Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door liz boer »

@thuisvrouw
Als groeien in het geloof opwassen in de genade is, zou het Bijbels zijn, hierin zie je afhankelijkheid jegens hetgeen je krijgt.

Toch zie ik hier een vermaning, bijvoorbeeld oefen uzelve tot godzaligheid... of Hebreeën 5 : 12 Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze. 13 Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind. 14 Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.

Weet jij of iemand hoe je dit moet zien? Is dit groeien in het geloof? Is dit door zelf iets veel met het Woord bezig te zijn of door vetrouwen naar de Heere toe?
Blijven deze melk drinken door een slordige levenswandel? Wie weet het?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Thuisvrouw »

Thuisvrouw schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat men bedoelt met 'groeien in het geloof. In mijn omgeving al vaak meegemaakt dat daar een verandering van kerkgenootschap mee gepaard ging.
Juist dat, beste @Zeeuw vroeg ik mij ook af. Temeer dat als ik de term' groeien in het geloof' hoorde bezigen, daar altijd het opvragen van het lidmaatschap aan verbonden was. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Maar dit is wat ik gezien heb. Ik geef mijn ervaring graag voor betere.

Ik stel dus niets vast maar ben wel benieuwd of de term Bijbels is en wat ze ermee bedoelen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door liz boer »

Thuisvrouw schreef:
Thuisvrouw schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat men bedoelt met 'groeien in het geloof. In mijn omgeving al vaak meegemaakt dat daar een verandering van kerkgenootschap mee gepaard ging.
Juist dat, beste @Zeeuw vroeg ik mij ook af. Temeer dat als ik de term' groeien in het geloof' hoorde bezigen, daar altijd het opvragen van het lidmaatschap aan verbonden was. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Maar dit is wat ik gezien heb. Ik geef mijn ervaring graag voor betere.

Ik stel dus niets vast maar ben wel benieuwd of de term Bijbels is en wat ze ermee bedoelen.
Ik heb in mijn vorige post wat dingen opgeschreven, maar ik weet het ook niet precies.
Ben benieuwd of iemand de juiste definitie kan geven.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Roos2018 »

De uitdrukkingen ´groeien in het geloof´ en ´toenemen in de kennis van de waarheid´ zijn naar mijn mening geen van beide Bijbelse uitdrukkingen, in tegenstelling tot ´opwassen in de genade´,
2 Petrus 3:
Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus.

Opwassen (groeien) genade en persoonlijke kennis aan de Heere Jezus gaan dus samen en mogen niet zomaar los van elkaar worden gezien.
Groeien in het geloof - welk geloof? - dat kan dus ook een historisch of wonder geloof zijn.
Matth. 7:
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?

Toenemen in de kennis van de waarheid - ook een onbekeerde kan toenemen in de kennis van de waarheid, maar dat hoeft nog niet tot de kennis (laat staan opwas) in Christus te leiden.

Laten we het maar bij het Bijbelse taalgebruik houden. Dan kan iedereen zichzelf toetsen of er persoonlijke kennis is van opwassen in de genade en de persoonlijke kennis aan de Heere Jezus.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door liz boer »

Roos2018 schreef:De uitdrukkingen ´groeien in het geloof´ en ´toenemen in de kennis van de waarheid´ zijn naar mijn mening geen van beide Bijbelse uitdrukkingen, in tegenstelling tot ´opwassen in de genade´,
2 Petrus 3:
Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus.

Opwassen (groeien) genade en persoonlijke kennis aan de Heere Jezus gaan dus samen en mogen niet zomaar los van elkaar worden gezien.
Groeien in het geloof - welk geloof? - dat kan dus ook een historisch of wonder geloof zijn.
Matth. 7:
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?

Toenemen in de kennis van de waarheid - ook een onbekeerde kan toenemen in de kennis van de waarheid, maar dat hoeft nog niet tot de kennis (laat staan opwas) in Christus te leiden.

Laten we het maar bij het Bijbelse taalgebruik houden. Dan kan iedereen zichzelf toetsen of er persoonlijke kennis is van opwassen in de genade en de persoonlijke kennis aan de Heere Jezus.


mee eens, maar ik had wat vragen weet jij het?
Dit had ik geschreven:
Als groeien in het geloof opwassen in de genade is, zou het Bijbels zijn, hierin zie je afhankelijkheid jegens hetgeen je krijgt.

Toch zie ik hier een vermaning, bijvoorbeeld oefen uzelve tot godzaligheid... of Hebreeën 5 : 12 Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze. 13 Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind. 14 Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.

Weet jij of iemand hoe je dit moet zien? Is dit groeien in het geloof? Is dit door zelf iets veel met het Woord bezig te zijn of door vertrouwen naar de Heere toe?
Blijven deze melk drinken door een slordige levenswandel? Wie weet het?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Jeremiah »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Ik was op zoek naar "groeien in het geloof" i.v.m. een berichtje elders op dit forum.
Ik heb deze term (zover ik weet) leren kennen via de 'oude' EO. Wat verstaat het forum in feite onder "groeien in het geloof"?
Lees De Redelijke Godsdienst van Wilhelmus a Brakel, hoofdstuk 46 "Van de geestelijke wasdom".

"God heeft ieder schepsel zijn plaats en trap van volkomenheid gesteld, en heeft ieder een neiging tot zijn plaats en volkomenheid ingeschapen. (...) Zo ras iets levends geboren is, tracht het naar voedsel om op te wassen. Dit is ook zo met het geestelijke leven. Zo ras een gelovige wedergeboren is, is hij onvergenoegd over zijn kleinheid in genade, en wil terstond wassen, ja wilde wel terstond de volmaaktheid hebben. Dit is een gelovige zo eigen, dat hij geen ware gelovige is, die deze smartelijke begeerte niet heeft."

Hij wijst ook op vele teksten in de Bijbel.
Psalm 92:14 Die in het huis des Heeren geplant zijn, dien zal gegeven worden te groeien in de voorhoven onzes Gods.
Hos. 14:6,7
Mal. 4:2 En gij zult uitgaan en toenemen als mestkalveren
Spr. 4:18 Het pad der rechtvaardigen is gelijk een schijnend licht, voortgaande en lichtende tot de volle dag toe.
En vele andere.

Sommigen groeien weinig, anderen meer. Maar "degenen die groeien, zijn de wedergeborenen; wat niet is, kan noch verminderd, noch vermeerderd worden."

Wasdom bestaat uit:
1. Vermeerdering van geestelijk licht
2. Geduriger en bestendiger omgang met God
3. Verstandiger en geloviger gebruik van Christus

Hij bestraft verder degenen die 'verachteren in de genade': "Zij denken, waar komt het toch vandaan? Ik antwoord: van u zelven."
Aan die verachtering heeft hij vervolgens hoofdstuk 47 gewijd. Het gaat dan niet om het dagelijks struikelen, maar om het afnemen van genade.
Dank voor deze post!
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Roos2018 »

Aan de posting van @eilander heb je ook mijn antwoord @liz.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
refo schreef:De groei in het geloof zal er toe leiden dat de gelovige tenslotte zegt: Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal.
Ik zou, als ik verder zou willen gaan, wat me niet verstandig toe schijnt, kunnen vragen: Maar dat is het einde. Wat ligt er dan tussen het begin en het einde, en waar is het begonnen? Want, wil er een goed einde zijn, zal er toch ook een goed begin moeten zijn?
En dat begin kan juist zo verborgen zijn. Lees ook Brakel en anderen op dit punt.
Dus als er vruchten waarneembaar zijn in je leven, blijf dan niet wroeten naar het begin. Een mens staat gewoonlijk ook niet zo stil bij zijn conceptie en herinnert ook zijn eigen geboorte niet. Het feit dat je leeft doet je beseffen 'mens' te zijn. Zo ook geestelijk. Bidt en worstel om wasdom (groei) in de genade en de kennis van God, opdat je vruchten zal dragen en de kroon /krans ontvangen mag.

Mooi antwoord van @eilander. We zijn soms zo bang geworden voor bepaalde woorden. Wat is dat toch. Groeien, aannemen etc zijn woorden die voluit klinken in de gereformeerde theologie , maar die verdacht zijn gemaakt door angst voor remonstrantisme. De angst daarvoor is terecht, maar de reactie daarop gaat dan vaak veel te ver.
Wie niet groeit in de genade, wie niet opwast in de kennis van Christus, verdroogd en verdord en verachtert in de genade.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:De groei in het geloof zal er toe leiden dat de gelovige tenslotte zegt: Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal.
Ik zou, als ik verder zou willen gaan, wat me niet verstandig toe schijnt, kunnen vragen: Maar dat is het einde. Wat ligt er dan tussen het begin en het einde, en waar is het begonnen? Want, wil er een goed einde zijn, zal er toch ook een goed begin moeten zijn?
En dat begin kan juist zo verborgen zijn. Lees ook Brakel en anderen op dit punt.
Dus als er vruchten waarneembaar zijn in je leven, blijf dan niet wroeten naar het begin. Een mens staat gewoonlijk ook niet zo stil bij zijn conceptie en herinnert ook zijn eigen geboorte niet. Het feit dat je leeft doet je beseffen 'mens' te zijn. Zo ook geestelijk. Bidt en worstel om wasdom (groei) in de genade en de kennis van God, opdat je vruchten zal dragen en de kroon /krans ontvangen mag.

Mooi antwoord van @eilander. We zijn soms zo bang geworden voor bepaalde woorden. Wat is dat toch. Groeien, aannemen etc zijn woorden die voluit klinken in de gereformeerde theologie , maar die verdacht zijn gemaakt door angst voor remonstrantisme. De angst daarvoor is terecht, maar de reactie daarop gaat dan vaak veel te ver.
Wie niet groeit in de genade, wie niet opwast in de kennis van Christus, verdroogd en verdord en verachtert in de genade.
Helemaal eens. Die vreemd angst om teveel over de Heere te spreken. Mensenvrees en ik-vrees vaak.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door liz boer »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:De groei in het geloof zal er toe leiden dat de gelovige tenslotte zegt: Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal.
Ik zou, als ik verder zou willen gaan, wat me niet verstandig toe schijnt, kunnen vragen: Maar dat is het einde. Wat ligt er dan tussen het begin en het einde, en waar is het begonnen? Want, wil er een goed einde zijn, zal er toch ook een goed begin moeten zijn?
En dat begin kan juist zo verborgen zijn. Lees ook Brakel en anderen op dit punt.
Dus als er vruchten waarneembaar zijn in je leven, blijf dan niet wroeten naar het begin. Een mens staat gewoonlijk ook niet zo stil bij zijn conceptie en herinnert ook zijn eigen geboorte niet. Het feit dat je leeft doet je beseffen 'mens' te zijn. Zo ook geestelijk. Bidt en worstel om wasdom (groei) in de genade en de kennis van God, opdat je vruchten zal dragen en de kroon /krans ontvangen mag.

Mooi antwoord van @eilander. We zijn soms zo bang geworden voor bepaalde woorden. Wat is dat toch. Groeien, aannemen etc zijn woorden die voluit klinken in de gereformeerde theologie , maar die verdacht zijn gemaakt door angst voor remonstrantisme. De angst daarvoor is terecht, maar de reactie daarop gaat dan vaak veel te ver.
Wie niet groeit in de genade, wie niet opwast in de kennis van Christus, verdroogd en verdord en verachtert in de genade.
Dachsel schrijft er ook over:
Dachsel
Wat bemoeien zich sommigen met te bepalen, wie in de bekering het eerst beginnen moet: God of de mens? God zegt tot de nog onbekeerden mens: Begin gij eerst, bekeer u! en als de mens begonnen heeft en zich bekeert, dan laat God hem gevoelen, dat hij nooit zou bekeerd zijn, indien God niet begonnen ware met hem te bekeren. Het is hiermede als met de ontvangenis van een mens. Wie bepaalt het gewichtige ogenblik, waarin gezegd kan worden: Er is een mens! Niemand weet het, niemand kan het bepalen. De geboorte is zienlijk, niet de ontvangenis, zo is ook de wedergeboorte te zien, en niet de haar voorafgaande ontvangenis. Daarom roepen de predikers van Gods woord de mens toe: Bekeer u! maak uit de waarheid, dat God de bekering in u moet beginnen, geen oorkussen voor uwe traagheid, om er de doodsslaap op te slapen. Begin, en dan zult gij zien dat God in u begonnen heeft, alvorens gij begonnen zijt en beginnen kon. Begin en antwoord op de roepstem van God: Bekeer u, door te zeggen: Bekeer mij, Heere! en gij zult bekeerd zijn; want zo iets kunt gij niet met uw hart bidden, zonder reeds door God bekeerd te zijn. Deze waarheid is ene van de vele verborgenheden der Schrift, waarover veel kan gesproken worden, zonder ze te verstaan. Wie ze verstaan wil, die moet er in handelen, en alzo de zaak ondervinden. Ja, wat kent men eigenlijk goed, dat men niet door eigene ondervinding kent? .
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door eilander »

Groeien in de heiligmaking is steeds meer leven vanuit de rechtvaardiging van de goddeloze. Steeds meer Hem aanwijzen. Dat is ook de toekomst van de Kerk: alleen maar wijzen op Christus: Gij hebt ons Gode gekocht door Uw bloed.

Enigszins vrije weergave uit een preek van ds. J. Lohuis hedenavond
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:Groeien in de heiligmaking is steeds meer leven vanuit de rechtvaardiging van de goddeloze. Steeds meer Hem aanwijzen. Dat is ook de toekomst van de Kerk: alleen maar wijzen op Christus: Gij hebt ons Gode gekocht door Uw bloed.

Enigszins vrije weergave uit een preek van ds. J. Lohuis hedenavond
Pas gehoord: "groeien in het geloof is als de groei van een koeienstaart (naar beneden)". Als er meer kennis komt aan Christus dan ga ik naar de achtergrond. Als de Heere meer wil leiden en meer inzicht wil tonen in de kabinetten van het genadeverbond en die verbondsgeheimen meer en meer wil gaan openbaren, dan staat dat altijd in verband met meerdere kennis over mezelf, de zwartheid van mijn bestaan. Daar raken we overigens nooit in uitgeleerd. De zoete omgangen met Christus zijn voor de wijzen en verstandigen verborgen maar worden de kinderkens geopenbaard. Als je daarover wilt lezen zijn de brieven van Rutherford zeer aan te bevelen. Niet over de leerstellige kant van de zaak, maar over het bevindelijk beleven ervan.

Als je een kind van God daaruit mag horen spreken, of als de Heere het jezelf wil leren, dan gaan de schoenen van de voeten. Dan hoeft er ook geen twijfel te zijn over wat nu opwassen/groeien in de genade is.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door liz boer »

Erasmiaan schreef:
eilander schreef:Groeien in de heiligmaking is steeds meer leven vanuit de rechtvaardiging van de goddeloze. Steeds meer Hem aanwijzen. Dat is ook de toekomst van de Kerk: alleen maar wijzen op Christus: Gij hebt ons Gode gekocht door Uw bloed.

Enigszins vrije weergave uit een preek van ds. J. Lohuis hedenavond
Pas gehoord: "groeien in het geloof is als de groei van een koeienstaart (naar beneden)". Als er meer kennis komt aan Christus dan ga ik naar de achtergrond. Als de Heere meer wil leiden en meer inzicht wil tonen in de kabinetten van het genadeverbond en die verbondsgeheimen meer en meer wil gaan openbaren, dan staat dat altijd in verband met meerdere kennis over mezelf, de zwartheid van mijn bestaan. Daar raken we overigens nooit in uitgeleerd. De zoete omgangen met Christus zijn voor de wijzen en verstandigen verborgen maar worden de kinderkens geopenbaard. Als je daarover wilt lezen zijn de brieven van Rutherford zeer aan te bevelen. Niet over de leerstellige kant van de zaak, maar over het bevindelijk beleven ervan.

Als je een kind van God daaruit mag horen spreken, of als de Heere het jezelf wil leren, dan gaan de schoenen van de voeten. Dan hoeft er ook geen twijfel te zijn over wat nu opwassen/groeien in de genade is.
1 kor. 3: 1 En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus.
2 Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijze; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet;
3 Want gij zijt nog vleselijk. Want dewijl onder u nijd is en twist en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens?
4 Want als de een zegt: Ik ben van Paulus; en een ander: Ik ben van Apollos; zijt gij niet vleselijk?
5 Wie is dan Paulus, en wie is Apollos, anders dan dienaars door welke gij geloofd hebt, en dat, gelijk de Heere aan een iegelijk gegeven heeft?
6 Ik heb geplant, Apollos heeft natgemaakt, maar God heeft den wasdom gegeven.
Beschamend voor ons allemaal.
Ook duidelijk alsjeniet groeid ben je vleselijk... veel om over na te denken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:
eilander schreef:Groeien in de heiligmaking is steeds meer leven vanuit de rechtvaardiging van de goddeloze. Steeds meer Hem aanwijzen. Dat is ook de toekomst van de Kerk: alleen maar wijzen op Christus: Gij hebt ons Gode gekocht door Uw bloed.

Enigszins vrije weergave uit een preek van ds. J. Lohuis hedenavond
Pas gehoord: "groeien in het geloof is als de groei van een koeienstaart (naar beneden)". Als er meer kennis komt aan Christus dan ga ik naar de achtergrond. Als de Heere meer wil leiden en meer inzicht wil tonen in de kabinetten van het genadeverbond en die verbondsgeheimen meer en meer wil gaan openbaren, dan staat dat altijd in verband met meerdere kennis over mezelf, de zwartheid van mijn bestaan. Daar raken we overigens nooit in uitgeleerd. De zoete omgangen met Christus zijn voor de wijzen en verstandigen verborgen maar worden de kinderkens geopenbaard. Als je daarover wilt lezen zijn de brieven van Rutherford zeer aan te bevelen. Niet over de leerstellige kant van de zaak, maar over het bevindelijk beleven ervan.

Als je een kind van God daaruit mag horen spreken, of als de Heere het jezelf wil leren, dan gaan de schoenen van de voeten. Dan hoeft er ook geen twijfel te zijn over wat nu opwassen/groeien in de genade is.
Ik vind dit een erg mooie omschrijving en deze sluit ook zeer aan bij de belijdenis van Johannes te Doper.

Niettemin ervaar ik het onderscheid tussen de oude ik en de nieuwe ik als zeer diffuus. Zeker als de ik (stijl)figuur doorgaans slechts gereserveerd wordt voor de inwonende zonde, de boete en het berouw terwijl toch gelijktijdig voor de gelovige christen vanuit moet worden gegaan dat óók Christus in hem woont.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Thuisvrouw »

Erasmiaan schreef:
eilander schreef:Groeien in de heiligmaking is steeds meer leven vanuit de rechtvaardiging van de goddeloze. Steeds meer Hem aanwijzen. Dat is ook de toekomst van de Kerk: alleen maar wijzen op Christus: Gij hebt ons Gode gekocht door Uw bloed.

Enigszins vrije weergave uit een preek van ds. J. Lohuis hedenavond
Pas gehoord: "groeien in het geloof is als de groei van een koeienstaart (naar beneden)". Als er meer kennis komt aan Christus dan ga ik naar de achtergrond. Als de Heere meer wil leiden en meer inzicht wil tonen in de kabinetten van het genadeverbond en die verbondsgeheimen meer en meer wil gaan openbaren, dan staat dat altijd in verband met meerdere kennis over mezelf, de zwartheid van mijn bestaan. Daar raken we overigens nooit in uitgeleerd. De zoete omgangen met Christus zijn voor de wijzen en verstandigen verborgen maar worden de kinderkens geopenbaard. Als je daarover wilt lezen zijn de brieven van Rutherford zeer aan te bevelen. Niet over de leerstellige kant van de zaak, maar over het bevindelijk beleven ervan.

Als je een kind van God daaruit mag horen spreken, of als de Heere het jezelf wil leren, dan gaan de schoenen van de voeten. Dan hoeft er ook geen twijfel te zijn over wat nu opwassen/groeien in de genade is.
Ja inderdaad. Zo is bij mij het begrip opwassen in de genade ook altijd begrepen. En is in overeenstemming met de uitspraak van Johannes de doper zoals @herman hier eerder in het draadje zei. De term 'groeien in het geloof is dus mijns inziens al niet Bijbels en het is voor mij dan nog wel steeds de vraag wat men er precies onder verstaat.
Plaats reactie