Gewone catechismus

Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erskinees »

Kerkrechtelijk wel. Na dopen ben je dooplid en hoor je bij de kerk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Vraag 85: „Hoe ga je bij de kerk horen?”

„Door de doop.”
Daar klopt niets van.
Dat is de verbondsmatige invloed in dit hele stuk. Ook Kampen catechiseert mee.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GJdeBruijn »

Erskinees schreef:Kerkrechtelijk wel. Na dopen ben je dooplid en hoor je bij de kerk.
Dat betreft de situatie voor de volwassendoop van buitenstaanders. Binnen de gemeente gaat het anders. Volgens het doopformulier wordt een kind binnen de gemeente gedoopt als zijde lidmaat van de gemeente. (DL noemen dat geheiligd door de ouders). Je bent dus lid door geboorte en daarom wordt een kind als lidmaat van de gemeente gedoopt. Klein detail, maar het maakt wel geschil. :huhu
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 17 mei 2019, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

GJdeBruijn schreef:
Erskinees schreef:Kerkrechtelijk wel. Na dopen ben je dooplid en hoor je bij de kerk.
Volgens het doopformulier wordt je gedoopt als zijde lidmaat van de gemeente. (DL noemen dat geheiligd door de ouders). Je bent dus lid door geboorte en daarom wordt een kind als lidmaat van de gemeente gedoopt. Klein detail, maar het maakt wel geschil. :huhu
Het maakt zeker geschil :D
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GJdeBruijn »

nog een aanvulling gegeven op de vorige post.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

GJdeBruijn schreef:nog een aanvulling gegeven op de vorige post.
En wat vind jij van de vraag over de schepping?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ook ongedoopte kinderen horen al bij het verbond van God. Of je daarmee ook bij de geinstitutionaliseerde kerk hoort, lijkt me een marginaal discussiepunt als het gaat om de christelijke leer.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

GJdeBruijn schreef:
Erskinees schreef:Kerkrechtelijk wel. Na dopen ben je dooplid en hoor je bij de kerk.
Dat betreft de situatie voor de volwassendoop van buitenstaanders. Binnen de gemeente gaat het anders. Volgens het doopformulier wordt een kind binnen de gemeente gedoopt als zijde lidmaat van de gemeente. (DL noemen dat geheiligd door de ouders). Je bent dus lid door geboorte en daarom wordt een kind als lidmaat van de gemeente gedoopt. Klein detail, maar het maakt wel geschil. :huhu
Heel duidelijk!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erskinees »

GJdeBruijn schreef:
Erskinees schreef:Kerkrechtelijk wel. Na dopen ben je dooplid en hoor je bij de kerk.
Dat betreft de situatie voor de volwassendoop van buitenstaanders. Binnen de gemeente gaat het anders. Volgens het doopformulier wordt een kind binnen de gemeente gedoopt als zijde lidmaat van de gemeente. (DL noemen dat geheiligd door de ouders). Je bent dus lid door geboorte en daarom wordt een kind als lidmaat van de gemeente gedoopt. Klein detail, maar het maakt wel geschil. :huhu
Scherp, je hebt gelijk!
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GJdeBruijn »

Bezorgd schreef:
GJdeBruijn schreef:nog een aanvulling gegeven op de vorige post.
En wat vind jij van de vraag over de schepping?
Geen formulering die een duidelijk richting geeft. Het vermijdt een stellingname op dit punt. Jammer dat er niet verwezen wordt naar het 4e gebod waar duidelijk de dagindeling die we kennen wordt verbonden met de scheppingsdagen: "Want in zes dagen" enz.
Juist in onze tijd van verwarring is een helder standpunt nodig. Ook al wordt dat misschien niet (direct) begrepen door de doelgroep. Maar dat zou geen argument mogen zijn wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:Dan zul je het artikel toch echt zelf moeten lezen. Zoals ik al schreef: "Elke zin stemt tot nadenken."

https://www.rd.nl/kerk-religie/gewone-c ... -1.1568489
Een zeer uiterst grote verarming en een handreiking naar de voorstanders van de evolutietheorie. Ik vind dit werkelijk levensgevaarlijk!
De geciteerde vragen/antwoorden maken mij niet gelukkig. Geef mij maar vraag en antwoord 1 van de Heidelberger Catechismus en de Westminster Confessie.

Als je dan toch graag een hedendaagse catechismus wil, vind ik de New City Catechismus (hoewel beknopter en eenvoudiger) meer bijbelse diepgang hebben als deze "Gewone Catechismus".
Inderdaad. De NCC is mooi.
Maar deze ook: https://www.heidelbergse-catechismus.nl
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Grace »

Bezorgd schreef:
Maanenschijn schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
https://www.rd.nl/kerk-religie/gewone-c ... -1.1568489
Een zeer uiterst grote verarming en een handreiking naar de voorstanders van de evolutietheorie. Ik vind dit werkelijk levensgevaarlijk!
Schokkend dat een hoogleraar van een van de reformatorische kerken hier achter kan staan.
Wat vind je schokkend, alleen de passage over de schepping, of het geheel van dit initiatief?
Ik heb alleen de vraag over de schepping gelezen. Dat is al voldoende om afstand te nemen van zo'n publicatie, en niet te zorgen voor toenemende verwarring in je (jeugdige) achterban.
100% eens. Dit zijn echt zorgelijke ontwikkelingen. Mensen hebben alleen niet door dat het allemaal heel geleidelijk en gemoedelijk gaat. Als ik op twitter zie dat Cees Dekker blij met dit antwoord is, dan weet ik genoeg.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door CvdW »

GJdeBruijn schreef:
Erskinees schreef:Kerkrechtelijk wel. Na dopen ben je dooplid en hoor je bij de kerk.
Dat betreft de situatie voor de volwassendoop van buitenstaanders. Binnen de gemeente gaat het anders. Volgens het doopformulier wordt een kind binnen de gemeente gedoopt als zijde lidmaat van de gemeente. (DL noemen dat geheiligd door de ouders). Je bent dus lid door geboorte en daarom wordt een kind als lidmaat van de gemeente gedoopt. Klein detail, maar het maakt wel geschil. :huhu
Goed om even naar de praktijk te kijken.
Tijdens ledenvergadering in het begin van een nieuw kalenderjaar ontvangen mansleden (schriftelijk of mondeling) een overzicht van het aantal doopleden en leden.
In het verleden is mij opgevallen dat de kinderen die in december geboren zijn en pas na 1 januari gedoopt worden niet op de lijst staan.
Schijnbaar gaat men er toch van uit dat kinderen die geboren zijn en nog niet gedoopt zijn nog nergens bij horen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Grace schreef:
100% eens. Dit zijn echt zorgelijke ontwikkelingen. Mensen hebben alleen niet door dat het allemaal heel geleidelijk en gemoedelijk gaat. Als ik op twitter zie dat Cees Dekker blij met dit antwoord is, dan weet ik genoeg.
Klopt, het zijn vooral de modernere theologen die hier helemaal in meegaan. Dat zie je aan de reacties op twitter over dit onderwerp.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gewone catechismus (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Boertje »

Er zijn hier de nodige forummers die theologisch zeer goed onderlegd zijn. Wellicht wil een dezer het boek kopen en een uitgebreide recensie op dit forum plaatsen. Ik heb overigens nog geen goede recensie gevonden op internet. Wellicht gaat die ook niet komen omdat er een bekende naam aan dit boek verbonden is. Het ons kent ons circuit....
Plaats reactie