Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door merel »

Prima, dat je het niet gelooft @ Bezorgd en je gelijk probeert te halen met het doorpluizen van de internetsite. Ik geef door wat uit gesprekken met vrienden komt en wat ik zie/hoor van de kinderkampen van onze kinderen. Ik ben zelf nooit in hun diensten geweest.

Wellicht is de spraakverwarring ontstaan door het begrip 'oudvaders'. Zij vertelden ons dat er geen nieuwe preken meer geschreven mogen worden, omdat deze niet meer op de juiste wijze geïnspireerd zouden zijn door de HG. De preken zijn geschreven door de eerste ouderlingen/voorgangers van deze kerk en worden herlezen. Zij noemen dit ook oudvaders.
Laatst gewijzigd door merel op 27 jan 2020, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door merel »

Zonnebloem schreef:Misschien bedoelt ze de Hersteld Apostolische Zendinggemeente
:bobo Ja, ik ben inderdaad woordblind en weet niet over welke gemeente ik het heb
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Geytenbeekje »

Nou ja, weet je, laat maar.
Fijn dat ze elke zondag een Bijbelse Boodschap horen, ja goed wie dat ook geeft doet er dan ook niet toe
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef:

Bij AG worden GEEN preken van oudvaders gelezen. 100% zeker.

Invulling eredienst bij het AG: In de erediensten voeden we ons religieus gevoel en staan we stil bij wat dat betekent voor de dagelijkse praktijk.

De voorganger (geestelijk verzorger, m/v) spreekt vanuit eigen ervaringen en inzichten. Hij speelt in op wat er leeft in de gemeenschap en in de samenleving. De weekbrief, een door de apostel geschreven actuele overdenking, staat in de eredienst centraal. Er is veel afwisseling tussen gesproken woord, overdenking, rituelen, zang en muziek
https://www.apgen.nl/over-ons/erediensten-en-rituelen/


Vasthoudendheid is een goede eigenschap Merel ;) , maar hier zit je echt mis.
Nogal een aanmatigende reactie. Merel vergist zich op zijn minst volgens jou, maar eigenlijk zeg je dat ze liegt.

Hoe kun jij op basis van een website concluderen dat er geen oudvaders worden gelezen, etc.?

Zoals in mijn eerdere reacties staat, ik ken ook mensen die lid zijn van dit genootschap en weet wat ze voorstaan.
Een oom van mij is ook voorganger / oudste / geestelijk verzorger in die gemeenschap geweest.
Ten diepste heeft men niets met het christelijke geloof.
Nu zijn ze meer transparant. Vroeger was het AG veel meer besloten en had het zelfs iets weg van een sekte.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:Prima, dat je het niet gelooft @ Bezorgd en je gelijk probeert te halen met het doorpluizen van de internetsite. Ik geef door wat uit gesprekken met vrienden komt en wat ik zie/hoor van de kinderkampen van onze kinderen.
Over welke gemeente in welke plaats heb je het dan?
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door merel »

Zij gaan naar diensten die gehouden worden in de regio, omdat er niet vaak meer diensten zijn ( volgens mij eens in de 2 maanden). Er zijn bij mijn weten nog maar een paar kerken van het AG in Nederland en dan vaak in de grote steden zoals Rotterdam, Den Haag en volgens mij ook Amersfoort.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:Zij gaan naar diensten die gehouden worden in de regio, omdat er niet vaak meer diensten zijn ( volgens mij eens in de 2 maanden). Er zijn bij mijn weten nog maar een paar kerken van het AG in Nederland en dan vaak in de grote steden zoals Rotterdam, Den Haag en volgens mij ook Amersfoort.

Sorry, nog maar eens de website. Er zijn nog heel wat locaties. 69 : https://www.apgen.nl/locaties/
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door samanthi »

Oordelen over andere kerken tja dat zit in ons bloed, toch komen er weleens mensen naar voren die openlijk bekennen dat ze verrast waren...

https://cip.nl/48599-oordelen-was-een-g ... mijn-leven
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
merel schreef:Zij gaan naar diensten die gehouden worden in de regio, omdat er niet vaak meer diensten zijn ( volgens mij eens in de 2 maanden). Er zijn bij mijn weten nog maar een paar kerken van het AG in Nederland en dan vaak in de grote steden zoals Rotterdam, Den Haag en volgens mij ook Amersfoort.

Sorry, nog maar eens de website. Er zijn nog heel wat locaties. 69 : https://www.apgen.nl/locaties/
Interessant:
Rondgang
Met de rondgang leg je je nieuwe voornemens vast die tijdens de dienst zijn ontstaan. Ter bevestiging krijg je een in wijn gedoopte ouwel. Iedereen kan aan de rondgang deelnemen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef:
merel schreef:Zij gaan naar diensten die gehouden worden in de regio, omdat er niet vaak meer diensten zijn ( volgens mij eens in de 2 maanden). Er zijn bij mijn weten nog maar een paar kerken van het AG in Nederland en dan vaak in de grote steden zoals Rotterdam, Den Haag en volgens mij ook Amersfoort.

Sorry, nog maar eens de website. Er zijn nog heel wat locaties. 69 : https://www.apgen.nl/locaties/
En welk nut dient dit gedoe?
Stel, Merel vergist zich, welke schade wordt er dan geleden door dat niet te corrigeren? Hangt iemands leven ervan af?
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:
Bezorgd schreef:
merel schreef:Zij gaan naar diensten die gehouden worden in de regio, omdat er niet vaak meer diensten zijn ( volgens mij eens in de 2 maanden). Er zijn bij mijn weten nog maar een paar kerken van het AG in Nederland en dan vaak in de grote steden zoals Rotterdam, Den Haag en volgens mij ook Amersfoort.

Sorry, nog maar eens de website. Er zijn nog heel wat locaties. 69 : https://www.apgen.nl/locaties/
En welk nut dient dit gedoe?
Stel, Merel vergist zich, welke schade wordt er dan geleden door dat niet te corrigeren? Hangt iemands leven ervan af?
Gelukkig niet.
Maar in een gesprek met bewijzen zou je dingen gewoon toe moeten kunnen geven. Toch?
Geen fakenews verspreiden in ieder geval.

Het doet me vooral wat omdat er geschetst werd dat het AG bijna tot de gereformeerde gezindte zou behoren.
Terwijl het niet meer is dan een surrogaat godsdienst die niet meer is dan een beetje lief doen voor elkaar en alles mag en bij de dood is het afgelopen, en leeft de dode op zijn best 'in ons voort'
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Mannetje »

Ik ben nog geheel niet overtuigd dat de kennissen van Merel niet naar het Apostolisch Genootschap gaan. Of alle details kloppen weet ik niet, maar ik snap werkelijk niet waarom er zo veel woorden aan een compleet onbelangrijk detail gewijd moeten worden.
En dan nog grote woorden als "bewijzen" …

Mijn verzoek: stop ermee en doe het niet weer.

PS. ik zie dat je je bericht wat hebt aangevuld: natuurlijk moeten we geen reclame voor het AG gaan maken, maar dat idee kreeg ik niet van Merel.
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:Ik ben nog geheel niet overtuigd dat de kennissen van Merel niet naar het Apostolisch Genootschap gaan. Of alle details kloppen weet ik niet, maar ik snap werkelijk niet waarom er zo veel woorden aan een compleet onbelangrijk detail gewijd moeten worden.
En dan nog grote woorden als "bewijzen" …

Mijn verzoek: stop ermee en doe het niet weer.

PS. ik zie dat je je bericht wat hebt aangevuld: natuurlijk moeten we geen reclame voor het AG gaan maken, maar dat idee kreeg ik niet van Merel.

Het begon met deze berichten:
merel schreef:
Geytenbeekje schreef:3FVE, Kinderdoop, Een bepaalde kijk hoe je in het leven staat.
Psalmen 1773, SV
liefde voor oudvaders (alhoewel meer geprezen dan gelezen)
Vrienden van ons zijn lid van het Apostolisch Genootschap en dit zijn inderdaad alle punten waar zij ook achterstaan. Zij lezen alleen preken van oudvaders, gebruiken de SV, zingen alleen oude berijming psalmen etc. Toch vallen zij qua kerk niet binnen de gereformeerde gezindte :).
Ik denk dat de vraag moet zijn ; 'wat zijn de overeenkomsten van christenen?
merel schreef:Ja, een van beiden kwam van buiten de kerk, is daar gedoopt, staan dichter bij de gereformeerde gezindte dan vaak gedacht wordt. Hoofdbedekking is daar volkomen normaal, ook weigering van de sacramenten bij scheiding ed. Aan de andere kant zijn zij vrijer in hun opvattingen dan de gereformeerde gezindte.
Het apostolisch genootschap heeft weinig kerkdiensten, omdat alleen ouderlingen die aangewezen zijn door de oprichters van deze kerk preken mogen lezen en de sacramenten mogen bedienen ( het houdt dus binnen 100 jaar op te bestaan). Aan de leden wordt aangeraden om binnen de gemeente waar zij wonen een andere kerk te zoeken voor de overige diensten.

Het lijkt me goed dat het dan weersproken wordt.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
merel schreef:Zij gaan naar diensten die gehouden worden in de regio, omdat er niet vaak meer diensten zijn ( volgens mij eens in de 2 maanden). Er zijn bij mijn weten nog maar een paar kerken van het AG in Nederland en dan vaak in de grote steden zoals Rotterdam, Den Haag en volgens mij ook Amersfoort.

Sorry, nog maar eens de website. Er zijn nog heel wat locaties. 69 : https://www.apgen.nl/locaties/
Interessant:
Rondgang
Met de rondgang leg je je nieuwe voornemens vast die tijdens de dienst zijn ontstaan. Ter bevestiging krijg je een in wijn gedoopte ouwel. Iedereen kan aan de rondgang deelnemen.
Dat klopt al niet. Ik vernam dat onze vrienden hun broer en zwager hadden verzocht om niet deel te nemen aan dit sacrament tijdens de doopdienst van hun zoon, omdat hij gescheiden was. Dat werd geaccepteerd en als normaal gezien
Bezorgd schreef:
Mannetje schreef:
Bezorgd schreef:
merel schreef:Zij gaan naar diensten die gehouden worden in de regio, omdat er niet vaak meer diensten zijn ( volgens mij eens in de 2 maanden). Er zijn bij mijn weten nog maar een paar kerken van het AG in Nederland en dan vaak in de grote steden zoals Rotterdam, Den Haag en volgens mij ook Amersfoort.

Sorry, nog maar eens de website. Er zijn nog heel wat locaties. 69 : https://www.apgen.nl/locaties/
En welk nut dient dit gedoe?
Stel, Merel vergist zich, welke schade wordt er dan geleden door dat niet te corrigeren? Hangt iemands leven ervan af?
Gelukkig niet.
Maar in een gesprek met bewijzen zou je dingen gewoon toe moeten kunnen geven. Toch?
Geen fakenews verspreiden in ieder geval.

Het doet me vooral wat omdat er geschetst werd dat het AG bijna tot de gereformeerde gezindte zou behoren.
Terwijl het niet meer is dan een surrogaat godsdienst die niet meer is dan een beetje lief doen voor elkaar en alles mag en bij de dood is het afgelopen, en leeft de dode op zijn best 'in ons voort'
Ik verspreid geen fake news en jouw laatste zin klopt ook niet. Zij geloven wel degelijk in een hemel en een hel
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
Mannetje schreef:Ik ben nog geheel niet overtuigd dat de kennissen van Merel niet naar het Apostolisch Genootschap gaan. Of alle details kloppen weet ik niet, maar ik snap werkelijk niet waarom er zo veel woorden aan een compleet onbelangrijk detail gewijd moeten worden.
En dan nog grote woorden als "bewijzen" …

Mijn verzoek: stop ermee en doe het niet weer.

PS. ik zie dat je je bericht wat hebt aangevuld: natuurlijk moeten we geen reclame voor het AG gaan maken, maar dat idee kreeg ik niet van Merel.

Het begon met deze berichten:
merel schreef:
Geytenbeekje schreef:3FVE, Kinderdoop, Een bepaalde kijk hoe je in het leven staat.
Psalmen 1773, SV
liefde voor oudvaders (alhoewel meer geprezen dan gelezen)
Vrienden van ons zijn lid van het Apostolisch Genootschap en dit zijn inderdaad alle punten waar zij ook achterstaan. Zij lezen alleen preken van oudvaders, gebruiken de SV, zingen alleen oude berijming psalmen etc. Toch vallen zij qua kerk niet binnen de gereformeerde gezindte :).
Ik denk dat de vraag moet zijn ; 'wat zijn de overeenkomsten van christenen?
merel schreef:Ja, een van beiden kwam van buiten de kerk, is daar gedoopt, staan dichter bij de gereformeerde gezindte dan vaak gedacht wordt. Hoofdbedekking is daar volkomen normaal, ook weigering van de sacramenten bij scheiding ed. Aan de andere kant zijn zij vrijer in hun opvattingen dan de gereformeerde gezindte.
Het apostolisch genootschap heeft weinig kerkdiensten, omdat alleen ouderlingen die aangewezen zijn door de oprichters van deze kerk preken mogen lezen en de sacramenten mogen bedienen ( het houdt dus binnen 100 jaar op te bestaan). Aan de leden wordt aangeraden om binnen de gemeente waar zij wonen een andere kerk te zoeken voor de overige diensten.

Het lijkt me goed dat het dan weersproken wordt.
Ik geef slechts weer wat vrienden van ons geloven binnen deze kerk en heb aangegeven dat dit wellicht dichter bij ons staat dan wij vermoeden. Volgens jou kan dit niet kloppen.
Helaas voor jou klopt het wel wat ik schrijf.

::bye
Laatst gewijzigd door merel op 27 jan 2020, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie