Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Jantje »

Charles schreef:Wanneer ik, mede vanwege Asperger, niet meer mee kan komen in het arbeidsproces dan zou ik me er wel voor wachten de overgebleven tijd te gebruiken om de boodschap van anderen te beoordelen. Just my thoughts.
Doe niet zo zuur zeg. :bobo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Kan iemand de volledige tekst van dit artikel plaatsen?
Ronaldus schreef:Het artikel bij CIP over van der Knijfs opmerkingen over GG predikanten verbaast me zeer. Hoe denken jullie hierover?
https://cip.nl/cip+/76273-arie-van-der- ... ten-deel-1
Bespaar je de moeite. Want dat halen we toch gelijk weer weg: auteursrechtelijk beschermd materiaal staan we niet toe.

Ah, dat is ook waar.
Per PB mag ook ;)
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door crossmountain »

Op de netwerkdag j.l. zaterdag rond het thema ”Bevindelijke prediking” die werd georganiseerd door de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en het Dutch Biblebelt Network en waar ook Ds. Schot sprak zag ik in ieder geval 2 Ger. Gem. predikanten in het publiek zitten.
https://www.rd.nl/kerk-religie/bevindel ... -1.1611021
GGotK
Berichten: 2178
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door GGotK »

crossmountain schreef:Op de netwerkdag j.l. zaterdag rond het thema ”Bevindelijke prediking” die werd georganiseerd door de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en het Dutch Biblebelt Network en waar ook Ds. Schot sprak zag ik in ieder geval 2 Ger. Gem. predikanten in het publiek zitten.
https://www.rd.nl/kerk-religie/bevindel ... -1.1611021
1.In de SB van deze week schrijft ds Clements een artikel over deze studiedag.
2.Ook in deze SB (uit het verslag van de vergadering classis Utrecht van 4 oktober 2019): Een classisgemeente vraagt om een gedachtewisseling over de prediking nav de dissertatie 'bevindelijk preken'.De classis besluit om de jaarlijkse classicale ambtsdragersbijeenkomst in mei 2020 hieraan te wijden. Ds van Eckeveld zal het onderwerp inleiden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Een classisgemeente vraagt om een gedachtewisseling over de prediking nav de dissertatie 'bevindelijk preken'.
Ik begrijp niet goed wat deze classisgemeente hiermee bedoelt en dus ook niet vanuit welke hoek de classisgemeente deze vraag stelt. Het is jammer dat ze de naam van de gemeente er niet bij hebben vermeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:
GGotK schreef:Een classisgemeente vraagt om een gedachtewisseling over de prediking nav de dissertatie 'bevindelijk preken'.
Ik begrijp niet goed wat deze classisgemeente hiermee bedoelt en dus ook niet vanuit welke hoek de classisgemeente deze vraag stelt. Het is jammer dat ze de naam van de gemeente er niet bij hebben vermeld.
Jammer voor jouw nieuwsgierigheid? Er wordt gewoon gevraagd samen na te denken over dit onderwerp, niets meer en niets minder. Mooi dat de broeders dit op een ambtsdragersbijeenkomst gaan doen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Bezorgd »

Kan iemand het artikel uit de Saambinder van ds Clements, hier plaatsen?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Hollander »

Bezorgd schreef:Kan iemand het artikel uit de Saambinder van ds Clements, hier plaatsen?
Volgens mij mag dat niet in meer dan vijftig woorden. :)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Mannetje »

Neem gewoon een abonnement.
-
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Erskinees »

De Saambinder mag je hier gewoon plaatsen en/of citeren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door refo »

GGotK schreef:
crossmountain schreef:Op de netwerkdag j.l. zaterdag rond het thema ”Bevindelijke prediking” die werd georganiseerd door de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en het Dutch Biblebelt Network en waar ook Ds. Schot sprak zag ik in ieder geval 2 Ger. Gem. predikanten in het publiek zitten.
https://www.rd.nl/kerk-religie/bevindel ... -1.1611021
1.In de SB van deze week schrijft ds Clements een artikel over deze studiedag.
2.Ook in deze SB (uit het verslag van de vergadering classis Utrecht van 4 oktober 2019): Een classisgemeente vraagt om een gedachtewisseling over de prediking nav de dissertatie 'bevindelijk preken'.De classis besluit om de jaarlijkse classicale ambtsdragersbijeenkomst in mei 2020 hieraan te wijden. Ds van Eckeveld zal het onderwerp inleiden.
In de krant van gisteren stond een quote uit het artikel van ds Clements. Het klonk goed, nu nog in de praktijk brengen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door refo »

Erskinees schreef:De Saambinder mag je hier gewoon plaatsen en/of citeren.
:nonnon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door pierre27 »

Mannetje schreef:Neem gewoon een abonnement.
:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Ad Anker »

Een samenvatting kan altijd natuurlijk:

1. Is het bezwaar terecht dat de verbondsvisie de GG-prediking beheerst? Calvijn had het over tweeërlei kinderen des verbonds. De Westminster confessie zegt in VII par. 3 dat de nodiging tot zaligheid uitgaat naar alle hoorders, en dat de belofte toekomt aan degenen die tot het leven verordineerd zijn.

2.Moeten we de oorsprong van het patroon dat in de prediking de zondaar pas zicht krijgt op Christus door de ontdekking van de wet zoeken in de conventikelsfeer uit de late 19e en de 20e eeuw? De orde in de HC is ook zo en Calvijn schrijft: "Door de verbrijzeling moet uw hart gewond zijn, indien ge met de nederigen, naar Gods Woord, verhoogd wilt worden". Inst. III.12.6. Deze heilsorde is naar Gal. 3:24 kenmerkend voor de Bijbelse geloofsbeleving.

3. Een bezwaar is de beschrijvende predikng. V.d. Knijff heeft volgens ds. Clements een punt: "De prediking is meer dan een beschrijving hoe God een mens bekeert. Prediking is bediening der verzoening en dat vereist voor alles een gedegen Schriftuitleg.

4. Conclusie is, n.a.v. opmerkingen op de studiedag, dat dr. Graafland in 1965 al een verschuiving zag in de gereformeerde bondsprediking. Ds. Clements: "Men preekt vandaag veelal vanuit het verbond zonder verkiezing, over het Evangelie zonder overtuiging door de wet en over het geloof zonder kenmerken van wedergeboorte". Ds. Clements zou het daar graag eerst over willen hebben, alvorens elkaars preken te bespreken.

De slotzin vond ik dan wel mooi. Dr. Wisse merkte op dat de moderne mens ontvankelijk is voor een 'ervaringsgerichte' (bevindelijke) preek, als de prediker maar oprecht is. Dan zegt ds. Clements: "Met die raadgeving mogen wij wel tot onszelf inkeren. Wij allen hebben, net als Nathanaël, een vijgenboom in onze tuin nodig, om in het verborgene Gods aangezicht te zoeken. Welk een zegen als de grote Hartenkenner zal zeggen: 'Zie, waarlijk een Israëliet, in welken geen bedrog is". (Joh. 1:48)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:Een samenvatting kan altijd natuurlijk:

1. Is het bezwaar terecht dat de verbondsvisie de GG-prediking beheerst? Calvijn had het over tweeërlei kinderen des verbonds. De Westminster confessie zegt in VII par. 3 dat de nodiging tot zaligheid uitgaat naar alle hoorders, en dat de belofte toekomt aan degenen die tot het leven verordineerd zijn.

2.Moeten we de oorsprong van het patroon dat in de prediking de zondaar pas zicht krijgt op Christus door de ontdekking van de wet zoeken in de conventikelsfeer uit de late 19e en de 20e eeuw? De orde in de HC is ook zo en Calvijn schrijft: "Door de verbrijzeling moet uw hart gewond zijn, indien ge met de nederigen, naar Gods Woord, verhoogd wilt worden". Inst. III.12.6. Deze heilsorde is naar Gal. 3:24 kenmerkend voor de Bijbelse geloofsbeleving.

3. Een bezwaar is de beschrijvende predikng. V.d. Knijff heeft volgens ds. Clements een punt: "De prediking is meer dan een beschrijving hoe God een mens bekeert. Prediking is bediening der verzoening en dat vereist voor alles een gedegen Schriftuitleg.

4. Conclusie is, n.a.v. opmerkingen op de studiedag, dat dr. Graafland in 1965 al een verschuiving zag in de gereformeerde bondsprediking. Ds. Clements: "Men preekt vandaag veelal vanuit het verbond zonder verkiezing, over het Evangelie zonder overtuiging door de wet en over het geloof zonder kenmerken van wedergeboorte". Ds. Clements zou het daar graag eerst over willen hebben, alvorens elkaars preken te bespreken.

De slotzin vond ik dan wel mooi. Dr. Wisse merkte op dat de moderne mens ontvankelijk is voor een 'ervaringsgerichte' (bevindelijke) preek, als de prediker maar oprecht is. Dan zegt ds. Clements: "Met die raadgeving mogen wij wel tot onszelf inkeren. Wij allen hebben, net als Nathanaël, een vijgenboom in onze tuin nodig, om in het verborgene Gods aangezicht te zoeken. Welk een zegen als de grote Hartenkenner zal zeggen: 'Zie, waarlijk een Israëliet, in welken geen bedrog is". (Joh. 1:48)
Dank Ad.
Ik vond het citaat in het RD wel mooi. Daarom was ik benieuwd naar het hele artikel.
Het lijkt dat er een mogelijkheid bestaat om over de prediking in gesprek te komen. En ds Clements roept op tot zelfreflectie. Dat is winst.
Plaats reactie