Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door DDD »

Wat betekent ipv. de Paul? olv ds. Paul?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Wat betekent ipv. de Paul? olv ds. Paul?
Je bent wel heel snel. :) Het was een pb bericht, dus al weer verwijderd.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door DDD »

Een sterke recensie.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Een sterke recensie.
Niet dat ik het wel of niet met je eens ben, maar wat vind je er sterk aan?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door deschpin »

Jantje schreef:Ben ik even blij dat de moderators streng optreden. Ik heb na dit kleine fragmentje al meer dan genoeg gegeten en gedronken, en ik ben blij dat ik de rest niet hoef te lezen. Bah, wat een generalisatie. In plaats van dat men eens wat raakvlakken opzoekt... Maar nee hoor, het is weer een prima stok om eens keihard mee te slaan. :deg
De recensent is een milde man met een scherp inzicht. Bezit de gave om zonder politieke motieven inhoudelijk te reageren. Dat het niet in jouw opvatting past wil nog niet zeggen dat je met zo'n reactie het geheel in het emotionele vlak moet trekken.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door deschpin »

DDD schreef:Een sterke recensie.
Lijkt me toch steeds moeilijk om recensie te schrijven over een collega uit je eigen kerkverband.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door KGPHP »

DDD schreef:Een sterke recensie.
Eens.
Wat @deschpin zegt over ds. R.W. de Koeijer geldt voor mijn idee ook voor ds. P. Mulder.
Een milde man met een scherp inzicht.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:Een sterke recensie.
Niet dat ik het wel of niet met je eens ben, maar wat vind je er sterk aan?
Om maar enkele dingen te noemen:

1. De reactie is mild. De recensent legt de nadruk op de overeenkomsten, en niet op de verschillen. Vooral wanneer de overeenkomsten voornamelijk bijzaken zijn, getuigt dat van wijsheid.

2. De reactie is inhoudelijk. Domme recensenten kunnen ingaan op toon of vertellen vooral hun eigen verhaal zonder recht te doen aan het besproken boek. Dat gebeurt hier niet, voor zover ik kan overzien.

3. De reactie is persoonlijk, zonder onnodig te subjectiveren.

4. De reactie laat iets zien van mildheid in het uiten van kritische zelfevaluatie. Bijvoorbeeld in de laatste twee zinnen.

Wat ik zelf jammer vind, wat niet wil zeggen dat het onverstandig is in het bestek van de betreffende recensie, dat de interessante dingen uit het proefschrift onbesproken lijken te blijven. Maar dat is het gevolg van het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, en dat is op zich een vaardigheid waarvan ik zou wensen dat deze in de Gereformeerde Gemeenten wat breder gevonden werd, onder zowel predikanten als gemeenteleden.

Daarnaast vind ik het jammer dat een bijbels-theologische evaluatie ontbreekt, maar dat past niet in het bestek van zo'n recensie.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:
J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:Een sterke recensie.
Niet dat ik het wel of niet met je eens ben, maar wat vind je er sterk aan?
Om maar enkele dingen te noemen:

1. De reactie is mild. De recensent legt de nadruk op de overeenkomsten, en niet op de verschillen. Vooral wanneer de overeenkomsten voornamelijk bijzaken zijn, getuigt dat van wijsheid.

2. De reactie is inhoudelijk. Domme recensenten kunnen ingaan op toon of vertellen vooral hun eigen verhaal zonder recht te doen aan het besproken boek. Dat gebeurt hier niet, voor zover ik kan overzien.

3. De reactie is persoonlijk, zonder onnodig te subjectiveren.

4. De reactie laat iets zien van mildheid in het uiten van kritische zelfevaluatie. Bijvoorbeeld in de laatste twee zinnen.

Wat ik zelf jammer vind, wat niet wil zeggen dat het onverstandig is in het bestek van de betreffende recensie, dat de interessante dingen uit het proefschrift onbesproken lijken te blijven. Maar dat is het gevolg van het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, en dat is op zich een vaardigheid waarvan ik zou wensen dat deze in de Gereformeerde Gemeenten wat breder gevonden werd, onder zowel predikanten als gemeenteleden.

Daarnaast vind ik het jammer dat een bijbels-theologische evaluatie ontbreekt, maar dat past niet in het bestek van zo'n recensie.
Dank je voor deze uitgebreide toelichting. Ik ben het met zowel de 4 positieve punten als met de 2 kanttekeningen eens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Jantje »

En ikke ook. Sterke recensie dus.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Bezorgd »

Kan iemand de volledige tekst van dit artikel plaatsen?
Ronaldus schreef:Het artikel bij CIP over van der Knijfs opmerkingen over GG predikanten verbaast me zeer. Hoe denken jullie hierover?
https://cip.nl/cip+/76273-arie-van-der- ... ten-deel-1
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb een fractie gehoord van predikanten, het verbaast me niet veel dat er een keer een loep onder de prediking wordt gelegd.
Maar er zijn ook dominees die erg ruim en Bijbels spreken.
Dus tja, waar luister je naar.
In gemeenten als Houten, Oostkapelle en nog meer zal je dat niet horen.
In andere gemeenten weer wel helaas...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Kan iemand de volledige tekst van dit artikel plaatsen?
Ronaldus schreef:Het artikel bij CIP over van der Knijfs opmerkingen over GG predikanten verbaast me zeer. Hoe denken jullie hierover?
https://cip.nl/cip+/76273-arie-van-der- ... ten-deel-1
Bespaar je de moeite. Want dat halen we toch gelijk weer weg: auteursrechtelijk beschermd materiaal staan we niet toe.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Charles »

Wanneer ik, mede vanwege Asperger, niet meer mee kan komen in het arbeidsproces dan zou ik me er wel voor wachten de overgebleven tijd te gebruiken om de boodschap van anderen te beoordelen. Just my thoughts.
Plaats reactie