Nooddoop op bijbelse gronden toegestaan?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nooddoop op bijbelse gronden toegestaan?

Bericht door eilander »

refo schreef:Al met al kan geconcludeerd worden dat de HC niet meer het juiste antwoord geeft. Dat sacramenten 'van God ingesteld' zijn zullen we niet ontkennen, maar hoe dat dan zit? 't Is meer een frase geworden. En 'om het Evangelie des te beter te verstaan'? We doen dat nu anders. Daarvoor lezen we fijne boekjes. Het Avondmaal is meer een gevoelsgebeuren geworden. En de doop? Dat gedoe met die kinderen die niet eens geloven kúnnen en later blijken niet verkoren te zijn? Weg ermee!
En hoe zit dat dan met 'des te beter verstaan'?
Misschien is het een idee dat je eens een goed boek leest, in plaats van 'fijne boekjes'.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Nooddoop op bijbelse gronden toegestaan?

Bericht door Jacobse »

Mattheus 28 vers 16 geeft het bevel tot ( wereldwijde ) zending en tot het de gelovig geworden mensen dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Marcus 16 vers 16 luidt, in de NBG vertaling, : " wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft zal veroordeeld worden ". Hieruit blijkt dat de doop belangrijk is. En ook gedaan behoort te worden. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die nog niet gedoopt is, maar gelooft, en in een noodsituatie komt te verkeren, graag alsdan nog een doop ontvangt, eventueel in de vorm van de nooddoop. Wat zou er op tegen zijn. Zieken in hun laatste levensfase willen veelal ook graag het Avondmaal nog bediend hebben. Ook hierbij kan het zich voordoen dat een predikant niet of niet tijdg meer aanwezig kan zijn. Daar ligt dan een vergelijkbare vraag.
Over Avondmaal in de r.k. kerk laat Van Ewijk zich hierboven uit. De opvatting van de transsubstantiatie, brood en wijn verandert in het lichaam van de Heere, is er in de r.k. kerk, maar ook in de Oosterse kerken; in de Anglicaanse kerk is het ook meer dan alleen een gedachtenismaaltijd; in de Lutherse kerken is er de leer van de consubstantiatie: in en met en onder brood en wijn is Christus naar het lichaam aanwezig. Ik denk wel eens dat het er op lijkt dat de opvatting van Luther in ligt tussen de gedachte aan transsubstantiatie en gedachtenismaaltijd. Vraag en antwoord 78 van de Heidelberger, sprekend over het bloed en het lichaam van de Heere, sluit daar af met
" ...hoewel het naar de aard en de eigenschap der Sacramenten het lichaam van Christus Jezus genoemd wordt ". Vraag en antwoord 80 van de Heidelberger kiest onomwonden alleen voor de gedachtenismaaltijd, vanuit de enige en eenmalige offerande door de Heere volbracht op Golgotha en gelijktijdig in het hemelse heiligdom naar Hebreeen 9 en 10.
Plaats reactie