Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:We moeten wél oppassen dat we van iemand die bekeerd is het niet geloven, omdat wij menen dat het niet is naar ónze 'kenmerken'-leer of 'standen'-leer.
Ook ná ontvangen genade kan men afdwalen.
Dus we moeten oppassen met ménen te denken dat een ander wel of niet bekeerd is.
Het gaat in de eerste plaats over ons eigen hart en niet over of een ander wel of niet bekeerd is.
We moeten inderdaad heel veel ja....
Of niet?
Of wel?
Maar wij doen helemaal niet mee....
Of wel?
Of niet?

Of zouden we er toch stiekem tussen kruipen?

Het zijn slechts een paar dingen om over na te denken...

Waaraan weet een mens of er een beginsel van het werk Gods is?
Moet dat niet in de prediking naar voren komen?
Of hebben we genoeg aan een Bijbelse vertelling zonder meer?
Moeten zielen niet verklaard worden?
Kan dat een mens die het zelf niet weet? Of een mens die denkt dat hij hert weet?

We hebben wel een tekst om over na te denken:
Arglistig is het hart, meer dan enig ding.
En wat er verder volgt.
Als wij als mensen kunnen Gods werk in het leven van anderen zo makkelijk in twijfel trekken omdat we menen dat het niet naar (onze gedachten) van God is, moeten we onszelf naarstig onderzoeken. Want wij kunnen ons zo makkelijk vergissen en daarmee de gekrookte rieten en rokende vlaswieken zo makkelijk vertrappen, omdat we menen dat het te 'makkelijk' is gegaan. En als we dat doen, vertrappen we Gods werk en komt God niet aan Zijn eer. En als aan de vruchten blijkt dat men niet volgens Gods woord leeft, moeten we dat niet aan anderen vertellen, maar aan de persoon zelf.
Als men iets kent van Gods genade wordt men nauw voor zichzelf en ruim voor de ander!!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:We moeten wél oppassen dat we van iemand die bekeerd is het niet geloven, omdat wij menen dat het niet is naar ónze 'kenmerken'-leer of 'standen'-leer.
Ook ná ontvangen genade kan men afdwalen.
Dus we moeten oppassen met ménen te denken dat een ander wel of niet bekeerd is.
Het gaat in de eerste plaats over ons eigen hart en niet over of een ander wel of niet bekeerd is.
We moeten inderdaad heel veel ja....
Of niet?
Of wel?
Maar wij doen helemaal niet mee....
Of wel?
Of niet?

Of zouden we er toch stiekem tussen kruipen?

Het zijn slechts een paar dingen om over na te denken...

Waaraan weet een mens of er een beginsel van het werk Gods is?
Moet dat niet in de prediking naar voren komen?
Of hebben we genoeg aan een Bijbelse vertelling zonder meer?
Moeten zielen niet verklaard worden?
Kan dat een mens die het zelf niet weet? Of een mens die denkt dat hij hert weet?

We hebben wel een tekst om over na te denken:
Arglistig is het hart, meer dan enig ding.
En wat er verder volgt.
Paulus zou in deze tijd een nieuwe brief kunnen schrijven en wel tegen de mensen die de Bijbel plus nog iets leren.
Alsook tegen de mensen die zaken uit elkaar willen trekken die bij elkaar horen.

Gods woord zegt....maar Gods volk denkt het beter te weten.
De Belijdenis zegt dit... ja maar dan moet je het wel op die en die wijze uitleggen anders klopt het niet.

Vele oudvaders zaken dingen zeer duidelijk, maar ja je moet ze wel in die en die context lezen en ze zeggen het wel anders maar ze bedoelen hetzelfde.

Laten wij het niet te snel beter weten. Gods woord, en de belijdenis gegrond op Gods woord en Oudvaders die Gods woord naspreken zijn niet zomaar gemakkelijk even overboord gooien.

Omdat men meent dat ze nieuwe leringen die de Bijbel, de belijdenis en vele oudvaders niet leerden toch wel leerden.

Bij NGB Artikel 22 Arnoldus Rotterdam:

Vraag. Wat moet een gelovige al kennen?
Antwoord. Alhoewel wij de uiterste grensscheidingen van een verdoemelijke onwetendheid niet kunnen bepalen, omdat het ons niet geoorloofd is, de kracht der Goddelijke genade naar de korte el van ons gebrekkig verstand af te meten, zo is toch zeker, dat ieder mens, die geen gevaar wil lopen van zijn zaligheid, moet kennen hetzij met meer of minder licht, 't geen ons in het evangelie beloofd wordt, en de Artikelen onzes algemenen en ongetwijfeld Christelijken geloofs in een hoofdsom leren.

Vraag. Welke zijn de eigenschappen van deze kennis?
Antwoord.
1. Dat dezelve door de Geest Gods onder en door het gebruik der middelen dusdanigerwijze in de ziel voortgebracht, dat ze dezelve levendig, overtuigend en gevoelig aandoet en ten opzichte van de ellende, een droefheid naar God werkt, 2 Cor. 7 : 10. En tot het binnenste der zaken indringt: Zij zijn door Hem geleerd gelijk de waarheid in Jezus is. Jer. 31 : 19: Zekerlijk nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heupe geklopt. Ik ben beschaamd, ja ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.
2. Dat dezelve een aanhoudende liefde tot de waarheid voortbrengt en krachtig aanspoort tot het naarstig lezen, horen, en overdenken van Gods Woord, Psalm 1 : 2: Zijn lust is in des Heeren wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht. Spr. 4 : 18: Het pad des Rechtvaardigen is gelijk een schijnend licht, voortgaande en lichtende tot den vollen dag toe. Zodat het vergeten van hetgeen men te voren kende, of een lui berusten in de verkregen mindere, of meerdere kennis een zeer kwaad teken is, of van een volkomen ongeloof, of ten minste van een zeer schandelijke verzwakking in het geloof.
3. Dat dezelve de mens verootmoedigt, Matth. 11 : 29: Leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart. Want door deze wetenschap heeft men niet alleen kennis verkregen van Gods heerlijkheid, en des mensen nietigheid en zondigheid in 't gemeen, maar ook van zichzelf in 't bijzonder, en dit werkt in het hart bewe¬ging van ootmoedigheid, zodat men zich voor God aanmerkt als ijdel stof en as, Gen. 18:27: En Abraham antwoordde en zeide: Zie toch, ik heb mij onderwonden te spreken tot den Heere, hoewel ik stof en as ben.
4. Dat dezelve zich aldus met de waarheid verenigt, dat deze gehoorzaamd wordt, en zij de mens het pad van alle ware deugd doet bewandelen, Joh. 8 : 31, 32: Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen, en zult de waarheid verstaan en de waarheid zal u vrij maken.

Vraag. Welke is de tweede daad van het zaligmakend geloof?
Antwoord. De toestemming, aanneming of omhelzing van het gekende Evangelie; en is óf beschouwende, welke tot het ver¬stand behoort; óf werkzaam, welke onder de wil te brengen is.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 14 aug 2017, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door DDD »

Eens met Refo. Het gepraat over algemene werkingen van de heilige Geest is een merkwaardige verschuiving van de verantwoordelijkheid van ongeloof. Alsof de heilige Geest ook wel half werk aflevert. Het idee alleen al is ongepast.

De Bijbel spreekt wel van het tegenstaan van het werk van de heilige Geest. Je zou hooguit als je sterk vanuit de uitverkiezing redeneert, kunnen zeggen dat het werk bij sommige mensen wel en bij anderen niet tot het ware geloof leidt, en dat in het laatste geval de heilige Geest zijn werk speciaal in de gelovige is begonnen. Ik ben benieuwd hoe het is ontstaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door eilander »

DDD schreef:Eens met Refo. Het gepraat over algemene werkingen van de heilige Geest is een merkwaardige verschuiving van de verantwoordelijkheid van ongeloof. Alsof de heilige Geest ook wel half werk aflevert. Het idee alleen al is ongepast.

De Bijbel spreekt wel van het tegenstaan van het werk van de heilige Geest. Je zou hooguit als je sterk vanuit de uitverkiezing redeneert, kunnen zeggen dat het werk bij sommige mensen wel en bij anderen niet tot het ware geloof leidt, en dat in het laatste geval de heilige Geest zijn werk speciaal in de gelovige is begonnen. Ik ben benieuwd hoe het is ontstaan.
Wie hierin aanleiding ziet om de verantwoordelijkheid voor eigen ongeloof af te schuiven, heeft het óf niet begrepen, óf zoekt een stok om de hond te slaan. In jouw posting zit het antwoord al begrepen: wie inderdaad het werk van Gods Geest kan tegenstaan, en dan definitief, moet dus wel te maken hebben met werkingen van de Heilige Geest. Dan moet het wel het algemene werk zijn.
Met name ds. Th. van der Groe heeft hier op gewezen, terwijl hij toch echt geen ruimte gaf aan God de schuld te geven van het ongeloof.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door DDD »

Dat is toch een cirkelredenering? Waarin onderscheidt zich dit werk? Alleen in het resultaat. Maar de suggestie is, dat God ook werkt zonder resultaat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door eilander »

DDD schreef:Dat is toch een cirkelredenering? Waarin onderscheidt zich dit werk? Alleen in het resultaat. Maar de suggestie is, dat God ook werkt zonder resultaat.
Dat is ook waar! "Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop..."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Herman »

Als we het werk van de Heilige Geest losmaken van de bediening van het Woord, dan stuiten we op grote problemen. Dus het lijkt met niet verstandig dat fundamentele punt te vergeten.

De kerkzaal is tijdens de Woordverkondiging de werkvloer van de Heilige Geest. De ene gelooft door middel van de verkondiging, de andere niet. Bij de ene is vanwege het geloof sprake van het zaligmakende werk van de Heilige Geest. Bij de andere is omwille van het ongeloof sprake van het tegenstaan van die Heilige Geest.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef:Als we het werk van de Heilige Geest losmaken van de bediening van het Woord, dan stuiten we op grote problemen. Dus het lijkt met niet verstandig dat fundamentele punt te vergeten.

De kerkzaal is tijdens de Woordverkondiging de werkvloer van de Heilige Geest. De ene gelooft door middel van de verkondiging, de andere niet. Bij de ene is vanwege het geloof sprake van het zaligmakende werk van de Heilige Geest. Bij de andere is omwille van het ongeloof sprake van het tegenstaan van die Heilige Geest.
Wat een ketterijen weer zeg.....

Gelukkig is dit niet waar. Anders zou er niemand zalig worden, want het geloof is een gave Gods die niemand bezit.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
Herman schreef:Als we het werk van de Heilige Geest losmaken van de bediening van het Woord, dan stuiten we op grote problemen. Dus het lijkt met niet verstandig dat fundamentele punt te vergeten.

De kerkzaal is tijdens de Woordverkondiging de werkvloer van de Heilige Geest. De ene gelooft door middel van de verkondiging, de andere niet. Bij de ene is vanwege het geloof sprake van het zaligmakende werk van de Heilige Geest. Bij de andere is omwille van het ongeloof sprake van het tegenstaan van die Heilige Geest.
Wat een ketterijen weer zeg.....

Gelukkig is dit niet waar. Anders zou er niemand zalig worden, want het geloof is een gave Gods die niemand bezit.
Dat laatste is zeker waar. Ik zie echter niet dat Herman iets anders schrijft.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door -DIA- »

Ik trek met terug. We gaan alle kanten op, en we verstaan elkaar niet.

Het ga jullie goed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: Wat een ketterijen weer zeg.....

Gelukkig is dit niet waar. Anders zou er niemand zalig worden, want het geloof is een gave Gods die niemand bezit.
Bedankt voor de verduidelijking. Ik ben mij bewust van mijn eenzijdigheid. Maar dat heeft overigens niets met een ketterij te maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Jantje »

Wat wij persoonlijk denken over een ander zijn zielenleven is toch niet de maatstaf of diegene bekeerd is of niet?

Als wij menen dat mensen die van harte mogen geloven Gods kind te zijn, niet bekeerd zijn omdat wij vinden dat het werk van de Heilige Geest niet (voldoende) te zien is in hun leven, tasten we Gods eer aan. En als we dat dan ook nog moedwillig doen, komen we gevaarlijk dicht bij het zondigen tegen de Heilige Geest. Als we zelf niets kennen hiervan, hoe kun je dan weten dat een ander óók niet bekeerd is? Is het dan niet in de eerste plaats de taak om naar onszelf te kijken, voor we commentaar leveren op andermans zielenleven?
Het is zeker waar dat men aan de vruchten de boom kent, en dat valt ook zeker te toetsen. Maar het komt nu op mij over dat men op ieder die bekeerd is, iets heeft omdat het te makkelijk zou zijn gegaan.

Het gaat niet volgens óns boekje en volgens ónze mening.
We moeten oppassen dat we het door God en van God gezaaide plantje niet met de onkruid mee uittrekken!!!

Dat heeft niks te maken met dat we 'elkaar niet (willen?) verstaan'.
Wees niet bevooroordeeld en probeer de reactie van een ander ook zonder vooroordelen te lezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Bijdrager »

Een ding weet ik, dat ik blind was en nu zie!

De kerkmensen van die tijd wilden alleen maar twijfel zaaien, de mens van Refoforum heeft oude wortels.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Mannetje »

:offtopic
Ik lees dit topic mee om het een en ander over dit boek te weten te komen, om zo de afweging te maken of ik het wil gaan kopen of niet. Het is uitermate vermoeiend dat het constant over allerlei zaken gaat, die het boek zo weinig van doen hebben.
-
Zekerheid
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 mei 2017, 15:51

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Zekerheid »

Kan iemand het onderscheid aangeven tussen het boek "zonder enige twijfel" van ds. Moerkerken, de verklaring van de NGB door ds. Feenstra en de "om Sions wil" van ds Rotterdam?
Plaats reactie