Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Thuisvrouw »

Zeeuw schreef:
Thuisvrouw schreef:Als termen de Bijbelse inhoud weer geven heb ik er geen moeite mee, nee. Maar zoals ik al schreef, mijn ervaring is dat begrippen vaak verkeerd begrepen of uitgelegd worden. Dat is mijn ervaring. Daarom is het beter dicht bij het Woord te blijven. Persoonlijk gebruik ik dus liever niet 'groeien in geloof'. Aangezien geloof een gave God's is, en niet uit mij en dus genade, houd ik het op opwassen in de genade.

Hetzelfde kun je zeggen over het begrip/term standenleer. Die vind ik ook nergens in mijn bijbel. En dus bezig ik hem niet.
Volgens mij wordt het nu een herhaling van zetten. Opwassen in genade is wel Bijbels, maar toch ben ik benieuwd hoe je dit praktisch ziet? Dan kom je toch op de stappen zoals Herman die wat pagina's geleden schreef? Genade is namelijk oneindig, dus juist dat vind ik best lastig op te wassen. De genade blijft nl overvloedig en neemt niet toe of af. De kanttekening erbij is juist weer heel praktisch: toenemen in de Christelijke leer.
Praktisch gezien zie ik opwassen in de genade zoals @erasmiaan dit postte
Pas gehoord: "groeien in het geloof is als de groei van een koeienstaart (naar beneden)". Als er meer kennis komt aan Christus dan ga ik naar de achtergrond. Als de Heere meer wil leiden en meer inzicht wil tonen in de kabinetten van het genadeverbond en die verbondsgeheimen meer en meer wil gaan openbaren, dan staat dat altijd in verband met meerdere kennis over mezelf, de zwartheid van mijn bestaan. Daar raken we overigens nooit in uitgeleerd. De zoete omgangen met Christus zijn voor de wijzen en verstandigen verborgen maar worden de kinderkens geopenbaard. Als je daarover wilt lezen zijn de brieven van Rutherford zeer aan te bevelen. Niet over de leerstellige kant van de zaak, maar over het bevindelijk beleven ervan.

Als je een kind van God daaruit mag horen spreken, of als de Heere het jezelf wil leren, dan gaan de schoenen van de voeten. Dan hoeft er ook geen twijfel te zijn over wat nu opwassen/groeien in de genade is.
Ofwel Hij moet wassen en ik minder worden. Kennis van Hem gaat hand in hand met kennis van mijzelf. En dat een leven lang. Zie verder link ds. P. De Vries.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zeeuw »

Thuisvrouw schreef:
Praktisch gezien zie ik opwassen in de genade zoals @erasmiaan dit postte
Ok. Ik sluit aan bij Jeremiah/Brakel:

Lees De Redelijke Godsdienst van Wilhelmus a Brakel, hoofdstuk 46 "Van de geestelijke wasdom".

Wasdom bestaat uit:
1. Vermeerdering van geestelijk licht
2. Geduriger en bestendiger omgang met God
3. Verstandiger en geloviger gebruik van Christus
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door liz boer »

Nog eens:
1 kor. 3: 1 En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus.
2 Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijze; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet;
3 Want gij zijt nog vleselijk. Want dewijl onder u nijd is en twist en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens?
4 Want als de een zegt: Ik ben van Paulus; en een ander: Ik ben van Apollos; zijt gij niet vleselijk?
5 Wie is dan Paulus, en wie is Apollos, anders dan dienaars door welke gij geloofd hebt, en dat, gelijk de Heere aan een iegelijk gegeven heeft?
6 Ik heb geplant, Apollos heeft natgemaakt, maar God heeft den wasdom gegeven
Hier stagneerde de groei waardoor, ze leefden vleselijk...naar de mens.
Onze wandel is in de hemel...
Wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking en jezelf onbesmet bewaren van de wereld.

deze teksten zetten mensen aan het werk!
In de goede zin dan, ik lees ook steeds in de Bijbel dat de Heere naast geloof ook gehoorzaamheid vraagt.
geloof zonder de werken is dood.
de gelijkenis van de wijze en dwaze bouwer enz.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door aline1984 »

ja, je leven kan ook in tegenstelling zijn. Ik ken een echtpaar dat al tientallen jaren een uitkering trekt, en de maatschappij op kosten jaagt terwijl ze best lopende band productiewerk kunnen doen. Hun zeggen dat ze weduwen en wezen bezoeken en geloven.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door helma »

aline1984 schreef:ja, je leven kan ook in tegenstelling zijn. Ik ken een echtpaar dat al tientallen jaren een uitkering trekt, en de maatschappij op kosten jaagt terwijl ze best lopende band productiewerk kunnen doen. Hun zeggen dat ze weduwen en wezen bezoeken en geloven.
Welkom op het forum!
Heb je al eens aan hen gevraagd hoe ze dat zelf zien? Soms weet je niet het hele verhaal achter een situatie.. Het kan zomaar anders liggen dan je denkt. Maar gelukkig besteden ze hun tijd in elk geval goed :tilt
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door refo »

aline1984 schreef:ja, je leven kan ook in tegenstelling zijn. Ik ken een echtpaar dat al tientallen jaren een uitkering trekt, en de maatschappij op kosten jaagt terwijl ze best lopende band productiewerk kunnen doen. Hun zeggen dat ze weduwen en wezen bezoeken en geloven.
Dat komt omdat in onze gezindte 'geloof' iets individueel is geworden. Eén gemeenschap die corrigerend werkt , wordt niet erkend. Gevoel overheerst de bijbelse waarheid dat wie niet wil werken ook niet zal eten.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door aline1984 »

helma: jep, eens dat er een verhaal achter kan zitten. Bij deze mensen echt alleen luiheid. maar wel een grote mond over wat iedereen allema al zou moeten doen als gelovige en wat hun doen door weduwe en wezen te bezoeken

refo: ja ik denk dat dat zo is
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Jantje »

Welkom! :)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Welkom! :)
---knip---
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door helma »

aline1984 schreef:helma: jep, eens dat er een verhaal achter kan zitten. Bij deze mensen echt alleen luiheid. maar wel een grote mond over wat iedereen allema al zou moeten doen als gelovige en wat hun doen door weduwe en wezen te bezoeken

refo: ja ik denk dat dat zo is
Je spreekt een behoorlijk oordeel uit.
Wees maar voorzichtig met bepalen van wat een ander wel of niet zou kunnen.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door aline1984 »

dat kun je toch opmaken uit wat ze allemaal doen!? een voorbeeld, als iemand hier op dit forum heel veel meedoet met discussies en veel tijd heeft om wezen en weduwes te bezoeken en zoiemand trekt wel een uitkering en zit dan andere christenen achter de broek (die eerlijk werken voor hun ecenten) dat die ook zulke dingen moeten doen. dan is dat toch raar? zoiemand zou toch satéballetjes aan stokje kunnen prikken ofzo en zo gehoorzaam kunnen zijn om te arbeiden met zijn zelfs handen?

of iemand die wel buitenlandse reisjes maakt en wel een uitkering. rare cmobinatie!

wel erg, als iemand echt niet kan werken. dat bedoel je denk. mee eens!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Mara »

aline1984 schreef:dat kun je toch opmaken uit wat ze allemaal doen!? een voorbeeld, als iemand hier op dit forum heel veel meedoet met discussies en veel tijd heeft om wezen en weduwes te bezoeken en zoiemand trekt wel een uitkering en zit dan andere christenen achter de broek (die eerlijk werken voor hun ecenten) dat die ook zulke dingen moeten doen. dan is dat toch raar? zoiemand zou toch satéballetjes aan stokje kunnen prikken ofzo en zo gehoorzaam kunnen zijn om te arbeiden met zijn zelfs handen?

of iemand die wel buitenlandse reisjes maakt en wel een uitkering. rare cmobinatie!

wel erg, als iemand echt niet kan werken. dat bedoel je denk. mee eens!
Wat heeft dit met de standenleer te maken :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Bezorgd »

Mara schreef:
aline1984 schreef:dat kun je toch opmaken uit wat ze allemaal doen!? een voorbeeld, als iemand hier op dit forum heel veel meedoet met discussies en veel tijd heeft om wezen en weduwes te bezoeken en zoiemand trekt wel een uitkering en zit dan andere christenen achter de broek (die eerlijk werken voor hun ecenten) dat die ook zulke dingen moeten doen. dan is dat toch raar? zoiemand zou toch satéballetjes aan stokje kunnen prikken ofzo en zo gehoorzaam kunnen zijn om te arbeiden met zijn zelfs handen?

of iemand die wel buitenlandse reisjes maakt en wel een uitkering. rare cmobinatie!

wel erg, als iemand echt niet kan werken. dat bedoel je denk. mee eens!
Wat heeft dit met de standenleer te maken :quoi
Iemand met een uitkering die buitenlands reisjes maakt, leeft volgens aline18984 , 'boven zijn of haar stand ', denk ik ?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zita »

Ontopic, aub.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door refo »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:
eilander schreef:Groeien in de heiligmaking is steeds meer leven vanuit de rechtvaardiging van de goddeloze. Steeds meer Hem aanwijzen. Dat is ook de toekomst van de Kerk: alleen maar wijzen op Christus: Gij hebt ons Gode gekocht door Uw bloed.

Enigszins vrije weergave uit een preek van ds. J. Lohuis hedenavond
Pas gehoord: "groeien in het geloof is als de groei van een koeienstaart (naar beneden)". Als er meer kennis komt aan Christus dan ga ik naar de achtergrond. Als de Heere meer wil leiden en meer inzicht wil tonen in de kabinetten van het genadeverbond en die verbondsgeheimen meer en meer wil gaan openbaren, dan staat dat altijd in verband met meerdere kennis over mezelf, de zwartheid van mijn bestaan. Daar raken we overigens nooit in uitgeleerd. De zoete omgangen met Christus zijn voor de wijzen en verstandigen verborgen maar worden de kinderkens geopenbaard. Als je daarover wilt lezen zijn de brieven van Rutherford zeer aan te bevelen. Niet over de leerstellige kant van de zaak, maar over het bevindelijk beleven ervan.

Als je een kind van God daaruit mag horen spreken, of als de Heere het jezelf wil leren, dan gaan de schoenen van de voeten. Dan hoeft er ook geen twijfel te zijn over wat nu opwassen/groeien in de genade is.
Ik vind dit een erg mooie omschrijving en deze sluit ook zeer aan bij de belijdenis van Johannes te Doper.

Niettemin ervaar ik het onderscheid tussen de oude ik en de nieuwe ik als zeer diffuus. Zeker als de ik (stijl)figuur doorgaans slechts gereserveerd wordt voor de inwonende zonde, de boete en het berouw terwijl toch gelijktijdig voor de gelovige christen vanuit moet worden gegaan dat óók Christus in hem woont.
Het is wonderlijk dat groeien in het geloof zo negatief wordt beoordeeld en dit koeienstaartverhaal positief. Terwijl het toch niet wezenlijk verschilt. In beide gevallen is er een groei, hoe dan ook. De evangelischen benaderen de groei positief, de refo's negatief, als ze de mens beschouwen.
Zo raken uitersten elkaar, hoezeer ze ook ontkennen verwant te zijn.
Eigenlijk komt het allemaal doordat beide typen Gods woord naar de achtergrond dringen. Het gaat niet om de woorden, maar hoe ik het voel. De woorden 'dan is er geen twijfel' zijn wat dat betreft veelzeggend: want wat verstrekt in dat verhaal de zekerheid?

Johannes heeft er niet zoveel mee te maken. Hij, als prediker, mag wegvallen. Niet als gelovige. Die is begrepen in de wassende Zaligmaker. Of misschien toch: het Woord heeft het laatste Woord. Gods beloften zijn ja en amen en worden dat niet omdat ik dat zo voel.
Plaats reactie