Gewone catechismus

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gewone catechismus

Bericht door Bezorgd »

Zonnebloem schreef:Het nieuwe leerboekje is geschreven omdat de Heidelbergse Catechismus eigenlijk niet meer voldeed aan het doel waarvoor het was gemaakt. Het was een leerboek. Maar werd daar niet meer voor gebruikt.

Wat doen jullie met de (oude) Heidelberger in je gewone leven?


- Mijn kinderen krijgen er les uit op school en catechisatie
- Elke zondag hebben we een leerdienst uit de HC
- In veel preken en boeken wordt ter onderstreping verwezen naar de HC.

Herken je dit niet?
Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gewone catechismus

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zonnebloem schreef:Het nieuwe leerboekje is geschreven omdat de Heidelbergse Catechismus eigenlijk niet meer voldeed aan het doel waarvoor het was gemaakt. Het was een leerboek. Maar werd daar niet meer voor gebruikt.

Wat doen jullie met de (oude) Heidelberger in je gewone leven?


- Mijn kinderen krijgen er les uit op school en catechisatie
- Elke zondag hebben we een leerdienst uit de HC
- In veel preken en boeken wordt ter onderstreping verwezen naar de HC.

Herken je dit niet?
Dat geldt voor ons, behalve punt 2, ook. Niet iedere zondag wordt de HC bepreekt. Bv als ds van Kooten komt, preek hij regelmatig uit de Dordse Leerregels.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gewone catechismus

Bericht door Nasrani »

Zonnebloem schreef:Het nieuwe leerboekje is geschreven omdat de Heidelbergse Catechismus eigenlijk niet meer voldeed aan het doel waarvoor het was gemaakt. Het was een leerboek. Maar werd daar niet meer voor gebruikt.

Wat doen jullie met de (oude) Heidelberger in je gewone leven?
De Heidelberger is zo verweven in het onderwijs wat we de kinderen meegeven en ook de gemeente.
Persoonlijk gebruik ik daarom https://www.heidelbergse-catechismus.nl/ nu ook te downloaden als app en offline te gebruiken.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gewone catechismus

Bericht door FlyingEagle »

Dank voor de tip!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gewone catechismus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nee hoor. Je levert een bijdrage aan het gesprek. Ik vind daar niets achterlijk aan. Misschien zal mijn mening vrijzinnig blijken te zijn.

Maar dat is nu nog niet vast te stellen.
Dat is wel degelijk vast te stellen. Wikipedia zegt over het vrijzinnig protestantisme: Vrijzinnig protestantisme is een stroming binnen het protestantisme van mensen die hun christelijke geloof sterk laten bepalen door een ondogmatische houding, waarin vrijheid van denken en geloven op basis van eigen inzichten centraal staat.
Mijns inziens is dit bij jou in sommige onderwerpen wel degelijk aan de orde, vooral het dikgedrukte. Het feit dat jij de evolutietheorie als een ondergeschikt belang vindt dienen, is niets anders dan een vrijzinnige opvatting. En dan zwijg ik er nog over dat jij de noodzaak van de elkendekennis en het wijzen op de doodstaat van de mens, niet belangrijk vindt voor het christelijk geloof. Dat is echt wel het toppunt in mijn ogen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewone catechismus

Bericht door DDD »

Hoe kom je daar nu weer bij. Natuurlijk is kennis van onze treurige toestand wel nodig. Waarom zou je anders Jezus nodig hebben?

Maar de manier waarop God de wereld heeft geschapen, vind ik niet van primair belang, inderdaad.

Los daarvan: geloven op basis van eigen inzichten is niet hetzelfde als je gezonde verstand gebruiken bij de bijbeluitleg. Ik pleit ervoor om nuchter om te gaan met bijbelse voorschriften, en die niet volkomen willekeurig toe te passen. Dat heeft niets met vrijzinnig te maken, maar is wel een vorm van zelfstandig nadenken. Dat is echter diep protestants.
Laatst gewijzigd door DDD op 16 sep 2019, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gewone catechismus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Maar de manier waarop God de wereld heeft geschapen, vind ik niet van primair belang, inderdaad.
En dat alleen al is een vrijzinnige opvatting.

Je moet het verder allereerst toetsen aan de Bijbel en de Belijdenisgeschriften. Als je die niet primair belangrijk vindt en zelf zelfstandig wilt nadenken, is dat absoluut niet diep protestants, maar alleen ontzettend vrijzinnig.
Laatst gewijzigd door Jantje op 16 sep 2019, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewone catechismus

Bericht door DDD »

Dat is een standpunt. Maar dat is geen feit.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gewone catechismus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat is een standpunt. Maar dat is geen feit.
Het is een feit dat iemand, die het ontstaan van hemel en aarde van ondergeschikt belang acht, een vrijzinnig persoon is. Dat verzin ik niet, maar dat is een algemeen gegeven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gewone catechismus

Bericht door refo »

Jantje schreef:
DDD schreef:Dat is een standpunt. Maar dat is geen feit.
Het is een feit dat iemand, die het ontstaan van hemel en aarde van ondergeschikt belang acht, een vrijzinnig persoon is. Dat verzin ik niet, maar dat is een algemeen gegeven.
Nee, dat is een mening.
Bovendien haal je evolutie en het ontstaan van hemel en aarde door elkaar. Dat zijn heel verschillende onderwerpen.
Plaats reactie