In de praktijk - Apologetiek

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

In de praktijk - Apologetiek

Bericht door Vagari »

Zijn er van jullie die veel spreken met buren, collega's etc. over:
Leven, sterven, ethiek, de werkelijkheid/waarheid, de Bijbel en Christus?

Misschien is het goed om enkele ervaringen te delen:
- Hoe vaak komt het voor?
- Met wie spreek je? Atheïst, agnost, rooms, moslim, refo, of anders?
- Komen ze zelf met vragen of grijp jij iedere kans?
- Wat zijn jouw motieven?
- Welke onderwerpen zijn favoriet?
- (Hoe) gebruik je hun eigen 'wereld' om Bijbelse zaken uit te leggen of te verdedigen?
- Hoe is de reactie? (Vanbinnen en van buiten)

Een tip voor wie in aanraking komt met moslims:
https://acts17apologetics.files.wordpre ... -final.pdf
Print het uit om weg te geven. En wees maar niet bang, weggooien van dit traktaatje wordt een beetje moeilijk voor hen. :)
Laatst gewijzigd door Vagari op 24 mei 2019, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In de praktijk - Apologetiek

Bericht door -DIA- »

Ik heb een kleine kennissenkring. Een kring die qua geloofsovertuiging vrij homogeen is, en dicht bij elkaar staat.
Ik heb op mijn werkplek (toen ik nog werkte) wel met mensen van doen gehad die vloekten. Het waren je meerderen... En ja, daar heb ik het best moeilijk mee gehad.
Ik moet eerlijk bekennen dat de vrijmoedigheid me vaak heeft ontbroken, maar niet
altijd.
Verder heb ik één broer doe qua geloofsrichting compleet anders denkt. Hij is heel erg gesloten, veel hoor je niet van hem. Maar een gesprek over serieuze zaken ketst altijd af. Niet dat hij zozeer in de verdediging gaat, maar hij valt vaak compleet stil. Wil er duidelijk niet over horen. Soms een onbeschrijfelijke boosheid. Wellicht wordt hij erdoor aan zijn opvoeding herinnerd. Wie zal zeggen wat er in hem omgaat?

- Hoe vaak komt het voor?
Bijna nooit of niet vaak
- Met wie spreek je? Atheïst, agnost, rooms, moslim, refo, of anders?
Meest met mijn broer, gaat 1 maal per zondag naar een kerk, maar hoor er verder niets over
- Komen ze zelf met vragen of grijp jij iedere kans?
Nee, ze zwijgen meest.
- Wat zijn jouw motieven?
Mensen proberen te laten merken dat we maar een korte tijd op deze aarde
zijn, en dat we deze tijd moeten gebruiken om ons voor te bereiden op de eeuwigheid. De ervaring leert dat het meestal afketst. Te veel zeggen kan averechts werken, dan moet je wel eens zwijgen.

- Welke onderwerpen zijn favoriet?
Proberen op het hart te drukken dat we slechts kort in de tijd zijn, en dat we allen spoedig voor de hemelse Rechter zullen staan.
- (Hoe) gebruik je hun eigen 'wereld' om Bijbelse zaken uit te leggen of te verdedigen?
Dat is heel moeilijk bij sommige mensen. Er zijn er, nu neem ik mijn broer, maar zo zijn er meer, die compleet stilvallen, om daarna zo snel mogelijk een ander onderwerp naar voren te brengen. Dan is het over, kan het niet verder.
- Hoe is de reactie?
Meest stilzwijgen, soms zo boos worden dat ze als het ware uitzinnig van boosheid worden. Mensen die worden herinnert aan hun opvoeding, en dat moet de reden zijn, en dat is ook een algemeen gegeven zetten zich af tegen waar men uit komt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: In de praktijk - Apologetiek

Bericht door Floppy »

Hoe vaak komt het voor?
Eens in de week of zo
Met wie spreek je? Atheïst, agnost, rooms, moslim, refo, of anders?
Een agnostische Israëlier, een gewone agnost en twee nominale moslims op het werk
Komen ze zelf met vragen of grijp jij iedere kans?
Meestal begin ik
Wat zijn jouw motieven?
Ik ben ervan overtuigd dat het Evangelie beter is dan de opvattingen die ze zelf op het moment hebben; en dat de wereld beter af is met het Jezus en het Woord van God.
Welke onderwerpen zijn favoriet?
Een tijdje was Abortus favoriet; nu vaak Evolutie en het ontstaan van de mens (en het doel van het bestaan)
(Hoe) gebruik je hun eigen 'wereld' om Bijbelse zaken uit te leggen of te verdedigen?
Ik begin nooit zomaar, maar sluit aan bij onderwerpen die ze zelf bespreken, en trek dan lijnen door.
Hoe is de reactie? (Vanbinnen en van buiten)
Respectvol; rondom abortus is dat wel eens minder. Zeer intelligente en hoog opgeleide mensen hebben mij wel eens aangestaard en gezegd: ja, dat is een diepe gedachte, nooit zo over nagedacht eigenlijk... (als het gaat over wat nou het doel is van je leven).

Met de Israëlische collega heb ik wel eens complete bijbelgedeeltes besproken aan de hand van de hebreeuwse grondtekst; voor hem is het OT waargebeurd, maar het geloof ziet hij als iets voor een selecte groep mensen. Ik stel hem ook wel eens vragen over hoe de rabbijnen een bepaald gedeelte verklaren, en dan heb je daarna een volkomen ontspannen gesprek over de uitleg.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In de praktijk - Apologetiek

Bericht door DDD »

Ik spreek veel met kantoorgenoten over van alles en nog wat en God en Jezus komen vaak voorbij, al was het maar omdat mensen hun naam laten vallen, wat ik soms als gelegenheid gebruik om op een nieuw onderwerp over te gaan of om op te merken dat Jezus helemaal niets met het probleem heeft uit te staan.

Misschien is het goed om enkele ervaringen te delen:
- Hoe vaak komt het voor?
Wekelijks.

- Met wie spreek je? Atheïst, agnost, rooms, moslim, refo, of anders?
De meeste mensen zijn niet zo helder in te delen. Maar ze zitten er allemaal tussen.

Los daarvan probeer ik terughoudend te zijn bij mensen die in formele zin ondergeschikt aan mij zijn. Je moet mijns inziens uitkijken dat je mensen niet intimideert. Al weet iedereen binnen twee dagen dat ik christen ben, dat ligt er immers duimendik bovenop. Dat geldt ook voor de meeste van mijn klanten. Bij klanten ben ik wel voorzichtiger, omdat je met hen een professionele relatie hebt. Daar zal ik niet uit mijzelf een standpunt delen, hooguit respect vragen voor mijn overtuiging en grenzen stellen in taalgebruik dat ik kan verdragen.

- Komen ze zelf met vragen of grijp jij iedere kans?
Het gaat meer om stellingnamen dan om vragen. Vragen klinkt ook niet echt als een gelijkwaardig gesprek, al zijn er wel eens vragen over wat ik ergens van vind. Maar in het algemeen genomen hoeven mensen daar meestal niet om te vragen;-)

- Wat zijn jouw motieven?
Ik vind het belangrijk om mensen daadwerkelijk te ontmoeten. En geloof is een belangrijk onderdeel van de werkelijkheid van mijn leven en dus komt het vaak aan de orde. Ik hoop natuurlijk ook de beeldvorming in goede zin te beïnvloeden, maar dat is niet een primair doel.

Het zou heel fijn zijn als mensen God leren kennen. Ik heb één vriend die door contact met mij weer naar de kerk is gegaan maar die is wel christelijk opgevoed. Ik vind dat je je doelen niet te hoog moet stellen. In een wereld waarin kerkelijke opinieleiders met mijns inziens domme verklaringen over bijzaken komen, zoals bijvoorbeeld de Nashvilleverklaring, die het gesprek tussen christenen en andere gewone mensen in hoge mate polariseren, is het al heel wat als je een normaal gesprek kunt voeren met iemand die meer een gemiddelde Nederlander is.

- Welke onderwerpen zijn favoriet?
Geen

- (Hoe) gebruik je hun eigen 'wereld' om Bijbelse zaken uit te leggen of te verdedigen?
Ik probeer manipuleren te voorkomen. Verdedigen is ook in het geheel mijn werk niet. Ik begrijp dat God middellijk werkt en dus in die zin niet voor zichzelf kan spreken, maar verdedigen is mijns inziens een naar woord. Al is er soms wel eens een aanval op christelijke waarden.

- Hoe is de reactie? (Vanbinnen en van buiten)
Prima.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: In de praktijk - Apologetiek

Bericht door eilander »

- Hoe vaak komt het voor?
Nu wekelijks, nu ik in een christelijke omgeving werk. Daarvoor werkte ik in een volstrekt seculiere omgeving, met weinig tot geen christenen. Daar kwam het sporadisch voor. Ik beantwoord de volgende vragen even over die omgeving, omdat het over apologetiek gaat.
In de omgeving spreek ik met mensen die afscheid hebben genomen van de kerk, maar dat kan ook niet elke week.

- Met wie spreek je? Atheïst, agnost, rooms, moslim, refo, of anders?
Met iedereen, als er gelegenheid voor is. Hoewel ik, voor zover ik weet, nog nooit met een moslim heb gesproken.

- Komen ze zelf met vragen of grijp jij iedere kans?
Beetje tussenin. Ligt ook een beetje aan de sfeer. Als er een kans is (en soms bid ik daarom) dan ga ik daar wel op in. Rond christelijke feestdagen ligt er een extra gelegenheid.

- Wat zijn jouw motieven?
Motief is: laten zien dat het christelijk geloof niet inhoudt 'dit mag niet, dat mag niet' maar dat het dienen van de Heere blijdschap en vreugde geeft die niet voorbij gaat, ook niet na dit leven.

- Welke onderwerpen zijn favoriet?
Bij mij is favoriet: de kern van het christelijk geloof, vergeving van de grootste zonde door de verdienste van de Heere Jezus alleen - en het leven naar Zijn Woord.

- (Hoe) gebruik je hun eigen 'wereld' om Bijbelse zaken uit te leggen of te verdedigen?
Niet.

- Hoe is de reactie? (Vanbinnen en van buiten)
Over het algemeen heel goed. Het levert begrip en waardering op. Soms heb ik echter wel gemerkt, als je het echt over de kern hebt, dat er vijandschap kan ontstaan. Er zit toch steeds iets in elk mens dat zegt: 'als je je een beetje netjes gedraagt, komt het wel goed'. Als je dan zegt dat bij wijze van spreken een massamoordenaar die tot Jezus zijn toevlucht neemt, zal zalig worden - en daartegenover een mens die altijd ieder het zijne heeft gegeven maar buiten Hem leeft, verloren gaat, dan worden sommigen echt vijandig.
Maar dat is niet de boodschap die je in de eerste vijf minuten vertelt. Wel bij een dieper gesprek.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: In de praktijk - Apologetiek

Bericht door Van Ewijk »

Vagari schreef: - Hoe vaak komt het voor?
Meerdere keren per week.
- Met wie spreek je? Atheïst, agnost, rooms, moslim, refo, of anders?
Voornamelijk moslims en atheïsten.
Met moslims heb ik de ervaring dat ze godsdienstige inhoud en standpunten beter begrijpen waar deze overeenkomen maar dat als het op de verschillen aan komt ze het moeilijk vinden om de gegeven argumenten te accepteren.
Met atheïsten heb ik het een stuk moeilijker.
Die hebben een hoop vragen maar begrijpen vaak de essentie van het geloof niet en hier geld vaak het spreekwoord:
Voor iemand die niet gelooft schiet iedere uitleg te kort, voor een gelovige is geen enkele uitleg nodig.
- Komen ze zelf met vragen of grijp jij iedere kans?
Ze komen meestal zelf met vragen, ik zou mezelf heel erg afmaten als ik de confrontatie iedere keer zelf zou zoeken.
Ik ben echter niet van plan om mijn geloof onder stoelen of banken te steken.
- Wat zijn jouw motieven?
Overal waar ik kom erkennen dat ik christen ben en op die manier het evangelie uitdragen in de hoop dat het zaad geoogst kan worden.
- Welke onderwerpen zijn favoriet?
Met moslims veelal het zedelijk verval in westerse landen, als strijdpunt de aard van de drie-eenheid.
Met atheïsten veelal morele en religie vs wetenschap discussies.
- (Hoe) gebruik je hun eigen 'wereld' om Bijbelse zaken uit te leggen of te verdedigen?
Door ze meestal te wijzen op het feit dat de Heere Jezus ook geleden heeft en hij als geen ander onze ellende begrijpt.
- Hoe is de reactie? (Vanbinnen en van buiten)
Het eindigt steevast in een impasse.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: In de praktijk - Apologetiek

Bericht door helma »

Omdat ik nogal eens gesprekken heb door o.a. het werk bij SOL (maar ook als moeder) ben ik de apologetieklessen van Bijbelschool Filadelfia gaan luisteren.
4 delen van ds H van de Belt, heel leerzaam.
De laatste die ik luisterde was van Marius Storm, apologetiek en onderscheiding van geesten.
Aanrader! (allemaal wel, maar die Afrikaners weten vaak heel eenvoudig rake dingen te zeggen)

https://youtu.be/d609rtgw3Wk
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: In de praktijk - Apologetiek

Bericht door Anselmus »

Hier staan ook filmpjes naar aanleiding van het handboek 'Verantwoord geloof'. Van geschiedenis tot het herkennen van drogredenen (Prof. Kater). Leerzaam en ook interkerkelijk, soms wat technisch:
https://www.weetwatjegelooft.nl/cursus/ ... d-geloven/

Sent from my MI 6 using Tapatalk
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie