Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Het gebeurt in mijn gemeente gelukkig ook niet zo heel vaak meer. Maar het is wel vreemd als je de ene zondag nog in zit in de kerk waar je bent opgegroeid, belijdenis deed, en je bent een paar weken later ambtsdrager in een ander kerkverband in een naburige plaats. Of niet?
Dat kan niet eens volgens mij. Vaak moet je een jaar lid zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Jantje »

Het is echt zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Het is echt zo.
Lijkt me zeer onlogisch....
Maar misschien kun je delen om welk kerkverband het gaat?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:Het is echt zo.
Lijkt me zeer onlogisch....
Maar misschien kun je delen om welk kerkverband het gaat?
GG-PKN
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:Het is echt zo.
Lijkt me zeer onlogisch....
Maar misschien kun je delen om welk kerkverband het gaat?
GG-PKN
Als jij 't zegt zul je daar ongetwijfeld een voorbeeld van kennen, maar dat moet wel een uitzondering zijn.
Regel (ik weet niet of het een geschreven of een ongeschreven regel is) is inderdaad, zoals Bezorgd opmerkt, dat je minstens een jaar lid moet zijn voor je kunt worden gevraagd of gekandideerd als ambtsdrager.
~~Soli Deo Gloria~~
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Nathanaël »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:Het is echt zo.
Lijkt me zeer onlogisch....
Maar misschien kun je delen om welk kerkverband het gaat?
GG-PKN
Als jij 't zegt zul je daar ongetwijfeld een voorbeeld van kennen, maar dat moet wel een uitzondering zijn.
Regel (ik weet niet of het een geschreven of een ongeschreven regel is) is inderdaad, zoals Bezorgd opmerkt, dat je minstens een jaar lid moet zijn voor je kunt worden gevraagd of gekandideerd als ambtsdrager.
Dat is niet kerkordelijk bepaald, het is volgens mij meer een ongeschreven regel die in een aantal gemeenten wordt gehanteerd, in andere gemeente niet. Het lijkt me overigens wel zeer verstandig. Het lijkt me het beste als iemand de gemeente en beetje kent. (En andersom uiteraard.)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Jantje »

Het was inderdaad een uitzondering. Ik ben per pb hier prima op te bevragen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door DDD »

Als iemand al vijf jaar meeleeft maar nog geen lid is, kan ik mij voorstellen dat hij eerst gevraagd wordt en dan lid wordt. Bijvoorbeeld.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door -DIA- »

Het artikel in DE WAARHEISVRIEND heb ik gelezen. Ik zie niet veel zaken om nog te benoemen. Meer zoals ik het ook verwacht had. De schrijver is anders scherp, en noemt zaken die in DE SAAMBINDER niet genoemd worden. Ik begrijp ook wel waarom. Ik kan de schrijver in De Waarheidsvriend wel in bepaalde zaken bijvallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Arja »

Germanicus schreef:
Jantje schreef:Ben ik even blij dat de moderators streng optreden. Ik heb na dit kleine fragmentje al meer dan genoeg gegeten en gedronken, en ik ben blij dat ik de rest niet hoef te lezen. Bah, wat een generalisatie. In plaats van dat men eens wat raakvlakken opzoekt... Maar nee hoor, het is weer een prima stok om eens keihard mee te slaan. :deg
Misschien moet je eerst de hele recensie even lezen, voordat je op deze manier tekeer gaat.
Het artikel is heel evenwichtig, als je het in zijn geheel leest. Ik deel dit stukje. Heb zonet gekeken of dit al aangehaald is. Volgens mij niet?
Van der Knijffs onderzoek laat zien dat een bepaalde prediking de geloofsbeleving in de Gereformeerde Gemeente kleurt. Sommige elementen daarvan roepen herkenning op en zijn ook voor ons belangrijk. We kunnen denken aan het gewicht van de prediking, want daaronder vallen eeuwige beslissingen. De deur van Gods Koninkrijk gaat namelijk open voor wie gelooft, maar dicht voor wie aan het Evangelie voorbij gaat (vgl. Heid. Cat., Zondag 31). We wijzen eveneens op de noodzaak van de wedergeboorte, waarbij schuldbesef en overgave aan Christus samengaan. Denk verder aan aspecten van het christenleven, zoals het verlangen om de Heere op alle levensterreinen te gehoorzamen en te strijden tegen alles wat van Hem aftrekt. Herkenning roepen ook allerlei aanvechtingen op, veroorzaakt door zowel duivelse beschuldigingen als door influisteringen van het eigen hart. We kunnen ook het woord verwondering noemen. Preken binnen de Gereformeerde Gemeente benadrukken dat Gods genade absoluut onverdiend is en daarom een wonder. Alleen in die bodem groeien de vruchten van dankbaarheid en blijdschap. (Bron: Waarheidsvriend, 11 juli)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Als iemand al vijf jaar meeleeft maar nog geen lid is, kan ik mij voorstellen dat hij eerst gevraagd wordt en dan lid wordt. Bijvoorbeeld.
Zoals ik al eerder schreef: de ene zondag nog in de GG ter kerke, enkele weken later ouderling in de PKN.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Terri »

Jantje schreef:
DDD schreef:Als iemand al vijf jaar meeleeft maar nog geen lid is, kan ik mij voorstellen dat hij eerst gevraagd wordt en dan lid wordt. Bijvoorbeeld.
Zoals ik al eerder schreef: de ene zondag nog in de GG ter kerke, enkele weken later ouderling in de PKN.
Dat kan niet anders als een zeer uitzonderlijk geval zijn, waar een 'verhaal' achter zit.
Andersom zijn er ook van deze verhalen te vertellen, maar dan heb je geen zuiver beeld van het geheel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Er zit een verhaal achter. Per pb wil ik daar best verantwoording over afleggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
DDD schreef:Als iemand al vijf jaar meeleeft maar nog geen lid is, kan ik mij voorstellen dat hij eerst gevraagd wordt en dan lid wordt. Bijvoorbeeld.
Zoals ik al eerder schreef: de ene zondag nog in de GG ter kerke, enkele weken later ouderling in de PKN.
Ach, laten we het extraordinaire maar niet zo in de schijnwerpers zetten, dat gebeurt hier al te vaak.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Jantje »

Jaja, zowel ter linker- als ter rechterzijde. Dat vergat je er nog even bij te vermelden.

Iets met de pot en de ketel dus, zogezegd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie