Eens. Ds. Huijgen, uw opmerking dat deze manier van formuleren wel overeenkomstig de oude, vertrouwde Heidelberger zou zijn, klopt ook niet. Want Zacharius Ursinus en Caspar Olevianus zullen nooit de optie van 6 scheppingsdagen die óf 6 lange perioden óf 6 echte dagen zijn opengelaten hebben. Hebben ze ook niet gedaan, blijkens het antwoord dat ze geven.Grace schreef:Waarom dan de extra toevoeging (tov origineel) dat het ‘om het even is’ of het om een korte of lange periode gaat en hoe de soorten ontstaan zijn? Dat is dan toch een volledig onnodige toevoeging als zou het alleen om het belijden gaan van God als Schepper?A_Huijgen schreef:Interessant om alle reacties hier te lezen. Een misverstand wil ik graag uit de weg ruimen: ons antwoord bedoelt helemaal niet om voor theïstische evolutie of iets dergelijks te pleiten. We laten de opties die er in dit debat zijn, staan en brengen de belijdenis van God de Schepper terug naar de kern. Ongeveer zoals de Heidelbergse Catechismus dat ook doet, trouwens. Het gaat er maar om dat alles is voortgekomen uit een idee van God. Trouwens, de Bijbelse belijdenis dat God de Schepper is, gaat meestal over de wereld nu: 'Dit is de dag die de Heere gemaakt heeft'. Het gaat ons juist om de Bijbelse waarheid.
(Ik kan niet beloven dat ik op toekomstige posts ook ga reageren, en misschien vinden reageerders het wel helemaal niet prettig dat ik reageer. Ik zal me hoe dan ook op de achtergrond houden).
Misschien even scherp maar: de denigrerende manier waarop u over 6*24 spreekt of creationisten ‘wegzet’ in de media openbaart eerlijk gezegd duidelijk aan welke kant u in deze staat. Prima, maar zeg dat dan en probeer niet allerlei broeders uit het verleden (opstellers HC, reformatoren) te laten buikspreken alsof het hun ook om het even zou zijn hoe ze hier over dachten.
Vraag: Wat gelooft gij met deze woorden: Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde?
Antwoord: Dat de eeuwige Vader van onzen Heere Jezus Christus, die hemel en aarde, met al wat er in is, uit niet geschapen heeft , die ook door zijn eeuwigen raad en voorzienigheid ze nog onderhoudt en regeert (enzovoorts).
Daar zie en lees ik niets van diverse opties over de schepping, dus waarom staan die dan wel in de 'gewone' catechismus? Dan klopt het toch niet wat u zegt? Het gaat ons juist om de Bijbelse waarheid, zegt u, maar schijnbaar niet. Want anders zou u over de mogelijkheid van 6 lange perioden niet geschreven hebben!