Formulier om Dienaars en Ouderlingen te bevestigen

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Formulier om Dienaars en Ouderlingen te bevestigen

Bericht door Curatorium »

Deed ik inderdaad in eerste instantie. Onbegrijpelijk dat zaken als formulieren zelfs niet in hedendaags NL uitgegeven kunnen worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Formulier om Dienaars en Ouderlingen te bevestigen

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:Deed ik inderdaad in eerste instantie. Onbegrijpelijk dat zaken als formulieren zelfs niet in hedendaags NL uitgegeven kunnen worden.
Er is slechts één besluit nodig op synodaal niveau. Invoering zou dus binnen een enkel jaar geregeld kunnen zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Formulier om Dienaars en Ouderlingen te bevestigen

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:Maar ik meende dat je een oproep deed om dit werk ter hand te nemen. Nou, dat hoeft dus niet, want dat werk is al gebeurd. Sterker: er zijn zelfs GG'ers bij betrokken geweest...:)
Ja, net als bij de HSV.
Het is hen niet in dank afgenomen...
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Formulier om Dienaars en Ouderlingen te bevestigen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Luther schreef:Maar ik meende dat je een oproep deed om dit werk ter hand te nemen. Nou, dat hoeft dus niet, want dat werk is al gebeurd. Sterker: er zijn zelfs GG'ers bij betrokken geweest...:)
Ja, net als bij de HSV.
Het is hen niet in dank afgenomen...
Zou dat een reden hebben?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Formulier om Dienaars en Ouderlingen te bevestigen

Bericht door Orchidee »

Men ZOEKT een reden
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Formulier om Dienaars en Ouderlingen te bevestigen

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Men ZOEKT een reden Afbeelding
Ik meen toch echt dat we daarvoor meer de diepte in moeten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Formulier om Dienaars en Ouderlingen te bevestigen

Bericht door Curatorium »

De diepte in voor een formulier wat in het hedendaags Nederlands is overgezet? Dat denk ik niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Formulier om Dienaars en Ouderlingen te bevestigen

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:De diepte in voor een formulier wat in het hedendaags Nederlands is overgezet? Dat denk ik niet.
Nee u verstaat het niet... Dieper denken, wat is de reden? Op zich hoeft hertalen niet verkeerd zijn,
daarom neem ik wel aan dat aan een niet meewerken van de GG een diepere oorzaak ten grondslag ligt.
Verder heb ik mij er niet in verdiept, maar als het voorbeeld (zoals boven genoemd het niet meewerken met
de HSV) opgeld doet, dan begrijp ik het wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Formulier om Dienaars en Ouderlingen te bevestigen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bevestiging dienaren van het goddelijke woord.

Klassiek
En eerstelijk vraag ik u: of gij gevoelt in uw hart, dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot dezen heiligen dienst geroepen zijt?
Hertaling
Ten eerste: Bent u er in uw hart van overtuigd dat u wettig door Gods gemeente en daarom door God Zelf tot deze heilige dienst
geroepen bent?
Bevestiging ouderlingen en diakenen.

Klassiek
En eerstelijk vraag ik u, ouderlingen en diakenen, of gij niet gevoelt in uw harten, dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot deze heilige diensten beroepen zijt?
Hertaling
Ten eerste: Bent u er in uw hart van overtuigd dat u wettig door Gods gemeente en daarom door God Zelf tot deze heilige dienst geroepen bent?
Inhoudelijk hetzelfde maar de hertaling is duidelijker.

Ik ben geen inhoudelijke verschillen (nog) tegengekomen tussen de oude vertaling van de formulieren en de hertaling.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Formulier om Dienaars en Ouderlingen te bevestigen

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Bevestiging dienaren van het goddelijke woord.

Klassiek
En eerstelijk vraag ik u: of gij gevoelt in uw hart, dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot dezen heiligen dienst geroepen zijt?
Hertaling
Ten eerste: Bent u er in uw hart van overtuigd dat u wettig door Gods gemeente en daarom door God Zelf tot deze heilige dienst
geroepen bent?
Bevestiging ouderlingen en diakenen.

Klassiek
En eerstelijk vraag ik u, ouderlingen en diakenen, of gij niet gevoelt in uw harten, dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot deze heilige diensten beroepen zijt?
Hertaling
Ten eerste: Bent u er in uw hart van overtuigd dat u wettig door Gods gemeente en daarom door God Zelf tot deze heilige dienst geroepen bent?
Inhoudelijk hetzelfde maar de hertaling is duidelijker.

Ik ben geen inhoudelijke verschillen (nog) tegengekomen tussen de oude vertaling van de formulieren en de hertaling.
Dan het daaraan vastgebonden neveneffect: Welke Bijbelvertaling wordt er gebruikt bij het aanhalen van Bijbelteksten? Het ene brengt meest het andere mee.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Formulier om Dienaars en Ouderlingen te bevestigen

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Bevestiging dienaren van het goddelijke woord.

Klassiek
En eerstelijk vraag ik u: of gij gevoelt in uw hart, dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot dezen heiligen dienst geroepen zijt?
Hertaling
Ten eerste: Bent u er in uw hart van overtuigd dat u wettig door Gods gemeente en daarom door God Zelf tot deze heilige dienst
geroepen bent?
Bevestiging ouderlingen en diakenen.

Klassiek
En eerstelijk vraag ik u, ouderlingen en diakenen, of gij niet gevoelt in uw harten, dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot deze heilige diensten beroepen zijt?
Hertaling
Ten eerste: Bent u er in uw hart van overtuigd dat u wettig door Gods gemeente en daarom door God Zelf tot deze heilige dienst geroepen bent?
Inhoudelijk hetzelfde maar de hertaling is duidelijker.

Ik ben geen inhoudelijke verschillen (nog) tegengekomen tussen de oude vertaling van de formulieren en de hertaling.
Dan het daaraan vastgebonden neveneffect: Welke Bijbelvertaling wordt er gebruikt bij het aanhalen van Bijbelteksten? Het ene brengt meest het andere mee.
In welke Bijbelvertaling je de Bijbelteksten leest bepaalt je toch zelf? Bij ons (HHG) worden de hertaalde formulieren al jaren gebruikt maar tot nu toe werden de teksten altijd in de SV gelezen.
Plaats reactie