Is Tim Keller een calvinist (2)

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door Herman »

Aangezien dit draadje is gesloten, open ik nav de actualiteit een nieuw topic. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 70#p723093

Gisteren is het in het rd een artikel geplaatst van de hand van ds. M. van Sligtenhorst, waarin een kritischer houding ten opzichte van het nieuwe calvinisme gepleit wordt. Een kerkzin daaruit:
Het nieuwe calvinisme is geen calvinisme.
https://www.rd.nl/opinie/nieuwe-calvini ... -1.1591548

Ik vond het verwijt van antinomianisme niet concreet gemaakt, behoudens een verwijt mee te werken aan grote evenementen. Maar dat lijkt me toch wat anders dan een theologisch verwijt dat zij de wet buitenspel zetten.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door Augustienus »

Wat een slecht geschreven en onderbouwd artikel. 'Iedereen kan opzoeken dat ik gelijk heb'. Nu kun je zeker kanttekeningen bij Tim Keller plaatsen, maar er valt tevens veel van hem te leren over hoe het evangelie over is te brengen in deze tijd. Voor John Piper is het verwijt al helemaal onterecht. Ook een dr. P. De Vries, die als kritisch bekend staat, heeft veel waardering voor hem. Natuurlijk is de muziek en omlijsting niet wat wij gewend zijn, maar wie predikanten af schrijft op basis van de culturele invulling van bijeenkomsten mist onderscheidingsvermogen. [knip] Spreek met respect over ambtsdragers s.v.p.
Laatst gewijzigd door Augustienus op 05 sep 2019, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door Herman »

Augustienus schreef:Wat een slecht geschreven en onderbouwd artikel.
Ben je het er niet mee eens? En waarom niet?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door parsifal »

Inderdaad wordt er weinig onderbouwd in het rd stukje. Theologisch gezien staat Keller waarschijnlijk meer in de lijn van Kuijper dan van de Nederlandse oudvaders, maar dat lijkt me nog steeds Calvinisme. Hij put in zijn boeken en lezingen ook wel uit de bronnen van puriteinen, zoals Owen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind de oproep om kritischer te zijn op het New Calvinism terecht. Echter had het artikel van mij zorgvuldiger mogen zijn, zoals het artikel van Carl Trueman meer was (https://www.rd.nl/kerk-religie/trueman- ... -1.1588254).

Voorbeelden:
* De kwestie Joshua Harris: ik kan ook klassiek gereformeerden en bevindelijke predikanten noemen die helaas "afvallig" zijn geworden. Dit wil echter niet zeggen dat klassieke gereformeerde leer daarom moet afwijzen.
* Camp Regeneration is gerelateerd aan John MacArthur. Als er iemand is die kritisch is op het NC, de verwereldling daarvan, de charismatische beweging en de openheid van New Calvinists daarvoor, Marc Driscoll, enz dan is het John MacArthur.

Waar ik het helemaal mee eens ben:
* De wereldse stijl en methoden die soms omarmd worden
* Dit zie je inderdaad erg sterk bij Marc Driscol
* Erg zorgwekkend dat Tim Keller de theïstische evolutie is toegedaan
* Enz.

Niet genoemd, maar wel ook een kritiekpunt:
* De waarachtige bekering en het tot geloof komen, worden soms erg versimpelt. Hier herken je de invloed van de puriteinen bijna niet in.

Verder heb ik voor John Piper erg veel respect. Zijn boeken vind ik lezenswaardig en zeer gedegen, en deze man straalt ootmoed en een wandel met God uit.

Kortom: wat mij betreft een goede oproep om te onderscheiden. Alleen vind ik het artikel van Trueman genuanceerder en zorgvuldiger.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door Herman »

Augustienus schreef:Wat een slecht geschreven en onderbouwd artikel.
Het zal wel met een blinde vlek te maken hebben, omdat ik deze ds goed ken, maar hij is zeker niet bekrompen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
Augustienus schreef:Wat een slecht geschreven en onderbouwd artikel.
Het zal wel met een blinde vlek te maken hebben, omdat ik deze ds goed ken, maar hij is zeker niet bekrompen.
Ik ben het in deze met Augustienus eens, dat de onderbouwing een stuk zorgvuldiger had gemoeten. De schrijver van het artikel is kritisch op het New Calvinism, maar een inhoudelijk-theologische onderbouwing wordt niet gegeven. Integendeel, het blijft in het "uiterlijk" hangen. Nu wil ik de auteur niet bekritiseren om het feit dat hij het uiterlijke aspect benoemt, wel om zijn eenzijdige nadruk daarop. Daarnaast vind ik het te makkelijk om de theologie van het enkele New Calvinisten in algemene termen onder kritiek te stellen, zonder een verdere uitwerking te geven. De kritiek van de auteur kan terecht zijn, maar laat het dan inhoudelijke kritiek zijn.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door Augustienus »

Ik heb een zeer sterk vermoeden dat de ds zijn kritiek vandaan heeft van het YouTube kanaal en de website 'thenewcalvinists', omdat daar het gewraakte filmpje van Driscoll over Jezus en humor ( Driscoll speelt overigens totaal geen rol meer binnen de New calvinist beweging is ook niet meer als zodanig aan te merken) op staat. Daarnaast wordt op dat kanaal en website ook het verwijt van antinomianisme gemaakt aan het adres van Piper en uit het kritiek op de muziek op conferenties en de kleding van Driscoll. Precies dezelfde kritiek op dezelfde personen als die ds Sligtenhorst heeft. Verder staat het kanaal bol van allerlei laster door middel van uit de context geplukte fragmentjes.

Verder: Waarom wordt mijn verwijt van bekrompenheid op dit forum niet getolereerd, maar een predikant kan blijkbaar wel andere predikanten van blasfemie, antinominisme en een seculiere Schriftvisie beschuldigen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door J.C. Philpot »

De New Calvinism beweging is simpelweg een brede opleving van interesse in de "doctrines of grace" (5 points of calvinism, zoals in onze Dortse Leerregels verwoord). Over andere onderwerpen bestaat er weinig overeenstemming, bijvoorbeeld over liturgie, eindtijd, bijbelvertalingen, kerkregering, charismatische gaven, etcetera. In deze beweging bevinden zich Baptisten, Presbyterianen (waaronder heel klassieke Gereformeerden, zoals Kevin DeYoung, maar ook wat meer Evangelicaal georienteerdere Presbyterianen), Anglicanen, Interdenominational Mega Churches (Marc Driscoll voor zijn val), Charismatici die de 5 punten hebben omhelst (Sovereign Grace Ministries, CJ Mahaney, Sam Storms). Een punt waar ook geen overeenstemming over is, is de rol van de wet in het leven van een gelovige.

Daarom is het onmogelijk om de beweging als zodanig het label Antinomianisme op te plakken. Sowieso is John Piper zeker geen Antinomianist, maar omdat de beweging zo breed zijn zijn er altijd wel personen die je hier wel onder zou kunnen scharen. Een voorbeeld van iemand die hier op inhoudelijke gronden hiertoe gerekend zou kunnen worden is Tullian Tchividjian, de kleinzoon van Billy Graham die voor zijn val en afzetting predikant was van de Coral Ridge Presbyterian Church, waar de bekende dr. James D. Kennedy voor zijn tijd predikant was. En zo zullen er meer zijn.

Het is echter zo dat het artikel bij de classificatie antinomianisme niet duidelijk specificeert over wie het gaat, en welke theologische opvattingen van deze personen maken dat dit op hen van toepassing is.

Zoals gezegd vind ik de moderne methoden, presentatie en levensstijl van sommigen in de beweging gebruiken wel afbreuk doen aan de Heiligheid van God, maar dat is wat anders als antinomianisme.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door Herman »

Augustienus schreef:Verder: Waarom wordt mijn verwijt van bekrompenheid op dit forum niet getolereerd, maar een predikant kan blijkbaar wel andere predikanten van blasfemie, antinominisme en een seculiere Schriftvisie beschuldigen?
We moeten uitkijken om niet in een vicieuze cirkel terecht te komen. Dus ondanks dat je het blijkbaar niet mee hem eens bent, lijkt mij het houden van enige afstand en wat meer neutrale bewoordingen verkieslijker. En wat mij betreft is er alle ruimte om het niet met deze dominee eens te zijn. Maar wel binnen grenzen.

@JC Philpot. Dank voor je mooie uiteenzetting. Dat geeft veel helderheid. Binnen onze kringen is het gebruikelijk dat leer en leven met elkaar in evenwicht dienen te zijn. De gemaakte kanttekeningen betreffen nagenoeg allemaal gedragingen en die zien dus op een zekere mate van wetteloosheid. Of voorgangers hun gedrag theologisch onderbouwen of niet, doet dan niet ter zake.

Als je dat afzet tegen de levenshouding van hun puriteinse voorgangers, dan moet zo'n verschil toch opvallen. Maar in 2019 is dat benoemen blijkbaar een open zenuw in de samenleving en ook in de kerk.

Neem alleen het bekende getuigenis over McCheyne, dat zijn verschijning op de preekstoel zo indrukwekkend was, dat het tot de dag van vandaag bekend is. Dat staat in schril contrast met het optreden van de gemiddelde Amerikaanse voorganger die zich veel vrijheden op het gebied van humor veroorloven.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door J.C. Philpot »

Helemaal mee eens. Het doet me denken aan wat een Vrije Oud Gereformeerde ouderling eens in het RD zei:
Vrije Oud Gereformeerde Ouderling schreef:Het zit tegenwoordig nergens meer in, alles kan ermee door. Maar ik ben er nog altijd van overtuigd dat het ook aan de buitenkant wordt gezien als er wat in het leven van een mens is gebeurd.
Bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/de-zelfs ... r-1.383094
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door Herman »

Mear hoe moeten dan omgaan met die Amerikaanse vrijheden? Gewoon als een cultuurverschil accepteren, of daar terecht de vinger bijleggen?
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door Augustienus »

Dr De Vries stelde in zijn lezing op de Haamstede conferentie dat de reformatorische gezindte weliswaar cultureel conservatiever is dan andere zogenaamde evangelicals, maar dat ze theologisch meer aan de linkerkant van het spectrum staat.

Daarnaast is Driscoll inderdaad te ver gegaan qua 'humor' en dat wordt ook gewoon erkent.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Mear hoe moeten dan omgaan met die Amerikaanse vrijheden? Gewoon als een cultuurverschil accepteren, of daar terecht de vinger bijleggen?
Dat vind ik best wel een lastige kwestie. Sommige dingen zijn echt cultuurgebonden. Dat er binnen bepaalde grenzen ergens een andere liturgie of ambtskleding is als wij gewend zijn, is volkomen acceptabel.

Maar een onheilige sfeer en bepaalde grappen maken vind ik in strijd met de Heiligheid van God. Ook het kijken van films waarin God geboden met de voeten worden getreden en muziek waarin de opvattingen van de cultuur over liefde, sexualiteit, materialisme, zelfvervulling en dergelijke worden gepropageerd vind ik niet acceptabel. Een levensstijl waarin onze vrijheid een dusdanige grote plaats heeft, ten koste van een heilig leven en de dienst aan God, is nergens op de wereld goed, ongeacht de culturele verschillen.

Het vergt daarom wijsheid om deze twee zaken (cultuur en onheiligheid) te kunnen onderscheiden, waarbij we soms best voorzichtig moeten zijn, maar ons soms ook echt duidelijk moeten uitspreken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Is Tim Keller een calvinist (2)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik had het bijbelgedeelte verkeerd geciteerd. Het gaat me om de werken van het vlees versus de vrucht van de Geest. Wellicht kunnen we hier wat mee met het beoordelen van bepaalde zaken, en onderscheid te maken tussen cultuur en onheiligheid.
16 Maar ik zeg: Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen.
17 Want het vlees begeert tegen de Geest in, en de Geest tegen het vlees in; en die staan tegenover elkaar, zodat u niet doet wat u zou willen.
18 Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet.
19 Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid,
20 afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer,
21 jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke; waarvan ik u voorzeg, zoals ik ook al eerder gezegd heb, dat wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven.
22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23 Daartegen richt de wet zich niet.
24 Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen.
26 Laten wij geen mensen met eigendunk worden, elkaar niet uitdagen en benijden.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 06 sep 2019, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie