Gewone catechismus

Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:
Valcke schreef:Kan ik niet vanaf mobiel. Volgt later.
Toch alvast een link. Weliswaar geen ‘neutrale’ wetenschap, maar mi wel wetenschappelijk onderbouwd.
https://scheppingofevolutie.nl/dna-chimpansee-mens/
En dit nog over een vergelijking van het Y-chromosoom uit evolutionaire hoek, waarin grote verbazing over de grote verschillen doorklinkt:
http://johnhawks.net/weblog/reviews/chi ... -2010.html
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Valcke schreef:
Valcke schreef:Kan ik niet vanaf mobiel. Volgt later.
Toch alvast een link. Weliswaar geen ‘neutrale’ wetenschap, maar mi wel wetenschappelijk onderbouwd.
https://scheppingofevolutie.nl/dna-chimpansee-mens/
En dit nog over een vergelijking van het Y-chromosoom uit evolutionaire hoek, waarin grote verbazing over de grote verschillen doorklinkt:
http://johnhawks.net/weblog/reviews/chi ... -2010.html
Dit is een interessant punt. Al staan in het artikel zelf al evolutionaire verklaringen. Ik zal het oorspronkelijke artikel ook proberen te lezen binnenkort.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
Valcke schreef:
Valcke schreef:Kan ik niet vanaf mobiel. Volgt later.
Toch alvast een link. Weliswaar geen ‘neutrale’ wetenschap, maar mi wel wetenschappelijk onderbouwd.
https://scheppingofevolutie.nl/dna-chimpansee-mens/
En dit nog over een vergelijking van het Y-chromosoom uit evolutionaire hoek, waarin grote verbazing over de grote verschillen doorklinkt:
http://johnhawks.net/weblog/reviews/chi ... -2010.html
Dit is een interessant punt. Al staan in het artikel zelf al evolutionaire verklaringen. Ik zal het oorspronkelijke artikel ook proberen te lezen binnenkort.
Natuurlijk... maar evolutionisten zullen zelfs bij de grootst mogelijke onwaarschijnlijkheid toch vasthouden aan evolutie... het alternatief schepping (geen gemeenschappelijke voorouder) hebben zij namelijk reeds op voorhand uitgeschakeld.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door parsifal »

Valcke schreef: Natuurlijk... maar evolutionisten zullen zelfs bij de grootst mogelijke onwaarschijnlijkheid toch vasthouden aan evolutie... het alternatief schepping (geen gemeenschappelijke voorouder) hebben zij namelijk reeds op voorhand uitgeschakeld.
Dat is niet waar. Sterker nog veel wetenschappers geloven dat er leven op andere planeten kan zijn wat onafhankelijk van het leven op aarde is ontstaan. Als dat waar en mogelijk is, dan is het binnen het naturalistische paradigma juist verrassend dat er gemeenschappelijke afstamming zou zijn voor al het leven op aarde (waar de omstandigheden voor het ontstaan van leven blijkbaar goed waren -weer vanuit het naturalistische wereldbeeld). Je maakt m.i. de fout om schepping tegenover evolutie te zetten als enige alternatieven. Er zijn redelijk wat Christenen die een mogelijkheid voor een samengaan van de twee zien en daarbij zijn er nog veel andere alternatieven.

Wel is het zo dat binnen het wetenschappelijke spel, Goddelijk ingrijpen geen plaats heeft. Juist de afbakening van het meetbare en natuurlijke als verklaring maakt wetenschap beperkt, maar ook bijzonder effectief. (Je stopt namelijk niet te snel met het zoeken van een verklaring).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2018 »

"In het begin" - bereshiet - verwijst naar het begin van de tijd - het eerste, ondeelbare moment, daarvoor bestond geen tijd.
Zo heeft tijdens de eerste scheppingsdaad - de schepping van hemel en aarde - de tijd z´n intrede gedaan.
Zo zal de aarde vanaf dit moment ook om z´n as gedraaid hebben, een rotatie van 24 uur.

Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
Een dag van 24 uur is een scheppingsorde die vanaf het begin door God is ingesteld en die zal bestaan tot het einde van de tijd.
Daarom hoeven we er niet aan te twijfelen dat God de aarde in 6 dagen geschapen heeft.
En er wordt ook niet van ons verlangd om dat met ons verstand te begrijpen.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ZWP »

Terzijde:
Valcke schreef: Natuurlijk... maar evolutionisten zullen zelfs bij de grootst mogelijke onwaarschijnlijkheid toch vasthouden aan evolutie... het alternatief schepping (geen gemeenschappelijke voorouder) hebben zij namelijk reeds op voorhand uitgeschakeld.
Dat laatste denk ik eigenlijk niet. Wetenschappers zijn ook mensen met een (groot) ego.
De ontdekking van géén gemeenschappelijke voorouder zou een aardverschuiving in deze tak van wetenschap betekenen. Dan heb je het over de Nobelprijs etc. die je ten deel zou vallen. Ofwel, dat zouden ze juist dolgraag willen ontdekken! Dan is je wetenschappelijke naam gevestigd. (Overigens nadat je eerst behoorlijk wat tegenwerking hebt gehad van collega's die hun theorie onderuitgehaald zien worden).
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewone catechismus

Bericht door Valcke »

Parsifal, ZWP, dat is toch een wensdenken van jullie. Op universiteiten worden in deze wetenschap meer behoudende christenen systematisch geweerd.

Verder moet je wel een heel groot evolutiegeloof hebben om ondanks zulke grote verschillen in het y-chromosoom van mens en chimpansee (vergelijkbaar aan verschil in autosomaal DNA van mens en kip) toch in een gemeenschappelijke voorvader te geloven. Zelfs deze evolutionist noemt deze uitkomst: “heel, heel raar”. En dan toch maar verder met nieuwe theoriën. En in al deze theorieën wordt echt nergens gerekend met een Schepper.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gewone catechismus

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Parsifal, ZWP, dat is toch een wensdenken van jullie. Op universiteiten worden in deze wetenschap meer behoudende christenen systematisch geweerd.

Verder moet je wel een heel groot evolutiegeloof hebben om ondanks zulke grote verschillen in het y-chromosoom van mens en chimpansee (vergelijkbaar aan verschil in autosomaal DNA van mens en kip) toch in een gemeenschappelijke voorvader te geloven. Zelfs deze evolutionist noemt deze uitkomst: “heel, heel raar”. En dan toch maar verder met nieuwe theoriën. En in al deze theorieën wordt echt nergens gerekend met een Schepper.
Ik ga al een tijdje mee in het universitaire wereldje en ik ken redelijk wat behoudende Christenen. Ik zit weliswaar in een redelijk veilig vakgebied (wiskunde) maar ik ben nooit op enige tegenstand gestuit (wel op discussies natuurlijk) en buitenstaanders die hun ongefundeerde mening geven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Thuisvrouw »

Roos2018 schreef:"In het begin" - bereshiet - verwijst naar het begin van de tijd - het eerste, ondeelbare moment, daarvoor bestond geen tijd.
Zo heeft tijdens de eerste scheppingsdaad - de schepping van hemel en aarde - de tijd z´n intrede gedaan.
Zo zal de aarde vanaf dit moment ook om z´n as gedraaid hebben, een rotatie van 24 uur.

Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
Een dag van 24 uur is een scheppingsorde die vanaf het begin door God is ingesteld en die zal bestaan tot het einde van de tijd.
Daarom hoeven we er niet aan te twijfelen dat God de aarde in 6 dagen geschapen heeft.
En er wordt ook niet van ons verlangd om dat met ons verstand te begrijpen.
Dank je Roos 2018. Dat geloof ik ook. Ook omdat God dat gezegd heeft in Zijn tafelen en Woord. Ik mag dat geloven, zonder dat het tegendeel blijkt.

Fijn dat je er weer bent. Kan ik je al feliciteren trouwens? ;)
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewone catechismus

Bericht door Valcke »

Binnen de biologie is dit bekend en er zijn voorbeelden van. Mijn zoon heeft een HBO biologie opleiding gevolgd en er zijn diverse docenten op de opleiding die het scheppingsgeloof publiek belachelijk maken. In NL heeft iemand niet kunnen promoveren omdat hij weigerde in een persoonlijk voorwoord van zijn proefschrift een geloofsuiting te verwijderen,
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gewone catechismus

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:Binnen de biologie is dit bekend en er zijn voorbeelden van. Mijn zoon heeft een HBO biologie opleiding gevolgd en er zijn diverse docenten op de opleiding die het scheppingsgeloof publiek belachelijk maken. In NL heeft iemand niet kunnen promoveren omdat hij weigerde in een persoonlijk voorwoord van zijn proefschrift een geloofsuiting te verwijderen,
Geloof me, dit gebeurt niet alleen binnen dit vakgebied. Ik heb economie gestudeerd. En bij het vak 'filosofie van de economie' ging het over God. Jongens, wat een vijandschap om me heen. Tot en met medestudenten die door de zaal riepen 'God is dood'. Confronterend moment.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewone catechismus

Bericht door Valcke »

Uiteindelijk mocht hij na veel protest toch promoveren.
https://www.trouw.nl/home/wageningen-zw ... n~a88bd0c3
Dat verandert niets aan het vijandige beeld.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gewone catechismus

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Binnen de biologie is dit bekend en er zijn voorbeelden van. Mijn zoon heeft een HBO biologie opleiding gevolgd en er zijn diverse docenten op de opleiding die het scheppingsgeloof publiek belachelijk maken. In NL heeft iemand niet kunnen promoveren omdat hij weigerde in een persoonlijk voorwoord een geloofsuiting te verwijderen,
Voor dat laatste ben ik wel benieuwd. Ik had een bijbeltekst als motto en in het dankwoord. Zelfs in het veel seculierere Zweden heeft mijn promovendus zijn (moslim) geloof in zijn dankwoord tot uiting laten komen en ken ik mensen die aardige subsidiemagneten zijn die openlijk over hun geloof spreken.
Inderdaad wordt er wel eens denigrerend over scheppingsgeloof gesproken, daar kun je een docent op aanspreken.

Maar ik heb niet even naar het Nature artikel gekeken waar je naar verwees via je link. Allereerst kunnen je twee theorieen niet samengaan. Als men werkelijk zo dogmatisch over gemeenschappelijke afstamming is als je beweert dan is of dit artikel niet bruikbaar als argument tegen gemeenschappelijke afstamming of het had niet in het (glossy) wetenschapstijdschrift met het grootste lezerspubliek verschenen.

Het Nature artikel zelf is interessant. Het is in ongeveer 300 andere wetenschappelijke artikelen geciteerd en het is interessant om er verder naar te kijken of er mechanismes zijn die snelle evolutie in Y-chromosomen verklaren.
(Moleculaire klok argumenten heb ik ook moeite mee, want die zijn gebaseerd op sterke aannames over neutrale evolutie en populatie-grootte en zijn erg gevoelig voor de specifieke aannames) Ik maak niet uit je stuk op dat bij een verdere analyse van verschillende soorten de structuur (topologie) van de genetische bomen problematisch wordt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewone catechismus

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef:Binnen de biologie is dit bekend en er zijn voorbeelden van. Mijn zoon heeft een HBO biologie opleiding gevolgd en er zijn diverse docenten op de opleiding die het scheppingsgeloof publiek belachelijk maken. In NL heeft iemand niet kunnen promoveren omdat hij weigerde in een persoonlijk voorwoord van zijn proefschrift een geloofsuiting te verwijderen,
Geloof me, dit gebeurt niet alleen binnen dit vakgebied. Ik heb economie gestudeerd. En bij het vak 'filosofie van de economie' ging het over God. Jongens, wat een vijandschap om me heen. Tot en met medestudenten die door de zaal riepen 'God is dood'. Confronterend moment.
Zeker geloof ik dat. Maar binnen de biologie wordt er ook op de opvattingen over evolutie geselecteerd bij sollicitaties.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewone catechismus

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:Maar ik heb niet even naar het Nature artikel gekeken waar je naar verwees via je link. Allereerst kunnen je twee theorieen niet samengaan. Als men werkelijk zo dogmatisch over gemeenschappelijke afstamming is als je beweert dan is of dit artikel niet bruikbaar als argument tegen gemeenschappelijke afstamming of het had niet in het (glossy) wetenschapstijdschrift met het grootste lezerspubliek verschenen.
Natuurlijk wel. De wetenschappelijk aangetoonde feiten ten aanzien van de grote verschillen in het Y-chromosoom zijn zeer bruikbaar tegen de theorie van gemeenschappelijke afstamming, hoewel de auteurs ervan ondanks de feiten daaraan vasthouden. Mi was het wetenschappelijker geweest gewoon de objectieve vergelijking te maken en deze te ontkoppelen van de afstammingsvraag. Daarmee scheidt je wetenschappelijk bewijs van speculatie.
Plaats reactie