Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
crossmountain schreef:
-DIA- schreef:Overeenkomsten...
Wat bindt ons?
Over scheidingen moeten we, zo lijkt het, maar niet praten, maar het is wel een feit dat er ook zaken zijn die ons scheiden, en dat is de ellende, die helaas niet altijd als ellende wordt doorzien en doorleefd.

Er zijn nu eenmaal zaken die scheiden die we niet behoeven te verdoezelen, want dat heeft de buitenstaander ook meteen wel door.
Overeenkomsten liggen, volgens mijn waarneming, nu meer op ethisch vlak dan op het geestelijke vlak.
Er zijn overeenkomsten, maar de kloof onderling groeit, en dat komt van binnenuit. Er is een meer progressieve groep, die vernieuwingen doorvoert. Dit baart zorg. Kijk eens naar de ontwikkelingen in de Chr. Geref. Kerken. Veranderingen, lijken doorgevoerd te moeten worden. Waarom? Om de liefde en eenheid te bevorderen? Ik kan dat helaas niet zo waarnemen.

Zomaar een paar opmerkingen. Soms zijn er duidelijke verschillen, soms zijn er verschillen die gemaakt worden, maar er zijn ook meer wezenlijke verschillen die moeilijk op een breed forum als dit benoemd kunnen worden.
@ Dia. Wat jammer dat je nu 10 punten van scheiding opnoemt, terwijl de intentie van de vraagsteller zo oprecht is:

1. Over scheidingen mag niet meer gepraat worden.
2. Zaken als ellende worden niet meer als ellende gezien en doorleeft.
3. Er zijn nu eenmaal zaken die scheiden die we niet behoeven te verdoezelen, want dat heeft de buitenstaander ook meteen wel door.
4. Geen overeenkomsten op geestelijk vlak.
5. De kloof onderling groeit.
6. De groei van die kloof komt van binnenuit.
7. Er is een meer progressieve groep, die vernieuwingen doorvoert. Dit baart zorg.
8. Kijk eens naar de ontwikkelingen in de Chr. Geref. Kerken.
9. Veranderingen, lijken doorgevoerd te moeten worden.
10. Het lijkt of veranderingen er zijn om de liefde en eenheid te bevorderen, ik kan dat helaas niet zo waarnemen.
Noem nu eens 10 punten van overeenkomst dan wordt het duidelijker tegenover de verschillen. Er zijn zeker overeenkomsten. Maar ik zie nu eenmaal veel wat scheidt. Kan er niets aan doen dat ik dat zie.
Hopelijk kunt u er 20 positieve punten van overeenkomst naast zetten? Dan slaat de balans in positieve zijde door.
Wat een onzin. De vraag van de topicstarter was overeenstemmende punten te noemen. Jij noemt negatieve punten en verwacht dat een ander er dan iets positiefs tegenover zet. Reageer dan gewoon niet in dit topic als je alleen maar negatief kunt denken.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Zeeuw »

sputnik schreef:Omdat bijna elke forum draad waar een van de kerken binnen de gereformeerde gezindte genoemd wordt ontaard in een discussie over de verschillen en "fouten" die in het verleden gemaakt zijn, hierbij een draadje over de positieve overeenkomsten tussen de kerken.

Waar vinden 'we' elkaar in?
In het eenzijdig Godswerk. De onmacht, maar wel de opdracht voor de mens tot bekering. De barmhartigheid van God voor zondaren, maar ook zijn rechtvaardigheid voor zondaren die zich niet willen bekeken. Ik denk dat we elkaar ook vinden in het spanningsveld dat hiermee mee komt.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:]want in de kerken waar zgn systematische (mis)vorming van het theologisch denken wordt vormgegeven hebben de nieuwe theologen meer zeggenschap kennelijk dan oude theologen die het bij de eenvoudige bijbelse leer willen houden. Of bij de Schrift willen houden. Dat die modernere theologen de wetenschap onder het mom van bijv autoriteitsdenken boven de Schrift stellen, wordt gemakshalve vergeten. Maar heeft wel met het "academisch denkniveau " te maken. Met het gevolg dat o.a. de evolutie etc voor waarheid wordt gehouden. Gelukkig zijn er in de huidige tijd ook theologen die wel op het Bijbelse spoor blijven. Alleen worden die doir de "academisch gevormde " mensheid niet serieus genomen.
Jij bent gewoon één van de velen die niet willen begrijpen waarom voortdurend systematisch theologisch denken op academisch niveau belangrijk is. Het is een religieuze traditie die is gegroeid vanaf het moment van instelling van het priesterschap tot aan de huidige dag. De zogenaamde oudvaders die door de meesten bewonderd worden, deden niet anders. Het waren academisch gevormde theologen die voortborduurden op theologische inzichten van het voorgaande geslacht.

Waar jij voor pleit is 200 - 300 jaar gereformeerd theologisch denken terzijde schuiven.
Nee waar ik op reageer is dat een deel van theologen die zich tot de gereformeerde gezindte rekenen, zo onder de indruk is van alles wat maar in hun ogen academisch ruikt. Ze een diepe buiging maken voor het begrip autoriteitsbeginsel. En alles wat dat niet doet. Die niet de wetenschap als eindwoord hebben niet academisch verantwoordelijke theologie vinden bedrijven...

Als de zgn academische wetenschap bijv. zegt dat het evolutinistisch ontstaan van de aarde waarschijnlijker is dan de schepping. Gaan die zgn moderne gereformeerde theologen of de zesdaagse schepping helemaal terzijde schuiven of zich in alle bochten wringen om het inpasbaar te maken. En zij (inderdaad wel degelijk academisch geschoolde theologen die niet zo onder de indruk zijn van die academische wetenschap ) worden op zijn hoogst een beetje meewarig aangekeken. Daar reageerde ik op. Of kijk hoe een deel van zij die zich tot de gereformeerde gezindte rekenen als gevolg van het autoriteitsbeginsel het dramatische daar moet alles voor wijken klimaattheologie onderdeel maken. En die moderne theologen van de gereformeerde gezindte hebben (voor een deel) inderdaad geen voorliefde voor oudvaders (meer). Terwijl een theoloog die academisch geschoold is, maar niet geschoold voor het buigen voor de wetenschap, wel degelijk ook kritisch de oudvaders naast de Schrift zullen leggen, maar wat Bijbels is niet weg zullen gooien. En niet als een blind paard achter de evolutie of klimaat aanhollen.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 24 jan 2020, 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
sputnik schreef:Omdat bijna elke forum draad waar een van de kerken binnen de gereformeerde gezindte genoemd wordt ontaard in een discussie over de verschillen en "fouten" die in het verleden gemaakt zijn, hierbij een draadje over de positieve overeenkomsten tussen de kerken.

Waar vinden 'we' elkaar in?
In het eenzijdig Godswerk. De onmacht, maar wel de opdracht voor de mens tot bekering. De barmhartigheid van God voor zondaren, maar ook zijn rechtvaardigheid voor zondaren die zich niet willen bekeken. Ik denk dat we elkaar ook vinden in het spanningsveld dat hiermee mee komt.
Daar hebben we hetzelfde. Dit belijden we allen, maar het is vreselijk moeilijk, zelfs ondoenlijk om deze samenvatting uit te werken, en daar komt het toch op aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
sputnik schreef:Omdat bijna elke forum draad waar een van de kerken binnen de gereformeerde gezindte genoemd wordt ontaard in een discussie over de verschillen en "fouten" die in het verleden gemaakt zijn, hierbij een draadje over de positieve overeenkomsten tussen de kerken.

Waar vinden 'we' elkaar in?
In het eenzijdig Godswerk. De onmacht, maar wel de opdracht voor de mens tot bekering. De barmhartigheid van God voor zondaren, maar ook zijn rechtvaardigheid voor zondaren die zich niet willen bekeken. Ik denk dat we elkaar ook vinden in het spanningsveld dat hiermee mee komt.
Daar hebben we hetzelfde. Dit belijden we allen, maar het is vreselijk moeilijk, zelfs ondoenlijk om deze samenvatting uit te werken, en daar komt het toch op aan.
Dan moeten we deze samenvatting maar niet uitwerken. Wij zondaren willen niet dat de Heere koning over ons leven zal zijn. Maar Hij wil wel zondaren bekeren door de kracht van Zijn Heilige Geest. En daarom mogen we Hem blijven aanlopen/bidden/vragen/smeken.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
sputnik schreef:Omdat bijna elke forum draad waar een van de kerken binnen de gereformeerde gezindte genoemd wordt ontaard in een discussie over de verschillen en "fouten" die in het verleden gemaakt zijn, hierbij een draadje over de positieve overeenkomsten tussen de kerken.

Waar vinden 'we' elkaar in?
In het eenzijdig Godswerk. De onmacht, maar wel de opdracht voor de mens tot bekering. De barmhartigheid van God voor zondaren, maar ook zijn rechtvaardigheid voor zondaren die zich niet willen bekeken. Ik denk dat we elkaar ook vinden in het spanningsveld dat hiermee mee komt.
Daar hebben we hetzelfde. Dit belijden we allen, maar het is vreselijk moeilijk, zelfs ondoenlijk om deze samenvatting uit te werken, en daar komt het toch op aan.
De overeenkomst is dat de gehele mens er tussenuit moet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:God verkiest, de Geest wederbaart, de Heere Jezus heeft de prijs betaald er hoeft niet meer bij.
Maar dat moeten niet uitwerken. Dan komen de verschillen wel openbaar, en fel ook!
Zo kun je het natuurlijk zeggen, maar dat is wel heel erg summier. Het gaat niet over de uiterlijke belijdenis alleen, maar ook over de innerlijke verbondenheid: Ziet, hoe lief ze elkander hebben.
Dit is, neem ik aan, wat de gereformeerde gezindte bindt, natuurlijk zijn er mensen die de Heere een goede levenstijl, een berg zondekennis, een bijzondere beleving, een strak leven, een leven in christelijke vrijheid oid willen aanbieden, maar de Heere werkt alles Zelf en maakt een zondaar gewillig en brengt hen Zelf op de knieën als een boervaardige zondaar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: De uitspraak ging niet over de hoeveelheid aandacht, maar over het geliefd zijn.
Hoe geliefder, hoe meer aandacht, niet waar? Of misschien een gebrek aan liefde voor hedendaagse denkers?
Precies, het gebrek aan aandacht voor degenen die van belang waren voor de Kerk in Nederland, tekent duidelijk dat men los is van de gereformeerde wortels, met alle gevolgen van dien.

Als hedendaagse denkers niet voortbouwen het werk van hun voorgangers, in liefde en eerbied voor Gods Woord, bijvoorbeeld, dan moeten ze wel aandacht krijgen, maar geen liefde.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: De uitspraak ging niet over de hoeveelheid aandacht, maar over het geliefd zijn.
Hoe geliefder, hoe meer aandacht, niet waar? Of misschien een gebrek aan liefde voor hedendaagse denkers?
Precies, het gebrek aan aandacht voor degenen die van belang waren voor de Kerk in Nederland, tekent duidelijk dat men los is van de gereformeerde wortels, met alle gevolgen van dien.

Als hedendaagse denkers niet voortbouwen het werk van hun voorgangers, in liefde en eerbied voor Gods Woord, bijvoorbeeld, dan moeten ze wel aandacht krijgen, maar geen liefde.
Grotendeels eens. Al ben ik het niet eens met je laatste 3 woorden. Ik zou dan zeggen dat we ze in liefde moeten onderwijzen. De liefde tot Christus moet dringen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Adagio »

De geschiedenis leert, dat de mens niets leert van de geschiedenis. Onderstaand 'strijdlied' kwam ik nog ergens tegen. Met de inhoud ben ik het wel eens, niet met de karikatuur.
Bevindingswerken zijn maar losse gronden,
En nooit een vastheid voor de geest.
Wie heeft het beter uitgevonden,
Zodat niemand raakt bevreesd?

't Geloof historisch voorgehouwen.
En dan 't gebod om te vertrouwen,
Dat dit waarachtig is geschied.
Wees dan gerust, wilt vrolijk leven.
Want al uw schuld is u vergeven,
En Adams schuld, die raakt u niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: De uitspraak ging niet over de hoeveelheid aandacht, maar over het geliefd zijn.
Hoe geliefder, hoe meer aandacht, niet waar? Of misschien een gebrek aan liefde voor hedendaagse denkers?
Precies, het gebrek aan aandacht voor degenen die van belang waren voor de Kerk in Nederland, tekent duidelijk dat men los is van de gereformeerde wortels, met alle gevolgen van dien.

Als hedendaagse denkers niet voortbouwen het werk van hun voorgangers, in liefde en eerbied voor Gods Woord, bijvoorbeeld, dan moeten ze wel aandacht krijgen, maar geen liefde.
Ik geloof dat dit de spijker op zijn kop is.
Maar een weg terug is van ons uit veel moeilijker, zelfs onmogelijk.
En... wie zal wie de schuld kunnen geven.
Als we het belijden moet het ook innerlijk waar zijn:
Wij hebben God op het hoogst midaan
en wij zijn van het heilspoor afgegaan,
wij en onze vaderen tevens,
en verder.

Niets is moeilijker en onmogelijker voor een mens om in de schuld te komen.
Dat is genade, de een onderdoen voor de ander, en de ander uitnemender achten dan jezelf
Ik denk dat dit het is. Wij moeten vernederd worden, en daar wil de natuurlijke mens niet aan.
En toch zeker te weten: Daar ligt het. Verstaan we het?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:God verkiest, de Geest wederbaart, de Heere Jezus heeft de prijs betaald er hoeft niet meer bij.
Maar dat moeten niet uitwerken. Dan komen de verschillen wel openbaar, en fel ook!
Zo kun je het natuurlijk zeggen, maar dat is wel heel erg summier. Het gaat niet over de uiterlijke belijdenis alleen, maar ook over de innerlijke verbondenheid: Ziet, hoe lief ze elkander hebben.
Dit is, neem ik aan, wat de gereformeerde gezindte bindt, natuurlijk zijn er mensen die de Heere een goede levenstijl, een berg zondekennis, een bijzondere beleving, een strak leven, een leven in christelijke vrijheid oid willen aanbieden, maar de Heere werkt alles Zelf en maakt een zondaar gewillig en brengt hen Zelf op de knieën als een boervaardige zondaar.
Ja dat willen we niet, maar de Heere brengt alles mee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

Als ik nu zou vragen: Hoe kom ik er aan? Tja... bovenstaande is waarheid. Maar een waarheid te kennen of te hebben/beleven is naar mijn innerlijk geloven een heel verschil. En dan kun je echt niet met iedereen van dezelfde belijdenis spreken, want dan komt het niet zelden voor dat we beiden in de put vallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Als ik nu zou vragen: Hoe kom ik er aan? Tja... bovenstaande is waarheid. Maar een waarheid te kennen of te hebben/beleven is naar mijn innerlijk geloven een heel verschil. En dan kun je echt niet met iedereen van dezelfde belijdenis spreken, want dan komt het niet zelden voor dat we beiden in de put vallen.
Bij de Heere is alles te krijgen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Als ik nu zou vragen: Hoe kom ik er aan? Tja... bovenstaande is waarheid. Maar een waarheid te kennen of te hebben/beleven is naar mijn innerlijk geloven een heel verschil. En dan kun je echt niet met iedereen van dezelfde belijdenis spreken, want dan komt het niet zelden voor dat we beiden in de put vallen.
Hoe je er aan komt staat ook in de Bijbel.
Bid en werkt.
Bekeerd u en geloof het evangelie.
Geloof en vertrouw in God.
Klopt en u wordt open gedaan.

Kunnen we dat zelf? Nee, gelukkig niet want dan komt er niks van terecht.

Maar God verhoort wel op het gebed, niet om maar op. Hij heeft nog nooit een bidder laten staan.
En daar mag 100% op vertrouwd worden.
Plaats reactie