Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Als ik het goed begrijp zijn de oudvaders dus niet geliefd in de kerken waar wel op systematische wijze op academisch niveau het theologisch denken wordt vormgegeven. Dat geeft te denken.
Daar krijgen ze minder aandacht omdat ook aandacht wordt geschonken aan theologen uit het nabije verleden en de huidige tijd.
De uitspraak ging niet over de hoeveelheid aandacht, maar over het geliefd zijn.
-
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef:
Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Als ik het goed begrijp zijn de oudvaders dus niet geliefd in de kerken waar wel op systematische wijze op academisch niveau het theologisch denken wordt vormgegeven. Dat geeft te denken.
Daar krijgen ze minder aandacht omdat ook aandacht wordt geschonken aan theologen uit het nabije verleden en de huidige tijd.
De uitspraak ging niet over de hoeveelheid aandacht, maar over het geliefd zijn.
::tilt
De opmerking van Ambtenaar heeft uiteraard alles met academisch denkniveau te maken.
want in de kerken waar zgn systematische (mis)vorming van het theologisch denken wordt vormgegeven hebben de nieuwe theologen meer zeggenschap kennelijk dan oude theologen die het bij de eenvoudige bijbelse leer willen houden. Of bij de Schrift willen houden. Dat die modernere theologen de wetenschap onder het mom van bijv autoriteitsdenken boven de Schrift stellen, wordt gemakshalve vergeten. Maar heeft wel met het "academisch denkniveau " te maken. Met het gevolg dat o.a. de evolutie etc voor waarheid wordt gehouden. Gelukkig zijn er in de huidige tijd ook theologen die wel op het Bijbelse spoor blijven. Alleen worden die doir de "academisch gevormde " mensheid niet serieus genomen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: De uitspraak ging niet over de hoeveelheid aandacht, maar over het geliefd zijn.
Hoe geliefder, hoe meer aandacht, niet waar? Of misschien een gebrek aan liefde voor hedendaagse denkers?
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 24 jan 2020, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef:]want in de kerken waar zgn systematische (mis)vorming van het theologisch denken wordt vormgegeven hebben de nieuwe theologen meer zeggenschap kennelijk dan oude theologen die het bij de eenvoudige bijbelse leer willen houden. Of bij de Schrift willen houden. Dat die modernere theologen de wetenschap onder het mom van bijv autoriteitsdenken boven de Schrift stellen, wordt gemakshalve vergeten. Maar heeft wel met het "academisch denkniveau " te maken. Met het gevolg dat o.a. de evolutie etc voor waarheid wordt gehouden. Gelukkig zijn er in de huidige tijd ook theologen die wel op het Bijbelse spoor blijven. Alleen worden die doir de "academisch gevormde " mensheid niet serieus genomen.
Jij bent gewoon één van de velen die niet willen begrijpen waarom voortdurend systematisch theologisch denken op academisch niveau belangrijk is. Het is een religieuze traditie die is gegroeid vanaf het moment van instelling van het priesterschap tot aan de huidige dag. De zogenaamde oudvaders die door de meesten bewonderd worden, deden niet anders. Het waren academisch gevormde theologen die voortborduurden op theologische inzichten van het voorgaande geslacht.

Waar jij voor pleit is 200 - 300 jaar gereformeerd theologisch denken terzijde schuiven.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

Overeenkomsten...
Wat bindt ons?
Over scheidingen moeten we, zo lijkt het, maar niet praten, maar het is wel een feit dat er ook zaken zijn die ons scheiden, en dat is de ellende, die helaas niet altijd als ellende wordt doorzien en doorleefd.

Er zijn nu eenmaal zaken die scheiden die we niet behoeven te verdoezelen, want dat heeft de buitenstaander ook meteen wel door.
Overeenkomsten liggen, volgens mijn waarneming, nu meer op ethisch vlak dan op het geestelijke vlak.
Er zijn overeenkomsten, maar de kloof onderling groeit, en dat komt van binnenuit. Er is een meer progressieve groep, die vernieuwingen doorvoert. Dit baart zorg. Kijk eens naar de ontwikkelingen in de Chr. Geref. Kerken. Veranderingen, lijken doorgevoerd te moeten worden. Waarom? Om de liefde en eenheid te bevorderen? Ik kan dat helaas niet zo waarnemen.

Zomaar een paar opmerkingen. Soms zijn er duidelijke verschillen, soms zijn er verschillen die gemaakt worden, maar er zijn ook meer wezenlijke verschillen die moeilijk op een breed forum als dit benoemd kunnen worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door CvdW »

Sommige uitspraken begrijp ik niet.
Neem ds. W.J. op 't Hof, academisch geschoold en de oudvaders zijn zeer geliefd bij hem. Er is geen tegenstelling in deze.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Piet Puk »

Het idee van Sputnik was nog zo goed, maar we moeten helaas vaststellen dat dit nobel streven om overeenkomsten te benoemen na nog geen 1x15 berichten al de prullenbak in kan
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door CvdW »

Mannetje schreef:
Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: liefde voor oudvaders (alhoewel meer geprezen dan gelezen)
Dat geldt slechts voor een deel van de gereformeerde gezindte. Vooral in de kerken waar niet op systematische wijze op academisch niveau het theologisch denken wordt vormgegeven.
Als ik het goed begrijp zijn de oudvaders dus niet geliefd in de kerken waar wel op systematische wijze op academisch niveau het theologisch denken wordt vormgegeven.
Dat geeft te denken.
Ik bemerk helemaal geen liefde voor de oudvaders. De overeenstemming bij GG, GGiN en OGG kun je vinden in de doopvisie.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:Het idee van Sputnik was nog zo goed, maar we moeten helaas vaststellen dat dit nobel streven om overeenkomsten te benoemen na nog geen 1x15 berichten al de prullenbak in kan
Ik kan dat niet anders zien dan dat hier de tijdgeest, de mondige mens aan het woord is. Anders zou dit niet hoeven. Ieder lijkt zijn eigen waarheid te verdedigen, en dat is de grote ellende. Lijkt mij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door samanthi »

God verkiest, de Geest wederbaart, de Heere Jezus heeft de prijs betaald er hoeft niet meer bij.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:God verkiest, de Geest wederbaart, de Heere Jezus heeft de prijs betaald er hoeft niet meer bij.
Maar dat moeten niet uitwerken. Dan komen de verschillen wel openbaar, en fel ook!
Zo kun je het natuurlijk zeggen, maar dat is wel heel erg summier. Het gaat niet over de uiterlijke belijdenis alleen, maar ook over de innerlijke verbondenheid: Ziet, hoe lief ze elkander hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Hollander »

Ik hoop dat we, na God en Gods Woord zelf, elkaar ook kunnen vinden in de Bijbelse verwoording van het geestelijk leven zoals gedicht door McCheyne. De volgende zinnen uiteraard in context van het hele lied.

- Eens was ik een vreemd'ling voor God en mijn hart
- Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt
- Toen vluchtte ik tot Jezus, Hij heeft mij gered
- Ik boog me, en geloofde, en - mijn God sprak mij vrij
- Nu ken ik die waarheid (…) dat Christus alleen mijn gerechtigheid is
- Nu reis ik getroost onder 't heiligend kruis, naar 't erfgoed daarboven, in 't Vaderlijk huis
- "Gestorven voor mij!", zal mijn zwanenlied zijn
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Floppy »

Eén van de overeenkomsten is dat ze hier met elkaar op het refoforum zitten.

Ik denk wel eens: ten diepste zouden we allemaal voor elkaar opkomen, of niet? Hoeveel procent van de forummers zou proberen DIA vrij te krijgen mocht hij om des geloofs wil in het gevang terecht komen? Ik hoop toch 100%.

Al het gekrakeel en gekijf hier is ergens een bewijs van het feit dat we zeer nauw verwant zijn aan elkaar.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door crossmountain »

-DIA- schreef:Overeenkomsten...
Wat bindt ons?
Over scheidingen moeten we, zo lijkt het, maar niet praten, maar het is wel een feit dat er ook zaken zijn die ons scheiden, en dat is de ellende, die helaas niet altijd als ellende wordt doorzien en doorleefd.

Er zijn nu eenmaal zaken die scheiden die we niet behoeven te verdoezelen, want dat heeft de buitenstaander ook meteen wel door.
Overeenkomsten liggen, volgens mijn waarneming, nu meer op ethisch vlak dan op het geestelijke vlak.
Er zijn overeenkomsten, maar de kloof onderling groeit, en dat komt van binnenuit. Er is een meer progressieve groep, die vernieuwingen doorvoert. Dit baart zorg. Kijk eens naar de ontwikkelingen in de Chr. Geref. Kerken. Veranderingen, lijken doorgevoerd te moeten worden. Waarom? Om de liefde en eenheid te bevorderen? Ik kan dat helaas niet zo waarnemen.

Zomaar een paar opmerkingen. Soms zijn er duidelijke verschillen, soms zijn er verschillen die gemaakt worden, maar er zijn ook meer wezenlijke verschillen die moeilijk op een breed forum als dit benoemd kunnen worden.
@ Dia. Wat jammer dat je nu 10 punten van scheiding opnoemt, terwijl de intentie van de vraagsteller zo oprecht is:

1. Over scheidingen mag niet meer gepraat worden.
2. Zaken als ellende worden niet meer als ellende gezien en doorleeft.
3. Er zijn nu eenmaal zaken die scheiden die we niet behoeven te verdoezelen, want dat heeft de buitenstaander ook meteen wel door.
4. Geen overeenkomsten op geestelijk vlak.
5. De kloof onderling groeit.
6. De groei van die kloof komt van binnenuit.
7. Er is een meer progressieve groep, die vernieuwingen doorvoert. Dit baart zorg.
8. Kijk eens naar de ontwikkelingen in de Chr. Geref. Kerken.
9. Veranderingen, lijken doorgevoerd te moeten worden.
10. Het lijkt of veranderingen er zijn om de liefde en eenheid te bevorderen, ik kan dat helaas niet zo waarnemen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

crossmountain schreef:
-DIA- schreef:Overeenkomsten...
Wat bindt ons?
Over scheidingen moeten we, zo lijkt het, maar niet praten, maar het is wel een feit dat er ook zaken zijn die ons scheiden, en dat is de ellende, die helaas niet altijd als ellende wordt doorzien en doorleefd.

Er zijn nu eenmaal zaken die scheiden die we niet behoeven te verdoezelen, want dat heeft de buitenstaander ook meteen wel door.
Overeenkomsten liggen, volgens mijn waarneming, nu meer op ethisch vlak dan op het geestelijke vlak.
Er zijn overeenkomsten, maar de kloof onderling groeit, en dat komt van binnenuit. Er is een meer progressieve groep, die vernieuwingen doorvoert. Dit baart zorg. Kijk eens naar de ontwikkelingen in de Chr. Geref. Kerken. Veranderingen, lijken doorgevoerd te moeten worden. Waarom? Om de liefde en eenheid te bevorderen? Ik kan dat helaas niet zo waarnemen.

Zomaar een paar opmerkingen. Soms zijn er duidelijke verschillen, soms zijn er verschillen die gemaakt worden, maar er zijn ook meer wezenlijke verschillen die moeilijk op een breed forum als dit benoemd kunnen worden.
@ Dia. Wat jammer dat je nu 10 punten van scheiding opnoemt, terwijl de intentie van de vraagsteller zo oprecht is:

1. Over scheidingen mag niet meer gepraat worden.
2. Zaken als ellende worden niet meer als ellende gezien en doorleeft.
3. Er zijn nu eenmaal zaken die scheiden die we niet behoeven te verdoezelen, want dat heeft de buitenstaander ook meteen wel door.
4. Geen overeenkomsten op geestelijk vlak.
5. De kloof onderling groeit.
6. De groei van die kloof komt van binnenuit.
7. Er is een meer progressieve groep, die vernieuwingen doorvoert. Dit baart zorg.
8. Kijk eens naar de ontwikkelingen in de Chr. Geref. Kerken.
9. Veranderingen, lijken doorgevoerd te moeten worden.
10. Het lijkt of veranderingen er zijn om de liefde en eenheid te bevorderen, ik kan dat helaas niet zo waarnemen.
Noem nu eens 10 punten van overeenkomst dan wordt het duidelijker tegenover de verschillen. Er zijn zeker overeenkomsten. Maar ik zie nu eenmaal veel wat scheidt. Kan er niets aan doen dat ik dat zie.
Hopelijk kunt u er 20 positieve punten van overeenkomst naast zetten? Dan slaat de balans in positieve zijde door.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie