Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door eilander »

Zekerheid schreef:Kan iemand het onderscheid aangeven tussen het boek "zonder enige twijfel" van ds. Moerkerken, de verklaring van de NGB door ds. Feenstra en de "om Sions wil" van ds Rotterdam?
Welkom op dit forum! Je begint al direct met nogal wat huiswerk op te geven ;)
Wat is precies de reden waarom je de verschillen wilt weten?
Je kunt ze ook prima naast elkaar lezen. Van Arnoldus Rotterdam zou ik dan wel even zoeken naar 'Sions roem en sterkte'.
Zekerheid
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 mei 2017, 15:51

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Zekerheid »

Dankje! De verklaringen van ds Feenstra en ds Rotterdam wil ik inderdaad naast elkaar doornemen. Dit zijn miz al twee verklaringen met een andere invalshoek. Ds Rotterdam's opbouw is vraag en antwoord met een praktisch/bevindelijke toepassing, de opbouw van ds Feenstra is miz sterk dogmatisch. (ik kan me vergissen want heb ze slechts vluchtig doorgebladerd)
Blijft de vraag over waarin de verklaring van ds Moerkerken onderscheidend is om ernaast te lezen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:
Herman schreef:Als we het werk van de Heilige Geest losmaken van de bediening van het Woord, dan stuiten we op grote problemen. Dus het lijkt met niet verstandig dat fundamentele punt te vergeten.

De kerkzaal is tijdens de Woordverkondiging de werkvloer van de Heilige Geest. De ene gelooft door middel van de verkondiging, de andere niet. Bij de ene is vanwege het geloof sprake van het zaligmakende werk van de Heilige Geest. Bij de andere is omwille van het ongeloof sprake van het tegenstaan van die Heilige Geest.
Wat een ketterijen weer zeg.....

Gelukkig is dit niet waar. Anders zou er niemand zalig worden, want het geloof is een gave Gods die niemand bezit.
Dat laatste is zeker waar. Ik zie echter niet dat Herman iets anders schrijft.
Uit de posting van @Herman zou het idee kunnen postvatten dat geloof een voorwaarde is voor de Heilige Geest om zaligmakend te kunnen werken. En dat als het geloof ontbreekt bij de hoorder de Heilige Geest machteloos staat tijdens de woordverkondiging.
De verwoording inwendige en uitwendige roeping is helderder wat dat aangaat.
Zie ook.de.HC, vanwaar komt zulk een geloof?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Herman »

Mijn formulering is blijkbaar niet gelukkig. Waarvoor excuus. Wel jammer dat mijn bijdragen als een bron van remonstrantisme gelezen worden. :-)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Jongere »

Je schrijft dat er vanwege geloof sprake is van een zaligmakende werking van de Geest.

Dat is inderdaad remonstrantisme... :)
Als ik me niet vergis bedoelde je te schrijven dat uit de aanwezigheid van geloof blijkt dat er sprake is van een zaligmakende werking van de Geest.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Bijdrager »

Dat bedoel ik nou, tot op de letter nauwkeurig, precies aan kunnen geven wat remonstrants is. Wie is Jezus Christus voor jou?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door -DIA- »

Bijdrager schreef:Dat bedoel ik nou, tot op de letter nauwkeurig, precies aan kunnen geven wat remonstrants is. Wie is Jezus Christus voor jou?
De Dordtse Leerregels (Vijf artikelen tegen de Remonstranten) zijn, op grond van de Schrift, niet bepaald onduidelijk, als het om die vraag gaat. Ik geloof ook stellig dat juist de DL het minst bekende belijdenisgeschrift zijn. Daarom dacht ik (hoewel ik het boek van ds. Moerkerken niet heb gelezen, maar afgaande op recensies) dat het goed is dat er hieraan aandacht wordt gegeven. En de vraag die gesteld wordt is wel een zeer belangrijke en allesbeslissende vraag. Ook Jezus stelde die vraag: Wat dunkt u van de Christus? Dan zullen zij die hierop kunnen beantwoorden toch ook een andere vraag moeten kunnen beantwoorden: Die weten hoe groot zijn zonden en ellenden zijn, en uit welk en grote nood en dood zij zijn verlost. Toch geloof ik juist, dat die vraag door mensen, die Christus door een waar geloof is ingeplant, alleen maar recht kan worden beantwoord. En dan weet ik nog niet of iedereen dat meteen ziet. Er kan ook veel bloot belijden zijn, een zich voor het volk houden zijn, waar geen wezen is. Of ik dit post, het zal niet duidelijk worden, er zullen waarschijnlijk alleen maar kritische vragen komen: En u zegt dat wel, maar.... hoe staat het met u, op weg naar die grote eeuwigheid? Ik denk steeds meer: Ik moet stoppen, want je maakt het jezelf moeilijk en is alles tot stichting? Is het misschien alleen een ijveren voor de waarheid zoals Jehu ijverde? Ook deze laatste vraag zal wel niet door iedereen verstaan worden, zoals ik in de praktijk wat heb geleerd.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 15 aug 2017, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door eilander »

Het boek van ds. Moerkerken gaat nu juist niet over de DL, maar over de NGB.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Het boek van ds. Moerkerken gaat nu juist niet over de DL, maar over de NGB.
Dat is een scherpe!
Maar dat neemt niet weg dat de vraag over het remonstantisme niet anders maakt.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 15 aug 2017, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Het boek van ds. Moerkerken gaat nu juist niet over de DL, maar over de NGB.
Dat is een scherpe!
Maar dat neemt niet weg dat wat ik over de vraag over het remonstantisme zei niet anders maakt.
Helder, en daar ben ik het ook mee eens!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Jongere »

Bijdrager schreef:Dat bedoel ik nou, tot op de letter nauwkeurig, precies aan kunnen geven wat remonstrants is. Wie is Jezus Christus voor jou?
Orchidee schreef:Afbeelding
Bijdrager, als je niets kunt met theologische discussie, waarom ben je dan lid geworden van dit forum?
Ik ervaar dit soort bijdragen als onprettig en onnodig 'op de man'. Bovendien ben ik het met de tegenstelling die je suggereert niet eens. Voor mij hangt het namelijk samen: meer inzicht in de dwaling van remonstrantisme is geen zaak van 'koude harten, hete hoofden', maar geeft mij ook meer zicht op de grote waarde van Jezus Christus. Dan is Hij geen machteloze redder, die afhankelijk is van onze keuze. Maar Hij is soeverein en wekt de doden tot het leven.
Ga alsjeblieft niet mee in de - vandaag toch al teveel aanwezige - misvatting dat theologie staat tegenover persoonlijke beleving. En ga er daarom evenmin vanuit dat als iemand een theologische discussie voert, de persoonlijke beleving wel zal ontbreken. Als het goed is gaan ze hand in hand.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Het boek van ds. Moerkerken gaat nu juist niet over de DL, maar over de NGB.
Dat is een scherpe!
Maar dat neemt niet weg dat de vraag over het remonstantisme niet anders maakt.
Als die vraag alleen als een retorische vraag wordt gebruikt, terwijl je zelf helemaal niet zo duidelijk hebt geformuleerd wat nu precies de opvattingen waren van de opstellers van de DL en waarin de ander daarvan afwijkt, dan is het stellen van zo'n vraag mijns inziens een heel onterechte manier om iemand anders buiten de discussie te plaatsen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Het boek van ds. Moerkerken gaat nu juist niet over de DL, maar over de NGB.
Dat is een scherpe!
Maar dat neemt niet weg dat de vraag over het remonstantisme niet anders maakt.
Als die vraag alleen als een retorische vraag wordt gebruikt, terwijl je zelf helemaal niet zo duidelijk hebt geformuleerd wat nu precies de opvattingen waren van de opstellers van de DL en waarin de ander daarvan afwijkt, dan is het stellen van zo'n vraag mijns inziens een heel onterechte manier om iemand anders buiten de discussie te plaatsen.
A. Wat is een retorische vraag?
B. Volgens mij zijn de Dordtse Leerregels helder
C. De Synode was ook scherp tegenover Arminius c.s.
En tenslotte: (het belangrijkste) Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten. (verder: zie Bijbel)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door eilander »

Maar weer terug naar het boek van ds. Moerkerken graag.
Plaats reactie