Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Charles »

Piet Puk schreef:In de Saambinder reageert ds. J.J. Van Eckeveld op het onderzoek van GG-lid van der Knijff over bevindelijk preken. Hebben jullie dit ook gelezen en zo ja, wat is jullie reactie hierop?
Heb al tijden geen Saambinder meer. Heerlijk. Reactie zal voorspelbaar en daarom weinig lezenswaardig zijn. Nou boeit de promotie me ook niet zo (een theologiestudent wilde voor een masterscriptie GG preken vergelijken. Dat mocht niet, want te simpel. Nu promoveert iemand er op...).
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door -DIA- »

Zou iemand het artikel uit De Waarheidsvriend kunnen plaatsen?
Het zal wat tikwerk geven, maar misschien dat er meer zijn die zich breder willen oriënteren? Dat kan soms wel een en ander aan het licht brengen, en kanten openen die onbelicht zijn gebleven. Sommige mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig, of hebben interesse in een bepaald onderwerp. Misschien kunnen we begrijpen dat een artikel over zoiets door De Waarheidsvriend wat anders wordt benaderd? Tenminste, ervan uitgaande zoals dit periodiek publiceert. Ergens ben ik daar best wel benieuwd naar, ook gezien de ontwikkelingen in de Gereformeerde Bond.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:Zou iemand het artikel uit De Waarheidsvriend kunnen plaatsen?
Het zal wat tikwerk geven, maar misschien dat er meer zijn die zich breder willen oriënteren? Dat kan soms wel een en ander aan het licht brengen, en kanten openen die onbelicht zijn gebleven. Sommige mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig, of hebben interesse in een bepaald onderwerp. Misschien kunnen we begrijpen dat een artikel over zoiets door De Waarheidsvriend wat anders wordt benaderd? Tenminste, ervan uitgaande zoals dit periodiek publiceert. Ergens ben ik daar best wel benieuwd naar, ook gezien de ontwikkelingen in de Gereformeerde Bond.
Zit er geen copyright op De Waarheidsvriend?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Dodo »

Ik heb 'm al doorgegeven, maar anders zou ik het ook niet overtikken. Het was een fiks artikel, dat is me teveel werk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33284
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Tiberius »

Je mag maximaal 50 woorden van een artikel citeren met een link naar het oorspronkelijke artikel. Anders knippen we het zonder enig pardon.
Mocht je toestemming hebben om een artikel integraal te plaatsen, dan moet je die toestemming doormailen naar info@refoforum.nl.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Zou iemand het artikel uit De Waarheidsvriend kunnen plaatsen?
Het zal wat tikwerk geven, maar misschien dat er meer zijn die zich breder willen oriënteren? Dat kan soms wel een en ander aan het licht brengen, en kanten openen die onbelicht zijn gebleven. Sommige mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig, of hebben interesse in een bepaald onderwerp. Misschien kunnen we begrijpen dat een artikel over zoiets door De Waarheidsvriend wat anders wordt benaderd? Tenminste, ervan uitgaande zoals dit periodiek publiceert. Ergens ben ik daar best wel benieuwd naar, ook gezien de ontwikkelingen in de Gereformeerde Bond.
Ik zal je morgen wel een kopietje bezorgen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door refo »

Uit de Waarheidsvriend:
Vervreemding
De verwoording van de bevinding, zoals Van der
Knijff deze analyseert, roept echter ook vervreemding op. Te weinig is de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten gebaseerd op een nauwkeurige uitleg van de Schrift en een daaruit opkomende toe-passing. Doordat de prediking onder beheersing staat van een vastomlijnde geestelijke weg die God met de Zijnen gaat, worden Schriftwoorden op een bepaalde manier gefilterd en is er bovendien te weinig aandacht voor variatie in het werk van de Heilige Geest. Verder ligt er een te grote nadruk op het begin van de geloofsweg en de daaraan verbonden beleving van zonde en schuld, waardoor Gods verlossing in Christus te weinig aan de orde komt. Terwijl de oproep tot zelfonderzoek en de waarschuwing tegen schijngeloof sterk doorklinken, is het aanbod van Gods genade of de uitnodiging van het Evangelie te zwak aanwezig. Te sterk ligt het accent op de geestelijke ervaring en te weinig 0p Gods grote werken en de vastheid van Zijn beloften. Te weinig komen de noties van vreugde en dankbaarheid in het christenleven naar voren. De voornaamste gevolgen van dit alles zijn een chronische moeite met de aanvaarding of toeeigening van het heil en geloofsonzekerheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Bezorgd »

refo schreef:Uit de Waarheidsvriend:
Vervreemding
De verwoording van de bevinding, zoals Van der
Knijff deze analyseert, roept echter ook vervreemding op. Te weinig is de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten gebaseerd op een nauwkeurige uitleg van de Schrift en een daaruit opkomende toe-passing. Doordat de prediking onder beheersing staat van een vastomlijnde geestelijke weg die God met de Zijnen gaat, worden Schriftwoorden op een bepaalde manier gefilterd en is er bovendien te weinig aandacht voor variatie in het werk van de Heilige Geest. Verder ligt er een te grote nadruk op het begin van de geloofsweg en de daaraan verbonden beleving van zonde en schuld, waardoor Gods verlossing in Christus te weinig aan de orde komt. Terwijl de oproep tot zelfonderzoek en de waarschuwing tegen schijngeloof sterk doorklinken, is het aanbod van Gods genade of de uitnodiging van het Evangelie te zwak aanwezig. Te sterk ligt het accent op de geestelijke ervaring en te weinig 0p Gods grote werken en de vastheid van Zijn beloften. Te weinig komen de noties van vreugde en dankbaarheid in het christenleven naar voren. De voornaamste gevolgen van dit alles zijn een chronische moeite met de aanvaarding of toeeigening van het heil en geloofsonzekerheid.
Herkenbaar. Wie heeft dit geschreven?
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Hendrikus »

Bezorgd schreef:
refo schreef:Uit de Waarheidsvriend:
Vervreemding
De verwoording van de bevinding, zoals Van der
Knijff deze analyseert, roept echter ook vervreemding op. Te weinig is de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten gebaseerd op een nauwkeurige uitleg van de Schrift en een daaruit opkomende toe-passing. Doordat de prediking onder beheersing staat van een vastomlijnde geestelijke weg die God met de Zijnen gaat, worden Schriftwoorden op een bepaalde manier gefilterd en is er bovendien te weinig aandacht voor variatie in het werk van de Heilige Geest. Verder ligt er een te grote nadruk op het begin van de geloofsweg en de daaraan verbonden beleving van zonde en schuld, waardoor Gods verlossing in Christus te weinig aan de orde komt. Terwijl de oproep tot zelfonderzoek en de waarschuwing tegen schijngeloof sterk doorklinken, is het aanbod van Gods genade of de uitnodiging van het Evangelie te zwak aanwezig. Te sterk ligt het accent op de geestelijke ervaring en te weinig 0p Gods grote werken en de vastheid van Zijn beloften. Te weinig komen de noties van vreugde en dankbaarheid in het christenleven naar voren. De voornaamste gevolgen van dit alles zijn een chronische moeite met de aanvaarding of toeeigening van het heil en geloofsonzekerheid.
Herkenbaar. Wie heeft dit geschreven?
Dr. R.W. de Koeijer uit Waddinxveen
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door FlyingEagle »

Ik kan het nog niet eens helemaal oneens zijn met bovenstaande, al generaliseert hij wel te veel vind ik.

Tegelijk denk in wel eens dat de PKN(GB) wel wat meer bevindelijkheid mag opnemen in de prediking. De keren dat in er kom is het wel eens wat oppervlakkig. Een spade dieper mag dan best wel eens denk ik dan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door eilander »

Het is maar een fragment neem ik aan?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Bezorgd »

FlyingEagle schreef:Ik kan het nog niet eens helemaal oneens zijn met bovenstaande, al generaliseert hij wel te veel vind ik.

Tegelijk denk in wel eens dat de PKN(GB) wel wat meer bevindelijkheid mag opnemen in de prediking. De keren dat in er kom is het wel eens wat oppervlakkig. Een spade dieper mag dan best wel eens denk ik dan.
Klopt ook. Hoewel het binnen GB heel wisselend is.
Maar goed het ging nu even over dat onderzoek. Logisch dat deze ds dan daarop in gaat.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 22 jul 2019, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door FlyingEagle »

eilander schreef:Het is maar een fragment neem ik aan?
Ben jij niet geabonneerd? Afbeelding
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Het is maar een fragment neem ik aan?
Een héél klein fragment, ja.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Bericht door DDD »

Ik ben het met het citaat wel eens. Maar de verschillen zijn beperkt. Er zijn predikanten die binnen het beschreven kader gereformeerd preken, en er zijn predikanten die dat niet of althans veel minder doen. Maar het is maar net op wat voor criteria je zoekt.

De nadruk op geloofservaring is wel echt kenmerkend voor alle prediking. De prediking is altijd bevindelijk. Sommige preken zijn louter bevindelijk, maar dat is dan een uitwas binnen hetzelfde schema.
Plaats reactie