Mystiek en bevinding

Sola Gratia
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 mei 2017, 00:39

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Sola Gratia »

Maanenschijn schreef:Oei, ik kom van tussen de rivieren. Boven de Waal, onder de Lek/Rijn. Ons dorp is protestant, buurdorp is Rooms. Waar hoor ik bij?
Lees ik net dat we nog mystiek zijn ook...

Is mystiek eigenlijk niet een modern woord voor bevindelijk?
Als hij met mystiek gesloten en geheimzinnig bedoelde kan ik er wel inkomen. Zijn veel oorspronkelijke Zeeuwen komen wonen halverwege de 20e eeuw. Dat zijn over het algemeen meer binnenvetters.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Nee, juist een ouderwets woord voor bevindelijk. ;)
Maar nu vaak weer gebruikt als 'ziekelijk' door modernere richtingen die van het bevindelijke leven niets moeten hebben, en dat ook niet verstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuwen schieten wortel in zware klei. Dan zijn ze in de Tieler- en Culemborgerwaarden en de Betuwe wel op hun plek.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Tiberius schreef:Nee, juist een ouderwets woord voor bevindelijk. ;)
Ligt er aan wat je onder mystiek verstaat. Tegenwoordig is mystiek ook weer actueel, als is het wel van andere orde dan de Middeleeuwse mystiek. Zoals bij Bernard van Clairvaux e.d.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
JCRyle schreef:
MarcoBijl schreef:JCRyle ; https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_riv ... _Nederland

Een gewoon begrip die iedereen op school wel es gehoord moet hebben bij aardrijkskunde .
Jij spreekt over dé rivier. Wikipedia spreekt over de rivierEN. Toch een groot verschil.
Maar als je niet antwoorden wil, mij ook best :)
Volgens mij weet je best wat hij bedoelde... Een beetje flauw om er dan zo op te reageren... Iedereen heeft wel eens gehoord van 'boven de rivieren' en 'onder de rivieren'. En uit de context van zijn reactie had je dit gewoon kunnen begrijpen. Niet iedereen heeft een uitmuntende interpunctie en opmaak in zijn reacties..., als je het begrijpt is het al goed...
Al hecht ik zelf wel veel waarde aan een goede interpunctie en opmaak.
Sorry het was een oprechte en eerlijke vraag. De predikanten blijven onder de rivier? Dan denk ik welke rivier? Ik vermoedde de IJssel, maar of dat vermoeden juist is geen flauw idee.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Delftenaar »

Een tijdje terug las ik een artikel van iemand die parallellen trok tussen de "oude" mystiek en de huidige bevindelijke kerken. Om eerlijk te zijn schrok ik van die analyse. Hij toonde veel overeenkomsten aan tussen mystiek en bevindelijkheid.
Wellicht gechargeerd, maar wel een waarschuwing.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Hendrikus »

Delftenaar schreef:Een tijdje terug las ik een artikel van iemand die parallellen trok tussen de "oude" mystiek en de huidige bevindelijke kerken. Om eerlijk te zijn schrok ik van die analyse. Hij toonde veel overeenkomsten aan tussen mystiek en bevindelijkheid.
Wellicht gechargeerd, maar wel een waarschuwing.
Schrok je ervan? Fijn dat het je in elk geval wakker schudde.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Delftenaar schreef:Een tijdje terug las ik een artikel van iemand die parallellen trok tussen de "oude" mystiek en de huidige bevindelijke kerken. Om eerlijk te zijn schrok ik van die analyse. Hij toonde veel overeenkomsten aan tussen mystiek en bevindelijkheid.
Wellicht gechargeerd, maar wel een waarschuwing.
Schrok je ervan? Fijn dat het je in elk geval wakker schudde.
Als dit het forum overneemt ga bedank ik, en ga niet verder, als ik daar de kracht voor krijg. Ik ken een beetje mijn zwakheid, maar als het om de waarheid gaat kan ik niet meer meedoen. Hier wordt het meest wezenlijke Geesteswerk veracht als mystiek, zoals de neo-gereformeerde vrijgemaakten dat al jaren deden.
Als dit wordt getolereerd mag ik niet verder gaan. Hoop dat ik dan bewaard mag worden, maar dit is een zeer ernstige waarschuwing waard. Kijk even hoe Wikipedia mystiek omschrijft. Dat is als het ware het tegendeel van het Geesteswerk. Waar men het Geesteswerk niet verstaat gaat men spotten. Zie Handelingen 2.
Mystiek kan ik niet anders duiden als heidens en afgodisch, en met name oosters religieus. Een inwendige beweging, of vervoering vanuit de mens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Mystiek en bevinding

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Delftenaar schreef:Een tijdje terug las ik een artikel van iemand die parallellen trok tussen de "oude" mystiek en de huidige bevindelijke kerken. Om eerlijk te zijn schrok ik van die analyse. Hij toonde veel overeenkomsten aan tussen mystiek en bevindelijkheid.
Wellicht gechargeerd, maar wel een waarschuwing.
Schrok je ervan? Fijn dat het je in elk geval wakker schudde.
Als dit het forum overneemt ga bedank ik, en ga niet verder, als ik daar de kracht voor krijg. Ik ken een beetje mijn zwakheid, maar als het om de waarheid gaat kan ik niet meer meedoen. Hier wordt het meest wezenlijke Geesteswerk veracht als mystiek, zoals de neo-gereformeerde vrijgemaakten dat al jaren deden.
Als dit wordt getolereerd mag ik niet verder gaan. Hoop dat ik dan bewaard mag worden, maar dit is een zeer ernstige waarschuwing waard. Kijk even hoe Wikipedia mystiek omschrijft. Dat is als het ware het tegendeel van het Geesteswerk. Waar men het Geesteswerk niet verstaat gaat men spotten. Zie Handelingen 2.
Mystiek kan ik niet anders duiden als heidens en afgodisch, en met name oosters religieus. Een inwendige beweging, of vervoering vanuit de mens.
Graag hoor ik je bron, Delftenaar?

@Dia. Dit is een zeer legitieme vraag om over na te denken, omdat vanaf de Reformatie de kerk is aangevallen door de wederdopers en in Engeland bijvoorbeeld de Ranters, die niet meer vanuit het Woord dachten, maar alleen leefden bij het inwendige licht. En zij noemden dat dan de Heilige Geest. Dit is uitermate mystiek. Elementen daarvan zijn ook in onze kerken doorgedrongen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door Maanenschijn »

Beste DIA, ik lees hier nergens dat iemand beweert bevinding en mystiek het zelfde is. Bevinding is wat iemand bij ondervinding heeft geleerd, door werking van de Heilig Geest. Daar ben ik het direct mee eens.

Maar als je objectief kijkt naar de (heel uitéénlopende) betekenissen van mystiek kan de moderne mens bevinding wel als zodanig karakteriseren. Voorbeeld: enkele jaren verscheen er een boekje over Pietje Baltus. Titel van het boekje: Een mystieke vrouw uit de Tielerwaard.

Begrijp je nu wat ik bedoel, naar aanleiding van wat ik las dat tussen de rivieren mystieke mensen wonen, over mijn vergelijking tussen mystiek en bevinding?

Ik hoop dat het zo mag zijn dat er tussen de rivieren veel recht bevindelijke mensen mogen wonen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door Tiberius »

Spiritualiteit (of vroomheid), mystiek en bevinding; het zijn termen die dicht bij elkaar liggen.
Spiritualiteit is geloven als gehele mens, niet alleen met het verstand, maar ook met de ervaring. Dat is dus bevindelijk geestelijk leven.
Mystiek kenmerkt zich door eenwording met God zonder en dus buiten Christus. Dat is natuurlijk niet Bijbels.

Ik ben ook wel benieuwd naar dat artikel van Delftenaar. Ik kan me die parallellen wel voorstellen, maar dat betreft - als het goed is - alleen de uiterlijke vormen. Een waarschuwing kan nooit kwaad, in ieder geval.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door Terri »

Ds. van der Poel sprak wel eens over "een mystieke unie' .
Hij bedoelde dan (wat ik ervan begreep) de werking van de Heilige Geest in een hart van een gelovige.
Het is een niet tastbare 'werkelijkheid' .
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:Ds. van der Poel sprak wel eens over "een mystieke unie' .
Hij bedoelde dan (wat ik ervan begreep) de werking van de Heilige Geest in een hart van een gelovige.
Het is een niet tastbare 'werkelijkheid' .
Men spreekt ook wel over het 'mystieke lichaam van Christus' in Rooms-Kaltholieke kringen. We weten ook dat het woord in een goede zin kan worden gebruikt, maar daarvan merk ik hier niet veel. Mystiek kan iets zijn wat voor de natuur 'verborgen' is. Als men spreekt over het mystieke leven, en men bedoelt het nieuwe leven, die nieuwe schepping, dat grote Godswonder, dan kan ik het wel begrijpen. Maar heel anders is de manier waarop erover wordt gesproken als de bevindelijkheid bedoeld wordt op de maniet zoals destijds de vrijgemaakten meenden te moeten spreken over de bevindelijke kerken of de bevindelijke leer. Ik signaleer een verontrustende gang van zaken. Een verharding een elkaar niet meer (willen) verstaan. Dat mag een teken van de tijd genoemd worden. En ik kan en wil er niet verder op ingaan, want de praktijk leert dat het ene woord het ander uithaalt en dat werpt een smet op de Kerk. Daarom acht ik voldoende gezegd te hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Terri schreef:Ds. van der Poel sprak wel eens over "een mystieke unie' .
Hij bedoelde dan (wat ik ervan begreep) de werking van de Heilige Geest in een hart van een gelovige.
Het is een niet tastbare 'werkelijkheid' .
Men spreekt ook wel over het 'mystieke lichaam van Christus' in Rooms-Kaltholieke kringen. We weten ook dat het woord in een goede zin kan worden gebruikt, maar daarvan merk ik hier niet veel. Mystiek kan iets zijn wat voor de natuur 'verborgen' is. Als men spreekt over het mystieke leven, en men bedoelt het nieuwe leven, die nieuwe schepping, dat grote Godswonder, dan kan ik het wel begrijpen. Maar heel anders is de manier waarop erover wordt gesproken als de bevindelijkheid bedoeld wordt op de maniet zoals destijds de vrijgemaakten meenden te moeten spreken over de bevindelijke kerken of de bevindelijke leer. Ik signaleer een verontrustende gang van zaken. Een verharding een elkaar niet meer (willen) verstaan. Dat mag een teken van de tijd genoemd worden. En ik kan en wil er niet verder op ingaan, want de praktijk leert dat het ene woord het ander uithaalt en dat werpt een smet op de Kerk. Daarom acht ik voldoende gezegd te hebben.
Zoals de Vrijgemaakten er over spraken wordt het hier dus niet bedoeld. Dat heeft niemand beweerd. Iedereen heeft het over de eerste betekenis die u hierboven beschrijft... Behalve het artikel wat hierboven werd aangehaald. Maar daarover wordt juist gezegd dat het fout is... Dus het is een valse aanname om te zeggen dat iedereen hier in dit topic de Vrijgemaakten achteraan gaat. Want dat wordt absoluut pertinent niet gezegd...!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door Jongere »

De uitdrukking van ds. van der Poel is - denk ik - afgeleid van de uitdrukking unio mystica. Dat is een in de theologie veel gebruikt begrip om de geestelijke verbinding tussen Christus en de gelovigen mee aan te duiden. Het is bijvoorbeeld een centraal thema in de theologie van Calvijn.
De letterlijke betekenis van het woord mystiek (geheimzinnig) hoeven wij ons ook niet te laten afnemen door een verkeerd gebruik ervan. Het kan goed gebruikt worden om het geheimenis van het werk van de Geest mee te benoemen.
Dan moet er wel helder onderscheiden worden met de stroming van de mystici. Tiberius benoemt uiteindelijk het beste criterium, namelijk de plaats van Christus. Ik zou daaraan toe willen voegen dat Christus altijd door het Woord gekend wordt. Als geestelijke ervaringen "ten koste" moeten gaan van deze elementen, gaat er iets mis. Dat is ook in bevindelijke kring helemaal niet denkbeeldig en een terechte waarschuwing.

Tegelijk is het verwijt bevinding = mystiek altijd wel heel snel gemaakt en dat gaat ook in dit topic weer vrij vlug. Dat is te gemakkelijk en wijst vaak vooral op een afkeer van de juiste plaats van bevinding in het geestelijk leven.
Ik weet niet welk artikel Delftenaar heeft gelezen. Zelf ken ik het artikel van prof. Van Ruler, "Licht- en schaduwzijden in de bevindelijkheid", waarin dit onderwerp ook besproken wordt.
Plaats reactie