Geestelijke doodstaat

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Verder begint het ware geloof niet met een bewuste kennis van een persoonlijke Zaligmaker maar meer dat er ( tot grote verwondering van de verslagen zondaar) vergeving bij God is. Maar ach daar is vergeving....dat geeft hoop in de wanhoop.
Zo komt er plaats voor de Heere Jezus Christus en kennis van Hem in Zijn Namen,ambten enz. Als het zaad gezaaid wordt in de goede aarde is er niet dadelijk een wonderboom. De Heere Jezus waarschuwt in die gelijkenis voor snelle groei. Geen diepte van aarde...Maar het zaad ontkiemt,groeit en brengt vruchten voort.(valt echt niet allemaal samen).
Kijk, daar heb je het. Dit ga jij allemaal inlezen in de Westminster Confessie, terwijl het er niet in staat. Zo kan een ieder zijn eigen oudvaders creëren...
Toch nog maar een poging om mijn punt wat duidelijker te maken. Gisteravond las ik een preek van Spurgeon en las daar iets wat ik toch jullie niet wil onthouden. (Komt uit de Spurgeon reeks van Boekhout deel 14 eerste preek)
De titel van de preek is: Het geloof en haar kenmerken over Joh4:48.
Spurgeon haalt uit deze geschiedenis 3 stadia van het ware geloof.
1. Zoekend geloof
2. Geloof dat het Woord waar is.
3. Het verzekerde geloof.

Hij zegt daar o.a. het volgende van.
Spurgeon schreef:Als het geloof in de ziel begint, dan is het als een mosterdzaadje. Gods kinderen worden niet als reuzen geboren. Zij zijn eerst baby's en omdat zij baby's in de genade zijn, staat ook hun genade als het ware in de kinderschoenen.Geloof is maar een klein kind als God het voor de eerste maal geeft.
................................
Hij heeft nog niet het geloof dat hem laat zeggen: "Mijn zonden zijn vergeven", maar hij heeft genoeg geloof te weten dat Christus de zonden kan vergeven.
................................
zoekend geloof zal de mens dwingen aan te kloppen bij de deur van genade.

(En als Spurgeon over de zekerheid spreekt zegt hij o.a.)
Ach ik ken vele arme schepselen die wel naar deze fase zouden willen opklimmen, maar zij willen er al meteen komen. Zij zijn zoals de man, die een ladder wil beklimmen zonder op de onderste sporten te staan.

Verzekering is als een bloem. eerst moet u de bol poten, de naakte en misschien wel onoogelijke bol van het geloof, en mettertijd zult u de bloem verkrijgen. Het verschrompelde zaad van een klein geloof groeit op en dan hebt u het rijpe koren in de aar van volle verzekering van het geloof.
Dit is toch niet veel anders dan wat ik zei in de post die Posthoorn, zonderling enz. sterk bekritiseerde.....en Spurgeon is geen GG'er maar wel (voor een groot deel) een volgeling van de leer van Westminster.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Spurgeon schreef:Als het geloof in de ziel begint, dan is het als een mosterdzaadje. Gods kinderen worden niet als reuzen geboren. Zij zijn eerst baby's en omdat zij baby's in de genade zijn, staat ook hun genade als het ware in de kinderschoenen.Geloof is maar een klein kind als God het voor de eerste maal geeft.
................................
Hij heeft nog niet het geloof dat hem laat zeggen: "Mijn zonden zijn vergeven", maar hij heeft genoeg geloof te weten dat Christus de zonden kan vergeven.
................................
zoekend geloof zal de mens dwingen aan te kloppen bij de deur van genade.
Ik denk dat Spurgeon hier te veel zegt.
(En als Spurgeon over de zekerheid spreekt zegt hij o.a.)
Ach ik ken vele arme schepselen die wel naar deze fase zouden willen opklimmen, maar zij willen er al meteen komen. Zij zijn zoals de man, die een ladder wil beklimmen zonder op de onderste sporten te staan.

Verzekering is als een bloem. eerst moet u de bol poten, de naakte en misschien wel onoogelijke bol van het geloof, en mettertijd zult u de bloem verkrijgen. Het verschrompelde zaad van een klein geloof groeit op en dan hebt u het rijpe koren in de aar van volle verzekering van het geloof.
Over de verzekering op zich zijn we het toch niet oneens? Alleen benadrukken Zonderling en ik dat er geen (rechtvaardigend) geloof is voordat Christus is geopenbaard aan de ziel. Of Spurgeon dat uiteindelijk ook bedoelt, weet ik niet.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Jeremiah »

Brakel over het verzekerde geloof:

De natuur van het geloof bestaat niet in de verzekering, dat is een grote misvatting buiten en tegen het Woord, dat het geloof noemt een komen tot Jezus, een aannemen van Hem, een uitzien naar Hem, een zich aan Hem toevertrouwen, een leunen, een verlaten op Hem; maar nooit een verzekerd zijn van deel aan Hem te hebben, en zalig te zullen worden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door helma »

Ja dat vond ik ook. Onbegrijpelijk dat hij geen beroepen krijgt
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door eilander »

Hier iets weggehaald. Het is m.i. niet wenselijk om over persoonlijke zaken van predikers te gaan speculeren.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Johann Gottfried Walther »

http://www.prekensite.nl/lezingen-detail/71

Heilszekerheid bij de Puriteinen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Johannes S »

Jeremiah schreef:Brakel over het verzekerde geloof:

De natuur van het geloof bestaat niet in de verzekering, dat is een grote misvatting buiten en tegen het Woord, dat het geloof noemt een komen tot Jezus, een aannemen van Hem, een uitzien naar Hem, een zich aan Hem toevertrouwen, een leunen, een verlaten op Hem; maar nooit een verzekerd zijn van deel aan Hem te hebben, en zalig te zullen worden.
Ik lees dit nu verschillende keren maar begrijp niet wat er bedoelt wordt, met name de laatste regel.

Wat wordt bedoelt met de 'natuur van het geloof'?
En waarom bestaat verzekerd zijn deel aan Christus te hebben en zalig te zullen worden daar niet uit?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door J.C. Philpot »

Johannes S schreef:
Jeremiah schreef:Brakel over het verzekerde geloof:

De natuur van het geloof bestaat niet in de verzekering, dat is een grote misvatting buiten en tegen het Woord, dat het geloof noemt een komen tot Jezus, een aannemen van Hem, een uitzien naar Hem, een zich aan Hem toevertrouwen, een leunen, een verlaten op Hem; maar nooit een verzekerd zijn van deel aan Hem te hebben, en zalig te zullen worden.
Ik lees dit nu verschillende keren maar begrijp niet wat er bedoelt wordt, met name de laatste regel.

Wat wordt bedoelt met de 'natuur van het geloof'?
En waarom bestaat verzekerd zijn deel aan Christus te hebben en zalig te zullen worden daar niet uit?
Ik lees het zo:
* De natuur/kern van het geloof is het toevlucht nemen tot Christus
* De verzekering van het geloof behoort niet tot de natuur / kern van het geloof

Dus: de verzekering kan ontbreken, terwijl (de natuur / kern van) het echte geloof toch aanwezig is.

Dezelfde mening als ds. Pieters hier verwoord: https://cip.nl/64858-ds-w-pieters-te-ve ... schadelijk (zekerheid is niet noodzakelijk om zalig te sterven, wel het ware geloof).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Johannes S »

J.C. Philpot schreef:
Johannes S schreef:
Jeremiah schreef:Brakel over het verzekerde geloof:

De natuur van het geloof bestaat niet in de verzekering, dat is een grote misvatting buiten en tegen het Woord, dat het geloof noemt een komen tot Jezus, een aannemen van Hem, een uitzien naar Hem, een zich aan Hem toevertrouwen, een leunen, een verlaten op Hem; maar nooit een verzekerd zijn van deel aan Hem te hebben, en zalig te zullen worden.
Ik lees dit nu verschillende keren maar begrijp niet wat er bedoelt wordt, met name de laatste regel.

Wat wordt bedoelt met de 'natuur van het geloof'?
En waarom bestaat verzekerd zijn deel aan Christus te hebben en zalig te zullen worden daar niet uit?
Ik lees het zo:
* De natuur/kern van het geloof is het toevlucht nemen tot Christus
* De verzekering van het geloof behoort niet tot de natuur / kern van het geloof

Dus: de verzekering kan ontbreken, terwijl (de natuur / kern van) het echte geloof toch aanwezig is.

Dezelfde mening als ds. Pieters hier verwoord: https://cip.nl/64858-ds-w-pieters-te-ve ... schadelijk (zekerheid is niet noodzakelijk om zalig te sterven, wel het ware geloof).
Hartelijk dank J.C.Philpot. Dat schept wel enigszins duidelijkheid. Ik ga er eens verder over nadenken.
Ik ben een keer jaren geleden toen ik zoekende was (in het duister tastte is misschien een betere omschrijving) bijzonder vertroost door een boekje van u ;) Het boekje: 'Wat is het dat een zondaar zalig maakt?'
Philpot wordt wel gerekend tot de hypercalvinisten, waar ik normaal gesproken niet zo van ben, hij gaf in dat boekje aan dat een zondaar zalig wordt omdat God het wil. Tot op het moment dat ik het las kon het voor mij niet, maar toen ik dat las gloorde er op en kreeg ik troost.
Maar dat is iets persoonlijks. Over doodsstaat gesproken, we zijn van nature geestelijk dood, we missen het contact met God sinds de zondeval, maar aan de andere kant wel de oproep tot bekering en geloof. Door die oproep heen werkt God de bekering en het geloof, door Zijn Woord en Geest.
Doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben zullen leven.

Laten we wel uitzien naar zekerheid.
Rom.8:38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, 39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door J.C. Philpot »

Johannes S schreef:Hartelijk dank J.C.Philpot. Dat schept wel enigszins duidelijkheid. Ik ga er eens verder over nadenken.
Ik ben een keer jaren geleden toen ik zoekende was (in het duister tastte is misschien een betere omschrijving) bijzonder vertroost door een boekje van u ;) Het boekje: 'Wat is het dat een zondaar zalig maakt?'
Philpot wordt wel gerekend tot de hypercalvinisten, waar ik normaal gesproken niet zo van ben, hij gaf in dat boekje aan dat een zondaar zalig wordt omdat God het wil. Tot op het moment dat ik het las kon het voor mij niet, maar toen ik dat las gloorde er op en kreeg ik troost.
Maar dat is iets persoonlijks. Over doodsstaat gesproken, we zijn van nature geestelijk dood, we missen het contact met God sinds de zondeval, maar aan de andere kant wel de oproep tot bekering en geloof. Door die oproep heen werkt God de bekering en het geloof, door Zijn Woord en Geest.
Doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben zullen leven.

Laten we wel uitzien naar zekerheid.
Rom.8:38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, 39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Beste broeder,
Ik ben zelf ook geen hyper-calvinist, maar de Christocentrische bevindelijkheid van J.C. Philpot spreekt mij wel aan. Het boekje dat u noemt heb ik niet gelezen, maar ik heb van meerdere kanten gehoord dat mensen hierdoor gezegend zijn. Ik wil het binnenkort ook eens lezen.

Mooi om te horen hoe de Heere u vertroost heeft door dit boekje. Zijn Naam en zijn wegen zijn wonderbaar! En laten we inderdaad naar de zekerheid staan, in het vertrouwen dat de Heere gewillig is om deze zekerheid te geven, veel gewilliger nog dan dat wij zijn om het te ontvangen!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
Johannes S schreef:Hartelijk dank J.C.Philpot. Dat schept wel enigszins duidelijkheid. Ik ga er eens verder over nadenken.
Ik ben een keer jaren geleden toen ik zoekende was (in het duister tastte is misschien een betere omschrijving) bijzonder vertroost door een boekje van u ;) Het boekje: 'Wat is het dat een zondaar zalig maakt?'
Philpot wordt wel gerekend tot de hypercalvinisten, waar ik normaal gesproken niet zo van ben, hij gaf in dat boekje aan dat een zondaar zalig wordt omdat God het wil. Tot op het moment dat ik het las kon het voor mij niet, maar toen ik dat las gloorde er op en kreeg ik troost.
Maar dat is iets persoonlijks. Over doodsstaat gesproken, we zijn van nature geestelijk dood, we missen het contact met God sinds de zondeval, maar aan de andere kant wel de oproep tot bekering en geloof. Door die oproep heen werkt God de bekering en het geloof, door Zijn Woord en Geest.
Doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben zullen leven.

Laten we wel uitzien naar zekerheid.
Rom.8:38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, 39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Beste broeder,
Ik ben zelf ook geen hyper-calvinist, maar de Christocentrische bevindelijkheid van J.C. Philpot spreekt mij wel aan. Het boekje dat u noemt heb ik niet gelezen, maar ik heb van meerdere kanten gehoord dat mensen hierdoor gezegend zijn. Ik wil het binnenkort ook eens lezen.

Mooi om te horen hoe de Heere u vertroost heeft door dit boekje. Zijn Naam en zijn wegen zijn wonderbaar! En laten we inderdaad naar de zekerheid staan, in het vertrouwen dat de Heere gewillig is om deze zekerheid te geven, veel gewilliger nog dan dat wij zijn om het te ontvangen!
Prachtig geschreven beste vrienden. Volkomen mijn instemming!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Johannes S »

Dank voor uw woorden @J.C.Philpot en @pierre27 ook.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie