Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Charles »

GGBeroopingswerk schreef:Het boek heb ik nog niet gelezen. Maar bij het lezen van recensie in het RD van vandaag, bleef bij mij één vraag hangen:
Hoe kan het dat een predikant die zoveel jaar rector is geweest van de Theologische School niet afweet van de door de synode vastgestelde leeruitspraken?

Of moet ik zeggen: Hoe kan het dat van de leer afwijkende leden die publiceren in de ban worden gedaan terwijl dit de rector vrij staat te doen?
Laat prof. Baars of een HHK-er een dergelijk boek recenseren lijkt me.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Charles schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Het boek heb ik nog niet gelezen. Maar bij het lezen van recensie in het RD van vandaag, bleef bij mij één vraag hangen:
Hoe kan het dat een predikant die zoveel jaar rector is geweest van de Theologische School niet afweet van de door de synode vastgestelde leeruitspraken?

Of moet ik zeggen: Hoe kan het dat van de leer afwijkende leden die publiceren in de ban worden gedaan terwijl dit de rector vrij staat te doen?
Laat prof. Baars of een HHK-er een dergelijk boek recenseren lijkt me.
Lijkt mij een prima suggestie. Persoonlijk vind ik dat Ds. R. een flauwe recensie schrijft door ds. M. volledig voor zijn karretje te spannen. Daar doet hij ds. M. geen recht mee.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Charles »

En voor het overige: recensie is een toelichting op het boek van ds. Moerkerken, dat boek is een toelichting op de NGB en dat is weer een toelichting op de Bijbel.

:bobo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door refo »

Zelfde geldt voor de Heidelbergse Catechismus: een eenvoudig leerboekje voor onderwijs in de scholen. Inmiddels kun je een bilbliotheek vullen met commentaren.
Tijd voor een openbare boekverbranding van al die commentaren.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Zelfde geldt voor de Heidelbergse Catechismus: een eenvoudig leerboekje voor onderwijs in de scholen. Inmiddels kun je een bilbliotheek vullen met commentaren.
Tijd voor een openbare boekverbranding van al die commentaren.
Mag het Schatboek dan blijven? ;-)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door helma »

Zonderling schreef:
Jongere schreef:
Zonderling schreef:Desondanks valt het mij op dat er kennelijk niemand op dit forum iets kan zeggen op de meer neutrale vragen die ik gesteld heb ten aanzien van de vergelijking van beide werken qua wijze van behandeling.
Geduld, Zonderling, de vraag werd nog geen dag geleden gesteld... :)
Maar helaas kan ik je ook niet verder helpen, omdat ik alleen het nieuwe boek heb. Het werk van ds. Rotterdam ken ik (helaas) niet. Het boek van ds. Moerkerken is onderverdeeld in hoofdstukken per artikel. Daarin worden eerst inhoudelijk enkele hoofdlijnen geschetst over de inhoud van het artikel, kernbegrippen en discussies die daarbij spelen. Daarna worden bij ieder artikel vragen besproken. De inhoud daarvan is vrij uiteenlopend en varieert van inhoudelijk (als bijv.: was er sprake van seksualiteit in de staat der rechtheid?) tot meer praktisch (als bijv.: mag je pleiten als onbekeerde op de doop?).
Het zijn weergaven van (volwassen)catecheseavonden, waarbij (uiteraard) onmiskenbaar de visie van ds. Moerkerken doorklinkt. Ook in dit geval zou ik echter willen zeggen: laat je dat (als het geen aanmoediging is) niet verhinderen kennis te nemen van het werk. Evenmin als het boek te reduceren valt als een soort steunbetuiging aan de GGiN, is het een uiteenzetting van de 'standenleer'. Ook in dit topic is het helaas weer niet mogelijk (met name richting CvdW zeg ik dat) om niet direct dit ene onderwerp uit de kast te halen - dat óveral ter sprake komt waar de GG maar zijdelings aan de orde komt. Ik snap goed dat het een belangrijk onderwerp is, maar vind die eenzijdige focus erop jammer. Het doet (opnieuw) geen recht aan de inhoudelijke waarde van dit werk. Het kan heel verfrissend zijn om de eigen bril met bezwaren even af te zetten, en onbevangen te leren van de thematiek die wordt uitgewerkt. Het boek is ook voor (wel wat hoger opgeleide) jongeren goed leesbaar en is daarom absoluut een aanwinst in deze tijd.
Jongere, bedankt! Dit geeft wat meer duidelijkheid over de aard van het werk. Ik hoop het eens in handen te nemen wanneer ik weer eens in een boekwinkel ben.

Andersom zou ik je het boek van A. Rotterdam graag aanbevelen. Tweedehands is het vast wel goed te krijgen en het bevat een heel heldere uiteenzetting van de leer, waarbij ook de praktijk en toepassing in compacte vorm niet vergeten wordt.
Het boek kwam ik gister tegen op de koopjeszolder bij Van der Boom in Sommelsdijk. Slechts 16,95! Gewoon nieuw en op voorraad.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door eilander »

En ik kwam het tegen in een doos die we kregen van iemand die wat boeken teveel had...
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door CvdW »

... en nu nog lezen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door helma »

Het was een tip voor hen die hem niet hebben. Ik heb zelf nog de oudere versie in 2 delen; en heb hem een jaar of 20 geleden gelezen.
Maar inmiddels ligt hij weer op mijn nachtkastje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door huisman »

helma schreef:Het was een tip voor hen die hem niet hebben. Ik heb zelf nog de oudere versie in 2 delen; en heb hem een jaar of 20 geleden gelezen.
Maar inmiddels ligt hij weer op mijn nachtkastje
Voor allen.

http://www.theologienet.nl/documenten/R ... ikelen.pdf

http://www.theologienet.nl/documenten/R ... len-II.pdf


.....en ik ben weer weg ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Van Ewijk »

Dank je wel! Hier zoek ik al tijden naar.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie