal van malen, meer dan ik u wel graag zeggen wil. Maar in 't begin hoorde ik de prediker zeggen: "Zie op Christus," en ik zag op Hem. Na die tijd ben ik wel door de poel der wanhoop gekomen; maar laat mij u dit zeggen, mijnheer, dat het veel gemakkelijker is om door die poel te komen met uw last ván uw schouder, dan met uw last op de schouders. En zo is het. Zalig zijn zij, wiens ogen geheel en alleen op de Gekruisigde zijn. Hoe ouder ik word, hoe zekerder ik hiervan ben, dat wij, als wij vrede willen hebben, op alle manier van ons zelf moeten afzien en alleen de blik op Jezus richten.

30

Had John Bunyan het niet hij het rechte eind? Zeker had hij gelijk; alleen, hij beschreef de dingen zoals het gewoonlijk toegaat. Was de oude vrouw op een dwaalspoor? Nee, zij had volkomen gelijk. Zij beschreef de dingen, zoals het behoort toe te gaan en zoals ik zou wensen, dat het altijd toeging. Nochtans is de bevinding niet altijd gelijk zij behoorde te zijn, en veel van de bevinding der christenen is geen christelijke bevinding. Het is een feit, dat ik bejammer, maar niettegenstaande dat moet erkennen, dat zeer veel mensen, voor zij tot het kruis komen en hun last kwijtraken, verbazend grote omwegen maken, nu eens dit plan en dan weer dat plan opzettende, met slechts zeer weinig gevolg wel is waar, in plaats van rechtstreeks tot Christus te komen zoals zij zijn, om op Hem te zien en terstond licht en leven te ontvangen.


C. H. Spurgeon - wonderen van de Heiland
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: RE: Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door Rh1990 »

ejvl schreef:
Rh1990 schreef:
refo schreef:
Rh1990 schreef:Helemaal eens hoor Thea. Als een mens zijn zonde niet kent, maar ook niet gevoeld, waar is Christus dan voor nodig? En dan hebben we het nog niet eens over mate van Christuskennis, daar is ook steeds minder onderscheid in te horen, maar er is toch zichtelijke, profetische, priesterlijke en koninklijke kennis aan Christus, ook daar geeft de Heere weer onderscheiden onderwijs in.
Zie maar bij de discipelen, van Zijn priesterlijke bediening hadden ze eerst ook geen kennis, kende ze Zijn vergevende bloed? Nee daar heeft de Heilige Geest later licht over gegeven.
Heilsgeschiedenis is geen heilsorde.
De idee dat mensen Christus niet nodig zouden hebben als niet eerst.... is de grootste oorzaak van de kerkelijke afval. Links omdat ze zelf nog zoveel kunnen. Rechts omdat God de Heilige Geest het moet doen. Wie is er nu eigenlijk de Zaligmaker?
Jouw mening, ik zie het wel grotendeels als heilsorde, de een zal het weer anders beleven dan de ander, maar ik ken er genoeg die zich vinden in de weg van de discipelen.

Ja je moet eerst, dat staat ook in de Bijbel en dat wil de mens nou net niet, die wil zelf geloven en zelf Jezus aannemen, maar Christus zegt het zelf in Johannes 3 dat Hij in wereld gekomen is, maar dat de mens nou de duisternis liever heeft gehad dan het licht, de zonde liever dan het licht, is er dan geen wonder nodig gewerkt door de Heilige Geest, ja, wedergeboorte, gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen. Daar hoor ik maar weinig van. Voor zulken heeft Christus waarde.
Dus je bent het niet eens met dit onderwijzende stuk van Spurgeon?


Om onze verhandeling nuttig te doen zijn voor velen, wil ik beginnen met op te merken, in de eerste plaats, dat het een onloochenbaar feit is, DAT VELE MENSEN VEEL MOEITE HEBBEN OM TOT CHRISTUS TE KOMEN.

Het is een feit dat niet bestreden kan worden, dat niet allen zo geredelijk komen als deze blinde mannen. Er zijn voorbeelden, in levensbeschrijvingen verhaald - er zijn er ons verscheiden bekend en misschien is het wel met ons zelf het geval geweest - in welke het komen tot Christus een zaak van worsteling, van strijd, van teleurstelling, van lang wachten, en ten laatste een soort van wanhoop was, waardoor wij gedreven werden om te komen. U hebt ongetwijfeld de beschrijving van Bunyan wel eens gelezen, hoe de pelgrims bij de enge poort kwamen. U herinnert u, dat zij door Evangelist werden gewezen op een licht en een poort, en dat zij op zijn aanwijzing die kant opgingen.

Ik heb u wel eens de geschiedenis vertelt van een jonge man in Edinburg, die zeer naarstig was in het spreken tot anderen over de belangen van hun ziel. Zo richtte hij zich op zekere morgen tot een oude visvrouw. En hij begon met tot haar te zeggen: "Gij hebt daar een vrij zware last te dragen."

"Ja," zei zij. Hij vroeg haar vervolgens: "Hebt u wel eens een geestelijke last gevoeld?"

"Ja," zei zij, even rustende, "ik heb de geestelijke last jaren geleden gevoeld, vóór u geboren waart, en ik ben hem kwijt geraakt ook; maar ik ben niet op dezelfde wijze te werk gegaan als de pelgrim van Bunyan."

Onze jonge vriend was grotelijks verwonderd haar zoiets te horen zeggen; hij dacht dat zij zich schromelijk vergiste en verzocht haar daarom zich nader te verklaren. "Nee," zei zij, "toen ik bekommerd was over het heil van mijn ziel hoorde ik een echte evangeliedienaar die tot mij zei, dat ik op het kruis van Christus moest zien. En daar verloor ik mijn last van de zonde. Die ik daar hoorde was niet een van die melk- en water-predikers, gelijk Bunyan's Evangelist."

"Hoe," zei onze jonge vriend, "kunt u dat uitmaken?" "Wel, die Evangelist, toen die de man met zijn last op de rug ontmoette, zei tot hem: ziet u die enge poort?" "Nee," zei hij. "Ziet u dan dat licht?" "Ik geloof het wel."

"Och man," ging zij voort, "hij moest niet over enge poorten of lichten gesproken hebben, maar hij moest gezegd hebben: "Ziet u Jezus Christus hangende aan het kruis? Zie op Hem, en uw last zal u van de schouder vallen. Hij stuurde die man de verkeerde kant uit, toen hij hem naar de enge poort verwees, en het liep nog goed met hem af, want hij was al lang in groot gevaar geweest om in de poel der wanhoop om te komen. Ik zeg u, ik zag dadelijk op het kruis, en weg ging mijn last."

"Wat," zei die jonge man, "bent u de poel der wanhoop in 't geheel niet doorgekomen?"

"O," zei zij, "tal van malen, meer dan ik u wel graag zeggen wil. Maar in 't begin hoorde ik de prediker zeggen: "Zie op Christus," en ik zag op Hem. Na die tijd ben ik wel door de poel der wanhoop gekomen; maar laat mij u dit zeggen, mijnheer, dat het veel gemakkelijker is om door die poel te komen met uw last ván uw schouder, dan met uw last op de schouders. En zo is het. Zalig zijn zij, wiens ogen geheel en alleen op de Gekruisigde zijn. Hoe ouder ik word, hoe zekerder ik hiervan ben, dat wij, als wij vrede willen hebben, op alle manier van ons zelf moeten afzien en alleen de blik op Jezus richten.

30

Had John Bunyan het niet hij het rechte eind? Zeker had hij gelijk; alleen, hij beschreef de dingen zoals het gewoonlijk toegaat. Was de oude vrouw op een dwaalspoor? Nee, zij had volkomen gelijk. Zij beschreef de dingen, zoals het behoort toe te gaan en zoals ik zou wensen, dat het altijd toeging. Nochtans is de bevinding niet altijd gelijk zij behoorde te zijn, en veel van de bevinding der christenen is geen christelijke bevinding. Het is een feit, dat ik bejammer, maar niettegenstaande dat moet erkennen, dat zeer veel mensen, voor zij tot het kruis komen en hun last kwijtraken, verbazend grote omwegen maken, nu eens dit plan en dan weer dat plan opzettende, met slechts zeer weinig gevolg wel is waar, in plaats van rechtstreeks tot Christus te komen zoals zij zijn, om op Hem te zien en terstond licht en leven te ontvangen.


C. H. Spurgeon - wonderen van de Heiland
Deels wel deels niet, zoals ik al schreef kan de weg voor iedereen verschillend zijn, maar ik geloof zeker zoals Spurgeon ook schrijft dat Bunyan de meest gewone weg beschrijft. Waar ik het niet mee eens ben met Spurgeon is dat hij schrijft: Was de oude vrouw op een dwaalspoor? Nee, zij had volkomen gelijk. Zij beschreef de dingen, zoals het behoort toe te gaan en zoals ik zou wensen, dat het altijd toeging.
Want ik geloof niet dat die weg van die oude visvrouw de gewone weg is van Gods volk, die vind ik wel terug in de Christenreis van Bunyan.
Het deed me wel zeer dat die oude visvrouw Envangelist als een 'melk- en water-prediker' neerzet, komt mij niet zeer liefdevol over, het zou toch meer moeten zijn: ik ben een vriend ik ben een metgezel enz.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door samanthi »

Opvallend is wel dat ik in de Bijbel lees: Wat moet ik doen? Geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden, of gered worden, voor het ochtend was, was het hele gezin aan God gelovig...
Levi zat op de plaats delict, Jezus zegt volg Mij en hij opstaande is Hem gevolgd.

De drieduizend met Pinksteren: Handelingen 2

37 En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders? 38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.


Geen ingewikkelde constructie, geen lange weg... alles op één dag, zou de Heere nu anders werken?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door samanthi »

Zie ook
Had John Bunyan het niet hij het rechte eind? Zeker had hij gelijk; alleen, hij beschreef de dingen zoals het gewoonlijk toegaat. Was de oude vrouw op een dwaalspoor? Nee, zij had volkomen gelijk. Zij beschreef de dingen, zoals het behoort toe te gaan en zoals ik zou wensen, dat het altijd toeging. Nochtans is de bevinding niet altijd gelijk zij behoorde te zijn, en veel van de bevinding der christenen is geen christelijke bevinding
Dit geeft te denken...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door Quercus »

samanthi schreef:Opvallend is wel dat ik in de Bijbel lees: Wat moet ik doen? Geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden, of gered worden, voor het ochtend was, was het hele gezin aan God gelovig...
Levi zat op de plaats delict, Jezus zegt volg Mij en hij opstaande is Hem gevolgd.

De drieduizend met Pinksteren: Handelingen 2

37 En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders? 38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.


Geen ingewikkelde constructie, geen lange weg... alles op één dag, zou de Heere nu anders werken?
Wat is geloof?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door samanthi »

Quercus schreef:
samanthi schreef:Opvallend is wel dat ik in de Bijbel lees: Wat moet ik doen? Geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden, of gered worden, voor het ochtend was, was het hele gezin aan God gelovig...
Levi zat op de plaats delict, Jezus zegt volg Mij en hij opstaande is Hem gevolgd.

De drieduizend met Pinksteren: Handelingen 2

37 En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders? 38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.


Geen ingewikkelde constructie, geen lange weg... alles op één dag, zou de Heere nu anders werken?
Wat is geloof?
Ik vraag me af waarom je dit vraagt
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Dus je bent het niet eens met dit onderwijzende stuk van Spurgeon?


Om onze verhandeling nuttig te doen zijn voor velen, wil ik beginnen met op te merken, in de eerste plaats, dat het een onloochenbaar feit is, DAT VELE MENSEN VEEL MOEITE HEBBEN OM TOT CHRISTUS TE KOMEN.

Het is een feit dat niet bestreden kan worden, dat niet allen zo geredelijk komen als deze blinde mannen. Er zijn voorbeelden, in levensbeschrijvingen verhaald - er zijn er ons verscheiden bekend en misschien is het wel met ons zelf het geval geweest - in welke het komen tot Christus een zaak van worsteling, van strijd, van teleurstelling, van lang wachten, en ten laatste een soort van wanhoop was, waardoor wij gedreven werden om te komen. U hebt ongetwijfeld de beschrijving van Bunyan wel eens gelezen, hoe de pelgrims bij de enge poort kwamen. U herinnert u, dat zij door Evangelist werden gewezen op een licht en een poort, en dat zij op zijn aanwijzing die kant opgingen.

Ik heb u wel eens de geschiedenis vertelt van een jonge man in Edinburg, die zeer naarstig was in het spreken tot anderen over de belangen van hun ziel. Zo richtte hij zich op zekere morgen tot een oude visvrouw. En hij begon met tot haar te zeggen: "Gij hebt daar een vrij zware last te dragen."

"Ja," zei zij. Hij vroeg haar vervolgens: "Hebt u wel eens een geestelijke last gevoeld?"

"Ja," zei zij, even rustende, "ik heb de geestelijke last jaren geleden gevoeld, vóór u geboren waart, en ik ben hem kwijt geraakt ook; maar ik ben niet op dezelfde wijze te werk gegaan als de pelgrim van Bunyan."

Onze jonge vriend was grotelijks verwonderd haar zoiets te horen zeggen; hij dacht dat zij zich schromelijk vergiste en verzocht haar daarom zich nader te verklaren. "Nee," zei zij, "toen ik bekommerd was over het heil van mijn ziel hoorde ik een echte evangeliedienaar die tot mij zei, dat ik op het kruis van Christus moest zien. En daar verloor ik mijn last van de zonde. Die ik daar hoorde was niet een van die melk- en water-predikers, gelijk Bunyan's Evangelist."

"Hoe," zei onze jonge vriend, "kunt u dat uitmaken?" "Wel, die Evangelist, toen die de man met zijn last op de rug ontmoette, zei tot hem: ziet u die enge poort?" "Nee," zei hij. "Ziet u dan dat licht?" "Ik geloof het wel."

"Och man," ging zij voort, "hij moest niet over enge poorten of lichten gesproken hebben, maar hij moest gezegd hebben: "Ziet u Jezus Christus hangende aan het kruis? Zie op Hem, en uw last zal u van de schouder vallen. Hij stuurde die man de verkeerde kant uit, toen hij hem naar de enge poort verwees, en het liep nog goed met hem af, want hij was al lang in groot gevaar geweest om in de poel der wanhoop om te komen. Ik zeg u, ik zag dadelijk op het kruis, en weg ging mijn last."

"Wat," zei die jonge man, "bent u de poel der wanhoop in 't geheel niet doorgekomen?"

"O," zei zij, "tal van malen, meer dan ik u wel graag zeggen wil. Maar in 't begin hoorde ik de prediker zeggen: "Zie op Christus," en ik zag op Hem. Na die tijd ben ik wel door de poel der wanhoop gekomen; maar laat mij u dit zeggen, mijnheer, dat het veel gemakkelijker is om door die poel te komen met uw last ván uw schouder, dan met uw last op de schouders. En zo is het. Zalig zijn zij, wiens ogen geheel en alleen op de Gekruisigde zijn. Hoe ouder ik word, hoe zekerder ik hiervan ben, dat wij, als wij vrede willen hebben, op alle manier van ons zelf moeten afzien en alleen de blik op Jezus richten.

Had John Bunyan het niet hij het rechte eind? Zeker had hij gelijk; alleen, hij beschreef de dingen zoals het gewoonlijk toegaat. Was de oude vrouw op een dwaalspoor? Nee, zij had volkomen gelijk. Zij beschreef de dingen, zoals het behoort toe te gaan en zoals ik zou wensen, dat het altijd toeging. Nochtans is de bevinding niet altijd gelijk zij behoorde te zijn, en veel van de bevinding der christenen is geen christelijke bevinding. Het is een feit, dat ik bejammer, maar niettegenstaande dat moet erkennen, dat zeer veel mensen, voor zij tot het kruis komen en hun last kwijtraken, verbazend grote omwegen maken, nu eens dit plan en dan weer dat plan opzettende, met slechts zeer weinig gevolg wel is waar, in plaats van rechtstreeks tot Christus te komen zoals zij zijn, om op Hem te zien en terstond licht en leven te ontvangen.

C. H. Spurgeon - wonderen van de Heiland
Wat is dit treffend beschreven!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door Quercus »

samanthi schreef:
Quercus schreef:
samanthi schreef:Opvallend is wel dat ik in de Bijbel lees: Wat moet ik doen? Geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden, of gered worden, voor het ochtend was, was het hele gezin aan God gelovig...
Levi zat op de plaats delict, Jezus zegt volg Mij en hij opstaande is Hem gevolgd.

De drieduizend met Pinksteren: Handelingen 2

37 En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders? 38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.


Geen ingewikkelde constructie, geen lange weg... alles op één dag, zou de Heere nu anders werken?
Wat is geloof?
Ik vraag me af waarom je dit vraagt
Zeer eenvoudig. Omdat ik daar zelf het antwoord niet op heb. Geen ingewikkelde lange constructie zeg je. Hoe is het dan wel? Kunnen wij onszelf ertoe brengen te geloven? Weten we niet pas achteraf of de weg (ingewikkeld of niet) Gods weg is geweest? Hoe kunnen we dan iets zeggen over hoe het "behoort toe te gaan" zoals in bovenstaande stukje van Spurgeon te lezen is? Ik bedoel absoluut niet iets als onwaar te bestempelen, maar het levert wel wat vragen op.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door samanthi »

Quercus schreef:
samanthi schreef:
Quercus schreef:
samanthi schreef:Opvallend is wel dat ik in de Bijbel lees: Wat moet ik doen? Geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden, of gered worden, voor het ochtend was, was het hele gezin aan God gelovig...
Levi zat op de plaats delict, Jezus zegt volg Mij en hij opstaande is Hem gevolgd.

De drieduizend met Pinksteren: Handelingen 2

37 En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders? 38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.


Geen ingewikkelde constructie, geen lange weg... alles op één dag, zou de Heere nu anders werken?
Wat is geloof?
Ik vraag me af waarom je dit vraagt
Zeer eenvoudig. Omdat ik daar zelf het antwoord niet op heb. Geen ingewikkelde lange constructie zeg je. Hoe is het dan wel? Kunnen wij onszelf ertoe brengen te geloven? Weten we niet pas achteraf of de weg (ingewikkeld of niet) Gods weg is geweest? Hoe kunnen we dan iets zeggen over hoe het "behoort toe te gaan" zoals in bovenstaande stukje van Spurgeon te lezen is? Ik bedoel absoluut niet iets als onwaar te bestempelen, maar het levert wel wat vragen op.
Je kunt zeggen dat het zo behoort te gaan, omdat het zo in de Bijbel staat, wij kunnen alleen geloven als God je levend heeft gemaakt, daarnaast geeft God Zijn Woord en de prediking, daar roept Hij op tot bekering en geloof, als je Zijn Woord ongehoorzaam blijft, zul je in je verderf blijven.

Geloof, zoals dit in de Bijbel beschreven wordt, is je helemaal toevertrouwen aan de Heere Jezus.

DL hoofdstuk 3 par 17 zondag 7 vr en ant 21
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door DDD »

Ik denk dat Spurgeon wijze woorden spreekt.

Het gevaar van een concentratie op bevinding die niet schriftuurlijk genormeerd wordt, is dat het van nature ongelovige hart model gaat staan voor de manier waarop God zijn volk bekeert. Dat is echter het paard achter de wagen spannen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door -DIA- »

Misschien mogen voorzichtig opmerken dat degenen die zich het meest tegen een 'tunnelvisie' van ds. Hoogerland verzetten, veelal dezelfde zijn die ook bij "slapeloosheid" verwarring brachten. Dit ligt in feite in dezelfde lijn: Wat sommigen (in navolging van o.a. ds. P. Blok) soms een beetje schamper "de oude waarheid" of "het oude volk" noemen? Ik kan me niet aan deze indruk ontrekken. Wellicht dat er mensen zijn die dit ook herkennen?"
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Misschien mogen voorzichtig opmerken dat degenen die zich het meest tegen een 'tunnelvisie' van ds. Hoogerland verzetten, veelal dezelfde zijn die ook bij "slapeloosheid" verwarring brachten. Dit ligt in feite in dezelfde lijn: Wat sommigen (in navolging van o.a. ds. P. Blok) soms een beetje schamper "de oude waarheid" of "het oude volk" noemen? Ik kan me niet aan deze indruk ontrekken. Wellicht dat er mensen zijn die dit ook herkennen?"
Ik zie er niet zoveel in om door diverse topics heen negatieve lijnen over mensen gaan laten lopen DIA. Ik zou het dus niet eens voorzichtig opmerken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Misschien mogen voorzichtig opmerken dat degenen die zich het meest tegen een 'tunnelvisie' van ds. Hoogerland verzetten, veelal dezelfde zijn die ook bij "slapeloosheid" verwarring brachten. Dit ligt in feite in dezelfde lijn: Wat sommigen (in navolging van o.a. ds. P. Blok) soms een beetje schamper "de oude waarheid" of "het oude volk" noemen? Ik kan me niet aan deze indruk ontrekken. Wellicht dat er mensen zijn die dit ook herkennen?"
Ik zie er niet zoveel in om door diverse topics heen negatieve lijnen over mensen gaan laten lopen DIA. Ik zou het dus niet eens voorzichtig opmerken.
Altijd voorzichtig zijn is goed. Maar het is ook niet verkeerd om de zaken een beetje in hun verband proberen te zien. En de tijd die we samen beleven proberen wat te doorgronden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Misschien mogen voorzichtig opmerken dat degenen die zich het meest tegen een 'tunnelvisie' van ds. Hoogerland verzetten, veelal dezelfde zijn die ook bij "slapeloosheid" verwarring brachten. Dit ligt in feite in dezelfde lijn: Wat sommigen (in navolging van o.a. ds. P. Blok) soms een beetje schamper "de oude waarheid" of "het oude volk" noemen? Ik kan me niet aan deze indruk ontrekken. Wellicht dat er mensen zijn die dit ook herkennen?"
Ik zie er niet zoveel in om door diverse topics heen negatieve lijnen over mensen gaan laten lopen DIA. Ik zou het dus niet eens voorzichtig opmerken.
Altijd voorzichtig zijn is goed. Maar het is ook niet verkeerd om de zaken een beetje in hun verband proberen te zien. En de tijd die we samen beleven proberen wat te doorgronden.
Zeker. Maar misschien wel goed om die tijd wat los van personen te zien. Persoonlijke verbanden leggen, gaat uiteindelijk altijd gedoe opleveren is de ervaring.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heidelbergse Catechismus - kennis van ellende (Uit boekje ds. Hoogerland)

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Misschien mogen voorzichtig opmerken dat degenen die zich het meest tegen een 'tunnelvisie' van ds. Hoogerland verzetten, veelal dezelfde zijn die ook bij "slapeloosheid" verwarring brachten. Dit ligt in feite in dezelfde lijn: Wat sommigen (in navolging van o.a. ds. P. Blok) soms een beetje schamper "de oude waarheid" of "het oude volk" noemen? Ik kan me niet aan deze indruk ontrekken. Wellicht dat er mensen zijn die dit ook herkennen?"
Ik zie er niet zoveel in om door diverse topics heen negatieve lijnen over mensen gaan laten lopen DIA. Ik zou het dus niet eens voorzichtig opmerken.
Altijd voorzichtig zijn is goed. Maar het is ook niet verkeerd om de zaken een beetje in hun verband proberen te zien. En de tijd die we samen beleven proberen wat te doorgronden.
Zeker. Maar misschien wel goed om die tijd wat los van personen te zien. Persoonlijke verbanden leggen, gaat uiteindelijk altijd gedoe opleveren is de ervaring.
En ja, dat proberen we te omzeilen door zaken onbenoemd te laten. Misschien is wel goed, maar minder duidelijk. De strijd blijft er toch wel om.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie