Pagina 8 van 9

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 04 nov 2019, 14:47
door Jantje
Charles schreef:Wanneer ik, mede vanwege Asperger, niet meer mee kan komen in het arbeidsproces dan zou ik me er wel voor wachten de overgebleven tijd te gebruiken om de boodschap van anderen te beoordelen. Just my thoughts.
Doe niet zo zuur zeg. :bobo

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 04 nov 2019, 15:17
door Bezorgd
Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Kan iemand de volledige tekst van dit artikel plaatsen?
Ronaldus schreef:Het artikel bij CIP over van der Knijfs opmerkingen over GG predikanten verbaast me zeer. Hoe denken jullie hierover?
https://cip.nl/cip+/76273-arie-van-der- ... ten-deel-1
Bespaar je de moeite. Want dat halen we toch gelijk weer weg: auteursrechtelijk beschermd materiaal staan we niet toe.

Ah, dat is ook waar.
Per PB mag ook ;)

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 18 nov 2019, 15:27
door crossmountain
Op de netwerkdag j.l. zaterdag rond het thema ”Bevindelijke prediking” die werd georganiseerd door de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en het Dutch Biblebelt Network en waar ook Ds. Schot sprak zag ik in ieder geval 2 Ger. Gem. predikanten in het publiek zitten.
https://www.rd.nl/kerk-religie/bevindel ... -1.1611021

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 29 nov 2019, 21:30
door GGotK
crossmountain schreef:Op de netwerkdag j.l. zaterdag rond het thema ”Bevindelijke prediking” die werd georganiseerd door de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en het Dutch Biblebelt Network en waar ook Ds. Schot sprak zag ik in ieder geval 2 Ger. Gem. predikanten in het publiek zitten.
https://www.rd.nl/kerk-religie/bevindel ... -1.1611021
1.In de SB van deze week schrijft ds Clements een artikel over deze studiedag.
2.Ook in deze SB (uit het verslag van de vergadering classis Utrecht van 4 oktober 2019): Een classisgemeente vraagt om een gedachtewisseling over de prediking nav de dissertatie 'bevindelijk preken'.De classis besluit om de jaarlijkse classicale ambtsdragersbijeenkomst in mei 2020 hieraan te wijden. Ds van Eckeveld zal het onderwerp inleiden.

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 29 nov 2019, 21:48
door Jantje
GGotK schreef:Een classisgemeente vraagt om een gedachtewisseling over de prediking nav de dissertatie 'bevindelijk preken'.
Ik begrijp niet goed wat deze classisgemeente hiermee bedoelt en dus ook niet vanuit welke hoek de classisgemeente deze vraag stelt. Het is jammer dat ze de naam van de gemeente er niet bij hebben vermeld.

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 29 nov 2019, 21:57
door Erskinees
Jantje schreef:
GGotK schreef:Een classisgemeente vraagt om een gedachtewisseling over de prediking nav de dissertatie 'bevindelijk preken'.
Ik begrijp niet goed wat deze classisgemeente hiermee bedoelt en dus ook niet vanuit welke hoek de classisgemeente deze vraag stelt. Het is jammer dat ze de naam van de gemeente er niet bij hebben vermeld.
Jammer voor jouw nieuwsgierigheid? Er wordt gewoon gevraagd samen na te denken over dit onderwerp, niets meer en niets minder. Mooi dat de broeders dit op een ambtsdragersbijeenkomst gaan doen.

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 29 nov 2019, 22:59
door Bezorgd
Kan iemand het artikel uit de Saambinder van ds Clements, hier plaatsen?

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 30 nov 2019, 09:16
door Hollander
Bezorgd schreef:Kan iemand het artikel uit de Saambinder van ds Clements, hier plaatsen?
Volgens mij mag dat niet in meer dan vijftig woorden. :)

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 30 nov 2019, 09:37
door Mannetje
Neem gewoon een abonnement.

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 30 nov 2019, 09:48
door Erskinees
De Saambinder mag je hier gewoon plaatsen en/of citeren.

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 30 nov 2019, 09:50
door refo
GGotK schreef:
crossmountain schreef:Op de netwerkdag j.l. zaterdag rond het thema ”Bevindelijke prediking” die werd georganiseerd door de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en het Dutch Biblebelt Network en waar ook Ds. Schot sprak zag ik in ieder geval 2 Ger. Gem. predikanten in het publiek zitten.
https://www.rd.nl/kerk-religie/bevindel ... -1.1611021
1.In de SB van deze week schrijft ds Clements een artikel over deze studiedag.
2.Ook in deze SB (uit het verslag van de vergadering classis Utrecht van 4 oktober 2019): Een classisgemeente vraagt om een gedachtewisseling over de prediking nav de dissertatie 'bevindelijk preken'.De classis besluit om de jaarlijkse classicale ambtsdragersbijeenkomst in mei 2020 hieraan te wijden. Ds van Eckeveld zal het onderwerp inleiden.
In de krant van gisteren stond een quote uit het artikel van ds Clements. Het klonk goed, nu nog in de praktijk brengen.

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 30 nov 2019, 09:50
door refo
Erskinees schreef:De Saambinder mag je hier gewoon plaatsen en/of citeren.
:nonnon

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 30 nov 2019, 09:57
door pierre27
Mannetje schreef:Neem gewoon een abonnement.
:)

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 30 nov 2019, 11:21
door Ad Anker
Een samenvatting kan altijd natuurlijk:

1. Is het bezwaar terecht dat de verbondsvisie de GG-prediking beheerst? Calvijn had het over tweeërlei kinderen des verbonds. De Westminster confessie zegt in VII par. 3 dat de nodiging tot zaligheid uitgaat naar alle hoorders, en dat de belofte toekomt aan degenen die tot het leven verordineerd zijn.

2.Moeten we de oorsprong van het patroon dat in de prediking de zondaar pas zicht krijgt op Christus door de ontdekking van de wet zoeken in de conventikelsfeer uit de late 19e en de 20e eeuw? De orde in de HC is ook zo en Calvijn schrijft: "Door de verbrijzeling moet uw hart gewond zijn, indien ge met de nederigen, naar Gods Woord, verhoogd wilt worden". Inst. III.12.6. Deze heilsorde is naar Gal. 3:24 kenmerkend voor de Bijbelse geloofsbeleving.

3. Een bezwaar is de beschrijvende predikng. V.d. Knijff heeft volgens ds. Clements een punt: "De prediking is meer dan een beschrijving hoe God een mens bekeert. Prediking is bediening der verzoening en dat vereist voor alles een gedegen Schriftuitleg.

4. Conclusie is, n.a.v. opmerkingen op de studiedag, dat dr. Graafland in 1965 al een verschuiving zag in de gereformeerde bondsprediking. Ds. Clements: "Men preekt vandaag veelal vanuit het verbond zonder verkiezing, over het Evangelie zonder overtuiging door de wet en over het geloof zonder kenmerken van wedergeboorte". Ds. Clements zou het daar graag eerst over willen hebben, alvorens elkaars preken te bespreken.

De slotzin vond ik dan wel mooi. Dr. Wisse merkte op dat de moderne mens ontvankelijk is voor een 'ervaringsgerichte' (bevindelijke) preek, als de prediker maar oprecht is. Dan zegt ds. Clements: "Met die raadgeving mogen wij wel tot onszelf inkeren. Wij allen hebben, net als Nathanaël, een vijgenboom in onze tuin nodig, om in het verborgene Gods aangezicht te zoeken. Welk een zegen als de grote Hartenkenner zal zeggen: 'Zie, waarlijk een Israëliet, in welken geen bedrog is". (Joh. 1:48)

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Geplaatst: 30 nov 2019, 14:37
door Bezorgd
Ad Anker schreef:Een samenvatting kan altijd natuurlijk:

1. Is het bezwaar terecht dat de verbondsvisie de GG-prediking beheerst? Calvijn had het over tweeërlei kinderen des verbonds. De Westminster confessie zegt in VII par. 3 dat de nodiging tot zaligheid uitgaat naar alle hoorders, en dat de belofte toekomt aan degenen die tot het leven verordineerd zijn.

2.Moeten we de oorsprong van het patroon dat in de prediking de zondaar pas zicht krijgt op Christus door de ontdekking van de wet zoeken in de conventikelsfeer uit de late 19e en de 20e eeuw? De orde in de HC is ook zo en Calvijn schrijft: "Door de verbrijzeling moet uw hart gewond zijn, indien ge met de nederigen, naar Gods Woord, verhoogd wilt worden". Inst. III.12.6. Deze heilsorde is naar Gal. 3:24 kenmerkend voor de Bijbelse geloofsbeleving.

3. Een bezwaar is de beschrijvende predikng. V.d. Knijff heeft volgens ds. Clements een punt: "De prediking is meer dan een beschrijving hoe God een mens bekeert. Prediking is bediening der verzoening en dat vereist voor alles een gedegen Schriftuitleg.

4. Conclusie is, n.a.v. opmerkingen op de studiedag, dat dr. Graafland in 1965 al een verschuiving zag in de gereformeerde bondsprediking. Ds. Clements: "Men preekt vandaag veelal vanuit het verbond zonder verkiezing, over het Evangelie zonder overtuiging door de wet en over het geloof zonder kenmerken van wedergeboorte". Ds. Clements zou het daar graag eerst over willen hebben, alvorens elkaars preken te bespreken.

De slotzin vond ik dan wel mooi. Dr. Wisse merkte op dat de moderne mens ontvankelijk is voor een 'ervaringsgerichte' (bevindelijke) preek, als de prediker maar oprecht is. Dan zegt ds. Clements: "Met die raadgeving mogen wij wel tot onszelf inkeren. Wij allen hebben, net als Nathanaël, een vijgenboom in onze tuin nodig, om in het verborgene Gods aangezicht te zoeken. Welk een zegen als de grote Hartenkenner zal zeggen: 'Zie, waarlijk een Israëliet, in welken geen bedrog is". (Joh. 1:48)
Dank Ad.
Ik vond het citaat in het RD wel mooi. Daarom was ik benieuwd naar het hele artikel.
Het lijkt dat er een mogelijkheid bestaat om over de prediking in gesprek te komen. En ds Clements roept op tot zelfreflectie. Dat is winst.