Gewone catechismus

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23851
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gewone catechismus

Bericht door refo »

eilander schreef:
refo schreef:Je moet het benaderen zoals Karl Barth doet. Tegen voorstanders (van de alverzoening) zegt hij: ik zou er maar niet op rekenen. Tegen de tegenstanders: de genade is altijd groter dan je denkt! Sluit het niet uit.
Laat de geschriften van Karl Barth maar dicht en doe de Bijbel en de belijdenisgeschriften maar wat vaker open. Daar leer je heel wat betere dingen.
Al die zaken als alverzoening zijn ooit door theologen bedacht. En ook de argumentatie ertegen. Die komen in de bijbel dan ook niet voor.
Van enig nut voor de kerk en kerkmensen zijn ze niet.
Tegenwoordig dienen ze alleen nog om de eigen rechtzinnigheid te etaleren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23851
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gewone catechismus

Bericht door refo »

En vergeet niet: je kunt wel denken dat het goed met je zal gaan, maar dat het toch niet doorgaat.
God beloofde een land van melk en honing, maar toch kwam vrijwel niemand aan. Zelfs Mozes en Aäron niet.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gewone catechismus

Bericht door Zita »

refo schreef:En vergeet niet: je kunt wel denken dat het goed met je zal gaan, maar dat het toch niet doorgaat.
God beloofde een land van melk en honing, maar toch kwam vrijwel niemand aan. Zelfs Mozes en Aäron niet.
En toch staan Gods beloften vast. Hij heeft er nog nooit één verbroken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewone catechismus

Bericht door eilander »

Zita schreef:
refo schreef:En vergeet niet: je kunt wel denken dat het goed met je zal gaan, maar dat het toch niet doorgaat.
God beloofde een land van melk en honing, maar toch kwam vrijwel niemand aan. Zelfs Mozes en Aäron niet.
En toch staan Gods beloften vast. Hij heeft er nog nooit één verbroken.
Ik ben ook heel benieuwd wat @refo hier nu mee wil zeggen. Zoiets als: het kan altijd nog fout gaan ofzo?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gewone catechismus

Bericht door Mara »

DDD schreef: Maar nauw voor jezelf en ruim voor een ander, dat is toch wel wat de heilige Geest leert. Dus ik ben het op dit punt geheel met refo eens.
Ik ook.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gewone catechismus

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Zita schreef:
refo schreef:En vergeet niet: je kunt wel denken dat het goed met je zal gaan, maar dat het toch niet doorgaat.
God beloofde een land van melk en honing, maar toch kwam vrijwel niemand aan. Zelfs Mozes en Aäron niet.
En toch staan Gods beloften vast. Hij heeft er nog nooit één verbroken.
Ik ben ook heel benieuwd wat @refo hier nu mee wil zeggen. Zoiets als: het kan altijd nog fout gaan ofzo?
Als je de visie van @refo volgt, is dat inderdaad de aangrijpende werkelijkheid. Maar als je nauwgezet Gods Woord volgt, en als Gods wederbarende genade voor een uitgewerkte zondaar door de Heilige Geest in het wordt hart geschonken, dan wordt het waar dat niemand ze uit Zijn hand zal kunnen rukken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewone catechismus

Bericht door eilander »

Mara schreef:
DDD schreef: Maar nauw voor jezelf en ruim voor een ander, dat is toch wel wat de heilige Geest leert. Dus ik ben het op dit punt geheel met refo eens.
Ik ook.
Ik helemaal niet. Want ik ben het met de eerste zin van @DDD wel eens, maar niet met de gedachte van @refo dat we daarom vaag mogen gaan doen over de alverzoening. Verre van dat zelfs. Denk toch eens na, mensen.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gewone catechismus

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
eilander schreef:
refo schreef:En vergeet niet: je kunt wel denken dat het goed met je zal gaan, maar dat het toch niet doorgaat.
God beloofde een land van melk en honing, maar toch kwam vrijwel niemand aan. Zelfs Mozes en Aäron niet.
Ik ben ook heel benieuwd wat @refo hier nu mee wil zeggen. Zoiets als: het kan altijd nog fout gaan ofzo?
Als je de visie van @refo volgt, is dat inderdaad de aangrijpende werkelijkheid. Maar als je nauwgezet Gods Woord volgt, en als Gods wederbarende genade voor een uitgewerkte zondaar door de Heilige Geest in het wordt hart geschonken, dan wordt het waar dat niemand ze uit Zijn hand zal kunnen rukken.
Zegt refo iets waar zelfs de meest rechtse forumleden mee eens zouden kunnen zijn, wordt het toch weer bekritiseerd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewone catechismus

Bericht door eilander »

Welnee, er klopt helemaal niets van.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gewone catechismus

Bericht door Jantje »

Inderdaad niet, nee. Ik verwonder me er ten zeerste over dat het blijkbaar voor velen als zoete koek wordt doorgeslikt.

Ik ben wel benieuwd waarom @GGotK het daar wel mee eens is, althans dat sugereert hij wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gewone catechismus

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Inderdaad niet, nee. Ik verwonder me er ten zeerste over dat het blijkbaar voor velen als zoete koek wordt doorgeslikt.

Ik ben wel benieuwd waarom @GGotK het daar wel mee eens is, althans dat sugereert hij wel.
Omdat ik de bewuste uitspraak volledig anders interpreteer dan jij. Maar waarschijnlijk maken we ons beide schuldig aan het niet volgen van het NIVEA principe, dus laat refo eerst maar eens zijn uitspraak toelichten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gewone catechismus

Bericht door Mara »

GGotK schreef: Zegt refo iets waar zelfs de meest rechtse forumleden mee eens zouden kunnen zijn, wordt het toch weer bekritiseerd.
Ja dat snap ik dus ook niet.
We worden gewaarschuwd voor het rusten in de beloften.
Maar voor wie zijn die beloften?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewone catechismus

Bericht door Valcke »

refo schreef:Al die zaken als alverzoening zijn ooit door theologen bedacht. En ook de argumentatie ertegen. Die komen in de bijbel dan ook niet voor.
Van enig nut voor de kerk en kerkmensen zijn ze niet.
Refo schijnt een andere Bijbel te hebben dan wij.
Een Bijbel waarin niet staat: 'Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.'
Een Bijbel waarin de vele teksten dat niet allen het Koninkrijk Gods zullen ingaan, geschrapt zijn.
Een Bijbel waarin de gelijkenis van het zaad en van het onkruid en van de wijde en smalle poort niet staan.
Een Bijbel waarin de teksten over de hel niet meer voorkomen.
Een Bijbel waarin de verkiezing niet meer geleerd wordt.

Maar nee, dit staat alles wél in zijn Bijbel... niet voor de theologen, maar voor de eenvoudigen.
Laten we er maar niet te serieus op ingaan, beste mensen.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Gewone catechismus

Bericht door amateur-theoloog »

Valcke schreef:
refo schreef:Al die zaken als alverzoening zijn ooit door theologen bedacht. En ook de argumentatie ertegen. Die komen in de bijbel dan ook niet voor.
Van enig nut voor de kerk en kerkmensen zijn ze niet.
Refo schijnt een andere Bijbel te hebben dan wij.
Een Bijbel waarin niet staat: 'Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.'
Een Bijbel waarin de vele teksten dat niet allen het Koninkrijk Gods zullen ingaan, geschrapt zijn.
Een Bijbel waarin de gelijkenis van het zaad en van het onkruid en van de wijde en smalle poort niet staan.
Een Bijbel waarin de teksten over de hel niet meer voorkomen.
Een Bijbel waarin de verkiezing niet meer geleerd wordt.

Maar nee, dit staat alles wél in zijn Bijbel... niet voor de theologen, maar voor de eenvoudigen.
Laten we er maar niet te serieus op ingaan, beste mensen.
Ook voor de theologen hoor. De Bijbel is er voor iedereen, behalve voor diegenen die menen iets van de Bijbel af te doen of er iets aan toe te voegen.
Online
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gewone catechismus

Bericht door ZWP »

Mooie recensie van de GW in het RD vandaag.
Plaats reactie