Heb al tijden geen Saambinder meer. Heerlijk. Reactie zal voorspelbaar en daarom weinig lezenswaardig zijn. Nou boeit de promotie me ook niet zo (een theologiestudent wilde voor een masterscriptie GG preken vergelijken. Dat mocht niet, want te simpel. Nu promoveert iemand er op...).Piet Puk schreef:In de Saambinder reageert ds. J.J. Van Eckeveld op het onderzoek van GG-lid van der Knijff over bevindelijk preken. Hebben jullie dit ook gelezen en zo ja, wat is jullie reactie hierop?
Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Zou iemand het artikel uit De Waarheidsvriend kunnen plaatsen?
Het zal wat tikwerk geven, maar misschien dat er meer zijn die zich breder willen oriënteren? Dat kan soms wel een en ander aan het licht brengen, en kanten openen die onbelicht zijn gebleven. Sommige mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig, of hebben interesse in een bepaald onderwerp. Misschien kunnen we begrijpen dat een artikel over zoiets door De Waarheidsvriend wat anders wordt benaderd? Tenminste, ervan uitgaande zoals dit periodiek publiceert. Ergens ben ik daar best wel benieuwd naar, ook gezien de ontwikkelingen in de Gereformeerde Bond.
Het zal wat tikwerk geven, maar misschien dat er meer zijn die zich breder willen oriënteren? Dat kan soms wel een en ander aan het licht brengen, en kanten openen die onbelicht zijn gebleven. Sommige mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig, of hebben interesse in een bepaald onderwerp. Misschien kunnen we begrijpen dat een artikel over zoiets door De Waarheidsvriend wat anders wordt benaderd? Tenminste, ervan uitgaande zoals dit periodiek publiceert. Ergens ben ik daar best wel benieuwd naar, ook gezien de ontwikkelingen in de Gereformeerde Bond.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Zit er geen copyright op De Waarheidsvriend?-DIA- schreef:Zou iemand het artikel uit De Waarheidsvriend kunnen plaatsen?
Het zal wat tikwerk geven, maar misschien dat er meer zijn die zich breder willen oriënteren? Dat kan soms wel een en ander aan het licht brengen, en kanten openen die onbelicht zijn gebleven. Sommige mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig, of hebben interesse in een bepaald onderwerp. Misschien kunnen we begrijpen dat een artikel over zoiets door De Waarheidsvriend wat anders wordt benaderd? Tenminste, ervan uitgaande zoals dit periodiek publiceert. Ergens ben ik daar best wel benieuwd naar, ook gezien de ontwikkelingen in de Gereformeerde Bond.
- Dodo
- Berichten: 5648
- Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
- Locatie: dodo.refoforum@gmail.com
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Ik heb 'm al doorgegeven, maar anders zou ik het ook niet overtikken. Het was een fiks artikel, dat is me teveel werk.
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Je mag maximaal 50 woorden van een artikel citeren met een link naar het oorspronkelijke artikel. Anders knippen we het zonder enig pardon.
Mocht je toestemming hebben om een artikel integraal te plaatsen, dan moet je die toestemming doormailen naar info@refoforum.nl.
Mocht je toestemming hebben om een artikel integraal te plaatsen, dan moet je die toestemming doormailen naar info@refoforum.nl.
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Ik zal je morgen wel een kopietje bezorgen.-DIA- schreef:Zou iemand het artikel uit De Waarheidsvriend kunnen plaatsen?
Het zal wat tikwerk geven, maar misschien dat er meer zijn die zich breder willen oriënteren? Dat kan soms wel een en ander aan het licht brengen, en kanten openen die onbelicht zijn gebleven. Sommige mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig, of hebben interesse in een bepaald onderwerp. Misschien kunnen we begrijpen dat een artikel over zoiets door De Waarheidsvriend wat anders wordt benaderd? Tenminste, ervan uitgaande zoals dit periodiek publiceert. Ergens ben ik daar best wel benieuwd naar, ook gezien de ontwikkelingen in de Gereformeerde Bond.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Uit de Waarheidsvriend:
Vervreemding
De verwoording van de bevinding, zoals Van der
Knijff deze analyseert, roept echter ook vervreemding op. Te weinig is de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten gebaseerd op een nauwkeurige uitleg van de Schrift en een daaruit opkomende toe-passing. Doordat de prediking onder beheersing staat van een vastomlijnde geestelijke weg die God met de Zijnen gaat, worden Schriftwoorden op een bepaalde manier gefilterd en is er bovendien te weinig aandacht voor variatie in het werk van de Heilige Geest. Verder ligt er een te grote nadruk op het begin van de geloofsweg en de daaraan verbonden beleving van zonde en schuld, waardoor Gods verlossing in Christus te weinig aan de orde komt. Terwijl de oproep tot zelfonderzoek en de waarschuwing tegen schijngeloof sterk doorklinken, is het aanbod van Gods genade of de uitnodiging van het Evangelie te zwak aanwezig. Te sterk ligt het accent op de geestelijke ervaring en te weinig 0p Gods grote werken en de vastheid van Zijn beloften. Te weinig komen de noties van vreugde en dankbaarheid in het christenleven naar voren. De voornaamste gevolgen van dit alles zijn een chronische moeite met de aanvaarding of toeeigening van het heil en geloofsonzekerheid.
Vervreemding
De verwoording van de bevinding, zoals Van der
Knijff deze analyseert, roept echter ook vervreemding op. Te weinig is de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten gebaseerd op een nauwkeurige uitleg van de Schrift en een daaruit opkomende toe-passing. Doordat de prediking onder beheersing staat van een vastomlijnde geestelijke weg die God met de Zijnen gaat, worden Schriftwoorden op een bepaalde manier gefilterd en is er bovendien te weinig aandacht voor variatie in het werk van de Heilige Geest. Verder ligt er een te grote nadruk op het begin van de geloofsweg en de daaraan verbonden beleving van zonde en schuld, waardoor Gods verlossing in Christus te weinig aan de orde komt. Terwijl de oproep tot zelfonderzoek en de waarschuwing tegen schijngeloof sterk doorklinken, is het aanbod van Gods genade of de uitnodiging van het Evangelie te zwak aanwezig. Te sterk ligt het accent op de geestelijke ervaring en te weinig 0p Gods grote werken en de vastheid van Zijn beloften. Te weinig komen de noties van vreugde en dankbaarheid in het christenleven naar voren. De voornaamste gevolgen van dit alles zijn een chronische moeite met de aanvaarding of toeeigening van het heil en geloofsonzekerheid.
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Herkenbaar. Wie heeft dit geschreven?refo schreef:Uit de Waarheidsvriend:
Vervreemding
De verwoording van de bevinding, zoals Van der
Knijff deze analyseert, roept echter ook vervreemding op. Te weinig is de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten gebaseerd op een nauwkeurige uitleg van de Schrift en een daaruit opkomende toe-passing. Doordat de prediking onder beheersing staat van een vastomlijnde geestelijke weg die God met de Zijnen gaat, worden Schriftwoorden op een bepaalde manier gefilterd en is er bovendien te weinig aandacht voor variatie in het werk van de Heilige Geest. Verder ligt er een te grote nadruk op het begin van de geloofsweg en de daaraan verbonden beleving van zonde en schuld, waardoor Gods verlossing in Christus te weinig aan de orde komt. Terwijl de oproep tot zelfonderzoek en de waarschuwing tegen schijngeloof sterk doorklinken, is het aanbod van Gods genade of de uitnodiging van het Evangelie te zwak aanwezig. Te sterk ligt het accent op de geestelijke ervaring en te weinig 0p Gods grote werken en de vastheid van Zijn beloften. Te weinig komen de noties van vreugde en dankbaarheid in het christenleven naar voren. De voornaamste gevolgen van dit alles zijn een chronische moeite met de aanvaarding of toeeigening van het heil en geloofsonzekerheid.
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Dr. R.W. de Koeijer uit WaddinxveenBezorgd schreef:Herkenbaar. Wie heeft dit geschreven?refo schreef:Uit de Waarheidsvriend:
Vervreemding
De verwoording van de bevinding, zoals Van der
Knijff deze analyseert, roept echter ook vervreemding op. Te weinig is de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten gebaseerd op een nauwkeurige uitleg van de Schrift en een daaruit opkomende toe-passing. Doordat de prediking onder beheersing staat van een vastomlijnde geestelijke weg die God met de Zijnen gaat, worden Schriftwoorden op een bepaalde manier gefilterd en is er bovendien te weinig aandacht voor variatie in het werk van de Heilige Geest. Verder ligt er een te grote nadruk op het begin van de geloofsweg en de daaraan verbonden beleving van zonde en schuld, waardoor Gods verlossing in Christus te weinig aan de orde komt. Terwijl de oproep tot zelfonderzoek en de waarschuwing tegen schijngeloof sterk doorklinken, is het aanbod van Gods genade of de uitnodiging van het Evangelie te zwak aanwezig. Te sterk ligt het accent op de geestelijke ervaring en te weinig 0p Gods grote werken en de vastheid van Zijn beloften. Te weinig komen de noties van vreugde en dankbaarheid in het christenleven naar voren. De voornaamste gevolgen van dit alles zijn een chronische moeite met de aanvaarding of toeeigening van het heil en geloofsonzekerheid.
~~Soli Deo Gloria~~
- FlyingEagle
- Berichten: 2883
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Ik kan het nog niet eens helemaal oneens zijn met bovenstaande, al generaliseert hij wel te veel vind ik.
Tegelijk denk in wel eens dat de PKN(GB) wel wat meer bevindelijkheid mag opnemen in de prediking. De keren dat in er kom is het wel eens wat oppervlakkig. Een spade dieper mag dan best wel eens denk ik dan.
Tegelijk denk in wel eens dat de PKN(GB) wel wat meer bevindelijkheid mag opnemen in de prediking. De keren dat in er kom is het wel eens wat oppervlakkig. Een spade dieper mag dan best wel eens denk ik dan.
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Het is maar een fragment neem ik aan?
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Klopt ook. Hoewel het binnen GB heel wisselend is.FlyingEagle schreef:Ik kan het nog niet eens helemaal oneens zijn met bovenstaande, al generaliseert hij wel te veel vind ik.
Tegelijk denk in wel eens dat de PKN(GB) wel wat meer bevindelijkheid mag opnemen in de prediking. De keren dat in er kom is het wel eens wat oppervlakkig. Een spade dieper mag dan best wel eens denk ik dan.
Maar goed het ging nu even over dat onderzoek. Logisch dat deze ds dan daarop in gaat.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 22 jul 2019, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- FlyingEagle
- Berichten: 2883
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Ben jij niet geabonneerd?eilander schreef:Het is maar een fragment neem ik aan?
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Een héél klein fragment, ja.eilander schreef:Het is maar een fragment neem ik aan?
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff
Ik ben het met het citaat wel eens. Maar de verschillen zijn beperkt. Er zijn predikanten die binnen het beschreven kader gereformeerd preken, en er zijn predikanten die dat niet of althans veel minder doen. Maar het is maar net op wat voor criteria je zoekt.
De nadruk op geloofservaring is wel echt kenmerkend voor alle prediking. De prediking is altijd bevindelijk. Sommige preken zijn louter bevindelijk, maar dat is dan een uitwas binnen hetzelfde schema.
De nadruk op geloofservaring is wel echt kenmerkend voor alle prediking. De prediking is altijd bevindelijk. Sommige preken zijn louter bevindelijk, maar dat is dan een uitwas binnen hetzelfde schema.