Een Rooms-Katholiek ervaart 'Rooms' inderdaad niet positief maar snapt het wel. Een goede vergelijking zou bv zijn met iemand die gereformeerd vrijgemaakt is en aangeduid wordt als 'vrijgemaakte' of 'artikel 31'. a. het is niet volledig en belangrijker: b. men gebruikt de term zelf niet. De term heeft echter lang niet zo'n zware lading als de denigrerende term zwarte kousen.-DIA- schreef:a. De Zwarte Kousenkerk was een soort scheldnaam
b. De RKK noemde zich voorheen (ik weet niet of dat nog zo is) Rooms.
Dat is dus geen scheldnaam, zoals het eerste.
De meer behoudende Rooms-Katholieken weten wel dat de term katholiek voorbehouden is aan de Latijnse kerk van het Westen (de Rooms-Katholieke Kerk dus) en de Orthodoxe Kerken uit het Oosten. Dat is de echte catholica, in de zin van 'universele kerk'. De scheiding tussen Oost en West wordt wel als pijnlijk ervaren omdat de katholieke-kerk moet ademen met een linker- en een rechterlong. En inderdaad vullen de geloofsbelevingen (men ging in 1054 uiteen) elkaar aan. West wat meer rationeel en dogmatisch, Oost wat meer mystiek en ondogmatischer.
In de ogen van veel behoudende Rooms katholieken en Oosters-orthodoxen horen de ca 10.000 (wereldwijd) protestante denominaties eenvoudigweg niet tot die katholieke kerk, in die zin verstaan. Dat lijkt pijnlijk maar is door hen niet - althans niet primair - niet zo bedoeld. Deze kerken worden (naar Leer en Traditie) eigenlijk niet als kerk beschouwd, simpelweg omdat ze niet gesticht zijn door Christus. Daar kun je fel op reageren, maar vanuit hun overtuiging is dat volstrekt logisch. Christus stichtte de kerk (...zal Ik Mijn Kerk bouwen (Mat 16:18 e.a.)). Er is volgens hen dus maar één kerk. Die kerk heeft een "postadres", althans is niet primair een geestelijke eensgezindheid, laat staan een groep uitverkorenen oid. In hun Kerk zitten schurken en Heiligen naast elkaar in de kerkbanken, zo zien ze het. Tot in de jaren 50 (toen dat nog heel gewoon was wat nu traditionalisme heet) duidde men GKV, CGK, NGK, GG, NHK, HHK, SG, HGKV, GGIN, OGGIN heel bon ton, zonder smalend te willen zijn, nog doorgaans aan als secten. Deze gemeenschappen kenden niet de idee van apostolische opvolging, waarbij Linus gewijd werd door Petrus en Cletus door Linus en Anaclutus door Cletus en Cetus door Cletus etc etc etc door alle eeuwen tot de huidige bisschoppen toe, door handoplegging. De Oosters-Orthodoxe christenen denken daar - je zou het niet denken - precies hetzelfde over.